A hifi-rajongók kis csoportjának talán a legjobb ajándékot hozta a Mikulás december 7-én délután. A My Reel Club kis csapata részt vett Varga Gábor Jazz Quartet lemez felvételén a Supersize Recording Studio helyiségeiben Törökbálinton.
Az Omega együttes egykori felvételi „főhadiszállása” ad otthont az igényes analóg és digitális felvétel készítés barátainak. A sorozatnak, amelynek a 2020-as évben 12 alkalma lesz. Egyedülálló kezdeményezésként a meghirdetett időpontban 20 fő betekintést nyerhetett a felvétel-készítés rejtelmeibe, és részese lehet a közvetlen élménynek, amit eddig csak szakmabeliek láthattak/hallhattak. Ez évben a második összejövetel programja Varga Gábor Jazz Quartet – It’s Getting Cooler című albumának felvétele volt.
Egy koncert, amiből lemez készült, egy lemezfelvétel, ami egy koncert lett.
A Varga Gábor Jazz Quartet célja, hogy a klasszikus trió-felálláson (Jeszenszky György – dob, Csuhaj Barna Tibor – bőgő, Varga Gábor – zongora) kívül az aprólékosan kidolgozott cool-hangzást új dimenziók irányába terjessze ki. Az egyik legizgalmasabb hangszert vették be a „bandába”, a vibrafont. A vibrafon – ahogyan a neve is sugallja – vibráló, átölelő, gazdag, és ha kell, lágy, vagy perkusszív hangzású. A Quartet-ben Szaniszló Richárd által megszólaltatott M55 Gold Pro Vibe vibrafon különleges hangszer. Az eredetileg David Friedman tulajdonában lévő hangszert Richárd kapta ajándékba a New York-i születésű jazz vibrafonos legendától. Varga Gábor egy Steinway D-model billentyűin mutatta be kitűnő szólókkal fűszerezett játékát. Csuhaj Barna Tibor egy százhúsz éves hangszeren kápráztatta el a hallgatóságot, a dob-játék mestere Jeszenszky György a felvétel sajátosságai szerint a lehető leghalkabb seprűjátékkal hozta a ritmusképleteket.
…„Dob, bőgő, zongora, vibrafon. Ez a felállás legalább annyira ritka Magyarországon, mint amennyire felelősségteljes kihívás zenei értelemben, hiszen legendás formációk kapcsán ismerte meg a világ a kvartett-hangzás formáját. 2019. december 7. különleges dátum a Quartet számára, mert a második lemezünk felvétele készült el. Ami mindentől megkülönböztette ezt a felvételt, az a rögzítés módja és körülményei. Stúdióban, de közönség előtt készült a felvétel. A közönség itt belelátott a műhelymunkába, amelynek legtöbbször csak a végeredményét élvezheti. Az érdeklődő tekintetek és fülek csak az egyik tényező, a másik a rögzítés technikai sajátosságai. A jól ismert felvételi biztonságot nyújtó szeparált rögzítéssel ellentétben a zenészek egy térben, hangszereiket egymáshoz közel felállítva játszanak, és ezt szalagos, analóg technikával és a legmodernebb digitális, DSD256 formátumban rögzítik a hangmérnökök. Kihívás ez a zenészeknek és a hangmérnöknek egyaránt. Mégis, ezek a speciális körülmények segítik hozzá a zenekart ahhoz, hogy az általuk képviselt cool-hangzást a lehető legautentikusabb módon teremtsék meg. Ugyanis ez a felvételi mód áll a legközelebb a cool-korszak felvételeihez”… – nyilatkozta Varga Gábor.
A Supersize Recording Studio által rögzített formátumokhoz az alábbi eszközök és szoftverek kerültek használatba. Mikrofonok, effektek, kábelek: DPA 4007, Shoeps, Neumann, API 3124+, Neve, Quantec 2493 Yardstick, Teletronix LA-2A, Wireworld (Micro-Platinum OCC ezüst) mikrofon és összekötő kábelek. A felvételek közzététele háromféle formátumban lehetséges. Mivel a rögzítés nyolc sávon történt, minden mikrofon csatornát külön-külön, amiből egy pár egy sztereó ribbon-mikrofon hangja a képeken középen látható. A nyolc mikrofont jelének analóg/digitális átalakítása és rögzítése DSD256 formátumban a Merging Technologies Pyramix szoftverrel és egy Luxor Audio PC-vel történt. Tehát kapható lesz DSD256-ban. Egy analóg audio-keverő konzolt használtak, hogy a 8 mikrofon táplálta sztereó mix szalagra kerüljön 38 cm/s-es sebességgel, Nagra IV-S NQS-LSP magnetofon segítségével. A szalag másolata és a DSD256 fáj is nyers formájában kerül értékesítésre. Lesz egy analóg keverés, ami egy kis EQ és dinamika feldolgozást/beavatkozást fog tartalmazni, ez lehet egy LP alapja.
A hangmérnök Makay András és a szalagos felvételi technikus Perczel Tamás ígérik, hogy a gyártási folyamat nem hetekig fog tartani. A felvételek közvetlenül a My Reel Club és a stúdió értékesítésében január folyamán lesznek elérhetőek, beleértve a nativedsd.com oldalon fellelhető anyagot. januárban.
A közönség egy pisszenés nélkül hallgatta végig az egyes részeket és az ismétléseket. Az egyes zeneszámok ismétlésére az együttes igényessége miatt került sor, mivel a végletekig kimunkált muzsika csak a lehető legjobb formában és minőségben kerülhet a lemez vásárlók elé. Természetesen, amikor a zenei rendező megengedte kitört a taps.
Egy hanglemez felvétele egyvégtében eljátszva csak a legnagyobb művészek privilégiuma, hatalmas felkészültséget és összpontosítást igényel. Az autentikus hangzás eléréséhez a rengeteg idő és gyakorlás mellett ihletettség szükséges, az eredeti helyszíneken a jazz amerikai bölcsőjében meghallgatott előadások tapasztalataként jöhet létre. A hozzáadott érték, hogy ott a helyszínen mindent meg tudtunk beszélni a zenészekkel, a stúdió munkatársaival és persze egymással, felbecsülhetetlen. Mindent egybevetve és kiértékelve úgy hisszük, hogy a felvételek fantasztikusak lettek, de csak szemelvények és másolatok az esemény élményéből.
További információk: Hunka Róbert Zoltán producer, Koscsó Ferenc, My Reel Club
Music Tools: https://hangter-gallery.business.site/
Hunnia Records: http://www.hunniarecords.com/
Telefon: +36-20/979-6569
Facebook: https://www.facebook.com/groups/644121599273304/