Bár már számos digitális elven működő készülék valóságos forradalmat robbantott ki az audio-iparban, mégis nagy ütemű a visszatérés a gyökerekhez, a kiváló analóg hangzáshoz. Manapság is készülnek olyan komponensek, amelyek hűen tükrözik a zene egyedülálló érzelmi erejét. Ez a készülék a kiváló japán gyártó legújabb fejlesztése, az előd E-200-as, 2008-ban kiadott referencia modell továbbfejlesztett verziója.
Az utóbbi évtizedekben a finommechanikai és elektro-technikai lehetőségek bővültek, az alapanyagok drámaian javultak, mégis kunszt produkálni valamit megigéző hangzással. Azt ennek a japán cégnek mérnökei is vallják, hogy minden audio komponensnek kiváló mérőszámokkal kell rendelkezni, emellett használhatónak és még szépnek is kell lenni. Nos, ebben a ligában játszik az új Luxman E-250 phono.
Bemeneti érzékenység: | MM: 3.2mV, MC magas: 0.37mV, MC alacsony: 0.12mV |
Bemeneti impedancia: | MM: 34kΩ, 47kΩ, 56kΩ, 100kΩ (kapcsolható) |
Érzékenyítés (1 kHz): | MM: 38dB, MC magas: 57dB, MC alacsony: 66dB |
Kimeneti feszültség: | 250mV (1kHz) |
Teljes harmonikus torzítás: | 0.003% |
Jel/zaj viszony (IHF-A): | MM: 90dB MC magas: 83dB, MC alacsony: 80dB |
RIAA pontosság: | MM: 20 – 20 000 Hz (±0.3dB), MC HIGH/MC LOW: 20 – 20 000 Hz (±0.5dB) |
Kimeneti impedancia: | 300Ω |
Csatorna elkülönítés (10kHz): | több, mint 91 dB |
Méretek: | 364 x 81 x 274 mm |
Tömeg: | 4,3 Kg |
Ár: | 2 410 EUR |
A Luxman készülékek különleges „személyiséggel” rendelkeznek. A cég mérnökei figyelnek a kezükből kikerülő portéka alakjára, megjelenésére, a kézbevétel érzésére és természetesen a legfontosabb érzékszervi tényezőre a hangzásra. Szemléletük szerint akár szobrot is készíthetnének, nem pedig műszaki árucikket.
A Luxman E-250 lemezjátszó előerősítő alumíniumból készült előlapjának blaster-hatású ezüst/fehér felülete feledteti, hogy ez csak egy kis hosszúkás doboz. Az E-250 első panelje „életveszélyesen” hat az ortodox hifi-rajongókra. A kialakított elrendezés és a kivitelezésre használt anyagok megmunkálása a felső-osztály érzését sugározza.
Az E-250 phono-előerősítő, akár két lemezjátszóval vagy dupla karral rendelkező lejátszó-készülékkel is kiválóan használható. A két bemenet közül a számunkra kívánatost, „egy kapcsolásos” művelettel, az előlapon választhatjuk ki. A hangszedő paramétereinek bemenethez való könnyű beállítása lehetővé teszi több hangszedő közül kiválasztani a megfelelőt. Az expresszív Luxman E-250 éppen ilyen.
A Luxman E-250 MM- és MC-hangszedőkhöz egyaránt alkalmazható előerősítővel választható bemeneti impedancia, tehát remekül illeszthetők a hangszedők annak érdekében, hogy megmutassák igazi tudományukat. Amennyiben több évtizedes „kortörténeti értékű” mono-lemezekkel rendelkezünk, akkor a mono kapcsolóra van szükségünk.
A hátul elhelyezett terhelési impedancia-választó 34/47/56/100 kΩ közötti értékeket, és egy lezárási értékválasztó 0/100/220/320 pF közötti értékeket állít, hogy megfeleljen a legtöbb hangszedő jellemzőinek, igényeinek és kihasználja annak teljes műszaki potenciálját.
A mozgó-tekercses hangszedők használatához csatornánként egy különös gonddal kiválasztott, beépített MC-transzformátort tartalmaz. Az E-250 lépcsős transzformátorral rendelkezik, 2-fokozatú erősítés-kiválasztási funkcióval. A transzformátorokban szuper-permalloy magot használnak, ezáltal még az alacsony impedanciájú MC-hangszedők is alkalmazhatók.
Szerencsére a modern-kori mérnökök hitvallása egybeesik a régiekével: „…hozz ki a legtöbbet az összes LP-ből!…” A szolgáltatások és minőségi jellemzők előfeltétele a jó tápegység. Az E-250 egy nagy teljesítményű tápegység-áramkört tartalmaz. Az újonnan kifejlesztett alacsony profilmagasságú, nagy kapacitású blokk-kondenzátorok és diszkrét konfigurációban készült szabályozó áramkör, teljesítik a kívánt, magas minőségű tápellátás követelményeit. Schottky barrier diódák – amelyeknek kevesebb a kapcsolási zajuk és nagyobb mértékű a konverziós hatékonyságuk – kerültek beszerelésre. Minden porcikájában gondos összeszerelési munka.
