avagy – terítéken a Vintage Audio
Manapság nagyon keresetté váltak a régi audio-készülékek és hangsugárzók. Népszerű a régi hifi, akár a jól bevezetett „bizományos” boltokban, akár az internetes használtcikk portálokon a hifi-rajongók nemcsak a gyűjtők által favorizált ritkaságokat vásárolják. Az utóbbi néhány évben gyakran merült fel a kérdés, miért szeretjük a vintage audio-felszereléseket, vagy miért részesítjük előnyben a mai, korszerű, modern technológiákat felvonultató berendezésekkel szemben? A régi hangzás utáni vágyódás sok esetben visszavezethető a nosztalgiára, a termékek ikonikus kivitelezésére és egyedi megjelenésére, a mai átlagnál jobb hangminőségre, de akár a kedvezőbb árakra is… – esetleg valami másra?
Mi szeretjük, de nem mindenki. Vannak, akiknek önbizalomra, vannak akiknek önigazolásra van szükségük a vásárláshoz. Oldies rovatunkban található néhány igazán nagyszerű, „öreg” audio-berendezés amelyek sok esetben nagyszerű használati értéket képviselnek. A mára „vintage”-nek számító termékek közül sok hihetetlenül jó, akkoriban a világ minden nagyobb sztereó magazinja, a műszaki paraméterek és a hallgatási élmény vonatkozásában, csak a kiválók között tartotta számon.
A McIntosh, Mark Levinson, Krell, Threshold, Wilson Audio, Apogee, MartinLogan és Conrad-Johnson, Quad, Linn, vagy Luxman és Audio Research cégek egyes csúcs termékeiből elég egyet-kettőt birtokolni a boldogsághoz. De, számos gyűjtő komplett gyártási sorozatokat részesít előnybe az akkor kommersznek számító Pioneer, Sony, Marantz, Technics, Yamaha, Denon márkák készülék-választékából. A kilencvenes években nem volt szükség defibrillátorra, csak egy Technics katalógusra és a holtak is életre keltek a vágyakozástól. Akarunk helyettük egy többszobás rendszert, aminél örökké firmware-t kell frissíteni ? Ugye nem! Azt viszont tekintetbe kell venni, hogy felnőtt két generáció, akik az audio-fejlődés kezdeti szakaszától lemaradva, csak a késztermékek iparszerű előállítását, a legmodernebb mikrochipes technológiákat, a világháló zenei szolgáltatásait és az internetes kereskedelem kiforrottságát kapták készen.
Mindent tekintetbe véve, a kétcsatornás erősítőkre fókuszálva megállapítható, hogy a jelenlegi berendezéseknek sokkal több vásárlói kívánsággal kell megküzdeniük, mint a régieknek. Az analóg vonal RCA vagy XLR bemenetein kívül kezelni kell az eARC HDMI és koax digitális bemeneteket, ezért egy nem akármilyen képességű DAC-ot kell tartalmazniuk, és nem hiányozhat a szolgáltatások listájáról a Wi-Fi, a Bluetooth, a fejhallgató-erősítő, az internetes rádió és a streaming sem. Mindezen funkciók hozzáadása növeli a termék árát valamint a sok kütyü kezelési metódusai és azok alkalmazási sorrendje elveszi a hang-élményre való koncentrációt, még akkor is, ha a régi audio-komponensek harmóniában tudnak működni olyan modern eszközökkel, mint a Bluesound Node 2i.
Egy teljesen analóg audio-lánc egyszerűbb. Azzal egyetértünk, hogy egyes régi hangsugárzók, erősítők és lemezjátszók hangzásminősége hiányzik. De, az összes vintage berendezést egy kalap alá venni helytelen. Bizonyos vintage márkák nem tartoznak a menő klubhoz.
Íme néhány ok, amiért a hifi szerelmese a modern helyett régi audio-felszerelést választ!
A vintage révén minőségi berendezések elég széles választéka érhető el olcsóbb áron. A vintage gyakran olcsóbb, mint a modern, még akkor is, ha „belépő szintű”. Tudva, hogy szinte minden olcsóbb dolog áldozatot hoz a hangminőség és a funkciók terén, a következő szintre lépéskor az árban egy elég nagy ugrás következik, és egy sokkal nagyobb a következőre, a High-End világába.
A nosztalgia éledésében benne van, hogy a régi audio-berendezéseket tartósra tervezték. Abban a korszakban, amikor az erősítőt, a lemezjátszót és a hangszórókat befektetésnek tekintették, a gyártók a hosszú élettartamra építettek, a tulajdonosok pedig lelkesen törődtek az elektronikai kincsekkel. A csomagolást és az utasításokat elrakták, a fém előlapokat kifényesítették, a fa furnérozást bútorápolóval kezelték, költözéskor odafigyeltek. Szerencsére sok, ma a használtcikk piacra kerülő vintage darab kifogástalan állapotban van, pedig alig múlt el röpke 50-60 év.
