A Revival Audio gyártási palettáján a négyes rajtszámú versenyző közvetlenül az állványos modell után következik, ami egyszerre kellemes a szemnek és a fülnek. A fejlesztésben elért eredményekkel és saját szabadalmak alkalmazásával a hallgatási élmény egy szintet lép. Az állványos hangsugárzók hívei biztosan nem vetnek ránk követ kijelentésünkért, mindössze arra szeretnénk rámutatni, hogy van kis hegedű és nagy hegedű (úgy hívják brácsa) van nagybőgő és van kicsi (a cselló) és általában a basszus szólamot éneklő operaénekesek nagyobb testméretűek, mint a tenort vivők. Tehát a több oktávot lineárisan megjeleníteni képes hangsugárzóknak is kell egy bizonyos testesség. Igen ám, de ki kell kiszámítani a membránok hasznos felületének és a kabinet térfogatának együtthatója alapján azok helyes arányát.
Teljesítmény: | 100 / 200 Watt |
Frekvencia átvitel: | 38 Hz – 22 000 Hz (-3dB) |
Érzékenység: | 89 dB / 2.83V / 1 méter |
Impedancia: | 4 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 550 HZ, 3 000 Hz |
label: | data |
Méretek: | 1 200 x 345 x 395 mm |
Tömeg: | 38 kg |
Ár: | https://streamaudio.hu/revival-audio-atalante-4-high-end-allo-hangfal |
A Revival Audio – ATALANTE 4 álló hangsugárzó megalkotásán és kivitelezésén művészek és iparosok – bútorasztalosok és szerelők, virtuóz fa- és fémmegmunkálók – dolgoznak együtt a hagyomány és a modern megvalósítás ötvözésén. A forma, a funkció és a hangzás jegyében kialakított kabinet gyönyörű, a gyártó az időtlen részleteket modern esztétikummal ötvözi. A francia A+A Cooren Design Studio és a Le French Design100 nevű belsőépítészeti, lakberendezési és kortárs tárgykultúrát képviselő stúdiók szoros együttműködésével életre keltett remek alkotás fantázianeve Atalante 4. Az egyszerű, álló hasáb alakot már-már hagyományosnak tekinthetjük, de ez a kivitelezés itt mindenképpen előre mutató. A hagyományos, a modern és a klasszikus kivitel bizonyos mértékű keveréke, ami inkább tűnik hagyományosnak mintsem fúziósnak. A küllemi jegyekhez hozzátartozik a valódi dió-furnér felület, a lézerrel maratott logó, mint extra karakter. A körös körül futó intarziás furnér csík és a két részből álló diszkrét grill ad egy kis luxust, amely a hangszórók védelméről gondoskodik. Ami nagyon érdekes, hogy a felületek tapintása kellemes.
Az ATALANTE 4 egy 3-utas modell, amelynek magas hangszórója egy 28 mm átmérőjű soft-dome membrános sugárzó. A saját szabadalmú, Anti Reflection Inner Dome (ARID) membrán még a kritikus frekvenciákon is antirezonáns. A membrán titkos receptúra alapján készülő anyaggal bevont. A membránfelület CAD-tervezésre került, hogy elkerülje a rezonanciákat és irányítsa a negatív polaritású hanghullámokat a membrán mögötti térbe, ahol a hátsó üregben egyszerűen elfogynak. A hangszóró maga egy viszonylag nagy kamrában helyezkedik el. Az ARID szabadalmaztatott technológia – a nem elnyelő tulajdonságú csillapítás révén – kiterjesztett frekvencia átviteli előnyöket biztosít.
A középtartomány lesugárzásáért egy 135 mm átmérőjű, szintén különleges membránt tartalmazó hangszóró felel. A membrán egy Bazalt Sandwich (BSC™) konstrukció. A Revival Audio BSC membrán impregnált bazaltszálas szövet, amely hátulján meglehetősen vastag ragasztóréteg található, és speciális szálból készült filc réteggel van bevonva. Így egy merev, de jól csillapított membránt alkot. A magas és a közép hangszórók egy kissé el vannak tolva a mélyek középvonalától, megadva a lehetőséget kétféle elhelyezésre – ebben nincs ökölszabály, otthon ki kell próbálni. (Javasoljuk a magas hangszórók kifelé mutató elhelyezését – a szerk.) A középhangszóró membránja elegendő elmozdulással rendelkezik ahhoz, hogy elősegítse az alacsony frekvenciákra való áttérést. A középtartomány eléggé széles frekvenciasávja megakadályozza fázis-anomáliákat.
