A Kyocera a CD-korszak hajnalán, 1983 májusában lépett be a legendás gyártók sorába, egy nagy ipari konglomerátum egyik leányvállalata elmélyülten kezdett el foglalkozni az igényesen felépített, magas hangzáshűségű audio-készülékek területével. A cégvezetés feltette a kérdést: mi lenne, ha? Ha, ez a leányvállalat kiváló komponens készülékeket készítene, hiszen tele vannak csúcstechnológiákkal, speciális szabadalmakkal, és gondosan kiegyensúlyozott kivitelt is tudnak produkálni. Alapvetően ez történt a Kyocera falai között, miután 1982-ben teljes egészében megvásárolta az egyik legnagyobb audio OEM/ODM szolgáltatót: a Cybernet-et. A Cybernet iránti érdeklődés majd a vásárlás lehetővé tette a Kyocera számára, hogy a CD-gyártás területén jó néhány OEM ügyletet biztosítson magának. Az áttörés és a piaci siker hamarosan megtörtént. Az Alpine (amely, önmaga is az egyik legnagyobb OEM szolgáltató), az Akai, a Tensai, a Betalaser, az Audio Analyze, a Rotel, a Phase Linear és a Micro Seiki mind-mind megvették az alap DA-01 alvázat és mechanikai szerelvényeket, és elkészítették gyártani az első, saját-márkás CD-lejátszóikat.
A Cybernet természetesen rendelkezett erőforrásokkal, hogy mást fejlesszen ki, mint klónozott CD-lejátszókat. Mivel a Kyocera a piacon döntést szeretett volna elérni a csúcskategóriás hangzással, a 900-as sorozat fejlesztése komolyan elkezdődött, főként az exportpiacnak szánt kisebb mennyiségekkel. Már ekkor létezett a „limited edition”, a korlátozott példányszám fogalma. 1984 szeptemberében a Kyocera felhúzta a kritikusok szemöldökét a világ első Fine Ceramics anti-rezonáns CD-mechanikájával.
A Kyocera CD-lejátszója valódi 16 bites digitális szűrőkkel rendelkezik. Az éppen csakhogy elkezdődött gyártói verseny ezt az áramkört a „legújabb dolognak” nevezte, mert ezelőtt négyszeres mintavételezésű áramkörök végezték az átalakítást. 1984-től minden említésre érdemes „csúcskategóriás” játékos hasonló kialakítású.
A Kyocera remek készüléket készített, és akkoriban stílusos is volt. Fejlett technológiával büszkélkedhet, amely előzetes képet nyújt az 1989-es értékesítési versenyről. A Kyocera fejlesztése a CD-lejátszók kategóriájában messze állt a korábbi modellektől. A DA-710CX minden elképzelhető kényelmi funkcióval rendelkezik, áramköri újításai és mechanikus felépítése a teljesítmény és a hangminőség egyik magas csúcsára helyezik. Mivel a Kyocera név a Kyoto Ceramics szavakon alapuló rövidítés, nem meglepő, hogy a DA-710CX kerámia anyagokat használ. Négy kerámia távtartó van az alvázban, a stratégiailag fontos helyeken beszerelve, hogy elkülönítse a legfontosabb alkatrészeket a külső rezgéstől. Cirkónium-kerámia vezetőtengelyek, a nagyobb követési stabilitás érdekében, biztosítják a lézer-optika szállító mechanizmusának gördülékenyebb mozgását.
Frekvencia menet: | 5 Hz – 20 000 Hz ± 0,5 dB |
Dinamika: | több, mint 90 dB |
Jel – zaj viszony: | jobb, mint 95 dB |
Teljes harmonikus torzítás: | 0,005% |
Áthallási csillapítás: | 90 dB (1 kHz) |
label: | data |
Méretek: | 460 x 90 x 308 mm |
Tömeg: | 7 Kg |
Ár: | 800 USD |
1984 – 1988, Japánban készült. Szinte ikertestvérként hasonló a DBX DX900 modellje.
