Magazinunkról már régebben is kiderült, hogy szerkesztőink előszeretettel foglalkoznak elektroncsöves erősítőkkel. Az idei karácsony úgy hozta, hogy bővelkedünk efféle hallgatni-valókkal. Íme egy hamisítatlan, „A”-osztályú integrált sztereó erősítő, amely a világ audiofil társadalma részére készült.
Teljesítmény: | 2 x 25 Watt (RMS @ 6 Ohm) |
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 20 000 Hz (+/- 0,5dB) |
Torzítás: | max. 1% (1kHz, max. teljesítményen) |
Jel-zaj viszony: | kisebb, mint 90 dB („A”-súlyozott) |
Méretek: | 260 x 415 x 200 mm |
Tömeg: | 18 kg |
Ár: | https://streamaudio.hu/synthesis-roma-96plus-push-pull-a-osztalyu-elektroncsoves-erosito |
Ez az „építészeti együttes” olyan vizuális energiamezőt hoz létre amely, miközben a zene szól, leköti a látást és az elmét. A készülékház rendkívül masszív és szemet gyönyörködtető formavilágot mutat. A csövek egy eltávolítható rácson keresztül láthatók, amely védőrács is igen tetszetős, a cég logójával lézervágott megjelenítést kapott. Az előlapokból opcionálisan három fa és két fém front panel közül lehet választani, kiváltképpen elegáns a képeken látható „aluszürke” kivitel.
Made in Italy. Mondjunk még valamit? A természetes és mesterséges anyagoknak ez az egyedülálló kombinációja nemcsak termékként, hanem megbecsült tárgyként is összeállt. A kézzel készített kivitelezés ezen értelmezése úgy valósul meg, ahogyan azt csak az olaszok érzéke és ízlése tudja megadni. A formát, az anyagokat, a felületeket és a technológiát két gondolat egyesíti: a kivitelezés és a hangzás – mindez gazdagítja az életminőséget. A látvány rászedi a fantáziát – nem több fénnyel, mint egy olajfúró torony éjjel.
Az Electro Harmonix által gyártott EL34 pentóda csövekből kialakított konfiguráció remekbe szabott. Az előerősítő fokozat kettő JRC4580 OPAMP félvezetőt, a meghajtó fokozat kettő ECC82/12AU7, a kimeneti fokozat négy EL34/6CA7 elektroncsövet tartalmaz. Az Electro Harmonix az amerikai New Sensor Corporation tulajdonában lévő márka, amelynek modelljeit az Xpo-Pul/Reflektor elektroncső gyárban készítenek Oroszországban. Az EL34 nagyfeszültségű teljesítmény pentóda tökéletes választás a régi berendezésekhez és a modern erősítők jobb teljesítményének eléréséhez. Rendkívül zenei és kiszámítható, muzikális és semleges, lágy és részletgazdag hangzással rendelkezik, anélkül, hogy éles lenne. Az EL34 a kiegyensúlyozott hangszín és a jó teljesítmény tökéletes keveréke, a legelterjedtebb teljesítmény pentóda. Az EL34 az 1960-as és 1970-es évek klasszikus brit-rock hangzását határozta meg, a Marshall, a Hiwatt, Orange, és a Laney brit erősítőkben megtalálható. Hangminőségét, hosszú élettartamát és megbízhatóságát nehéz felülmúlni.
Figyelmes és technikai vénával rendelkező olvasóinknak feltűnhet, hogy ebben az erősítőben az előfokozat szerepét egy műveleti erősítő integrált áramkörben látja el. Nos, mint tudjuk, az erősítésben az egyik legfontosabb kritérium a zaj nélküli teljesítmény legyártása, ami mindjárt a jelfolyam elején nagy szerepet kap. Ez a JRC4580 egy kettős műveleti erősítő, kifejezetten a hangszíntartásra lett tervezve, amely így a legalkalmasabb audio-erősítő gyártásához. Zajmentes, nagyobb frekvencia-sávszélességgel, nagy kimeneti árammal és alacsony torzítási aránnyal rendelkezik, nemcsak audio-előerősítőkhöz, de ipari mérő-eszközökhöz is alkalmas. Tudjuk, hogy mindezek megítélése szubjektív – a meghallgatási részben tapasztalatainkat igyekszünk kifejezni.
