Minden gyártó esetében van egy készülék amit vagy azért tesznek ki a kirakatba, hogy megmutassák hol tartanak ma a fejlesztésben, vagy megünnepelni szándékoznak egy eseményt. A Pro-Ject Signature 12 típus mindkét tényezőben reprezentáns, egy csúcsminőségű lemezjátszó, egy kompromisszumokat nem ismerő koncepció, amellyel a Pro-Ject cég 20 éves fennállását ünnepli. A Signature 12 csodálatos, képviseli a mérnöki munkát és a zene mély szeretetét. Ez egy gyönyörű lemezjátszó, a tükör-polírozott alumínium a tányér, a kétmotoros hajtás, a futómű és a kar összhatása, a szinte tökéletes gyártási minőség nem túlzás, mindezek annak érdekében, hogy megállja helyét egy nagyon erős mezőnyben.
A Pro-Ject cég zavarba ejtően gyorsan bővülő választéka egyre feljebb tornássza magát a minőség ranglétráján, egyes készülékeiben komoly támadást intézve a High-End kategóriára. A Signature 12 egy különleges példány. Akár a Playboy Magazin közepén lévő nyuszi-lány is lehetne, gyönyörű, extrovertált és csak egy kicsit „életveszélyes”. Lemezjátszók esetében és ez a mai modellekre kiváltképpen vonatkozik, a tervezés az, ahol a kompromisszumok és döntések elkerülhetetlenek és a választási lehetőségek gyakran szokatlanok. Vegyük végig az egyes részegységeket és nézzük meg a hagyományos és a modern megoldások együttélését!
A szerkezet alapját tartó káva valódi fa-furnérozott. A Signature 12 alapja 4 db sorbothane kombinációjú lábon támaszkodik, mindegyik láb más súlyt hordoz. A lemezjátszó szíve a hatalmas ötvözet segédváz (szubsasszi) és a belőle kiálló kartámasz. A segédváz mágneses térben lebeg, rajta a tálcsapágyazás fordított megoldásával, amelynek bizonyos részein sorbothane „párnák” nyelik el a káros rezgéseket. A tervezési attrakció nyilvánvaló, mivel a részegységek nincsenek fizikai kapcsolatban, a szerkezet nem tudja továbbítani a káros rezgéseket és így a kialakult „erőtérpárna” tökéletes szigetelő anyag.
A többi gyártóval ellentétben itt nem a tányérba van beleszerelve a tengely, hanem a segédvázba. A tengely egy kerámia golyóval érintkezik a tállal. A 34,5 kg-os össztömegből 10,5 kg az igényesen megmunkált, tükörfényesre polírozott lemeztányér. Tetején kemény-polymer felső felület (ami a hanglemezzel érintkezik) és alatta egy réteg neoprén habszivacs. A lemeztányért is mágneses erőtér „könnyíti”, az egyik mágnes a főtengelynél, a másik a lemeztányér alján, a csapágynál helyezkedik el. A mágnesek túl kicsik ahhoz, hogy hordozzák a lemeztányér teljes súlyát, de könnyítik a csapágy-terhelést, ami elméletileg csökkenti a kopást/súrlódást és ezáltal a nem kívánatos mechanikai zajt.
Szembetűnő a meghajtó lendkerék és a két motor kivitelezése. A lendkerék két részből áll. Egy belső, ami a csapágy szerepét játssza (ugyanaz, mint a lemeztányér esetében) kapja a hajtást a két motortól, indukciós elven adja át a meghajtást a külső, nagy lendítő tömegű résznek. Az így elkülönített motoros rendszer nem egyszerű megoldás, hasonló az egyes VPI lemezjátszóknál alkalmazottakhoz.
A két motor a tálat 15 másodperc alatt gyorsítja fel a kívánt fordulatszámra, az érintőképernyőn láthatóvá válik a 33.3 „bűvös szám”. Az érintőképernyő és a mellékelt stroboszkóp kiválóan alkalmas a fordulatszám ellenőrzésére. A meghajtó-rendszer és a tányér lendítő tömegének együtthatása kiváló, a mért sebesség ingadozás (wow és flutter) eltérése az ideálistól 0,02 és 0,01%, ez egy abszolút lenyűgöző eredmény. Ékszíj nélkül, kézzel megpörgetve a tányér egy perc múlva áll le, ennek hatása a pszichénkre abszolút bizalom-gerjesztő.
