A zenei eseményekkel való otthoni, nyugodt találkozás lehetősége mindig is izgatta az audiofil társadalmat. Az Audio Nirvana egy hangszóró specialista cég. Hitvallásuk, olyan hangszórók elkészítése amelyekkel elérhető a zenei reprodukció valósághoz közeli élménye. Megfigyeléseik, tapasztalataik és az azokból levont következtetések alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a mai hangsugárzó gyártásban több cég túlzásba viszi a magas- és nagyon energikus alacsony frekvenciák kisugárzását, nem számolva annak negatív hatásaival. Ugyanez vonatkozik a hangerő versenyre is. A túlzott hangerő a szélsőséges frekvenciáknál eltéríti a figyelmet a zene lényegéről és még zavar is. Önkéntelenül bekapcsol agyunkban egy védekezési reflex és egy bizonyos szinttől már bármennyi hangerő kevés lesz.
Az Audio Nirvana mérnökei szerint a hangzás semlegessége a színezetlenség, ezzel együtt az egyenletesen átvitt középső tartomány harmóniája nem zárja ki a lenyűgöző élményt. Ezért törekvéseik a középfrekvenciás tartomány tökéletes reprodukálására irányulnak, ahol az emberi fül legérzékenyebb, ahol az énekhangok és a hangszerek a leginkább mutatják jellegzetességeket.
Teljesítmény: | 30 W – 45 Watt |
Frekvencia átvitel: | 31 Hz – 20 000 Hz |
Impedancia: | 8 Ohm |
Érzékenység: | 95.8 dB/W/m |
Méretek: | 1170 x 375 x 475 mm |
Tömeg: | 15 kg |
Ár: | 279 000 HUF |
A szélessávú hangszórókkal kapcsolatban az első kérdés a megfelelő kabinet megtalálása. A gyakorlott, de még a jövendőbeli és reményteljes hangsugárzó-építők számára is több teljes körű kabinet-terv áll rendelkezésre. Többféle hangszekrény-terv létezik, amelynél nyírfából készült rétegelt lemez került felhasználásra és víz alapú poliuretán bevonatot alkalmaznak.
A Nirvana Classic 12 a hangszóró választék csúcsán áll. A Classic 12 hangszóróban 300 mm átmérőjű préselt, szárított cellulózpép membrán rezgeti a levegőt. A hangszórómembrán peremén egy harmonikaszerűen kiképzett terület van. Ez a kialakítás lehetővé teszi, hogy a membrán külső széle felé – egy bizonyos határig terjedő – alacsony frekvenciás átvitel is lehetséges legyen és kellő mennyiségű energiát is sugározzon. A membrán nagy felülete adja a lehetőséget arra, hogy ez a hangszóró magasabb teljesítmény-szint esetén mély basszus-energiákat nyújtson. A középen lévő porsapka kialakítása megakadályozza a korai visszaverődési problémákat.
A Super 12 hangszóró erős, szépen megmunkált, öntött alumínium kosárral rendelkezik, a gyártó nem olcsó préselt acél lemezt használ. A meghajtás Ferrit mágnes erőterében mozgó 1,5 hüvelykes lengőtekercs végzi. Az Ferrit mágnes a leggazdagabb, legjobban kiegyensúlyozott basszushoz kellő energiával rendelkezik.
Fentiekből következik, hogy az Audio Nirvana hangszóró elég nagy sávszélesség sugárzására képes, rendkívül könnyű membránt használ az alacsony és közepes frekvencia tartomány reprodukálásához. Paradox módon a széles középsáv nagyfokú irányíthatósága javítja a prezentáció tisztaságát, de általában szükség van a magas-frekvenciás energia hozzáadására. Bizony ennek a technikának mellékhatásai is vannak, ami főleg a zene ideges és durva megjelenítésében mutatkozik meg.
