Egy új készülék-kategória, a digitális/analóg konverterrel kombinált fejhallgató-erősítő, jó példával elől járó gyártója a Metrum Acoustics. A Cees Ruijtenberg mérnök által alapított és vezetett holland tervező iroda a túlmintavételezést nem használó R2R DAC-ok specialistája. A laboratórium folyamatosan új modellekkel jelentkezik, ráadásul olyanokkal, amelyek amelyek saját chip-et tartalmaznak. A termékek sok esetben igazi drágaköveknek bizonyulnak. A cég sokkal inkább összpontosít a valóságos eredményekre, mint a marketing trükkökre. Minden egyes készülékük izgalmas technológiai projekt. A régebbi Musette modellt teszteltük és nagyon tetszett. Lássuk az újabbat!
Frekvenciamenet: | 44.1 kHz 1Hz – 20 000 Hz -1dB 192 kHz 1Hz – 65 000 Hz -1dB |
Teljes, harmonikus torzítás: | 0.006 % |
Jel/zaj viszony: | -145 dB/2 Volt |
Kimeneti impedancia: | vonal kimenet 100 Ohm fejhallgató kimenet 3 Ohm |
Mintavételi ráta: | optikai bemenet 44.1 – 96 kHz koax bemenet 44.1 -192 kHz, USB bemenet 44.1 kHz -384 kHz |
Méretek: | 190 X 60 X 250 mm |
Tömeg: | 2.5 Kg |
Ár: | 429 000 HUF |
Az Amethyst a gyártási sorozat belépő modellje, megjegyzendő, hogy sok kommersz (CE.) gyártónak nincs hasonló terméke vagy ezen a ponton más irányban folytatja, ha egyáltalán folytatja a fejlesztést. Tehát, amennyiben túl szeretnénk lépni a viszonylag olcsó alapkategórián és rendszer fejlesztésen törjük fejünket a tovább haladás iránya erre vezet.
Az Amethyst mindenféle drága kivitelezési módszer és ezoterikus alapanyag felhasználása nélkül teszi lehetővé, hogy mégis egy frissen formázott készüléket vehessünk kézbe. Az egyszerű műszerdoboz kivitelt egy centi vastag, sarkain lecsapott, élein bemart díszítéssel ellátott, szálhúzott alumínium előlap teszi kellemes megjelenésűvé. Az előlap megjelenése sima és olyan elegáns, tiszta, mint a Metrum ipari formatervezésének nyelvezete. A fekete vagy ezüst színű kivitel megvásárlása továbbra is a vevő választása marad.
A készülék, elől és a hátoldalon is, a csak a legszükségesebb kezelőszerveket és kijelzőket, valamint csatlakozásokat tartalmazza. Az előlapon készenléti be/ki kapcsolóval kombinált bemenetválasztó és hangerőszabályzó található. A működésről és az aktuális bemenet aktivitásáról piros és kék LED-ek tájékoztatnak, amelyek fénye a sötét szobában sem bántó. Az első észrevétel a hangerőszabályzó gombjával kapcsolatos, ami az előlap síkjából alig emelkedik ki. Ugyan van rajta egy apró gödröcske az ujjunkkal való tekerésre, de ezzel együtt sem a legegyszerűbb dolog felfelé és lefelé forgatni.
A hátlapon egy áramellátó főkapcsoló és különböző digitális bemenetek sorakoznak. Egy optikai és kettő koaxiális, digitális csatoló valamint egy USB-B bemenet is rendelkezésre áll. A szabványos RCA kimeneti pár teljesíti az ide vonatkozó (állandó jelszintű 2 Volt RMS) szabványokat. Amennyiben az Amethyst készüléket fejhallgató üzemmódban szeretnénk használni, az analóg kimenet némít. Ez a kombinált egység elsősorban egy DAC és nem elő-erősítő.
