A Tascam név bizonyára sokaknak ismerősen cseng, főleg azoknak akik egy kicsit járatosabbak a hangtechnika világában. A TEAC cég analóg és digitális stúdiótechnikával foglalkozó leányvállalata évtizedek óta piacvezető az iparágban. A Tascam a VL-S5 típusnévre hallgató aktív, közel-téri hangsugárzójával egy igazán pénztárcabarát monitorpárost alkotott. A gyártó ezt a terméket elsősorban kis házi-stúdiók számára ajánlja, tehát nincs értelme összehasonlítani a többmilliós vételárú egyedekkel. Arra van kitalálva, hogy meghódítsa a belépő szintű stúdió monitor piacot.
Teljesítmény a mély szekcióban: | 40 W |
Teljesítmény a magas szekcióban: | 30 W |
Frekvencia átvitel: | 60 Hz – 22 000 Hz |
Keresztezési frekvencia: | 3 200 Hz |
Max. hangnyomás: | 108 dB (SPL) |
label: | data |
Méretek: | 176 mm × 255 mm × 200 mm |
Tömeg: | 5.4 Kg |
Ár: | 86 900HUF |
Forgalmazó: | Audmax Kft. |
A csinos kisméretű hangdoboz egy kétutas, dupla erősítésű, aktív, basszureflex hangrendszert foglal magába. Alkotóelemei a következők: egy 5,25 inch. átmérőjű kevlár membrános hangszóró, amelyet egy 40 W teljesítményű erősítő hajt, valamint a magas hangokért egy 30 W-os erősítőhöz kapcsolt 1 inch. átmérőjű selyem dómsugárzó felel. Az előlapon a két hangszóró között egy szerényen, zölden világító LED jelzi, ha monitorunk feszültség alatt várja a bemenő jelet. A doboz hátlapján kaptak helyet az XLR, illetve a 6,3-as jack bemeneti aljzatok. A hátlapon osztozik velük egy hangerő-szabályozó potméter, a hálózati aljzat és az itt található hálózati főkapcsoló. A modern ipari formatervezés mellett az akusztikus mérések alapján a felső részen egy kör alakú reflexnyílás foglal helyet.
A hangsugárzóba integrált erősítő bemeneti érzékenysége 200 mV, könnyen illeszthető keverő-berendezéseinkhez. A szabványos XLR bemenet impedanciája 20 kΩ, a jack-bemeneté 10 kΩ. A rendszer energiatakarékos, hiszen a teljesítmény felvétel csak 60 Watt. A keresztezési frekvenciát 3.2 kHz-en találjuk, ami egy kicsit magasabban van, mint néhány konkurens gyártó esetében. Ez érezhetően jobban mutatja a fázis egyenletességet a kritikus közép-tartományi területen. Az erősítő elektronika és a hangszórók épségéről külön védelmi áramkör gondoskodik, így nem kell aggódnunk a túlmelegedés, a bekapcsolási tranziensek, valamint a túlzottan nagy bemenő jel által keltett károsodásoktól. A védelem kiküszöböli az egyéb, mint például az áramellátás, szoba világítás vagy más forrásból érkező, a jelláncban jelenlévő alkatrészek által okozott, külső zajt. A tervezők gondoskodtak a hangszóró mágnes árnyékolásáról is, ezért nyugodtan „odaengedhetjük” a számítógépünk közelébe. Bár a mágneses térerőre inkább a régebbi típusú CRT monitorok a nyűgösebbek, ennek ellenére az óvatosság nem árt.
Levezetésképpen nézzük röviden, hogyan is alakult a cég sikertörténete!
Dr. Abe Yoshiharu a TEAC egyik alapítója, valamint Katsuma Tani a TEAC vezető fejlesztőmérnöke hozta létre azt a leányvállalatot, amelynek a TASCAM nevet adták. A Tascam lényegében a TEAC cég kutatási és fejlesztési részlegeként indult. A fő profilja a hangrögzítés-technika és az ezzel kapcsolatos stúdiótechnikai eszközök fejlesztése volt. A naptárban ekkor 1971-et írtunk. Ez a név a TASC America Corp. rövidítéséből jött létre, mert első fő feladata még az volt, hogy a TEAC számára piackutatást végezzen, elsősorban az USA-ban. Lassan elindult az elektronikai fejlesztőmunka is, sőt a TEAC számára már a TASCAM fejlesztőmérnökei is terveztek termékeket és a TASCAM nevet egyre inkább márkanévként kezdték használni. 1973-ban a TEAC vezetősége úgy döntött, hogy összevonja a leányvállalatokat az anyavállalattal és ekkortól már TASCAM néven folytatták tovább a működésüket.