Az Audio Nirvana Classic sorozata az 1950-es és 60-as évek óta frissített, nagy hatékonyságú, teljes frekvencia-tartományú hangszórók mintapéldája, a legendás Western Electric 755A és Altec 755A modern értelmezése. A Classic sorozat egységei nagy hatásfokú, teljes tartományú hangszórók, amelyek nem tartalmaznak fáziskúpot, egy speciális szabadalmi kialakítás lehetővé teszi, hogy mégis elérik a 20 000 Hz határfrekvenciát. Az Audio Nirvana ehhez a típusú hangszóróhoz mindenképpen basszus reflex szekrény kialakítását javasolja. Az 5,6 MkII típusú szekrény (5,6 köbméter vagy 160 liter) ami nem túl nagy, nem uralja a legtöbb lehallgató szobát.
A bass-reflex rendszerű kabinet lehet előre vagy hátrafelé kivezethető, de a szekrény belsejében használt csillapító anyag mennyisége is jelentős hatással van az Audio Nirvana hangszóró tonális jellegére. A belső vezeték a legnagyobb változó, amely befolyásolja a hangszóró teljes teljesítményét. Különböző típusú vezetékkel legyünk felkészülve a kísérletezésre!
Meghallgatás
Az audio-tesztelők sok időt töltenek a lehallgatószobában, a különböző, ki-be vándorló audio-komponensek összeállításával installálásával foglalatoskodva. Mindenesetre dicsérni való az igyekezet, ha az a perspektíva, hogy a komponens a zenehallgatást szolgálja. Az eredményt könnyű megtapasztalni, de egy másik audio-rajongó részére meglehetősen nehéz leírni.
Az Audio Nirvana hangszórók meglehetősen könnyen helyezhetők el egy normál lakószobában. Gyártói ajánlás szerint a hangszórókat, normál hallgatói környezetben, szobahangerőn, 100 órán keresztül kell bejáratni. Ez a procedúra záloga a következő, jó eredménynek.
A hangsugárzó talán legnehezebb feladata a klasszikus zene összetettségének újbóli létrehozása. Meghallgattuk etalon értékű felvételünket, Liszt Ferenc II. Magyar Rapszódiáját, a Boston Pops Orchestra előadásában Arthur Fiedler vezényletével (RCA 82876 67895). A tapasztaltak szerint a Super 12 hangszóró nem esik az egyhangúság áldozatává. Annak ellenére, hogy ez az Audio Nirvana hangszóró finom munkát végez az apró részletek megjelenítése terén, a zeneműtől soha nem vonja el karakterét. Ez a hangszóró kiváló részleteket biztosít. Annak ellenére, hogy a basszus-átvitelhez nagy-felületű membránnal nagy mennyiségű levegő tömeget kell megmozgatni, az egyes hangszerek apró részletessége is egyértelműen hallható, még akkor s, ha az üstdobok hangszínét és hang tömegét egyértelműen produkálja. Ugyanez vonatkozik a csilingelő magasakra, ott vannak, meg vannak, nem élesek és nem torzítottak.
A házi hangtechnika általában a műszerpontos hang színpadi fókusz megvalósítását helyezi a középpontba, ami az egyes hangszer-helyeket és a hangszerek auráját tekintve nem keveredik a térbeli reprodukcióval. A kapott hangszínpad képe ezért erősen eltér az élő koncert élményétől, pedig amikor egy koncerten lehunyjuk szemünket, alig tudjuk azonosítani a különálló hangforrásokat. A koncertre nem is azért megyünk, hogy hallásunkkal élesen meg tudjuk határozni a hangszerek helyét, hiszen látjuk a zenészek elhelyezkedését és ezért nemcsak a fülünkre vagyunk hagyatkozva. A koncertre a kulturális élményért, a hangszerekkel és az előadóval történő találkozásért megyünk. Lehet ezt otthon is előidézni? Egy részét igen. A zenével való komplex találkozást.
