A Pro-Ject cég az analóg lemezjátszók gyártására teszi a hangsúlyt, mivel nagy gyakorlatuk van a gyártástechnológiában, a lemezjátszók hangzásának megítélésében igencsak jártasak. Logikus, hogy a CD-lejátszók hangjában mindig találnak valamit, amin javítani lehet. Egy sor csodálatos lemezjátszó létrehozása után a cégvezetés lehetőséget látott abban, hogy többet nyújtson az alacsony költségvetésű hifi-részegységek piacán. Ennek jegyében született a Box Design sorozat. Amennyiben csak az elmúlt két-három év Pro-Ject BoxDesign széria termékeit figyeljük óriási előrehaladást veszünk észre ezen termékvonulat alakulásában. Kezdetben figyelemre méltó kicsiny, de jó minőségű termékek jelentek meg büdzsé áron. Majd szoros egymásutánban jelentek meg a lemezjátszózás nélkülözhetetlen kellékei az elő-elektronikák, sőt komplett komponens-készülékcsalád is készült ebben a nagyméretűnek egyáltalán nem mondható kivitelben.
A cél világos: modern, korszerű, digitális technológiák segítségével létrehozni a legmagasabb hangminőséget képviselő termékeket, de vonzó áron! A Pro-Ject talált is egy szakértői csoportot a digitális audio-termékek létrehozásához, e cél megvalósításához, jobbnál jobb termékek piacra hozatalához. Az évek folyamán egyre komolyabb elektronikák születtek, nyilvánvalóan a piaci siker és a nagyobb szellemi/anyagi befektetés folytán.
Most a kihívásnak megfelelve a legösszetettebb és egyben a legrészletesebb tudást és szolgáltatást megjelenítő DAC-al hozott össze a sors és a hazai Pro-Ject disztribútor. Lássuk mennyi a meglepetés, mi az ínyencség egy a mai igények támasztotta követelményeknek megfelelő a Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra DAC egységben!
D/A átalakítók: | AK4490 32-bit 768kHz PCM / DSD256 |
Mintavételezési ráta átalakítók: | AK4137EQ felkonvertálás 768kHz-re |
Mintavételezési ráták: | 32/44,1/48/88,2/96/176,2/192/352,8/384/768 kHz |
DSD: | DSD64, DSD128 és DSD256 |
Frekvenciamenet: | 20Hz – 50 000Hz (+0/-1dB) |
Kimeneti feszültség: | 2,2 Veff (kapcsolható +6dB gain 4,4 Veff) |
Teljes, harmonikus torzítás: | 0,00085% félvezető kimeneten |
Csatornák közötti áthallás: | – 117dB (10kHz@0dB) |
Jel/zaj viszony: | 113dB (20 – 20.000 kHz) |
Méretek: | 206×72×200mm |
Tömeg: | 1.01 Kg |
Ár: | 199 000 HUF |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
A kivitelezésében tömör alumínium lapokkal határolt téglatest jól mutat, masszív műszerdoboz a javából. (megjegyzem: ma a mérőműszerek is komoly ipari formatervet kapnak) Az optikai megítélést nagyban emeli a valódi fából készült két oldallap. A választható rózsafa, dió, eukaliptusz oldallapokkal szerelt készülék rendelési lehetősége fennáll a forgalmazónál. Mondhatnánk, hogy a hifi legdicsőbb fejezetéből a 70-es, 80-as évek design ötletéből merítettek, de ráfoghatjuk a klasszikus, fakeretes lemezjátszókkal való összhangra is – amennyiben Pro-Ject lemezjátszónk ebből a kivitelből kerül ki, tud rá hasonlítani. De miért is kellene egy digitális eszköznek analógra „hajazni”, nem elég ha elegáns? Nos, ez az elegáns megjelenés nemcsak magas beltartalmi értékkel párosul. A tömör alumínium és a fa oldallapok árnyékoló és mechanikai hatására sikerül elkerülni a „rászórásos” elektromos jeldeformálódást, valamint jelentősen csökkenthető a káros mechanikai rezgések beavatkozása a hangzásképbe. A feladat lényegéről nem megfeledkezve: kezeli az összes nagy felbontású digitális jelet és kiválóan tovább erősíthető analóg jelet állít elő.
A Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra előlapján a kezeléshez, a beállításhoz és a konfiguráláshoz apró, nyomógombos kezelőszervek találhatók. A beállítások közötti eligazodást a logikus csoportba rendezés és a tűhegynyi led-kijelzők segítik.
Bármilyen digitális készülékünket rácsatlakoztathatjuk, hiszen hat digitális bemenet áll rendelkezésre. Ezek között kettő koaxiális, három optikai, valamint egy aszinkron USB 2.0 port található.
A Pro-Ject DAC Box DS2 ultra egy nagy-teljesítményű D/A átalakító mindenféle digitális, sztereó műsorforrás fogadására és jelfeldolgozására alkalmas. Az aszinkron USB bemenet a legújabb XMOX technológián alapul. Szolgáltatni képes a digitális audio-adatokból kinyerhető legalacsonyabb jitter-torzítás melletti legjobb hangzásélményt.
Mindezt az Asahi Kasei AK4490 (32bit/784kHz) felbontásra képes DAC chip-szettje teszi lehetővé, amelyet általában drága High-End készülékekbe szerelnek manapság. Az AK4490 chip-szett bármely bejövő PCM jelet 768 kHz mintavételi frekvenciájúra képes felkonvertálni.
Az AK4490 DAC-chippel integráltan kapcsolható nagy-kapacitású „OSR Doubler” jelentős mértékben előkészíti a jelet a zajszűréshez, amellyel a zajküszöb akár 200 kHz-ig is kitolható. Az AK4137EQ egy új zászlóshajó a prémium minőségű 32 bites SRC (mintavételi Rate Converter) átalakító chip-ek között, a Pro-Ject az első cég aki először használja ebben az árkategóriában. Ennek fő oka, hogy a DAC alul-áteresztő szűrőt igényel. Ez a kifinomult mintavételezésű frekvencia átalakító 44,1kHz és 384kHz között lehetővé teszi, hogy használjunk egy alul-áteresztő szűrőt. Ha a hordozó frekvencia 44,1kHz, alul-áteresztő szűrő hatása hallható a 10 kHz-es frekvencia tartományban. Az amplitúdó csökkenés és a fáziseltolódás befolyásolja a hangzásteret és a hangszíneket. A 768kHz-es mintavételezés lehetővé teszi, hogy sokkal hatékonyabban használjunk alul-áteresztő szűrőt magasabb frekvenciákon. Ezzel a lehetőséggel a hangjel degenerációja nélkül, sokkal magasabb frekvencián szűri ki a vivőfrekvenciás jelek digitális torzítását.
Az eredmény: az előállított analóg jel dúsabb, természetesebb hangszíneket tartalmazhat.
A Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra DAC jelenleg a legmagasabb szinten támogatja az audio-iparban a nativ DSD átalakítást, legfeljebb 11,2 MHz mintavételezésig. A szigma/delta (ΔΣ) modulátort kikerülő bypass áramkör biztosít egy „közvetlen” DSD utat (DSD Direct Path), így az eredeti DSD forrásból létrehozva az igazi produkciót, reprodukálva az eredeti DSD audio forrásjelet.
A magas mintavételezésre is képes konverterrel jár öt digitális (AK4137) szűrő, amely tetszőlegesen kapcsolható. 5 szűrő tetszőleges beállításával testre szabható a hangzás jellege.
Itt felhívnám a figyelmet, hogy a kezelési utasításban lévő mérnöki tanácsoknak megfelelően állítsuk be, mert a szűrő nem hangszínszabályzó, ne várjunk tőle hatalmas mértékű hangzásváltozást!
Ennél érdekesebb, hogy találunk a készülékben három előre beállított hangzásképet is, amit tetszőlegesen, a hallásunk és a hangláncunk kvalitásait figyelembe véve állíthatunk be. Ez is finomhangolásra szolgál, és könnyen meglehet, hetekig kell a kombinációkkal ismerkedni és kiválasztani a megfelelő beállítást.