Egy eddig szokatlan, érdekes, de felettébb hasznos funkció az MC-hangszedő lemágnesezése. Úgy tervezték, hogy a hangszedőt és az MC-transzformátort demagnetizálja a zeneszám jeláramának felhasználásával. Amikor a hangszedő mágneseződése folytán a hangminőség hallhatóan romlik, a funkció segít a hangszedő eredeti hangzás-tulajdonságainak helyreállítását és a hangminőség fenntartását.
(Ha az „artikulátor” kapcsolót bekapcsoljuk és nincs hang vagy a hang rendkívül alacsony szintű, a jelenség arra utal, hogy a hangszedőt már demagnetizálták. Amennyiben ekkor ezt kikapcsoljuk, a hangzás hirtelen hangos lesz. Ezért ne tekerjük fel az erősítőnk hangerejét! Javasoljuk, hogy az artikulátort a lemez-oldal utolsó 30 másodpercében kapcsoljuk be a zene vége előtt!)
Az E-250 rendelkezik egy NF-típusú RIAA karakterisztika-görbe kiegyenlítő áramkörrel, amely a Luxman eredeti és egyedi alkatrészeit tartalmazza. Ez az ekvalizer nagy jel/zaj arányú, a hasznos jel intenzitását figyelembe véve csökkenti a zajszintet. A zajcsökkentést a 2-es paralizációval, a jel/zaj arány javulása a földpont optimalizálásával érhető el.
A 18 mm-es RCA bemeneti és kimeneti csatlakozók lehetővé teszik a nagy teljesítményű vonal-kábelek az átlagosnál nagyobb csatlakozóval való használatát. Ajánlatosak a Luxman eredeti, OFC vezetékei, mert belső huzalozásnak is ezeket az eredeti árnyékolt OFC-kábeleket használják. A kábelek merev vezetőérrel vannak ellátva, spirális árnyékolással és nem fóliával védik a jeláramot.
Deutsche Garammophon, Decca, Blue Note, Columbia, RCA-Victor, Capitol, JVC, Mercury, Stoskfish, ECM és még sorolhanánk az emberiség kultúrkincsének közzétételéért dolgozó kiadókat, akik mind olyan hangfelvételi termékeket állítottak elő, amelyek hallgatásához legalább egy ilyen phono-előerősítőt kell bitrokolni. Vegyünk néhány példát!
Meghallgatás
A Luxman nagy hangsúlyt fektet a gyártás fizikai fundamentumaira, de még inkább a számtalan meghallgató tesztre, mert a hallást nem lehet kizárni ebből a munkából. Az E-250 gazdag és kifejező zeneiséget teremt. Más szavakkal: addig finomíthatjuk a beállításokat minden egyes hangszedőre és LP-re, míg sikerül felszabadítani a barázdákba írt összes expresszivitást.
Berlioz – Fantasztikus Szimfónia, a Chicago Symphony Orchestra előadásában, vezényel Sir George Solti (London ffrr CS6790).
Ez a szimfónia programzene, első hangtól az utolsóig egybefüggő mesével. Epizódok egy művész életéből alcímmel, aki fiatal és ráadásul szerelmes. A szerelem időről időre haraggá, sőt gyűlöletté változik ezért a sok hangulatváltás, amit hangrendszerük hűen tolmácsol. Berlioz nagy-zenekarra hangszerelte meg szimfóniáját. Olyan hangszerelés ez, amely arról tanúskodik, hogy a komponista kiválóan ismerte az egyes hangszerek és hangszercsoportok fő tulajdonságait, hangszínét, hangulatfestő lehetőségeit. Berlioz a hangszerelés mesterének, a modern zenekari hangzás megteremtőjének számít.
A felvételről megnyugtató, sima, kiegyenlített hangzás szól. Egészen pontosan a profik magabiztosságának nyugalma. Az átlagosnál kontrolláltabb, semlegesnek, kiegyensúlyozottabbnak és simábbnak tűnő hangzás, sokkal szélesebb hangszín palettával, mint ahogyan azt megszoktuk, miközben élvezhetjük a tényekre szorítkozó „szókimondó” tisztaságot.
Jazz muzsika.. A műfaj sajátosságai folytán nagyon fontos a pontos megjelenítés. A hangszerhűség és a zenészek térbeli helyzetének kontúros meghatározása. Keresve se találhatnánk jobb példát Dave Bubeck – Time Out című lemezénél, amit a hifi-barátok és a gyártók/kereskedők szívesen használnak. Az együttes tagjai „aranyba foglalt nevek” Dave Brubeck – zongora, Paul Desmond – altszaxofon, Eugene Wright – nagybőgő, Joe Morello – dob, tőlük bármelyik lemez előzetes meghallgatás nélkül megvehető.
