Amikor megláttuk gyűjtő barátunknál ezt a rádióerősítőt, kihagyhatatlannak éreztük, hogy foglalkozunk egy kicsit a legendás márka, a Marantz történetével.
Saul Bernard Marantz (1911–1997) egy amerikai zenész, feltaláló, mérnök, a magas hangzáshűségű audio-komponensek fejlesztésének egyik úttörője, aki 1948-ban megalapította a Marantz audio vállalatot. Sokoldalúságát szerteágazó élete mutatja, amin belül fotós, klasszikus gitáros, grafikai tervező, a kínai és japán művészet gyűjtője volt. Marantz Brooklynban töltötte gyermekkorát, fiatalként lenyűgözte az elektronika. A zene iránti szenvedélye vezetett az audio-komponensek építésének első kísérletéhez.
A tranzisztoros technológia 1960-as évek elején történő megjelenésével Marantz úr és kollégái hamarosan bemutattak egy referencia terméket, a Model 18 receivert. Ez egy korai, magas színvonalú példa arra, hogy milyen lehet egy készülék, amely egy dobozban egyesíti az elő-erősítőt, az erősítőt és a rádió-tunert. Az 1950-es és 60-as években a Marantz márkanév azoknak az audio-termékeknek szinonimájává vált, amelyek kellemes látványuk mellett, könnyen kezelhetők, tartósak és hangzásukban elsőrangúak. Az olyan hangmérnökökkel együttműködve, mint Sydney Smith és Richard Sequerra, a Marantz elektroncsöves készülékek több sorozatát hozta létre, amelyek mérföldkövet jelentettek a hifi-ipar számára. Ezek közül a termékek közül több, ma is működő klasszikusokká váltak. A nappali szobában történő hang-visszaadás finomítására irányuló erőfeszítések áttörést eredményeztek. Kreatív partnerségük révén a Marantz Company világhírűvé vált.
A fiatalabb tervezők számára a Marantz név a tisztán látást és a cél integritását szimbolizálta. Amikor egy modern audio-szakértő, Mark Levinson 1974-ben befejezte egyik első híres alkotóelemének tervezését, azt Marantz úrhoz vitte értékelésre. Saul Bernard Marantz számos szakmai szervezet, köztük az Audio Engineering Society tagja volt.
…„Ami lenyűgözött a Marantz termékeiben, az elegáns egyszerűség, a gazdaságosság és a szimmetria. Bizonyos értelemben Marantz klasszikusokat épített. A berendezéseket annyira alaposan megtervezték, hogy egy termék elkészítése után csak néhány módosításra volt szükség”… – emlékezett vissza Mark Levinson, a Cello Music and Film Systems elnöke.
A Marantz Model 4270 Stereo + Quadradial Receiver (rádiós erősítő) a márka legendás, 4000-es sorozatának reprezentatív tagja, az akkoriban kikísérletezett és nyomban favorizált kvadrofon hangsugárzás megvalósítására is képes. A 70-es évek közepének emblematikus modellje, amit 1974-ben mutattak be. Érdemes a teljes gyártmány-sort áttekinteni! A modellek a zászlós-hajótól 4430 lefelé 4420, 4415, 4400, 4300, 4270, 4240, 4230, 4220 típusszámok következtek. A különböző típusú variációk széles vásárlói igényeket elégítenek ki.
Teljesítmény: | 2 x 70 Watt, 4 x 25 Watt (8 Ohm) |
Frekvenciamenet: | 20 – 20.000Hz |
Teljes harmonikus torzítás: | 0.3 % |
Csillapítási tényező: | 45 |
Méretek: | 441 x 400 x 137 mm |
Tömeg: | 18.2 kg (40,2 font) |
Eredeti ár: | 699.95 USD (1974-es Marantz dealer lista szerint) |
A Model 4270 Quadraphonic 4 csatornás, teljesen félvezetős erősítő vagy népszerű nevén a Quadradial. Természetesen 2 csatornás sztereó módban is dolgozik. 8 hangszóró-csatlakozással rendelkezik, kimenő teljesítménye 70 Watt csatornánként sztereó, 25 Watt csatornánként quad üzemmódban. A készülék magában foglalja a Marantz exkluzív Vari-mátrix áramkörét, amely a 4-csatornás hangot szimulálja a normál 2-csatornás sztereó programokból, valamint képes a 4-csatornás hang reprodukálására bármilyen mátrix-kódolt forrásból.
A 4270 bármilyen különálló 4-csatornás műsort, valamint a sztereó és monofonikus programokat reprodukál. Az opcionális plug-in-dekóder az egységet bármilyen mátrix rendszerhez, például Columbia SQ-hoz igazítja. A rádió-rész egy Superheterodyne elven működő (ZF/IF 455/10700 kHz) vevőt tartalmaz. Broadcast (BC) és FM vagy UHF vételre alkalmas.
RF érzékenység: | 1.9 uV |
Teljes harmonikus torzítás: | 0.40% |
Csatorna szétválasztás (Wide or Normal): | 60 dB |
Áthallási csillapítás (1 kHz): | 40 dB |
A Marantz Model 4270 Receiver az analóg fénykorának szülötte, természetesen el van látva phono-előerősítővel egy lemezjátszó számára, és teljes-értékű AUX bemenettel, továbbá csatlakozással magnetofon részére. Rendelkezik Dolby rendszerekhez használatos 400 MHz-es mérő-hangjelzéssel is. A Marantz ehhez a modellhez a WC-22 típusszámú fakávát készítette, ami nagymértékben megváltoztatja a készülék esztétikáját és ezzel az egység végső értékét. A teljes mértékben restaurált, jó állapotú 4270-es készülékek fa tokkal együtt még ma is 1 200 USD, fa tok nélkül és felújítatlanul, általában állapottól függően 500–600 USD áron kelnek el.
A 2600-as modell volt a legnagyobb teljesítményű sztereó receiver, amelyet a Marantz valaha készített. A 2600 csatornánkénti 300 Watt 8 Ohm (RMS) 400 Watt 4 Ohm teljesítménye magasra értékelhető volt. Ezt a modellt a gyűjtők különösen ritkának tekintik. Az 1970-es évek „Monster-receiver” korszakának egyik legerősebb készüléke, a Technics SA-1000 modell, a csatornánként 330 Watt névleges teljesítményével. Szintén „nagy ász” a Sansui G-33000 és a Pioneer SX-1980 modell.
2001-ben a Marantz Japan megszerezte a márkát a Philips-től és egyben az összes tengerentúli értékesítési leányvállalat tulajdonosa lett. 2002-ben egyesítette a Marantz márkát a Denon nevű versenytársával, így került a D&M Holdings Inc.-hez, amelyet később a D+M csoportként neveztek. 2017. március 1-jén a Sound United LLC befejezte a D+M Holdings felvásárlását. A Sound United LLC audio elektronikai divízióját a piac egy nagy szeletének tekinthetjük, amely magában foglalja a Denon, a Marantz , Boston Acoustics, Polk Audio és Definitive Technology márkákat.