Eric Clapton – Rush. A teljes filmzene (Reprise 7599-26794) és annak részletei – nemcsak a rock zene és a szimfonikus részek egymásra hatása miatt – minden gyűjtőnek és „audiofil tesztelőnek” ajánlott. A Super 12 hangszórók átadják a stúdióban kialakított hangszínpadon végbemenő összes eseményt, energiát és lelkesedést. A basszusgitár és a dobkészlet erőteljes előszobát állít fel, Clapton több fülbemászó gitár riff-et csihol, egyiket a másik után. Ha ezt a hallgató nem tudja érzékelni, akkor ellenőrizze pulzusát, mert lehet, hogy meghalt.
Az Audio Nirvana mérnökei szerint a hang terület három dimenzióban történő újraépítése sokkal fontosabb, mint az a fókusz, ahol pontosan meghatározható a hangszerek helye. A térbeli dimenziók különböző kiterjedése és e dimenziók stabilitása az egyik olyan terület, ahol a széles-sávú hangszórók a helyes fázis válasz miatt kiválóak. Az életteli zene élményének, érzelmeinek újbóli megteremtése a hang bizonyos édességét igényli. A zenei reprodukciónak ez a nagyra becsült minősége különleges műszaki paraméterektől függ, olyanoktól, mint a spektrális eloszlás és a harmonikus fok, továbbá a legkisebb különbségi torzítás. Az Audio Nirvana jól operál ezekkel a nehezen megfogható tényezőkkel.
Konklúzió
A hangsugárzás több mint 100 éves gyakorlatát tekintve, a hangzás hűségre való törekvésében az Audio Nirvana útja is egy hosszú és kanyargós út. A hangsugárzó fejlesztésben különbözőek az elképzelések, különbözőek az akadályok, de a cél ugyanaz. A sok hangszórót tartalmazó hangsugárzóknak problémáit – keresztezési frekvenciák, hangszóró fázis, impedancia illeszkedés valamint a különböző sugárzási szögek – és azok hangzásra gyakorolt hatását kiküszöbölve jutottak el a mára kiforrott megoldásig, termékekig. Természetesen lehet a több utas hangsugárzókból is kiválót készíteni – rengeteg példa van rá, nem kis költség a kutatás és az elkészítés – persze mindez kifejezésre jut az árban.
Ellenben ez a Audio Nirvana hangszóró szép munkát végez. Amiért széles-sávú hangszóró – megfelelő kivitelezésben – pont a hagyományos „multi-driver” hangsugárzóval kapcsolatos problémákat fogja rövidre zárni. Jellemző, hogy a felvételekben lévő alacsony teljesítmény-szintű részleteket kitűnően prezentálja, az élmény még akkor is létrejön, ha a magasabb frekvenciák nem közelítik meg azt a kifinomultsági szintet, amelyet egy ezoterikus tweeter elérhet. A hangszóró általános jellege élénk és energikus. A Classic 12 a zenében lévő energiák hullámzását és áramlását érzékelteti, a tiszta részletességet biztosítja.
Mivel ezt a hangszórót DIY alkalmazásban fogják használni, fontos hangsúlyozni, hogy a hangdoboz építési alapanyag kiválasztása nagyban befolyásolja a végeredményt. A hangzást jelentősen befolyásolhatja a kábel kiválasztása, a belső csillapító anyag vastagsága és a reflex-port hossza, elhelyezése. Az Audio Nirvana készítette hangszórók egy más, a többi hangsugárzó megoldáson edzett füleknek szokatlan, hangzásvilágot hoznak be a szobába. Ez a hangszóró irigylésre méltó kombinációja a nagy-hatású középtartomány és az alacsony frekvenciájú hangok megjelenítésének, de erre fel kell készülni. Hosszú idő alatt meg kell szerezni egy meghallgatási gyakorlatot, hogy el tudjunk vonatkoztatni az eddig hallottaktól.
Pro
+ minőségi alapanyagokból történő gyártás
+ kicsiny tűréshatárok közötti mérések
+ kész hangdobozok rendelkezésre bocsátása
+ nyílt, részletező, egyenletes energiájú hangzás
Kontra
– nincs
Disztribútori információk:
Forgalmazó: OzAudio
Internet: www.ozaudio.hu
Telefon: +36-70/777-9308