Mi audiofilek a „High-End” kifejezést használjuk annak leírására, hogy mit tartunk az otthoni zenei reprodukció csúcsának, melyik gyártó, melyik terméke számunkra figyelemre méltó, kiemelkedő. Bőséges energiát fordítunk arra, hogy megállapítsuk, mi indokolja a kifejezés elfogadását és mit kell tenni a legmagasabb státusz fenntartása érdekében.
Bizonyos értelemben a csúcskategória egyszerűen értelmezhető, miszerint, függetlenül a költségektől és a praktikumtól, az adott időben elérhető, lehető legmagasabb technikai vagy tudományos szintet teljesíti. Azonban az a tény, hogy ez az iparág termékeket gyárt amelyeket eladásra kínálnak, az a bizonyos „értékítélet” jelentősen rontja a dolog tisztaságát és fogalmi egyszerűségét. Akár tetszik, akár nem, amint a termékek belépnek az egyenletbe, a csúcskategóriás identitás fogalma összetettebbé válik és olyan tényezőkkel egészül ki, amelyek messze meghaladják a mérhető teljesítményt. Természetesen a csúcskategóriás termékek árának indoklása az anyagokban, a tervezés és gyártás mozzanatainak bonyolultságában, a luxus megjelenítésében és „csomagolásban”, az előadási módban* rejlik, de olyan immateriális javakban is, mint a stílus és a hozzá kapcsolódó értékelés fogalma. (*Az előadási módnak csak egy része a marketing, mert ide tartozik a bemutatótermi munka is.)
Ami az audio-berendezéseket illeti, a stílus és a divat kérdéseit többnyire határozottan az egyik oldalra soroljuk. A kiszerelés, a csomagolás és a szolgáltatás kérdése nagyon is valóságos és rendkívül releváns. Ami a költségeket illeti, valóban a határ a csillagos ég. Ne felejtsük el, hogy nem csak egyetlen drága alkatrészről van szó, a teljes működéshez szükség van egy komplett rendszerre! Az egyenletbe bekerül az a tényező is – és gyorsan fájdalmasan nyilvánvalóvá válik – a High-End kategóriát egyre inkább csak azok engedhetik meg maguknak, akik már más csúcskategóriás termékeknek is tulajdonosai. Ha az audio-ipar ezen részére vetjük a pillantást, egy dolog azonnal kirívóan kézenfekvő lesz – a piac szereplői, legyenek azok gyártók, újságírók vagy kereskedők, maguk is csúcskategóriás fogyasztók.
Nincs minőségi/tanúsítványi vagy szakmai szabvány, nincs elfogadott gyakorlati kódex és nincs iparági védelem a fogyasztók számára. Mégis mit tudunk mondani egy 130 000 EUR árazású hangsugárzóról vagy a hozzá passzoló erősítőről, a kábelekről nem is beszélve? Mi, a tesztelők és szakújságírók, felhívjuk olvasóink figyelmét, hogy nemcsak a teljesítményt, hanem a termékek azon egyéb szempontjait is vitassák meg, amelyek növelik a hosszú élettartamot és a használhatóságot, és mély hatással vannak az értékőrzésre.
A hangberendezések vásárlásakor mindig azt mondom az érdeklődőknek, hogy nagyon fontos, kitől vásárolunk! Ez a mondás valójában ugyanolyan releváns a gyártók tekintetében, különösen akkor, ha a legmagasabb „atmoszférához” közelítünk. Vajon az a cég, amelyik eladásra kínálja az adott terméket, még öt év múlva is elérhető lesz, amikor javításra és cserealkatrészre van szükség? A kivételes minőségű, gyári alapanyagokból történő szervizelhetőség olyan értéket hordoz, amelyek meghaladják az átlag normát.
Másrészt, ha egy bejegyzett gyártótól vásárolunk terméket, amely komolyan veszi a szervizelést és a terméktámogatást, a kereskedői képzést és a garanciát, akkor nemcsak a termék marad karbantartható, hanem megmarad a későbbi eladási értéke is. Természetesen a szolgáltatási és támogatási szint fenntartása szintén költség, ami azt jelenti, hogy az ezt az erkölcsöt elfogadó vállalatok termékei drágábbnak tűnhetnek az ár versenyben. Ez azt is jelenti, hogy ritkán akciózzák ezeket a termékeket, sőt, ritkák a használt-piacon. Egy tudatos vásárlónak tudni kell kezelni az extrém kedvezményeket. Mindezeket komolyan kell venni a termék értékének és életképességének megítélésekor, mint a hosszú távú befektetés alapját.
Valódi előnyt jelent a jó hírű, bevált gyártókkal, forgalmazókkal és kereskedőkkel való kapcsolat. Lehet, hogy kezdetben úgy tűnik, hogy többe kerül, de megvédve magunkat, és a befektetéseket, a magasabb költség hosszú távon megtérül. Amikor beindul a High-End „bogár”, érdemes megfontolni, hogy vannak olyan cégek, amelyek valóban tesznek is értünk!