Két hangsugárzó közötti térben elhelyezkedő hangszerek pozíciója és a tapasztalt hangzás-terjedelme megadja az elénk rajzolt hangzásképet. Bal oldalon a dobkészlet és annak nagyobb mértékű dinamikai terjedelme és hangerő energiája, jobb oldalon a zongora és a nagybőgő sziluetje. Természetesen nem kétoldalasan, hanem térben elhelyezve. Középen a szaxofon szólója érzékletesen megrajzolt méretben hallatszik. A felvételen hallható merre ül a zongorista és, hogy fel van nyitva a zongora fedele. Az egész egy játékos, magával ragadó élmény. A hangok itt is nagyon kontrolláltak, kiegyensúlyozottak és simák.
Az ECM kiadó lemezeiből válogatva a The Köln Concert – Keith Jarrett zongora-improvizációit tartalmazó, a világon a legnagyobb példányszámban eladott zongoraalbuma (ECM 1064/65 ST). Keith Jarrett zongorái általában a finom piano–tól az erőteljes forte-ig, a diszkant tisztaságától a mélyreható basszusig felülmúlhatatlan közvetítők a komponista, a művész és a publikum között. (a tények szerint nem azt a zongorát – Bösendorfer 290 Imperial – tolták be a színpadra, amit a művész rendelt/kiválasztott – mekkora siker lett volna, ha…!) Ez a zongora óvatos és vékonyhangú, felsőregiszterekben erőtlen és a pedálok nem működtek megfelelően. Ennek következtében erősebb basszus hangokat hallhatunk, eredményezett. Jarrett tőle telhető módon egyedien oldotta meg a játékot. Ha nem tudnánk a történetet átsiklanánk felette, a mi szempontunkból a legfontosabb, hogy a muzsika magával ragad.
Azért sikerült az E-250 phono-előerősítőt kizökkenteni a nyugalomból. Az Amadinda ütő-együttes lemezének hallgatásakor (Hungaroton SLPD12800) hatalmas energiák szabadultak fel. Méretes üstdobok, pergők, csilingek és egyébb ütnivalók a kortárs zene műhelyéből sziporkázónak hatottak. Az impulzusok hű követése elfeledteti, hogy hanglemezre csak kevesebb dinamikát lehet vágni – ellenkező esetben a lemez vastagsága a hamburgerével vetekedne. Az itt leképezett dinamikák megmutatják, mit tud az erősítő ebben a műfajban. Amikor a jel felfut akkor megkapjuk a gyorsaságot, amikor véget ér (halkul) éppen ott ér véget ahol a jel vége van. Mindettől függetlenül ez a lemez is bizonyítja, voltak kiváló minőségű magyar gyártmányú lemezek is.
Konklúzió
A Luxman E-250 figyelemre méltó elektronika, felbontásban, valamint sokoldalúságában és hasznosságában. Az éppen alkalmazni kívánt hangszedőhöz tartozó beállítás (akár 66dB) lehetővé teszi bármilyen MM- vagy MC-hangszedő használatát. Az E-250 két bemenettel, egy mono kapcsolóval rendelkezik a mono LP-k élvezetéhez, valamint egy szubszonikus szűrőkapcsoló (30Hz-es vágás), amellyel elérhetjük a zavartalan Lp-lejátszást. A leghasznosabb talán az aktív demagnetizáló, hogy az MC-hangszedőinket egy gombnyomással csúcsformában tartsuk.
Elvarázsoló hangminőség, …mi többet kérhetsz ebben az árban? A Luxman E-250 egy csodálatos zenei eszköz – és ez hallható. Nem biztos, hogy ami a legjobban kiolvasható, az messze a legjobban hangzik! Nem biztos, hogy a végletekig kihegyezett műszaki paraméterek vezetnek a végcélhoz. Nem lehet kiolvasni az érzelmek intenzitását, amely megjelenik a hallgató előtt. A rossz lejátszás bosszant, de a fantasztikus lejátszás megszünteti az aggodalmakat (miért nem egy másikat vettem meg?) és lehetővé teszi számunkra, hogy mélyen élvezhessük a zenét. Ez az, amit a Luxman képvisel – közel 90 éve!
Pro
+ kettős bemenet
+ trafóval rendelkező MC-bemenet
+ lemágnesezési lehetőség
+ könnyen beállítható az egyes hangszedőkhöz
+ felettébb nyugodt hangzás
Kontra
– az illesztő-kapcsolók hátul vannak
– nem hagyományos méretezésű
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551