Egy klasszis páros, a Vintage audio-gyűjtemények egyik ékszere. Ez a modellpáros jól példázza az audio-világ egyik komolyabb lépését az analógról digitálisra történő átmenetben – egy korszak határán vagyunk és ekkor még nem látszott, hogy a fejlődés milyen lépcsőket fog ostromolni és hová jut el a következő 30 évben.
A Sony TA-E1000ESD egy előerősítő beépített digitális jel-processzorral (Digital Processing Control Amplifier), ami 1989-1992 között volt a gyártási programban. Ezt a modellt a Sony palettáján a TA-E2000ESD váltotta 1993-tól 1996-ig. Ez az egyik legnagyobb múlt századi bestseller. Nagyon elegáns kivitelével, digitális bemenetekkel, kategóriájában az akkori leggazdagabb jelfeldolgozással és surround módokkal, a Sony TA-E1000ESD előre mutatása megelőlegezte a házimozi technikai kialakításának korszakát.
Az akkor még egyáltalán nem alapvetésként kezelt térhatású hangrendszer-vezérlőként működő egység, digitális jelfeldolgozó segítségével, elektronikusan produkálja a terem-hangokat. A szolgáltatásai sokkal többet jelentenek, mint ami egy elő-erősítőtől megszoktunk vagy ami elvárható. Hihetetlenül nagy digitális manipulációs képesség és sokoldalúság jellemzi. A digitális térhatást biztosító hangrendszer alapegysége elektronikusan reprodukálja a visszhangokat. A hangzás illúzióját különbözőképpen lehet igazítani, a katedrális-szerű akusztikától egészen a jazz-klubig. A digitális jelfeldolgozó segítségével megszabhatjuk a hangzást és akár hallgatási tereket is „kreálhatunk”, valamint beavatkozhatunk a hangzásba a lehallgatási helyünkhöz mérten. A koncerthall-effektusok amplitúdója és karaktere változtatható. Mindezek mellett a készülék egy nagyon fontos lépést jelentett a házi-mozi kultusz kialakulásában. A beépített Dolby Pro-Logic surround dekóder digitális jelfeldolgozó IC-ket használ a Dolby Labs által kifejlesztett surround dekódoláshoz, a meghatározott késleltetési és mátrix dekódolási hanghatások létrehozásához.
Frekvenciamenet: | 10 Hz – 20 000 Hz |
Teljes harmonikus torzítás: | 0,004% |
Bemeneti érzékenység: | 5mV (MM), 150mV (vonal) |
Jel-zaj viszony: | 84 dB (MM), 91 dB (vonal) |
Kimenet: | 150mV (vonal), 1,5V (előerősítő kimenet) |
Digitális bemenetek: | koaxiális, optikai |
Méretek: | 470 x 150 x 360 mm |
Tömeg: | 8 kg |
A beavatkozási lehetőségeket bővíti a digitális, parametrikus hangszínszabályzó. Három gyárilag meghatározott EQ sáv áll rendelkezésre, amely átfogja a teljes hangspektrumot. A felhasználó által kijelölt sáv bármely pontján 12 dB maximális erősítési és vágási tartományban lehet szabályozni. Az egyes sávokba történő beavatkozás „szélessége”, avagy a „Q” értéke, 0,7-től (nagyon széles) 20-ig (nagyon keskeny) állítható. A „Q” avagy a sávszélesség befolyásolja az EQ alakzat szélességét, ezzel az EQ görbe meredekségét. A széles „Q” érinti az adott melletti többi frekvenciát, mint a keskeny „Q” hasznosabb a nemkívánatos mellékhangok eltávolítására. A szélesebb „Q”-t általában tónusformálásra használják, mivel ez kevésbé fókuszál, laposabb a csúcsa, ami finomabb hanghatást tesz lehetővé. A finom kiemelések testet vagy fényességet nyújtanak, míg a laposabb vágások eltávolíthatják a dobozosságot. A „Q” helyes beállítása hasznos az egyes lehallgató helyiségekben lévő berendezési tárgyak által okozott rezonanciák kiküszöbölésére.
