Magazinunk nagy figyelmet fordít a hangszórókra, talán a legfontosabb szereplőkre a hangzás kialakításában. Ha, a közeljövőben cikk sorozatot indítunk a különleges hangsugárzókról – és miért is ne tennénk – benne illusztris helyet foglal el az Unison Research hangdoboza. Ennél a népszerű olasz gyártónál a tervezés és az építés fő hangsúlya az elektroncsöves erősítőkre helyeződik, képesek remekműveket alkotni, a hangsugárzó gyártás területén pedig, kevés, de annál meglepőbb modellel állnak elő.
Az „újszülött” Unison Research Max Mini a jelenlegi gyártási sor legkisebb termetű hangsugárzója, mégis rövid idő alatt, mondhatni hirtelen váltotta ki a szakma és az ítészek érdeklődését. A Max Mini, bármennyire is fura a fantázianeve, azoknak a hifi-rajongóknak készült akik a monitor-stílusú hangsugárzókat kedvelik, mégis nagy volumenű megvalósításra vágynak. Alábbiakban taglaljuk miként valósítja meg az audio álmokat egy maxi, ami Mini.
Teljesítmény: | 100 / 150 Watt |
Frekvencia átvitel: | 30 Hz – 20 000 Hz |
Érzékenység: | 93dB / 2.83Vrms / 1 méter |
Impedancia: | 8 Ohm (min. 6 Ohm) |
Keresztváltási frekvencia: | 1,5 kHz |
Méretek: | 495 x 285 x 360 mm |
Tömeg: | 15 kg |
Ár: | 659 000 HUF |
A hangszekrény 25 mm vastag MDF-ből, valódi nyírfa rétegelt lemezes borítással készült. A fa felülete különböző pácokkal színezett, több réteg lakkozással, kézi polírozással mesterfokon megmunkált. Az elő- és fedlapot szintetikus bőr borítja, varrást nem alkalmaztak. A kabinet belső térfogata kb. 24 liter, nem a polcra tehető kis dobozok közé tartozik. A hangsugárzó belső falai n-cellás poliuretán lapokkal béleltek.
A szerkezetet belső merevítéssel is rezgés-csillapított. Az egymáshoz tervezett akusztikai komponensekből, a legmegbízhatóbb hifi építési elvek szerint kialakított kabinet szögletes élek hiányában nem okoz káros diffrakciókat, impulzus válasza igen kedvező. A gondosan kezelt felület és a lekerekített élek pontos megmunkálása megőrzik az olasz kézművesség varázsát.
Annak ellenére, hogy lényegében ez a hangsugárzó professzionális használatra készült, mégis kielégíti a szobai felhasználás és esztétika minden követelményét.
Két-utas, két hangszórós, előre sugárzó basszusreflex rendszer, amelynek magas hangokért felelős hangszórója egy 2.6 mm átmérőjű, könnyű, kemény és merev titánium membránnal rendelkező kompressziós meghajtót tartalmaz. Természetesen a legszembetűnőbb a nyomókamra egység, a kürt, amely ellipszis alakú, vízszintesen 60°, függőlegesen 50°-os szögben egyenletes sugárzást biztosít. Az irányítottság hatási indexe 12 kHz-en mérve is állandó, a +/- 0,85 dB szintnél jobb tűréshatárú. A teljes kompressziós magas hangszóró egység Olaszországban gyártott, együtt az ellipszis saját szabadalmú, ESS Constant Coverage poliuretánból készült kürtjével szerelve.
A közép/mély hangok sugárzása egy 20.8 mm átmérőjű mély/közép hangszóróra van bízva, amely egy természetes növényi és speciális szénszálas keverékből készült membránnal rezegteti a levegőt. Az 51 milliméter hosszú lengő-tekercse lapos keresztmetszetű, kettős rétegű cséve (egy belső és egy külső), alumínium profil hordozóra van rögzítve. A közép/mély hangszóró egy fém demoduláló gyűrűvel is el van látva, amelynek szerepe a fluxus változásainak szabályozása, így csökkentve a harmonikus és intermodulációs torzulást a nem hallható szintre.
A mágneses erőteret erős, neodímium mágnes biztosítja. A hangszóró kosarának pereme poliészter szálból készül, a kosár a maximális merevség érdekében öntött, a front-panelbe bemart vájatba van besüllyesztve, a csavarok látszanak, de látványuk nem zavaró.
A precízen kialakított, márkás alkatrészekből konstruált keresztváltó vágási meredeksége a mély frekvenciákon és a magasoknál egyaránt -12 dB/oktáv. A kamrarendszer két elülső reflex portja juttatja el a hangdoboz belsejében keletkezett energiákat a légtérbe. Az Unison Max Mini model el van látva egy pár előretekintő basszus reflexcsővel, ezek részben felelősek a tiszta basszus megjelenítéséért. A keresztváltó a Genesis Transparent Network technológia szerinti, kiváló minőségű, alacsony toleranciával válogatott alkatrészekből állítják elő. A légmagos tekercsek OFC vezetékből készülnek. Az alacsony tűrésű kondenzátorok Mundorf cégtől származnak, a fém-oxid ellenállások a MOX technológia szerint kisebb, mint 1% -os tűréshatárral és alacsony hőmérsékleti együtthatóval rendelkeznek.
Különös figyelmet fordítottak az impedanciamenet egyenletessé tételére, a kábelek és az erősítő csillapítási tényezője (damping) hatásának figyelembe vételére. Az impedancia minimuma körülbelül 6 Ohm, értéken tartása megfelel a DIN 45500 szabvány előírásának a 8 Ohm névleges impedanciájú hangszórók számára.