A tápellátásról egy beépített, 30 VA teljesítményre képes toroid transzformátoros tápegység gondoskodik. Az alkalmazott szűrőkapacitás összesen 44 000μF. Előnye a meglehetősen nagy teljesítmény. A biztosított energia a fejhallgató üzemeltetése nélkül bőven elegendő a DAC-hoz, viszont az áramigényhez hozzá kell adni a fejhallgató erősítőt, amelynek akár 16 Ohm terhelést is ki kell szolgálni. A fejhallgató-erősítő rész kétszer akkora feszültséggel működik, mint az előd modell, a Musette esetében. A fejhallgató-erősítője csatornánként 1000 mWatt kimeneti teljesítménnyel rendelkezik.
A belvilág érdekességét a natív 24 bit mintavételezés feldolgozására is képes Non-oversampling DAC alapozza meg. Az Amethyst az új hiFaceDAC TWO Transient R2R létra modulokat használja, amelyek támogatják a PCM 384kHz-es mintavételezésű fájlok kibontását. Az XMOS-alapú USB vevő és az Asahi Kasei AKM AK4114VF chip dupla órajellel működik. A mintavételezés beállítható a lejátszó szoftverben. A cégnél tudják, hogy a konverterek megkétszerezése nem fogja megduplázni a hangminőséget, inkább más megoldáshoz folyamodtak. A DAC TWO modulok magasabb mintavételhez vannak igazítva. A DAC TWO modulok alapvetően két DAC ONE modult és egy FPGA-t (programozható logikai eszköz) tartalmaznak csatornánként. Mindegyik DAC TWO modul 24 bites jelet képes feldolgozni. A fejhallgató szekcióban az átalakító és a membránok között csak egy impedanciacsökkentő puffer van.
Az All Engineering (AE) egy olyan cég, amely az elektronikai tervezés számos területén vezető szerepet játszik. Mindig a megbízható elektronikus tervezés alapelveire támaszkodtak. A digitális jelfeldolgozás kutatása jelentős szerepet játszott a legújabb fejlesztésekben. A gyártók jelenlegi koncepciója a „túl-mintavételezés” technikája a digitális-analóg chipset-en belül. Ez azt is jelenti, hogy sok különböző márkájú rendszer ugyanazokat az építőelemeket használja, és így nyomokban egyformán szól. A túlmintavételi technikákat azért vezették be, hogy kiegészítsék a konverziós folyamatot a digitalizálásától az analóg jel eléréséig és megakadályozzák a fázis torzulását. Különösen a CD-lejátszás hajnalán az átalakítási módszerek nem mutattak kielégítő eredményt. Megoldásként erős szűrési módszereket alkalmaztak és megszületett a túlméretezési technika. Ezek a technikák azonban olyan hátrányokkal rendelkeztek, amelyek például a tranziens reakció területén nyilvánulnak meg. Napjainkban egyre nagyobb teret hódít az a nézet, hogy nem szükséges a túlmintavétel. A NOS technika számos előnnyel jár a fent említett kompromisszumok nélkül.
A készülék rendelkezik USB-to-I2S átalakítóval, az áramkör számos egyedi funkciója a legjobb audio-teljesítmény eléréséhez szükséges. Egy zenei fájl kibontásakor a legjobb hangzás-teljesítmény elérése nehéz a rendszerből adódó belső korlátok, az USB 1.1 audio-szabvány határai miatt. Az USB 3 modul a szokásos USB-audio interfészek korlátait legyőzve kihasználja az USB 2.0 Audio-osztály által megengedett teljesítmény- és aszinkron-adatátvitelt, valamint egy kifinomult elektronikai kivitelt. A diszkrét R2R létrák érzékenyek, nem tudnak megfelelően működni, ha a gyártási pontosság nem nagyobb, mint 0,01%, túl nagy a hőmérséklet ingadozása, valamint ez az áramköri elem fokozottan érzékeny a szennyeződésre, a páratartalomra. Ezért csak laboratóriumi minőségű létrahálózatokat használnak, amelyeket mindentől védve betokozzák. A körültekintő gondosság tökéletes linearitást és valós 144 dB dinamikatartományt biztosít.