A parametrikus EQ ilyen széles beállítási lehetőségét kínáló kombinációja még a legkomolyabb grafikus hangszínszabályzónál is hatékonyabbnak bizonyul. A készülék minden bejövő analóg jelet digitálissá alakít át, hogy kihasználja a számos változtatási lehetőséget. A beavatkozás még a digitális jel analóg jellé történő visszaállítása előtt bekövetkezik, mindez nem növeli a mért vagy hallható torzítást, és nem vezetett szélsőséges fázis-eltolódáshoz. Szintén a digitális tartományban kezelt hangátalakítás a kompresszió és az expanzió. A tömörített jelet szolgáltató műsor-forrásokhoz rendelt kilenc expanziós beállítás bármelyikével visszaállítható a megfelelő dinamikatartomány. Az expanzió segít kiküszöbölni az egyes zenei részek között nemkívánatos zajokat azáltal, hogy a maradék zajt lefelé tolja a hallhatósági küszöb alá. A parametrikus hangszínszabályzót, a térhatású hangzási képességet és a dinamika vezérlőt a Sony tíz ajánlott (programozható és tárolható) hangtér program létrehozására használja. Ezek a következők: „Hall 1”, „Hall 2”, „Opera”, „Church”, „Jazz Club”, „Stadion”, „Élő koncert”, „Színház”, „Diszkó” és „Dolby Surround”. A paraméterek legtöbbjének specifikus beállításával (beleértve a szimulált szoba méretét és falainak visszaverő képességét, a saját üléspozíciót, a középső és hátsó csatorna szinteket, a parametrikus hangszínszabályzó beállításokat, az effektusok szintjét, a korai visszaverődést idő és szintjét, a zengés idejét és sűrűségét, a térhatás kiterjedését, a kompressziót és az expanziót valamint a Dolby Surround késleltetési időt) elérhetjük a kívánt hangzási hatásokat. Dolby Surround módban csak a Dolby által meghatározott késleltetési idő (20 mS) van előre beállítva, de a felhasználó ezt 15 és 30 ms között változtathatja. Ebben az üzemmódban a középső és a hátsó csatorna szintjei is állíthatók.
Mivel a TA-E1000ESD audio-előerősítőként de video- vezérlő egység ként is szolgál, szinte bármilyen analóg jelet kibocsátó audio- és videó készülék rendszer lelke lehet. A kapcsolók és a szabályozóegység meglehetősen egyszerű és logikus, a készülék „tudománya” és szolgáltatásai magas szintűek. A TA-E1000ESD hátlapja elegendő bemeneti és kimeneti csatlakozóval van felszerelve analóg lemezjátszó (phono-előerősítőt is tartalmaz), tuner, CD-lejátszó, DAT-deck és magnetofon üzemeltetésére. Elegendő bemenet áll rendelkezésre a CD-lejátszó vagy DAT-deck digitális kimeneteinek fogadásához, akár optikai digitális bemeneteken, vagy az egyetlen koaxiális digitális bemeneten keresztül. Négy S-video bemenet, egy S-video kimenet, valamint audio/video bemenetek három videomagnó befogadására szolgálnak az A/V-rendszer felépítésére. Két TV-monitor is csatlakoztatható a készülékhez. A végerősítőkhöz megfelelő számú, szabályozható kimenettel ellátott RCA-csatlakozók tartoznak. Az előerősítő jellel táplálhat aktív mélysugárzót is. A Sony TA-E1000ESD Digital Processing Control Amplifier modellhez egy programozható távirányító tartozik, amely amellett, hogy megkettőzi az egység legtöbb előlapi kezelőszervének funkcióit, képes „megtanulni” más távirányítós komponensek parancsait.