A két hangszóró-terminál a jól ismert és bevált csatlakozók, amelyet az Unison Research erősítőiben is használnak. Elfogadják a 4 milliméter átmérőjű banándugókat, a csupasz huzalt és a spade csatolókat.
A vezetékek csatlakozását szolgáló terminálon található egy 3-fokozatú váltókapcsoló, amellyel a magas frekvencia tartományra jutó teljesítmény szintbe lehet beavatkozni, egyedileg igazítható a lehallgató szoba akusztikájához. A cég a kapcsoló használatát a hangsugárzó előtt lévő erősítő tranzisztoros vagy elektroncsöves fajtájához köti, amiben van némi igazság, szerintünk helyesebb a szoba-akusztika fokozott figyelembevétele.
Az Unison Research Max Mini állványos hangsugárzó az elhelyezésre nem kényes, csak az egymástól mért bázistávolságot (230-250cm) kell eltalálni, és a jól megszerkesztett, helyes tömegarányú, anti-rezonáns állványok használata ajánlott. Amennyiben a hangsugárzó tengelyvonalát a hallgatási pont, a fülünk síkja felé irányítjuk, a térképezésben hatásos színpad mélységi dimenziókat is kapunk.
Meghallgatás
Amint feltettük a rockzene egyik mérföldköve, a Pink Floyd együttes, hangról hangra jól ismert felvételét, a Dark Side of the Moon című lemezt, túlzás nélkül megállapítottuk, hogy a szokásostól eltérő, egészen más hangzást hallhatunk. A kezdeti első hangok – a szívdobbanás, ami valójában egy nagydobtól származik – tisztán kivehető felhangjait figyelve mentes minden takarástól, elkenődéstől. Ezt csak nagyon kevés hangsugárzó képes elmosódás mentesen reprodukálni. Attól függetlenül, hogy basszusban nincs túlzás a megfelelő lüktetés garantált. Az ének- és gitár szólamok duplázása, amelynél David Gilmour teljes harmóniában van önmagával, nélkülözi a nazális jelleget, gyors, pontos hangfekvésű. A középhangok tisztaságának köszönhetően remekül érthetők a dalok szövegei, a dalok között és alatt hallható beszédfoszlányok. Most valójában más szemszögből is hallgatható a remek hangmérnökök (Alan Parsons, James Guthrie és Doug Sax) munkája. A Time című dal elején órák ketyegése és csörgése kristályos csengéssel hallható, a harangjátékokat, ketyegéseket és csörgéseket, mint tudjuk, egy antik óraüzletben vették fel. Ennyire jó ütem érzékkel és gyors hangokkal ezt még nem hallottuk. A Max Mini állványos hangsugárzó akár több, mint 200 Watt folyamatos teljesítményt is képes kezelni, sokkal többel, mint amennyit a mindennapi használatban szükséges.
Az egyetemes jazz kultúra nagyjainak felvételeit hallgatva, úgy általában kijelenthetjük, hogy minden hang elkülönítésének ellenére nem analizál, inkább hallunk egy jazz-klub atmoszféráját a megfelelő hangszer aurákkal, mint fejünket a hangszerbe beledugó hangzást. Igen, nem mi vagyunk a mikrofon! Az Unison Research Max Mini állványos hangsugárzó színpad teret mutat, de nem rajzolható kontúrokkal, hanem a hangszerek hang karakterének, hangerejének kiterjedésével operál. Az énekesről sem mondjuk meg, hogy sovány vagy kövér – énekel és ez érezhetően szívből jön, lélekhez hatol. Közben nem azzal foglalkozunk, hogy lehetne ez más is, olyan amit eddig megszoktunk, egyszerűen élvezzük a zenét. Ne azt keressük, amit eddig, a három-utas, három hangszórós hagyományos hangsugárzóktól hallottunk. De ne is hasonlítsuk a széles-sávú, a tölcséres (bár azok karaktere ezt megközelítő) vagy az elektrosztatikus hangsugárzókhoz. Ez egy különleges darab, ami más hangzás ideált képvisel, mint a sok tucat gyártmány.
Konklúzió
Az Unison Research Max Mini állványos hangsugárzó nagyon nyitott és tágas, a részleteket tekintve nagy-felbontású hangsugárzó. A korpusszal segített titán-membrános magas hangszórónak köszönhetően meglepő közvetlenséggel sugározza a fém- és fafúvókat, dobokat, gitárokat és a billentyűs hangszerek hangját. Kiváló a dinamikai hatás és a hangszóró képessége a hangszerek és hangok mikrokontrasztjának reprodukálására egy összetett zenei jelenetben, anélkül, hogy a fókuszt vagy a koherenciát elveszti. A kettő, előre sugárzó basszus-reflex nyílás lehetőséget biztosít a fal közeli elhelyezésre, pontos, visszhangoktól mentes basszust biztosít. Elhelyezésétől függően háromdimenziós zenei színpadot is leképez. Akár kisebb teljesítményű erősítőkkel is alkalmazható, beleértve az elektroncsöves típusokat is.
A Pink Floyd zene hallgatása közben ne feledjük, a holdnak nincs is sötét oldala, ott mindenhol sötét van! „there is no dark side of the Moon really… matter of fact it’s all dark” – mondta volt Gerry Driscoll a londoni Abbey Road Studios portása.
Pro
+ remek alapanyag megmunkálás
+ a stúdiótechnikából átvett megoldások
+ strapabíró, élethosszig tartó minőség
+ egyenletes frekvencia átvitel, gyors impulzusok, hibátlan ritmika
+ a helység akusztikájához hangolható
Kontra
– a gyártó nem készít megfelelő tömegű és méretű állványt, azt külön kell beszerezni
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/468-2176