Tesztpadunkon az utóbbi két év egyik felfedezettje, egy magyar gyártó márkájának legkeresettebb hangsugárzója. A 2017-es Budapesti Hifi-Show alkalmából debütált modell kifejlesztése mögött évtizedes munka áll. Az NCS Reference One Mk. II álló hangsugárzó 20 éves kutatás, sok eltüzelt prototípus és éjszakákba nyúló meghallgatási tesztek tapasztalatai alapján, innovatív megoldásokat felhasználva kerül a nagyérdemű hallgatóság elé. A márka mögött Csere Norbert fejlesztő áll, aki tudásával és tapasztalataival, új termékével szolgálja a zenerajongók mindenre is kiterjedő, kényes ízlését.
Eddig minden bemutatkozás sikerrel zárult. Még mielőtt a hazai kiállításukra sor került volna szép sikerrel vettek részt a Scalford Audio Show 2017 rendezvényén, sőt az NCS Audio, a 2019-ben megrendezett „varsói hifi-show hangja” volt. Sajnálatosan – ismert okok miatt – 2020-ban a világon sehol nem lehetett kiállítani, de a cég termékeivel, vevőszolgálattal és elhelyezési tanácsadással rendelkezésre állt.
Mottójuk szerint: …”Gerilla Marketing or not, we are creating the World’s best loudspeaker in its price!”… hirdetik, és hozzáteszik, hogy a zenehallgatás jog, nem kiváltság. Egyetértünk, ismerkedjünk meg az NCS Audio Reference One hangsugárzóval!
Teljesítmény: | 80 – 160 Watt |
Frekvencia átvitel: | 28 Hz – 25 000 Hz (-3dB) |
Impedancia: | 8 Ohm (min. 6,2 Ohm / 500 Hz) |
Érzékenység: | 88 dB / Watt / 1 m |
Keresztezési frekvencia: | 1 000 Hz |
Méretek: | 1038 x 300 x 300 mm |
Tömeg: | 20 kg |
Ár: | 2 500 EUR+ÁFA |
A kivitelét tekintve egyszerű hasáb alakú kabinet. A hangszekrény 18 mm vastag rétegelt lemezből készül. Felületkezelése a megrendelő által választott, akár zongoralakk, színek a RAL-skála szerint és egzotikus furnérok is elérhetők. Előlapját és a hangszórókat a „kíváncsi kezektől” opcionálisan rendelhető, mágnesesen rögzített hangszóróselyem tartja távol.
Az NCS Reference One Mk. II álló hangsugárzó hangszekrénye akusztikus szabályokat rejt, amelyek betartása akár ipari iránymutatásnak is minősülhet. A belső tér kiképzése kifejezetten zavarja/akadályozza az állóhullámok kialakulását, belül merevítéssel két részre osztott, csillapítóanyaggal részben feltöltve ami jótékony hatással van a hangzásra.
Az NCS Reference One Mk. II hangsugárzó kabinetje előrefelé basszusreflex rendszerű. A kamra belső tere egy ferde síkú osztással van befejezve, így az aszimmetrika is biztosítja az állóhullámok elleni védelmet és helyet biztosít a hangváltó számára, mely így egy akusztikailag teljesen szeparált üregben, káros rezonanciáktól mentesen végezheti dolgát. A hangdobozok gyártását, felületkezelését professzionális kabinetgyártó partner végzi CNC megmunkálással, számítógépes színkeveréssel és dedikált fényezőkabinnal.
A két-utas, két hangszórós hangsugárzó felszereltségéhez hozzá tartozik a „főmotor”, ami egy egy hatékony, nagy teljesítményű, referencia szintű, nagyon alacsony torzítású, mély/közép hangszóró, amit egy amerikai gyártó az NCS megrendelése szerint kis sorozatban ehhez a modellhez készíti. A 200 mm átmérőjű, öntött kosaras, fáziskúppal ellátott hangszóró membránjának anyaga anodizált alumínium. Mágnese neodimium, 1,4 Tesla erőtérrel rendelkezik. A gyártási pontosságra jellemző a 0,5 dB-en belüli tűréshatári érték. Alacsony rezonanciával (FS=26,8 Hz) és 5 kHz-ig gyakorlatilag lineáris frekvenciamenettel rendelkezik, ami a világ élvonalában lévő hangszórók specifikációja szerinti.
Egy hangsugárzó tervezésekor létfontosságúak az Fs, Qts, VAS és Xmax T / S paraméterek, mivel meghatározzák, hogy az adott hangszóróhoz milyen kabinet a legalkalmasabb, ami elősegítheti az alacsony frekvenciájú átvitelt.
