A nagy világégés után.
Közvetlen a második világháború után a már „feleslegesnek” látszó híradástechnikai fejlesztések új lendületet kaptak. Sok leszerelt katona aki híradós vagy távírász volt a hadseregekben kihasználta a képzési programok adta lehetőségeket elektronikát tanult és rádióállomásokon, valamint lemezgyárakban és rádiógyárakban helyezkedett el. Felfegyverkezve az újonnan szerzett ismeretekkel saját zenei reprodukciós rendszereket, valamint hobbi, üzleti és speciális audio-eszközöket kezdtek fejleszteni, építeni.
A késő ’40-es és a korai ’50-es évek készülékeinek túlnyomó többsége nagyméretű, bútorstílusú zeneszekrény vagy padlón álló rádió voltak. Készítőik általában nagyobb hangsúlyt fektettek a fa szekrényre és annak kimunkáltságára, mint a készülék belsejében lévő elektronikák hangminőségére. A komponens alapú rendszerek szinte kizárólag az amatőrök és a professzionális felhasználók (rádió és hanglemezstúdiók, az elterjedőben lévő televíziózás) eszköz-összeállításai voltak. Azonban sok vállalat, mint például az Acrosound, a Dyna, a Heath és a HH Scott már gyártott teljes készleteket és rendkívül kifinomult késztermékeket is.
A fogyasztói lehetőségek a ’40-es és korai ’50-es években – összehasonlítva a mai helyzettel – súlyosan korlátozottak voltak. Az „audiofilek” 1949-ben tudtak először egy McIntosh erősítőt vásárolni, amit már Frank McIntosh és Gordon Gow tervezett. Ez volt az 50W1 végerősítő. Azért hozták létre, hogy megoldja az ügyfelek szükségletét, mert kellett egy nagy teljesítményű, alacsony torzítású erősítő, amely stabil még a nehéz impedancia terhelés esetén is. Sok korai McIntosh csöves erősítő készült orvosi és ipari felhasználásra, oda ahol a hanggal foglalkozott a tudomány.
A legtöbb vállalat számára az átalakulás évei jöttek, vagy teljesen megszűntek, vagy már nem voltak független vállalkozások. A Pedersen Electronics, amely audio felszerelések fejlesztésére és gyártására szakosodott a korai ’50-es években, készített egy teljes sort, beleértve a tuner-t, az előerősítőt és végerősítőt. Annak ellenére, hogy fülbemászó a kifejezés, „PDQ – Pedersen Denotes Quality”, 1959-ben már nem szereplői az Audio Magazin éves termék-véleményezési összeállításának. (de szép, mi ezt csak tesztnek hívjuk! – a szerk.).
Az elektronikák híres tervező és gyártó vállalatai és akik mögöttük álltak
Saul Marantz első terméke a 143,50 dollár árú Audio Consolette 1955-ben jelent meg. Az Audio Magazine ezt írta: „megállapítható, nemcsak szép teljesítmény, de szép példája a jó mérnöki és építői kivitelezésnek”. Két különböző nagy érzékenységű phono-előerősítő bemeneti áramkört és 36 lehetséges EQ kiegyenlítési-görbét (!) tartalmazott.
1947-ben Hermon Hosmer Scott (1909-1979) H.H. Scott vállalata lépett be a „zenei játékba”, első kereskedelmi terméke volt, „The Dynamic Noise Suppressor” forradalmasította rádiózást, mert először tette lehetővé, hogy durva pattogások nélkül játsszon 78 RPM fordulatú lemezekről az éteren keresztül. Scott modellje a 114A 1956-ban végül megszűnt.
Fisher Radio Co., volt Scott fő riválisa sok éven át. Az ínnovatőr Avery Fisher kezdte a Fisher Rádió manufaktúrát 1945-ben. Ma már jobban ismert emberbaráti tevékenységéről, mint például a New York-i Avery Fisher Hall alapítója. Az ő irányítása alatt mégis a Fisher Radio maradt az élen, egészen 1969-amikor eladta a céget a japán Sanyo vállalatnak.
A Harman Kardon első audio termékei egyedi stílusúak, high-tech megoldásaival számos designer foglakoztatásával, remek színek alkalmazásával megcélozták fő értékesítési pontokat. Sidney Harman gyárat bérelt és Stu Hegeman-al, mint H/K vezető tervezőjével, számos díjat nyert Series és a Citation gyártmány-vonalának készülékeivel. A mai Citation rajongók arra törekszenek, hogy összegyűjtsék az öt Citation csöves modellt. A modell I előerősítő, a modell II erősítő, a modell III a tuner, a modell IV előerősítő fokozat, és a modell V erősítő a gyűjtők féltett példányai.
A Leak Audio már 1934 óta kapcsolódó termékeket gyártott audio fejlesztésekhez. 1946-ban H.J. Leak mutatta be az első „Type 15” erősítőjét, amely „háborús kutatásból” merített, négy végfok egységében alkalmazva a negatív visszacsatolást. Hamar helyébe lépett a később nagyon népszerűvé vált TL/12, amelyet sok éven át gyártott.
Egy másik brit cég a Peter Walker alapította Quad 1936-ban létesült. Ugyan jobban ismert ma a hangszóróiról, de a Quad első kereskedelmi terméke a Quad 1 teljesítmény-erősítő volt. Nem egészen 1956-ig gyártották, amikor a Quad bemutatta az első, a „legendás ESL57” hangsugárzóját, amely huszonnyolc évig maradt gyártásban.
Folytatjuk…