A bazalt a már lehűlt láva-folyamban található. Egy sötétszürke színű, úgynevezett magmás kő, hatalmas mennyiségben megtalálható szerte a világon. A bazaltot a megszilárdult lávából (kőből) vonják ki. Az átalakított bazaltszál érdekes tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek alkalmassá teszik a hangszóró membránjához való használatra. Lényegesen erősebb, mint az üvegszál és sokkal erősebb, mint a kevlár, ennél fogva Young-modulusa is jobb.
A Young-modulus mérőszáma megmutatja a szilárd anyagok mechanikai tulajdonságait, amely a húzó- vagy tolóerő szembeni merevséget reprezentálja. A Young-modulus a tárgyra ható terület-egységenkénti erő és az anyag lineáris rugalmas tartományában keletkező tengelyirányú elmozdulás vagy deformáció aránya. A Bazalt Sandwich (BSC™) konstrukciójú membránokat a könnyű súllyal és a nagy merevséggel, jellemezhetjük – elektromos jel hatására gyors és sima reakciót biztosítanak. Az ATALANTE 4 hangsugárzóban az iparágban elsőként alkalmazzák a BSC membránokat használó hangszórókat.
A mély szekció kettő darab 18 cm membrán átmérőjű, szintén Basalt Sandwich Construction mély hangszóróból áll. Az alkalmazott alapanyag fenséges egyensúlyt ér el a merevség és a könnyű felépítés között. A tervezők szerint a szövött szénszál nem annyira megfelelő, mint a bazaltból készült, és a szál-mintázat összehangolása jobb merevséget biztosít, mint az irány orientáció nélküli membránok. A kivételes csillapítási konstrukciónak köszönhetően az ezen membránokkal szerelt hangszórók, minden adott frekvenciára kiterjedően, gyors és egyenletes impulzus-válaszokkal reagálnak. A mágnes a hangszóró ereje, a lengőcséve és a membrán együttese a hangszóró lelke(!) – minden sikeres hangszóró fejlesztő ezen tétel alapján dolgozik. Az ATALANTE 4 hangsugárzó modellben ferrit mágnes reprezentálja az erőt, valódi, állandó, örökké tartó teljesítményt kínál. A kettő mély-hangszóró nem elhanyagolható előnye, hogy csökkenti a „földről visszapattanó” interferenciákat. A padlóról történő visszaverődés megzavarja a hangszóróból érkező közvetlen hangokat, és törési (kioltási) pontokat vagy rárakódásokat eredményez. A két mélyhangszóró az alacsony frekvenciájú emisszió széles körű terjesztésével hozzájárul az interferencia csökkentéséhez.
Az Atalante 4 hangsugárzó kabinetjének anyaga 19 mm vastag MDF, ami tökéletesen megmunkálható, merev és stabil. A rezonanciák megkötését belül, stratégiailag elhelyezett szerkezeti bordák biztosítják, a belső felületeken bitumen réteg és svéd gyártmányú poliészter csillapító anyag található. A beépített speciális hangszórókra egy sajátságosan hangolt, fázis koherens, gyors reagálású áramköri topológia szerint kialakított keresztváltó dolgozik, amely több évtizedes tapasztalat útján került kivitelezésre. A lehető legkevesebb alkatrész felhasználásával, hallás után készül, ami nagyon hosszú idejű teszteléseket jelent. Emellett nem szabad elfeledni a megfelelő műszerparkkal, „süket-szobában” történő méréseket, a kísérletezést.
…„A crossover tervezés filozófiája az, hogy… nincs filozófiánk. A lehető legkevesebb alkatrészt használjuk, de mindazt, amire szükség van” – nyilatkozták a tervezők. Az alkatrészgyártók kínálatából a legjobb komponenseket aprólékosan kiválogatva használják fel. Emellett a hangsugárzó belső kábelezése Van den Hul Skyline hibrid kábellel szerelt.
