Ha minden művész tökéleteset és az összes elektronikai eszköz hibátlan produkciót nyújt, a remekművekhez való viszony és a helyzet akkor sem változik, amikor a hangsugárzókhoz ér az elkészített elektromos jel és a hangszórók átveszik a jelátalakítás szerepét. A felvételeken rögzített, élvezetes előadásokból páratlan élmény csak akkor jöhet létre, ha a hangsugárzó összes eleme műszakilag és akusztikusan egészen a legapróbb részletekig ki van dolgozva és össze van hangolva. Mindegyik Audio Physic munkatárs tudja, hogy nem csökken az igény a finom zenei részletek bemutatására – ezért konstruálják a kiváló hangsugárzóikat. A cél elérése érdekében az Audio Physic mérnökei a hullámelmélet fizikáját és az alapanyag-kutatás mai eredményeit végletekig kihasználva ismét a „pálya” új és szokatlan területét kísérletezte ki. Íme, a több részegységében formabontó megoldásokat tartalmazó Classic 20 álló hangsugárzó!
Teljesítmény: | 100/150 Watt |
Frekvencia átvitel: | 34 Hz – 30 000 Hz |
Impedancia: | 4 Ohm |
Érzékenység: | 89 dB |
Méretek: | 1055×170×290 mm |
Tömeg: | 22 Kg |
Ár: | 870 000 HUF |
Forgalmazó: | Streamaudio Kft. |
A részletek hangsúlyozzák a különbségeket, az odafigyelést, törődést és a minőséget. A Classic 20 modell már első ránézésre szokatlan, hiszen ez világosan látszik külső burkolatán, ami nem akril, hanem valódi üveg. A két vezető tervező Manfred Diestertich & Dieter Kratochwil munkájának ez csak a látványos része, a belbecs nem kevés, „láthatatlan” egyedi vonást tartogat.
A magasan fejlett számítógépes modellezés után kivitelezett hang-szekrények oldalfalai több anyagból álló szendvics-szerkezetű konstrukciók. A belső réteg, 12 milliméter vastag MDF (közepes sűrűségű farost) lemez – ez az anyag a hangsugárzógyártásban már számtalan esetben bizonyított – a külső pedig finom furnér. A speciális megoldás ebben az esetben egy két milliméteres középső réteg, amely poliésztervatta, zárt celláiban akrilát gyantát tartalmaz. A puhább mag úgy működik, mint egy puffer zóna, befolyásolja szomszédos anyagokat, amelyek hajlamosak a rezonanciára. A belső zóna hősugárzássá alakítja a rezgéseket. A gyártás során alkalmazott rendkívül kötés-szilárd ragasztóval megszüntetik az üvegfelületek saját rezgésének lehetőségét, a hihetetlen merevség, teljes mértékben megmarad. Ez a saját szabadalmú üvegburkolattal kialakított kabinet antirezonáns, a megoldás egyesíti a felhasznált anyagok optimális tulajdonságait. Az architektúra úgy lett kitalálva, hogy maximálisan segítse a lesugárzott hangok hűségét.
A modern, 30 mm átmérőjű (ez aránylag nagy felületnek számít) szövetdóm, magas-hangszóró jóval 20 000 Hz felett is lineáris frekvencia átvitelt, egy kicsivel alatta pedig a magas hangok telt hangzását biztosítja. A MHB (Hyper-Holografikus Cone) membránt körülveszi egy sugárirányú csillag alakú filc, amely elősegíti az egységes hangzás-diszperziót, a káros diffrakció kialakulását.
Az új középhangszóró jókora mágnessel ellátott, fix fáziskúpos (Active Cone), szálerősítésű papír membránnal ellátott. Valamennyi összetevőjének tökéletes kölcsönhatása biztosítja a létfontosságú középtartomány hangzássemlegességét és stabilitását.
Az élvonalbeli tervezés eklatáns példája, hogy az Audio Phisyc új módszert talált a mély-hangszóró elhelyezésére is. A mély-hangszóró már nem a kabinet oldalán található, hanem saját kamrában a kabinet belsejében. Ennek a megoldásnak formai és technikai előnyei is vannak. Egyrészt, az oldalfalak vizuálisan homogén egységet képeznek, amelynek körvonalait nem szakítja meg egy hangszóró kerek alakja. Másrészt, ez az intelligens, saját rekesszel ellátott basszus-konfiguráció tovább csökkenti a káros rezgések kialakulásának lehetőségét. A „beépített szekrény” együttesen a basszus-reflex rendszerrel újraértelmezi a mély-hangok leképzésének fogalmát. Így lényegesen stabilabb a mély-hang lesugárzás. A „basszus-modul” a kabinet rendszer alsó harmadában helyezkedik el, a „mélynyomó” megfelelő nyílása lefelé dolgozik, de mindebből kívülről semmi nem látszik.