Nagy-felbontású DAC TWO 1000 lépésben tud lineáris frekvencia-rajzolatot nyújtani, akár -140dB jelszintig. Abban az esetben, ha több bit-egységből vesz mintát, a lépések száma csökken, viszont nagyobb felbontás áll rendelkezésre. A maximális linearitás előremutató korrekciós technikákkal valósul meg és bemutatja a legkisebb zenei részleteket is. Annak ellenére, hogy mindkét DAC modul egyazon kártyára épül, rendkívül nagy a 110 dB-es csatorna-elkülönítés.
A fejhallgató kimeneti rész az alacsony érzékenységű 83 dB-es fejhallgatókhoz is kiválóan használható. Az Amethyst-nek nem hagyományos a kimenete, akár a 600 Ohm terheléshez is megfelelő az áram mennyisége, hogy hangos legyen, még azok részére is, akik bizarr mértékű hangerővel hallgatják meg a szimfóniákat fejhallgatójukon.
Mivel nemcsak a mérésekre alapozott eredményeket értékeljük, nagyon fontos a fül és az emberi agy közreműködése az észlelésben – ezért következzen a ….
Meghallgatás
Már bemelegítés nélkül is teljes testű hang. Folyékonyabb és simább hangzású, mint elődje a Musette. Több szerves részlettel teli, integrált és egészséges hangzás. Az Amethyst színpada nem közeli, nem beavatós, de nem is akar semmit sem ránk erőltetni. A hangzás természetes, de lehet, hogy nem éppen jó, ha párosul egy puha, lusta erősítővel. (ez nem feltétlenül ököl-szabály a legtöbb NOS DAC esetében)
Az általános hangzás az egész spektrumban kiegyensúlyozott. Csodálatosan ragadja meg az akusztikus gitárok testét és az énekhangok melegét, rezgését és levegőjét. A felbontás is jó, de nem annyira koncentrált, hogy bántó legyen, nagyon mélyre ás minden apró információért. Több nagyon halvány árnyalatot közvetít amely a hangszínpadon játszódik. Az Amethyst mély és sötét csend-háttérrel rendelkezik. A zene felbukkan a sötétségből, pontosabban a digitális csendből.
A dinamikai képességei jók. A Metrum általában jó munkát végez makro- és mikrodinamikával. Amikor a zene némi energiát igényel, az Amethyst többnyire kiadja a gyors impulzusokat, időben leállítva a felesleges utánzengetést. Leszögezhetjük, hogy a multibit-mágia megengedhető, de ez a hatás nem olyan, mint egy elektroncsöves erősítő esetében, viszont nem túl puha, nem túl durva, nem túl kemény és csillogó. Jól érzem magam, ezt a DAC-ot jólesik a zenéért hallgatni.
Az Amethyst DAC erősítőre kapcsolva egy kicsit élesebb és fényesebb és talán valamivel tisztább és összefogottabb. A jó felvételek nem engedtek meg semmi képzelgést. A szegényes hangfelvételek esetében megmutatta a hibákat, a produkció tompább és halványabb. Nem volt neonszínű káprázat, csak lábdobogtató ritmus, időzítés-központú belépések, szimpatikusan gyors tranziensek. Mindez azt jelenti, hogy gyorsan azonosítható az összhang, vagy egy tiszta hangszer a rá jellemző hangfekvéssel, hangszínnel.