A vezérlést egy nagy érintő-képernyős kijelző segíti. Ez a kezelőpanel része a tervezés nagy retro/hi-tech kettősségének – mindenkinek nagyon tetszett, akinek eddig megmutatták.
A szubsasszi kinyúló részén van felszerelve a hangkar, ami nem levehető, a látszat ellenére nem éri el a lábazat egyik pontját sem. A kar egy 12 coll méretű, egy-tűcsapágyas (unipivot) tervezésű, enyhén S alakú hangkar, bármelyik SME típusú shell fogadására alkalmas. Úgy néz ki, mintha a 80-as évek legkülönb modelljeinek egyike lenne.
A kar – nincs jobb szavam a meglepetésre – különösen retro-cool kivitelezésű. Ez a kar az egyik legmenőbb, ami valaha a Pro-Ject lemezjátszókhoz készült, nemcsak esztétikailag, hanem mechanikusan, hangtanilag és fizikailag is. A hagyományos csuklós (kardán-csapágyas) kar helyett egy megfelelő geometriájú és igen jó tömeg-eloszlású kart kapunk, amely nem követi a többségében elfogadott gyakorlatot. A kar-csapágy unipivot (egytűcsapágy) egy ponton alátámasztott megoldású. A forgás-tengely, a nagyon alacsony súrlódás elérésének érdekében, bevonattal ellátott. A Signature 12 hangkar nem mutat hasonlóságot a „kisebb” modellekben alkalmazott Pro-Ject karokkal. A hangszedőtartóval létesített kapcsolat az 1960-as években kifejlesztett „univerzális” shell számára lett kifejlesztette Ez egy ragyogó design, amely lehetővé teszi a gyors hangszedőcserét, változtatást kevés kockázattal, és ez az, amiért a Signature 12 kar úgy néz ki, mint a 60-as és 70-es évekbeli „régi fazonú” SME alapú hangkarok.
A hangszedőt magába foglaló és rögzítő tartó (head-shell) különböző alapanyagokból és különböző saját tömeggel rendelkezésre áll. Az alapanyagok: ébenfa, alumínium, magnézium, karbon stb különböző rezonanciával és tömeggel rendelkeznek, ezért bármilyen csekély mértékben is, de beavatkoznak a hangzásba. A head-shell széles körben kompatibilis, már ipari szabvány, olyannyira, hogy egyes gyártók a csatlakozást beleintegrálták egyes, speciális kivitelezésű és minőségű hangszedő-modelljeikbe (ezek közül a legfontosabb az Ortofon SPU).
A Pro-Ject, a Signature 12 lemezjátszó tartozékkészletében, a kar beállítására egy nagyon jól használható eszközt (Pro-Ject Align-it) mellékel, ugyanitt tűnyomásmérő és különböző túlnyúlást beállító sablon is található. A Pro-Ject csúcs-lemezjátszóihoz egyik végén prémium minőségű 5 érintkezős csatlakozóval, másik végén RCA csatolóval szerelt karkábelt mellékel. Igény szerint lehetséges szimmetrikus (XLR) csatlakozással is rendelni. A teljes rendszerben kialakított szimmetrikus audio-jelátvitel hatásosan csökkenti a külső szórt elektromos mezők által keltett interferenciát.
Meghallgatás
A hangminőség megítélésében a forgalmazó által beszerelt Benz Micro ACE hangszedő nagyban befolyásolt, ismerem a hangzását, hiszen négy lemezjátszóm egyikében ilyet használok évek óta. Kérdésemre a forgalmazó szakemberei elmondták, hogy más rangos és drága hangszedők is rendelkezésre állnak a Zyx gyártmányai közül.
Miután sok időt vett igénybe a tervezés és kialakítás különböző aspektusainak számbavétele megkezdődött a zenei élvezetek halmozása, melynek során hamar kiderült, ez a lemezjátszó érzi a zenét, vidáman játszik, a hangzás, a ritmus nagyon együtt áll. A Signature 12 mindent megtesz, hogy csak hallgassuk a zenét, fedezzük fel, hogy mennyi az eddig ismeretlen részlet. A hang-színpad dús, tele a hangszeres játékosokkal. A megszólalás erős, de egyben könnyedén dinamikus, tele szórakoztató elemmel és a zene hajtóerejével.
Az egész alapja a szórakoztató előadás és már nem azzal foglalkozunk, hogy berendezéseket hallgatunk, nem az tűnik fel, hogy a lemez esetleg néha pattog egyet. A basszus fantasztikusan gyors és dallamos, de nincs túltengésben, a csendek ugyan nem digitálisak, nem is lehetnek(!) de a lecsengések rövidek, a lemez nem akar állandóan szólni. Masszív dinamika, ragyogó telt hangzás, a nagy dinamikájú részek pontos időzítése, ütős és basszussal telt.