A DAC Box DS2 Ultra a Pro-Ject történetében először 4 rétegű nyomtatott áramkörrel szerelt. A többi alkatrész is első osztályú, lineáris átviteli teljesítményű és kivételesen alacsony zajú áramköri elem. Ez a nyomtatott áramkör lehetővé teszi az egyes alkatrészek között a legrövidebb és szimmetrikus jelutat. Az elkészített jelet egy lineáris átvitelű analóg fokozat alacsony impedancián tartja. Az összes áramkör védve van a káros interferenciák negatív hatásaitól, minden fokozatot külön ágakkal ellátó szeparált tápegység látja el megfelelő árammal. A készülékhez mellékelt tápegység igény szerint akár egy dedikált, magas minőségű Power Box DS2 külső tápra cserélhető.
Meghallgatás
A több mint kéthetes tesztidőszak alatt az alapállapottól kezdve a „kihegyezésig” ment a meghallgatás és a különböző beállítások kipróbálása. A megszokott hangláncunkat használva, jól ismert alapműveket meghallgatva a következőre jutottam.
Ebben a kategóriában nem az a kérdés, hogy van-e magas-, mély, vagy középhang. Természetesen minden van. Itt az a kérdés, mennyire tudja a digitális hangzást analóggá alakítani és az eredmény mennyire hasonlít a valódi hangszerek hangjára. Mekkora az arány a még elfogadott és a lebilincselő között, lássuk a példákat!
A kevés hangszeres rock zene egymástól elég éles kontúrokkal elválasztható szereplői a tömör együtt-hatás ellenére szignifikánsan megkülönböztethetők. Az összhangzás a 2. filter bekapcsolásakor teljesedik ki igazán, ez segíti a dinamika jobb bemutatását is. Szoktuk azt is mondani, hogy nyílt hangzás – hát ez az, mert az 1. filter pozícióban egy kis középre tömörödés és elmosódás érezhető. A hangzásmód három állású kapcsolója az 1.-es és 3.-as pozícióban adta a legjobb élményt, a 2. sajnos elvitte a magas felhangú apró részleteket és térben sem akkora hangtömegeket mutatott. Ez nemcsak olyan remekműveken mutatkozott meg mint Eric Clapton – Rush c. lemeze, de a Ritchie Balckmore jegyezte Rainbow együttes korai felvételeinél is inkább az 1.-es és a 3.-as kapcsoló állás hozta a jó eredményt. Feltűnt, hogy a számtalan torzító és effektpedál használatának ellenére mennyire tiszta tud lenni a hangzás. (ja kérem, ha profik csinálják!)
A Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra hitet tesz a jó felvételek mellett komolyzenében is. Liszt Ferenc II. Magyar Rapszódia, amelyben ez a DAC mindent megmutat. Szinte kötelező gyakorlatként játszik el minden apró részletet mutatva a dinamikai különbségeket. A mű hangulatváltásait is könnyedén tudjuk követni. Jó térábrázolással kialakul valami fogalmunk a nagy-zenekar elhelyezkedéséről, a szólamok egymás egymásmellettiségéről. Megkedvelteti a klasszikus zenét.
Nagy felbontású felvételek esetén először érezhető egy kis fölény, majd amikor kritikusabbá válunk rájövünk, hogy az interneten lévő, kiadói portálokon vásárolt felvételek közül is csak azok jók ahol kiváló a hangmérnöki munka. Ez viszont a DAC Box DS2 Ultra megítélésében ott segít, hogy rendre bemutatja a különbségeket az egyes felvételek és formátumok között.
*A fájl formátumú zenelejátszás nem megváltás, nem High-End mennyország, főleg az általános, egymástól torrent-portálokon történő, akármilyen, fájlok letöltése. Nem tudhatjuk hogyan, milyen minőségben, milyen hard- és szoftverrel került fel oda. Konkrétan: ezek megbízhatatlanok!