A legelső termékek még TEAC márkanéven jelentek meg 1972-ben, mégpedig a TEAC-A3340S és a TEAC-A2340S négysávos szalagos rögzítők. 1973-ban pedig az első TASCAM márkanevet viselő készülékek a TASCAM M–10-es keverőpult, illetve a TASCAM–70H-X MTR és TASCAM–70H–8 MTR szalagos magnók voltak. Több díjnyertes termék került le a gyártósorról Pl.: a legendás Portastudio sorozatból az 1995-ben Emmy Award díjas DA–88 DTRS 8 csatornás rögzítő, DA–30mkII DAT – 1995 TEC Award győztes DAT-magnetofon. Oldalakon keresztül sorolhatnánk a nemzetközi elismeréseket begyűjtő termékeket, aki kíváncsi az interneten publikált értékeléseket számtalan forrásból megkeresheti.
Mindez nem befolyásolja az értékítéletet, de az előd-modellek hírneve kötelez, legalább garancia a minőségre.
Meghallgatás
Ezek után halljuk, hogyan tolmácsolja nekünk ez a kis rendszer a bemenetére küldött zenei anyagot! Előrebocsájtjuk véleményünket, miszerint mindig az adott ár/érték arányt kell tekinteni, amikor egy berendezést tesztelünk. Amint az majd tesztünk végén kiderül, bizony ezt az arányt nagyon jól teljesíti a VL-S5.
A Tascam VL – S5 stúdiómonitor meghajtására RME Fireface UFX hangmodul szolgáltatta a muzsikát. Ezúttal is kitűnő felvételek szólaltak meg. Mint például Jean Michel Jarre – Oxygen, a klasszikus zenei kínálatból ezúttal a Minnesota Orchestra előadásában a Sába Királynője című művet hallgattuk, de George Benson, Ray Charles és Richard Bona zenéjében is gyönyörködhettünk.
Az első hangok megszólalásánál már elismerés volt az első reakció, vagy inkább nem gondoltuk, hogy ez a kis hangdoboz páros muzsikája ennyire be tudja tölteni az 5×4m-es lehallgató helyiséget. Az első meglepetés a sztereó tér leképezése volt. Nagyon precíz, minden ott szólaltatva meg ahova azt a felvételt készítő stáb megalkotta/odatette. (A hangmester esetében fontos, hogy a temérdek tekerni való mellett a kivezérlésjelző műszereken kívül hallja is amit csinál.) Meglehetősen jó térérzet. Nemcsak jobb és bal irányban, hanem mélységében is hibátlan. A zene „kilép” a hangdobozból és betölti a teret. A hangszerek szépen elkülönülten szólalnak meg. Külön megfigyeltem a fúvósok megszólalását, amik tisztán, a saját, természetes hangszínezetükben zenéltek. Külön megörültem, amikor egy orgonadarabot hallgattunk. Jómagam 6 évet tanultam intenzíven klasszikus orgonát, így ismerem a hangszert. Bár a legmélyebb pedálregiszterek csak erősen csillapítva hallhatók, de egy 5.25 inches hangszórótól nem is vártam el, hogy a legmélyebb 32 lábas regisztert tökéletesen visszaadja.
Egy kis kemény rockzenét is kipróbáltunk. Ez sem hozta különösen zavarba a VL – S5 „hangládákat”. Ütősen, dinamikusan, kellő hangerővel tolmácsolta felénk a hard-rock lényegét, gyorsan reagál a tranziensekre. Méretét meghazudtoló módon adta tovább a bemenetére küldött hanganyagot, nagyon jól szólaltatva meg a felvételek hangkarakterét. A kabinet rezgéscsillapítása jól megoldott, kevés rezgés erezhető ha megérintjük. Annyit mindenképpen hozzátennék, hogy az alsó hangtartomány stabilitása kisebb az átlagosnál, ezért a teljesebb lehallgatási élményhez egy „jól-kezelt” szub-basszus hangdobozt nagyon megérdemel ez a hangsugárzó-páros.
Konklúzió
Amit néhány sorral előbb említettem, az ár-érték viszonyról, annak jó példája áll itt a Tascam VL-S5 modellében. Úgy is mondhatjuk, hogy ezt az árat nagyon megéri. Már hallom egyes kollégák megjegyzéseit, hogy ez nem úgy szól, mint az X vagy az Y, és itt elhangzik egy jóval drágább hangsugárzó típusneve. Viszont aki ezt a rendszert választja, az nem fog csalódni benne. Egy olyan megfizethető monitorpárost fog használni, aminek segítségével jó hangú felvételeket fog készíteni. Olyanokat amivel – persze ha jó füle van hozzá – ki fogja vívni az igényes zenehallgatók méltó elismerését. Tiszta hangzása biztonságot nyújt a felvételek készítésénél. Summa summarum, kellemes órákat okozott ez a TASCAM minimonitor – lehet, ez egy új fehér-membrános legenda?
Zeneiség: | 90% |
Térleképzés: | 95% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 89% |
Pro
+ nagyon jól szólaltatja meg a felvételek hangkarakterét
+ több mint jó térérzet
+ könnyű installálás/elhelyezés
+ mágnesesen árnyékolt kivitel
Kontra
– az alsó hangtartomány stabilitása kisebb az átlagosnál
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audmax Kft.
Internet: www.audmax.hu
Telefon: : +36-1/431-9005, +36-1/203-6652