Azután itt egy érdekes jelenség. Számos mai audio-gyártó nyúlt vissza a múltba tervezési ötletekért. A JBL, a Klipsch, a KLH, a Wharfedale és mások az elmúlt néhány évben kiadták legkelendőbb vintage hangsugárzóik modern verzióit. Egyes audiofilek a meleg hangzást részesítik előnyben, mások szeretik a nagyobb átláthatóságot az odafigyelést a részletekre. Vannak, akik szeretik a telt, dörgő mély hangokat, de egyesek a gyors és feszes basszust kedvelik. Vannak, akik szeretik az elektroncsöveket, míg mások a félvezetős technikát. Vannak, akik szeretik a „színes” torzítást, egyesek nagyon bírják a semleges hangzást. A „pontosság” az mindig jobbat jelent? Vannak, akik fennen hangoztatják, hogy csak ez számít. Egy biztos, a hangszín és a felvétel térbeli jellemzőinek nagyobb pontossága két nagyon fontos dolog – amire oda kell figyelni.
Egy vintage darab vásárlása eggyel kevesebb új gyártási tételt jelent és eggyel kevesebb régit a szeméttelepen. Meggyőződésünk, hogy a régi hifi egyik vonzereje a fiatalabb audiofilek (és sokan közülünk, idősebbek) számára a klímaváltozás, az újrahasznosítás, a zöld marketing, a fenntarthatóság és a környezetvédelem tudatossága mellett a termékekben megtestesülő barátságosság. Az egyik legjobb ok, hogy régit birtokoljunk, hogy vintage darabnak története van. A nagypapa mesél a kincsek gyűjtéséről, miközben az unokájának átadja a staféta botot. Csodálatos dolog birtokolni valamit, és tudni, hogy honnan jött, ki építette, kinek volt a tulajdona a múltban, és követni az utat, amelyen keresztül eljutott hozzánk.
Ha már szóba jött a környezetvédelem. Ez egyúttal a régi berendezések javításában és a kiskereskedelemben munkahelyeket is jelent. A szervizelés kulcsfontosságú. Ez a hobbi segít abban, hogy az elektronikai javító vállalkozások életben maradjanak. Határozottan motiválja a vásárlási döntést, ha a vintage terméknek van támogatása a gyártó (még meglévő, működő cég) részéről, és biztosított a termékek vissza jutása a gyártó vállalathoz szervizelés céljából. Ezeknél a cégeknél egy olyan technikus végzi el a szervizelést, aki ismeri a termékeket, rendelkezésére állnak a megfelelő alkatrészek és ismerik a régebbi technológiákat, nem égették fel maguk mögött az utat.
A zenehallgatás szemszögéből nézve egy régi audio-berendezésen szóló felvétellel jobban, odafigyelve, gondosan foglalkozunk. Apropó régi zene! A mainstream média több mint 40 évvel ezelőtt fokozatosan kevesebbet beszélt a hanglemezekről, mivel 1982-ben rajtvonalra ugrott a CD-lemez és hamar meghódította a piacot. Egy idő után megjelentek a 60-as, 70–es évek ikonikus felvételei CD-lemezen (miért?). A kiadók már akkor ahhoz az anyaghoz nyúltak, ami egyszer már kipróbált volt a piacon, és pénzügyi sikert aratott. Ez akkor érthető is volt, hiszen a lemez is a pénz körül forog. Mi van ma? Új préselésű, 180 gramm súlyú, digitálisan feljavított felvételeket tartalmazó hanglemezeken adják ki a legendás előadók munkáit. Ez is a nosztalgia egyik jegye?
Az első nagy aduász birtoklása után a vintage audio világa valóban függőséget okoz. Egyaránt vonatkozik a technikával való érzelmi kapcsolat kiépítésére, a ritka készülékek vásárlására és a kapcsolatok kialakítására. Ez egy igazán szórakoztató hobbi mindenkinek, aki igazán értékeli a zenét és a nagyszerű hangzást. Jelenünkben olyan technológiai ponton vagyunk, ahol a specifikációk meghaladják azt, amit gyengülő hallásunk képes felvenni, mégis az audio-iparnak új játékokkal kell kiállnia, hogy igazolja árait. Bármi legyen is a forrás, a formátum vagy a specifikáció, biztos vagyok benne, hogy jól fog szólni.