A hangsugárzó építés ezen szintjének logikus következménye az alacsony önrezonancia, így a hangzás-semlegesség. Ezt segíti a tartozékszerelvény minősége is. Már a „jelbejáratnál” referencia-minőségű, következetesen drága, technológiailag fejlett, alumínium lemezre szerelt, WBT gyártmányú csatlakozók (NextGen™ Pole terminálok) szállítják a jelet. Kiválasztásuk is logikus és következetes, mivel ezek a csatlakozók magas vezetőképességűek, megakadályozzák az örvényáramok kialakulását, valamint észrevehetően minimalizálják mikro-rezgéseket.
Az impedancia a specifikáció szerinti 4 Ohm átlagától nagyon kicsit tér el, ez jót tesz az erősítők satabilitásának. A harmonikus torzítás elhanyagolható, lényegében a problémamentes második felharmonikusokra korlátozódik. Még be sem kapcsoltuk a hangrendszerbe, de az olvasottak alapján máris egy pozitív vélemény fogalmazódott meg – ezt így kell csinálni.
A „szerkezet” ismertetésének végén szót kell ejteni egy nem mindennapi megoldásról, amelynek egyik típusa a hangsugárzóhoz gyári tartozékként járó lábazat. A másik egy kiegészítőként vásárolható készlet, ez a „mágneses lebegtető” a VCF V MAGNETIC Sound Optimizer, (mágneses rezonancia kontroll), amely a mágnes függetlenítés elvét kihasználva az összes kinetikus energia struktúráját átalakítja, még inkább mentesíti a hangsugárzó testét az önrezonanciától. Hogyan bír el 22 Kg-os tömeget? Azt bízzuk a mérnöki leleményre és a számításokra! Ne sajnáljuk az érte kifizetett pénzt!
Meghallgatás
Az Audio Physic mérnökei a hallgatót rendkívül nagy felbontású és tisztaságú középtartománnyal, pontos basszusokkal jutalmazták meg. Gyakorlott hallásúaknak a mérési eredmények (vízesés diagram) ismerete nélkül is hallható a középtartomány kiegyensúlyozottsága. Az átlaghallgató is nyugtázhatja a hangszerhangok megjelenítésének valóságszerűségét.
Jó példa erre, Ella Fitzgerald és Louis Armstrong kettőse. Ella mezzoszoprán hangján kezdődik a felvétel és az első sorok után, a szó szoros értelmében Ella Fitzgerald mellett Louis tölti ki a helyet a térben. Annyira kontúros ez a helymeghatározás, hogy elhisszük így készült a felvétel. Miért is ne hinnénk el hiszen akkor még nem volt digitális technika amivel bármit is meghamisítottak, művi úton elhitettek volna a hallgatósággal.
A hangszerek tonalitásának egyedi tulajdonságait kiemelik az újonnan kifejlesztett magas- és középhangszórók. A kellően gyors impulzusok megjelenítésével megfelelő mennyiségű, az adott hangszerre jellemző hangnyomás érhető el. Itt egyáltalán nem a nagy hangerőre kell gondolni, sőt Alan Taylor és Chris Jones kettősében az akusztikus gitár testének hangtömegét és a fogólapon történő játék minden részletét hallani.
A „szerkezet” lehetővé teszi a precíz és lenyűgöző alacsony tónusú basszushűséget, de akár az erős dob-beütéseket is, a „basszus-modul” feltárja az alsó három oktáv kifinomult hangzását. A Classic 20 teljesen hibátlan hangképpel, kompakt hangvisszaadással büszkélkedhet. A példa erre Thom Rotella basszusjátéka vagy Aaron Neville R&B, soul és gospel énekes hangfekvésének bemutatása.
Konklúzió
Az új kabinet technológiának köszönhetően a Classic 20 modell hangzás-teljesítménye a nagyon közel áll a valósághű reprodukcióhoz, a High-End erényekhez, új mércét állítva saját árkategóriában. A Classic 20 hangsugárzók a mindenkori minőségi felvételekből az elektronikák segítségével elkészített elektromos jelekből reprodukálni képesek a muzsikát – ebben, most az Audio Physic közelebb van, mint fennállása óta eddig valaha volt. Sikeres kivitelben hatékony hangzás, az Audio Physic – Classic 20 álló hangsugárzójának kvalitásai így summázhatók. Az egyedi megoldások, az exkluzív kabinet és az a tény, hogy ezek a hangsugárzók valójában Németországban készülnek magukkal hordozzák az ár/teljesítmény arányt.
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 95% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 93% |
Pro
+ egyedi megoldások alapanyagban és szerkezetben
+ tiszta hangzás
+ térbeli megjelenítés
Kontra
– a kivitel modern enteriőrhöz kötött
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft.
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192