A készülék hátoldalán három RCA analóg bemenet (ebből egy MM-phono) valamint egy REC out kimenet található. Mindegyik csatlakozó aranyozott belső felülettel ellátott. A digitális bemenetek (1 x Toslink optical, 1 x koax S/PDIF, 1 x USB „B”-típusú Windows/Mac/iOs/Android) egy AKM AK4495SEQ DAC-chipre szállítják a jelet, ami DSD felbontást is képes kezelni 5,6 MHz-ig. A D/A konverter egység 24 bit 192kHz (Opt és Coax) 32 bit 384kHz (USB) 32bit 768kHz és DSD egészen 5,6MHz-ig képes a dekódolásra.
A FASEL által gyártott, C-magos, vas/szilikon szerkezetű kimenő transzformátorok a terhelő impedanciát 4 és 8 ohm közöttire állítják be, melyhez külön leágazásra sincs szükség! A kimenet 6 Ohm felirata, mint tudjuk csak tájékoztató jellegű, mert az impedancia egy átlag, frekvenciafüggő(!)
Néhány dolgot tudni illik a Fasel cégről. Az 1960-as években az olaszországi Marche régió a hangszergyártás világ-színpadának központjává vált. Ebben az időben született a FASEL nevű kisvállalat, amely hálózati-transzformátorokat és kimenő-transzformátorokat kezdett gyártani. Megrendelői között volt az EME-Thomas-Vox, akik az akkoriban legendás Vox AC30 gitárerősítőt gyártották. Sikereiket nem kis mértékben segítette a FASEL kimenő-transzformátorok, valamint a szintén jól ismert FASEL 500mH tekercsek. A következő évtizedek során a FASEL kifejlesztett egy üzemágat, amelyet a hangzásnak szenteltek, hogy a professzionális hangzást szolgálva, aktívabbá váljon az audio-iparban. Hogy semmi meglepő nincs a nap alatt, az bizonyítja, hogy Luigi Lorenzon, a Synthesis Art in Music alapítója, fiatal korában apjától – a FASEL alapító tagjától – tanult meg transzformátorokat készíteni. A FASEL céget senior Lorenzon hozta létre 1961-ben, amely gyorsan referencia ponttá vált az ágazat számára, mint a kimeneti transzformátorok és hangszer-erősítőkhöz készülő tekercsek gyártója. A legendás, vörös Fasel-tekercset a Dunlop számára gyártották, ami a „Cry Baby” wah-wah gitár effekt-pedál gyártásához vált szükségessé. A pedált Jimi Hendrix is használta.
A Synthesis ROMA 96DC+ erősítő kezelése, a ki-be kapcsolást kivéve, egy második generációs, immáron fém távirányítóról lehetséges, amely kézbe véve meglehetős stabilitást sugall. Ez a távvezérlő egy „rendszertáv”, a márkán belüli CD-lejátszóhoz is alkalmazható, kezelésével a bemeneteket lehet váltani és a hangerőt szabályozni.
Meghallgatás
A hallás azt jelenti, hogy elhisszük, hogy a hang valóban „megfestheti” a láthatatlan fizika jelenlétét. Egy zenekari hangfelvétel meghallgatása azt jelentheti, hogy vizualizáljuk a hangszerek, az egyes hegedűszekciók, a csellók, a kürtök, a hárfa és az ütőhangszerek elhelyezését. Az énekes is behelyezhető középre, esetleg a középponttól balra, vagy jobbra. Azt értjük háromdimenziós hangon, ha a zenekar többi tagja a szólista mögött helyezkedik el, és ezt a felvételen a hangmérnök többé-kevésbé érzékeltetni is tudja. Talán bizonygatni sem kell, hogy mindez a Synthesis ROMA 96DC+ elektroncsöves erősítővel előttünk létrejön.