A magas hangtartományra szakosodott szintén amerikai gyártmányú hangszóró, hasonló precizitással és megkülönböztethetően jó minőségben készül. A 25 mm membrán-átmérőjű, selyemkupolát tartalmazó, szintén referencia szériás hangszórót figyelemre méltó tisztaság, kivételes hatékonyság és gyors reagálás jellemzi. Egyenletes frekvencia átvitellel és kivételes érzékenységgel (93,5 dB / 1,4 kHz – 20 kHz) rendelkezik, de erényeihez sorolható a hangolt hátsó kamra és kiváló minőségű ferrofluid hűtés.
A keresztváltóban kézzel válogatott, magas minőségű, nagy pontosságú Jantzen alkatrészek találhatók, köztük időtálló polipropilén Cross-Cap kondenzátorok, a magas hangszóró előtti kritikus helyen „Superior Z” kondenzátorok és MOX ellenállások. Elengedhetetlenek az aprólékos munkával előállított, tiszta, oxigénmentes rézhuzalból készült tekercsek. A belső kábelezés gondos kiválasztása is segítette a minél jobb hangzás elérését.
Kettős kábelezésre és kettős erősítésre előkészített csatlakozói banándugót és villát is elfogadnak, de 4mm keresztmetszetig csupasz vezetékek is használhatók.
A gyárilag mellékelt talpazat igen jó megoldás a hangzást károsan befolyásoló rezonanciák kezelésére. A rezonanciák levezetését és az elhelyezés kiegyensúlyozottságát ez a lábszerkezet teszi könnyebbé. Négy darab esztergált kúp segítségével megvalósított rezgéscsillapítás a helyes vízszint beállítása, a stabilitás jobbá tétele mellett a pontosabb hangzástér elérését hivatott biztosítani. A hangsugárzó teljes súlya a tüskék négy csúcsán oszlik el. Érzékeny padlóburkolatokhoz, mint pl.: faparketta, a tüskéket a mellékelt kör alakú papucsokra kell helyezni, amik megakadályozzák a padló károsodását.
Az összességében optikailag és beltartalomban is igényes munka megérett a nyugat-európai és tengerentúli sikerekre. Reméljük ez a modell itthon is szépszámú rajongótáborra tesz szert!
Meghallgatás
A gyártó által rendelkezésre bocsátott hangsugárzópárat először elektroncsöves hangláncon több napon át éjfélig, majd napokkal későbbi reggelen, tiszta fejjel, félvezetős hangrendszerre kapcsolva teszteltük. Ráadásként helyiséget is váltottunk. Most is beigazolódott gyakorlati álláspontunk, miszerint: a hangminőség ott kezdődik ahol a mérések véget érnek. Azt csak remélni tudjuk, hogy ezt minden audiofil így gondolja! Mi, mindenesetre, ezen gondolat mentén látunk hozzá a zenehallgatáshoz, tapasztalatainkat összefoglalva a következőkre jutottunk.
Jazzmuzsika, legyen az trió, kvartett, big-band, hallgatása esetén, a két hangsugárzó közötti térben, a hangszórók síkjától egy kissé távolabbra, egy jól beosztott hangszínpad keletkezik. A művészek elhelyezkedése jól megkülönböztethető határok között mozog. A hallgató a nézőtéren, középen az első sorokban foglal helyet, jobb esetben a jazzklubokban megszokott asztaloknál. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert az NCS Reference One Mk. II hangsugárzó semmit nem emel ki, nem ordít a képünkbe, nem játszatja el fülünkkel a mikrofon szerepét, tehát értékelhető hangzásteret, energia-játékot mutat be.
A muzsika varázsának kialakulásához az erősítőkből nincs szükség hangerő-zuhatagra, ez a hangsugárzó nem energianyelő, a sok mindent bemutató hangerőhöz 1 – 2 Watt teljesítmény elégnek bizonyul. Dave Brubeck – Strange Meadow Lark című felvételéről be tudja mutatni a zongorahúrok zengését, a jobbkéz-játék briliáns voltát és a balkéz kíséretét. Kapunk hozzá egy egész szaxofont, olyan középsávot amelyben ez a hangszer lubickolni képes. Természetesen a nagybőgő kíséret energiája egyensúlyban van az együttes többi tagjának játékával, hangszereik által keltett hangnyomással és aurával. A már több százszor hallgatott felvétel ilyen reprodukálása gyors elmélyülést biztosít. A dobseprűk elhelyezése példaértékű, megkapjuk az energiák könnyed játékát. A hangszínek temperáltak, selymesek, minden hangszerből disztingváltság árad, nem akar túllicitálni semmit. Az aranyfüsttel bevont CD-lemez digitális műsor-anyagának meghallgatásakor könnyed, folyékony, élvezetes muzsikálás jön át. A zenei élvezet elfedi azt , hogy itt valamit tesztelni kellene.