A különböző beállításokkal létrehozott hanghatások egészen elképesztő eredményekkel járnak – enyhén szólva is – megdöbbentőek. Megfelelő hangsugárzó-rendszer használatával elérhető, hogy a zene megközelítőleg úgy szóljon, mint mikor azt akusztikailag ideális térben adják elő. De(!) a helyes beállítás mindenképpen hozzáértést igényel, ami az átlagos hifi-rajongótól nem várható el. A probléma az audiofília ortodox felfogása és a surround hangmezők fogalmának keveredése, amely lényegében az analóg jelfeldolgozás a lineáris erősítés szöges ellentéte. Az ellentét az analóg források digitálissá alakításának fenntartott szükségességéből fakadt. Az egyszeri felhasználónak, a házimozi felhasználás tekintetében innen nincs hova tovább menni, a dolgot a gyártók később oldották meg a Dolby Digital rendszer kifejlesztésével.
A Sony felmérve az igényeket elő-erősítőjéhez három végerősítő típust is ajánlott. A TA-N220 valamint későbbi testvérei, a TA-N55ES és N77ES tranzisztoros végerősítők szintén bestseller státuszt élveztek. Az N55ES kifejezetten a TAE-1000ESD Dolby-Pro Logic elő-erősítőhöz készült, ami kiegészíthető a kisebb TA-N110-el is. Az N55ES ugyanazt a toroid trafót használja, mint az európai verzióban készülő TA-N80ES (más néven mkIII), két pár Sanken 2SC2921 / 2SA1215 Silicon PNP Epitaxial Planar Transistor teljesítmény tranzisztorral a végén. Egy nagy fekete hűtőborda mindent hűt, és minden alkatrész a Sony G-Base, Gibraltár nevű rezonancia mentesített alapján nyugszik.
Teljesítmény: | 2 x 130 Watt (DIN 8 Ohm, áthidalt) 2 x 60 + 130 Watt (DIN), 4 x 60 Watt (DIN, 6 Ohm) |
Frekvenciamenet: | 7 Hz – 100 000 Hz (+0/-3 dB) |
Harmonikus torzítás: | 0,12 % névleges teljesítményen |
Csillapítási tényező: | 100 (1 kHz; 8Ω) |
Méretek: | 430 x 135 x 370 mm |
Tömeg: | 10 kg |
A Sony TA-N220 teljesítményerősítő 2 csatornás, 3 csatornás vagy 4 csatornás üzemmódban is használható. A BTL (Balanced Transformerless) rendszer 4 x 50 Watt teljesítményt tesz lehetővé. Szimmetrikus, transzformátor nélküli (BTL) differenciál típusú audio teljesítményerősítő áramkör szerkezetileg kétfokozatú. A BTL (of Utilities Balance Bridge) típusú áramkör saját találmány, egyfajta teljesítményerősítő, amelyet a gyenge audio-jel differenciális erősítésére találtak ki, nevezzük egyensúlyhíd (balance bridge) típusú teljesítményerősítőnek. Az egyik erősítő kimenete egy másik erősítő tükörképi kimenete, vagyis a hozzáadott jel a két végén 180°-kal különbözik fázisban, hogy az eredeti egyvégű kimenet feszültségnek kétszeresét kapjuk, elméletileg így az áramkör kimeneti teljesítménye a 4-szeresére nő. A Sony TA-N220 teljesítményerősítőben alkalmazott áramkörök többféle hangsugárzó bekötésre és kinyerhető teljesítményre specifikáltak, a felhasználás függvényében több mód választható.
A TA-E1000ESD és a hozzá alkalmazott bármelyik végfokozat a legjobb erősítőpárosok között versenyez, kiváló és innovatív audio-termékek. Meg vagyunk győződve arról, hogy a Sony TA-E1000ESD egy olyan készülék, amely túlmutatott mindenen, amit akkoriban fogyasztói audio-terméknek szántak. Kiváló DAC, rendkívül sokoldalú EQ, nagy és hasznos mátrixpontos kijelző, digitális és analóg bemenetek, szolgáltatások és funkciók bőségét jelenti. A Sony mindezért is dicséretet érdemel. A Surround, azaz a „körülölelő” hangzás egy teljesen új irányvonal kezdete, hozta maga után a házimozi kialakulását. Végtelen sok hangzáskísérlet folytatható, mégis az audiofilek meg akartak szabadulni az összes digitális konverziótól, majd amikor az igazi nagy felbontású jelfeldolgozás megjelent, újra megkívánták. De, ez már a XXI. század első két évtizedének meséje.