A 96 kHz mintavételezésű HD fájlok egy kis selymesen finom fényt kapnak, minden él kevesebb, ami nem ront a kemény rockzene élvezetében sem. A natív 192 kHz-es HD anyagok szépen tolmácsolják a zenészek és hangmérnökök szándékát, ugyanígy a DSD és DSF zenei anyagok.
Jazz-muzsikán karakteres, az előadók gondolatisága, átható szelleme kiváló felbontással és részletekkel „átjön” hangzásba. A trióra jellemző hangszerek érzékletesen szólnak.
Mi a helyzet a rock-zenével? Ez aztán „sziklásan” jó! Irgalom nélkül jeleníti meg, hogy mennyire jól vagy rosszul került rögzítésre egy klasszikus rock csapat. Általában hozza rock and roll örömöket. A Rolling Stones London/Decca felvételei válnak gyönyörű kellő részletességgel és tisztasággal válnak le a hangszórókról. A Beatles, különösen a bonyolultabb időszakukban készült felvételek, de még a korai anyagok esetében is látványosan reprodukál. Jimi Hendrix? Sikerül világosan reprodukálni a szándékos torzításokat a felvételeken. Ugyanígy az egész Led Zeppelin repertoár esetén nagyon dinamikus a hatás.
Az első, a 3. és a 4. szűrő – véleményem szerint a legtöbb zenei stílusra – hatásosan passzol, érdemes kipróbálni, amennyiben az erősítőnk és a hangsugárzóink is „úgy akarják”.
*Szeretném megjegyezni, hogy a DS2 ultra óriási játszótér a kapcsolgatással és állandó teszteléssel nyugtalanná tett hifi-társaink körében.
Tehát, ha elmegyünk meghallgatni a bemutatóterembe ezt a Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra DAC-ot és végig vesszük mindazt amiről itt szó volt, vigyünk magunkkal CD-lemezeket és világosan hallhatjuk milyen is a Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra.
Nem téveszthető össze a háromszorta drágább elektronikákkal, de kiszolgál bármilyen hangláncot akár 3000EUR értékig. Jelenleg ez álomhatár sokak számára. De nem elérhetetlen. A jó forráskészülék megválasztása után megjön a kedvünk egy kis megtakarításra és bátrabban költhetünk erősítőre, hangsugárzóra!
Konklúzió és ajánlás
Első alkalommal, amikor ez a cég piacra hozta az akkoriban egyik legjobb és legfejlettebb digitális/analóg átalakítóját, annak ára a világpiacon 1000 Euro volt. Most 200 ezer forintért a legújabb digitális technikákat feldolgozó DAC-ot kapjuk. A Pro-Ject DAC Box DS2 Ultra használata feljavítja bármely CD-játékos színvonalát, megítélését a kommersz kategóriától az olcsóbb vagy 200-300 ezer Ft árú futóművekig. A CD-játszást még nem kell temetni!
Az USB csatlakozású számítógép vagy hálózati audio-lejátszó fájlformátumokkal való zsonglőrködését mindenben tudja követni, a hangzásba a felvétel eredeti hangzásminőségén kívül erősen beleszól a különböző tömörítettség és az adatvesztés is.
A Pro-Ject új D/A konvertere esetében a rugalmasság világos, ezáltal könnyedén versenyez néhány CE. kategóriás gyártó termékeivel. Mindemellett a kiváló ár/érték arány miatt szívből ajánlható igényes hifi-barátok számára akik szeretik a hangszerek hangját, a felvételek hangulatát otthon a szobában felidézni.
Zeneiség: | 85% |
Térleképzés: | 80% |
Dinamika: | 80% |
Kivitel: | 90% |
Szerelés minosége: | 95% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 86% |
Pro
+ minden nagy felbontású zenei fájl-t kezel
+ 5 szűrő tetszőleges beállításával testre szabható a hangzás
+ kihozza a felvételek közötti minőségbeli különbséget
Kontra
– egy alapfokú, néhány funkciót szabályzó/kapcsoló távvezérlő hiánya
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : +36-1/468-2176