A hangsugárzó hátulján kettő reflex nyílás található. A basszusportok azonos átmérővel, de eltérő hosszúsággal lettek kivitelezve. Az teljesen nyilvánvaló, hogy a középfrekvenciás hangszórónak és a mélyeknek eltérő hangolási frekvenciát kell biztosítani. A reflexcső a korpusz-szerű kijárat miatt kevésbé van kitéve a turbulencia hatásoknak, azaz a „port chuffing”-nak.
Az elektro-mechanikus rendszer bejárata egyedi kivitelezésű hangszórókábel-csatlakozókat kíván. Nagyon jó minőségű csatlakozó terminál-pár a német WBT gyár 710 Cu mC NextGen™ csúcskategóriás terméke. A csatlakozók precíz megmunkálása szilárd kontaktust biztosít. Fotónkon az is látszik, hogy a gyártó melyik hangsugárzót szánta a jobb és a bal oldalra (magyarázatunk a későbbiekben). Újszerű és nagyon jól átgondolt kialakítású az öntött alumíniumból kiképzett lábazat és a tökéletesen függőleges helyzet beállítását lehetővé tevő Premium Spike Set (szabályozható tüskék), amely a funkcionális stabilitást is biztosítja és levezeti az esetleg keletkező rezonanciákat.
Meghallgatás
Az Atalante 4 nemcsak konstrukcióját tekintve, de hangzás szempontjából is előre mutató. Saját karakter- és rezonanciamentes, ami felettébb dicséretes, mert nem akar ránk erőltetni semmilyen hangzási koncepciót. Ezt mindjárt elmagyarázzuk! Mindegy milyen jellegű, műfajú, helyszínű felvétel van műsoron, mindig azt halljuk ami éppen van – nem átlagol, nincs saját hangzás – hacsak az nem, hogy a lehető legharmonikusabban zenéljen. Nem monitor és nem hangosítási kellék. Muzikális eszköz, ami különösen az akusztikus hangszerekkel előadott zenéhez illik.
Régen az volt a gyakorlat, hogy a nem tengelyszimmetrikus hangsugárzókat kis helyiségekben úgy helyezzük el, hogy a magassugárzók kifelé, a nagyobb helyiségekben pedig belülre kerültek. Ha „belülre” helyezzük a magassugárzókat az általuk sugárzott energiákból valamivel több jut a hallgatási pozícióba, és ezáltal erősebb lesugárzást biztosítanak. Amennyiben „kívülre” helyezzük, az eltolt magassugárzók az ideális hang-tengelyt is eltérítik, ami a hangteret jobban fókuszba állíthatja. Egyébként ez a gyártói ajánlás is. Amennyiben így teszünk, saját szobánkban is létrejönnek a következők:
A magas hangok információs tömege, finomsága, a magasságok kiterjesztése és nyilvánvalósága levesz a lábunkról. Szerencsére még mindig lágyabbak és lekerekítettebbek, több információval rendelkeznek, cseppet sem erőltetettek, mint egyes konkurens modellek esetén. A középső régiókban rengeteg információ van, ahol a legfontosabb az összehasonlítás, mivel ez a terület a zene magva. Az Atalante 4 rendkívül részletes beszámolót tud adni a közép hangokról anélkül, hogy a magas-tartomány felé emelné a hangzási balanszot. A hangszerek hangszíne élénk, a sztereó képalkotás kirobbanó. Nehéz elképzelni a sztereó képalkotás szemléletesebb bemutatását. Az énekhangokat nagyon tisztának és közvetlen hatásúnak halljuk. Különleges módon tudja közvetíteni az énekszólamok és hangfekvések teltségét, és például közelebb kerülünk a kóruszene hangzásához. Az énekhang és az ének stílusok bemutatása ugyanazon kompozíción belül is turbulensen váltakozhat, így minden egyes zeneszám az emberi éneklés sokféle dimenziójának alapos vizsgálatát szolgálja.