Duke Ellington Big Band nagy létszámú együttesének felvételeit hallgatva feltűnik, hogy a rézfúvósok, bármennyire is intenzíven játszanak, nem visítanak a fülünkbe. A szving-ritmus mellett a zene lüktetése magával ragadó. Néhány különlegesebb fúvóshangszer és játékmód/felfogás valamint ezek kibontása előtérbe kerül, szinte egyértelművé válik, ugyanis nem kell különösebben odafigyelni, hogy a jelenlétérzetet értékelni tudjuk. Charlie Owens (Sophisticated Lady) baritonszaxofonja tökéletes, Eddie Daniels klarinét játéka és Al Grey trombon variációi zseniális megvalósításban, a többi hangszer harmonikus árnyalataival együtt, hallgatható.
Egy kis basszusgitárra „szomjazva” meghallgattuk Sting – Mercury Falling című lemezének nyitó dalát, amelynek levegős megszólalása meggyőző. Jellemző a csend kettő, egymásra nem hasonlító, dobütés között – Sting a saját hangján énekel, amit elég nehéz helyesen reprodukálni. A The Hounds of Winter című szám „kutyahidegje” a kandalló melegét idézi. A Valparaiso című szám hegedűszólamának tolmácsolása értékes, a szinte guruló basszusszólamok a helyükön vannak. Amennyiben felbontásra van szükségünk, az NCS Audio Reference One álló hangsugárzón ajánlatos meghallgatni Cassandra Wilson tolmácsolásában az örökbecsű Ican’t Stand the Rain című dalt. Nemcsak Cassandra éneke, de Chris Whitley gitárhangzása miatt is. Meghallhatjuk, hogy fém vagy nylon húr van befűzve a gitárba. Összességében kijelenthető, hogy ez a hangsugárzó nagy hangulatteremtő.
A Reference One hangsugárzó „jól kezelt”, csillapított környezetben érzi jól magát. Több, mint valószínű a viszonylag nagyobb felületű, kellően széles frekvencia-átfogású mély/közép hangszórónak köszönhetően egy kissé úgy tűnik, mintha egy darab szélessávú hangszórót hallanánk, magas-hangszóró kiegészítő segítségével.
A végfelhasználói ár optimális, a pénzünkért megkapjuk azt a hangzást amire vágyunk. A kompromisszumok megkötését, a műfajok kiválasztását és a hallgatási környezet megtalálását mindenkire magára bízzuk. Amikor minden a helyére kerül (gyakorlatilag és átvitt értelemben is) akkor fel lehet tenni a lejátszóra Roger Waters – Auzed to Death című mesterművét, Doug Sax masterelésében. A madárcsicsergés körbevesz, a kutya odakint ugat – aki hangról hangra ismeri a művet tudja miről van szó.
Mindezek mellett ez a hangsugárzó érzékletesen mutatja a felvételek közötti különbségeket, az eléje kapcsolt elektronikai komponensek hangzásának karakterét, és az esetleges kábelcserék hatását is. Delikvensünk tág teret ad a kísérletezésre, viszont nagyon jó hangzást biztosít amikor a rendszerfejlesztéssel készen vagyunk és eldöntöttük, innen már nem tesztelünk, csak hallgatjuk a zenét…
Konklúzió
Ajánlásunk szerint mindenféle akusztikus hangszer megjelenítése mellett egy kis rockzenei hanghatásra is felhasználható, de minden tudományát a mesterien kidolgozott jazz-, kamara- és nagy zenekari felvételeken képes bemutatni. Az NCS Reference One Mk. II álló hangsugárzó képes bebizonyítani, hogy van egy határ 500 000 HUF felett, amit meg kell lépni, ha több tényezőben feljebb akarunk lépni. Természetesen ehhez zenehallgatás felfogásában is szintet kell lépni valamint hangrendszerünket, a „fenyőfát” fel kell öltöztetni, hogy karácsonyfa legyen belőle. El kell vonatkoztatnunk a szériagyártott hangsugárzók világa által szolgáltatott konfekcionált, egymásra hasonlító hangözöntől.
Itthon nem vagyunk elkényeztetve, nem vagyunk tele híres és régóta működő hazai hangsugárzó gyártókkal, ezért a magunk részéről mindenképpen pártoljuk az újoncok sikereit. És, hogy mondjunk valami biztatót – csak így tovább!
Pro
+ sok tényezőre kiterjedő hazai tervezés
+ igényes kivitelezés
+ alacsony hangerőn is egészséges hangzási balansz
+ muzikális hangzás megvalósítása
Kontra
– látszanak a hangszórókat rögzítő-csavarok
Disztribútori információk:
Forgalmazó: NCS Audio
Internet: www.ncsaudio.eu
Telefon: + 36-30/912-2234