A hangszedő hátránya az volt, hogy kevésbé feltűnő az énekesek produkciója, főleg a női énekhang kíván „láttatni-valót”. A nagyszabású operák előadásakor gyakran úgy tűnt, hogy az énekesek egy kicsit messze énekelnek a színpadon. Miután egy kissé háttérbe szorultak az énekesek, a hangi események vesznek egy más szellemi kilátást, ami talán közelebb áll a stúdió eredeti szándékához, mint a komplex szimfonikus zenei tűzijáték.
A Signature 12 hangzása nagyszabású és kiterjedt, de mindvégig ellenőrzött, pontos és részletes – talán nem tudja előállítani azt az érzést, amit egy koncert teremt – de nem is az a feladata. Itt sikeres a részletek, az egyensúly, a hangzáskép, a kontroll, a mester-szalagokról lejövő információ, a reprodukció és a harmóniák finom megfogalmazása – mindezek, amire ma egy lemezjátszó gyártó törekszik. A kar figyelmen kívül hagyja a világ szokásait, ellenben megismertet valami fenséges szórakoztatással, magával ragadó, önkéntelen, zsigeri megvalósítással, ami cseppet sem izzadságszagú. A néma háttér teljes-értékű, nyilvánvalóan sokat segít a hangzás stabilitásának érzetében. A hangerőtől függetlenül egyetlen alkalommal sem hallottam semmilyen motorzajt, ez nagyon jó eredmény.
A jazz alapja a ritmus és a jazz felvételeket gyönyörű hallgatni. A klasszikus zenében a legfontosabb az időzítés és a dinamika, az esetlegesen kevesebb részletet ellensúlyozza a nagyzenekar együttes megszólalása. A zene feladata, hogy változtassa meg a hangulatunkat, az érzelmekre hasson. Esetemben ez úgy jelentkezett, hogy elszaporodtak a lemezek az asztalon. Nagyon szerettem volna kipróbálni a legmegfelelőbb hangszedőt, de a raktáron lévőkből a vásárlókra való tekintettel nem lehetett felbontani egyet sem – senki nem szeret bontottat vásárolni – megértem.
Konklúzió
A Signature 12 mind koncepciójában mind kivitelezésében annyira eltér a legtöbb versenytárstól, hogy a megismerkedés nagyon különleges élményt ad, az általa szolgáltatott zene soha nem fáraszt el. Az első látásra bonyolultnak tűnő szerkezet magában egyesíti a lemezjátszás fő alkotó elemeinek puritánságát a végletekig kifinomult megoldásokkal, a legkorszerűbb alapanyagokat a gyártás-technológiával, a lendítő-tömeg hatását a mágneses lebegtetéssel, az abszolút csendes futással. Az új, 12 coll-os hangkar valódi Pro-Ject design, széles körű lehetőséget ad a különböző hangszedők alkalmazásához. Napokig vitatkozhatunk azon, hogy melyik része felelős a jó dolgokért és melyik a kevésbé jókért, azonban mindenképpen érzékelhetjük, hogy ez nem egy mindennapi lemezjátszó mindenki számára. A Pro-Ject Signature 12 egy rajongói modellnek is felfogható, mindenesetre segítségével újra felfedezhetjük a zenét.
Látszatra a Pro-Ject Signature 12-esnek most halvány árnyéka a többi lemezjátszó, de 30 évvel ezelőtt is születtek olyan modellek amiket egyszerűen öröm volt hallgatni. 9 500 Euro nagy pénz. Ha választás esetén az elsődleges jellemző az ár, jobb lenne a vetélytárs minden részegységét „kivesézni” és megállapítani hol vannak az erősségei és azok az erősségek valóban olyan súllyal vannak-e a latba, hogy felé billen a mérleg nyelve.
Zeneiség: | 85% |
Térleképzés: | 80% |
Dinamika: | 80% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 85% |
Összesen: | 87% |
Pro
+ gyönyörű lemezjátszó
+ igényesen megmunkált, tükörfényesre polírozott 10 kg-os lemeztányér
+ a basszusmenet fantasztikusan gyors és dallamos
Kontra
– komolyabb tápegység nem ártana
– a hangkar nem cserélhető
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : +36/1-468-2177