A klasszikus zene hangzása elég tipikus. A nagyzenekar szokásos ülésrendje követhető, elég nagy a terület. A hangszórók bizonyos precizitással leképezik a hangszeres szekciók elhelyezését. Az „éles képpel” középre pozícionált hangszerek nem túlméretezettek. A vízszintes diszperzió létrejön 90 fokos terítési szögben. Egyes kiváló felvételek hallgatásánál a zenekari hangszínpad túlterjedt a hangsugárzók pozíciójának szélességén. A nem kimondottan „száraz” hangzású felvételek esetén is részletgazdagságot lehetett hallani. Amikor a hangerő növekszik, a nagyobb energiájú teljesítmény impulzusok veszik át a szerepet, de ekkor sem bömböl, nem dörömböl, minden hangszer tonálisan kiegyensúlyozottan szól.
A kivitel a hagyományos, a modern és a klasszikus bizonyos mértékű keveréke, ami inkább tűnik hagyományosnak mintsem fúziósnak – írtuk fentebb. Nos, akkor ráteszünk egy lapáttal: hallgassunk fúziós jazz vagy jazz-rock zenét! A kemény rock, az R&B, a rap és hasonló zenék izgatják a lelket, de az akusztikus jazz kiegyensúlyozott hangzása olyan, mint egy organikus és élénk mozgás.
A nagybőgő hangzásának megjelenítésére elég mélyre megy, nincs „gatyaszár lengető” basszus. Ha az alacsonyabb intenzitású basszust vesszük figyelembe, feltűnik, hogy a zavarosság itt véget ér. Viszont nem hagy kétséget afelől, hogy képes keményen ütni. Elegendő dinamikatartománnyal rendelkezik ahhoz, hogy torzítás nélkül átvihetők legyenek a mély hangokat képviselő frekvenciák. Ennek a hangsugárzónak legnagyobb erőssége a felvételi légkör éreztetése. A hangzásbeli gazdagság, a telítettség érzése létrejön a basszus autoritásában, a lendület és a fürgeség, a lenyűgöző energia kisugárzásában, amelyben a simaság keveredik a finomsággal. Nagy hanghatású, ezzel együtt nagyon jó léptékű hangképeket produkál. A színpatér több iránya és mélysége érzékelhető, a hang soha nem „parkol le”. Amennyiben eltaláljuk az ideális helyét a hangok szépen leválnak a hangsugárzókról és kialakul mindaz amire vágytunk. Látnivaló, ahogy az előadás megelevenedik, bár ennek eléréséhez a hangmérnöki oldalról magas szintű kidolgozottságra van szükség.
Konklúzió
Az ATALANTE 4 a francia hangtechnika mesterfogása, ez a megállapítás nem hízelgés. Egyszerűen „savoir-faire”, ami magyarul ügyességet és szakértelmet fed. A meghallgatás során minden kiderül, minden egyenletesen és kiegyensúlyozottan szól. Első pillantásra felismerni a hangzás és a kivitelezés közötti, mind a fülnek, mind a szemnek vonzó kapcsolatot. Mindez az előadóművészi, mind a produkciós szakértelem terén kiemelkedő eredmény. Az egyik lényeges szempont az, hogy az optimális zene hallgatásban fontos térleképezés olyan szinten van, amelyet a legtöbb ember reálisnak lát. Képalkotó képességei és a dinamikatartomány különbségeinek bemutatása nagyon jó. Amikor szabályosan elhelyeztük az derül ki, hogy az Atalante 4 egy meglehetősen műfaj semleges hangsugárzó – ha kötözködni szeretnénk, úgy fejeznénk ki, hogy a teljes semlegességtől való eltérései kicsik. Nem kicsi hangsugárzó, de nem is nagy, az biztos, hogy ütőképes. A Revival Audio – Atalante 4 típusjelű hangsugárzója audio-vizuális élmény. Akár egy életre is szólhat.
Pro
+ Nem rikító design, amely megnövelné az árat
+ Új és régi, bevált technológiákat, több saját szabadalmat együttesen tartalmaz
+ Hangzásbeli gazdagság
+ Legnagyobb erőssége a felvételi légkör éreztetése
Kontra
– Nehéz fogást találni rajta
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253