És újból a fejhallgatózásról! Az Amethyst nem nagyon izmos és propulzív, nem kíván hatalmas basszusokkal elkápráztatni, de nem is borítja fel ezért a hangzási balanszot. Szerencsére hiányzik a hozzáadott basszus sötétebb, fekete túltolása. Inkább világosság jött le vízszerű tisztasággal. Nyilvánvaló, hogy mindegyik fejhallgatónak eltérő a hangja. Az Amethyst egy esély egyenlőségi lehetőséget nyújt, biztosítja a meghittség illúzióját, teret ad a zenei múzsák elképzelésének. Mindenki mindent hall; vagy legalábbis úgy hiszi. Viszont senki nem tudja mi volt a felvételkor a helyszínen – kivéve a hangmérnököket.
Az Amethyst fejhallgató-erősítő szekciója a megszokott fejhallgatóinkkal extra kábelezés nélkül is hozta az eredményt. A relevancia egyértelműen a hangzásteljesítmény szintjén volt. Az Amethyst minden fejhallgatót képes megfelelő szinten kezelni, valóban szárnyal, még akkor is, ha a fejhallgató erősítő helyett DAC-nak hívják. Ma már többet kínál, mint az Octave és a Hex korábban és ez magában foglalja a fejhallgatózás művészetét is. Az Ametyst fejhallgatón olyan, mint a konverter közvetlen kapcsolása a membránokhoz, futurisztikus kábelkötegek nélkül.
Az Ametyst nem tökéletes, főleg nem mindenki számára, csak éppen jó hallgatni. A hangzás meglehetősen kiegyensúlyozott és nem különösebben színezett ahhoz képest, amihez az átlag hallgató szokott. (az eredmény egy jó képességű ACER laptop, Audacity studio-software és nagy felbontású zeneanyagok meghallgatásával született)
Konklúzió
A digitális anyagokból történő hangzás megvalósítása az elmúlt öt év alatt valóban előrelépett. Sajnos sokan várják az egyenlősdit, a minden felvételről megvalósított egyforma hangzást, pedig nem jó megoldás a mindenféle digitális anyag és formátum felkonvertált hangzásának összemosása.
A Metrum Acoustics rámutat arra, hogy minél kevesebb a beavatkozás, annál tisztább a végeredmény. Az Amethyst sok kiemelkedő tulajdonsággal rendelkezik. A szabványoshoz képest kisebb mérete miatt használata különösen kényelmes. A logikus felépítés, az R2R NOS technika és a válogatottan jó alkatrészek elég szikrázóvá teszik.
Az elmúlt években, elsősorban az élőzenén edzett hallgatók tapasztalatai alapján, a NOS DAC-ok népszerűséget élveznek. A túlmintavételező DAC-ok időbeli viselkedése az oka annak, hogy bizonyos fokú természetelleneséget figyelhetünk meg. Ez főleg az ütőhangszerek szegényebb ábrázolásnak köszönhető. Egyfajta túlzó hatás is észlelhető, amely lehetővé teszi a „melegséget”, de bizonyos hangszerek elvesznek. Az biztos, hogy a High-Definition felvételek megérkezésével kevesebb az ok a túlmintavételre, sőt ezek kevésbé igénylik a meredek szűrést. A kérdés az, hogy mit csináljunk az alacsony mintavételi aránnyal rendelkező 44,1 kHz CD-k nagy választékával?
Oversampling vagy NOS? Az utóbbit zenei okokból kedvelik a zenészek és az audio-szakemberek, annak ellenére, hogy eleve hisznek a mérésekben. Hagyjuk, hogy a fülünk döntsön!
Az Amethyst nem egyenrangú a milliókba kerülő változatokkal, de hangzása nagyon élet közeli – tulajdonképpen az elvárt szinten teljesített. Fentiek alapján úgy gondoljuk, hogy az Amethyst árához képest magas teljesítmény-arányt kínál.
Pro
+ nagy teljesítményre képes toroid transzformátoros tápegység
+ új hiFaceDAC TWO Transient R2R létra modulok használata
+ alacsony érzékenységű fejhallgatókhoz is kiváló
+ valóságos eredmény a hangzásban
Kontra
– a hangerőgomb nehézkes kezelése
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: +36-1/789-2152