A legtöbb tesztlemezen a közép- és alsó regiszterek voltak lebilincselők. A hangzás sima, gazdag és talán még egy kicsit teljes is, részletgazdagságban meghaladja azt, amit első hallásra elvárnánk. Minden bizonnyal rendkívül folyékony, légies, dinamikus, élénk és hihetetlenül zenei. Az emberi hangok tisztasága és a hangszerek pontossága lélegzetelállító, hamar rádöbbenünk, hogy „varázslat” a légzéstechnikában rejlik. A holografikus színpad, a hang irányok elhelyezésében elképesztően pontos, szinte fenséges. A felbontás és az átláthatóság lehetővé teszi, hogy minden hang magával ragadjon, létrejöjjön az érzelmi „megfoghatóság”, amelyet érzünk nemcsak hallgatunk. A zongora hangzása testes megjelenítésű, kiterjedt zengéssel természetes, hangzatos azáltal, ahogyan a regisztereiben benne van minden, ami elgondolkodtató. Gondoskodik arról, hogy például minden billentést megjegyezzünk, és nemcsak a lassú tételek esetén. A zongorajáték ritka mintázatában nagyon kísérteties. A billentyűk minden érintése a dalszövegek szomorúságát idézték fel nagyon megrendítő mértékkel. A zongora mintha a szobában lenne – soha nem szól petyhüdten vagy vontatottan, ehelyett mindent céltudatosan mutat.
A Vacuum Tube Valley című műszaki folyóirat szerint …”Az Electro-Harmonix EL34 által képzett hangzás a teljes zenei spektrumban kiegyensúlyozott. A basszus mély és feszes, a közepek jól meghatározottak, a magas hangok pedig részletesek és kiterjesztettek.”…
Tapasztalható, hogy az erő nagyon finoman nő, mivel a hang a másodperc érzése, a jazz a pillanat művészete. (ezt nem mi találtuk ki) Felfedezhetők olyan textúrák, amelyeken a felvételek hallgatásakor el szoktunk siklani. Minden hangot levegő vesz körül a és azt sugallja, hogy minden előadó büszke a teljesítményére. A különböző helyszíneken készült felvételek, amiket eredetileg analóg módon rögzítettek, nagyszerűen szólalnak meg. Ha a jazz muzsikát zárt, intim helyszíneken rögzítették, mint pl.: klubok, bárok és kis színházak, ez az erősítő több szólistát hoz közelebb.
Egy klasszikus zenei koncert a drámaisággal is operál, amit alá húznak a jellegzetes fordulatok és akkordváltások, amik minden dallamot emlékezetessé tesznek. A faltól-falig gitárhúrok, a brácsák hangos mélységű tömbökben, a rézfúvók sokkal több levegővel, és a tér körülöttük – minden részlet hallható. A kissé fényes (más vonatkozásában naturális) hangzású hangsugárzókkal csodálatosan gazdag és hívogató zenét szolgáltat, amely magával ragad, gyakorlatilag az összes kívánt részletet reprodukálja, miközben bemutat minden buja és csábító hangszínt. Egy Synthesis Roma erősítő még soha nem szólalt meg úgy, mint kortársai, ezért azt ajánljuk, hogy a hallgató inkább a zenei reprodukció hatásosságával foglalkozzon, mint a kihegyezett műszaki paraméterekkel.
Visszatérve az előfokban alkalmazott félvezetős műveleti erősítőre. Egészen biztosak vagyunk, sőt általában mindenki egyetért velünk abban, hogy a különböző műveleti erősítőkhöz megadott „specifikációk” segíthetik a megkülönböztetést – taglalva az egyik-másik chip lehetséges teljesítményét – de ennek gyakran semmi haszna. Egy erősítő felépítésében túl sok olyan változó van, amely befolyásolja az áramkörben lévő műveleti erősítő teljesítményét, hogy az adatlapok gyakran ne legyenek többek, mint egy nyers találgatás a „valóság” lehetséges hangzásérzetéről.
Konklúzió
A technológiát úgy alakították ki, hogy innovatív, de mégis egyszerű legyen a használata. A reprodukált hangzás szintje állkapocs-ejtő, ez erősítő a zenére irányítja a figyelmet. A Synthesis – ROMA 96DC+ modell egy igazán nagyszerű erősítő, az elkészített jel teljességgel jut el a hangsugárzókhoz, hogy megmozgassa a lelket, és felidézze, amit egy felvétel örökre magával hordoz. Van valami különleges Olaszország zenéjében és tájaiban, talán a gondtalan légkör, az életkedv, a konyha, a narancs, citrom és olajbogyó és főleg a táncosok színei.
A szerelmet így írják „Amore”.
Pro
+ „A”-osztályú integrált sztereó erősítő
+ AKM AK4495SEQ chipre alapozott DAC
+ FASEL kimenő-transzformátorok
+ Drámaiság, csodálatosan levegős hangszínpad
+ Hívogató zenét szolgáltat
Kontra
– OP-AMP, no problem!
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253