A konzervatív, visszafogott design, egyben időtálló megjelenést kölcsönöz. Ami a kényelmi funkciókat illeti, a DA-710CX teljes választékot kínál. Szolgáltatja a programozást és a megvilágított 20 gombos panelt, az egyes műsorszámokhoz való közvetlen hozzáférést, a szokásos előre és hátra „ugrás” funkció mellett, akár csak egy sáv, egy programozott műsorszám-sorozat vagy egy egész lemez ismétlését. Lehetőség van a lemez összes számának véletlenszerű sorrendben történő lejátszására. A Sony elsőként kínálta ezt a funkciót egyes lejátszóiban és „Shuffle Play”-nek nevezte el, a Kyocera „BGM” -nek hívja. A BGM a „Background Music” rövidítése. A remek szolgáltatások működéséről a fluoreszkáló kijelzők sokféle jelzést kínálnak. A display mind az aktuális „nóta mennyiséget”, mind az eltelt vagy hátralévő időt mutatja. További funkciók a fejhallgató kimeneti csatlakozó saját hangerő-szabályzóval és a lejátszás aktiválása egy külső időzítőn keresztül. A hátsó panelen található a szokásos kimeneti csatlakozó pár, a digitális (alkód) kimeneti port és egy „távoli bemenet”, amelyhez a Kyocera opcionális távvezérlő központja csatlakoztatható. Az egységhez tartozékként mellékelt 39 funkciós távirányító az előlap összes funkcióját a zenehallgató-fotelből kínálja.
Megállapítható, hogy a legkönnyebben azok a CD-lejátszók használhatók, amelyek lehetővé teszik számunkra a hallani kívánt számok közvetlen elérését. A DA-710CX 20 számozott billentyűivel ebbe a kategóriába tartozik. A hozzáférés sebessége nagyon jó – valamivel kevesebb, mint 1 sec. a szomszédos „nóták” között, és legfeljebb 4 sec. Az utolsótól az elsőig. A stabilitás nyomon követése kiváló, és a játékosnak nem okozott nehézséget a teszt-lemezen szimulált karcolások, szennyeződések és ujjlenyomat-foltok kezelése.
A letapogatási rendszer háromsugaras lézeres. A szakirodalom megjegyzi, hogy míg más gyártók csak ezután kezdik el használni a valódi 16 bites D/A-konvertereket és a négyszeres túlmintavételt, a DA-710CX valójában a Kyocera lejátszók harmadik generációját képviseli, amely ezt a digitális-analóg eszközt használja. Ez a modell a Burr Brown PCM56P DAC chipeket használja. De, a DA-710CX áramköri újításaiban ezen is túlmutat. Mindkét csatornához külön D/A-konvertert alkalmaz, és optikai összekapcsolást is alkalmaz a digitális fokozatok izolálására az analóg szekciótól, hogy megakadályozza a digitális zaj beszivárgását az analóg kimenetbe. A hibajavítás mintavételi frekvenciája 176,4 kHz. A Wow and flutter kritikus értéke a mérhető határ alatt (± 0,001%) tartva. A DA-710CX egyéb műszaki jellemzői közé tartozik a közvetlen digitális alkód kimeneti port, a harmadrendű Bessel-eredetű analóg szűrők, a háromsugaras lézeres nyomkövető rendszer és az aranyozott kimeneti érintkezők.
A DA-710CX összes áramköri finomításával és felhasználói kényelmi funkciójával (nem is beszélve a kiváló laboratóriumi mérésekről) hatalmas meglepetés lett. Később az üzletek tele lettek gyenge utánzatokkal, de sok cég profitált abból a modern tervezési filozófiából, amelyet a DA-710CX testesít meg. Ma is a technológia egyik misztikus megnyilvánulásának tekinthető.
Mégis, miért hangzik olyan jól a szeretett Kyocera közel 40 év után? A japán márkák közül egyedül a Kyocera igyekezett megfizethetőbb árkategóriába eljuttatni az audiofil szintű hangot. Mérnökeik sok időt töltöttek az analóg áramköri-szakaszok hangolásával, hogy nagyon jól körülhatárolható, mégis lágy hangzást biztosítsanak, amelyet nagyon élvezetes hallgatni. Azok a gyártók, akik egész idejüket az egyesek és nullák miatt aggódnak egy jó analóg színtér rovására, végül olyan lejátszót készítenek, amelyet nem érdemes hallgatni. Megvan bennük a szerethető zenei megszólalás, ami valószínűleg tükrözte a mérnökök azon szándékát, hogy az LP konkurenciájának szánt digitális-formátum, hozza annak hosszan hallgatható hangzás karakterét. Ez 1984-ben érthető törekvésnek tűnt! Hol volt akkor még az idegölő mp3! A CD-lemezek modern hangzásképének elég volt megküzdeni a lemezjátszók által elkényeztetett fülekkel.
Ha körülnézünk, az látszik, hogy az LP lemezek eladása egyre emelkedik, a CD lassan de biztosan eltűnőben van, a helyét a különböző media-playerek veszik át. Úgy néz ki, marad a jó öreg analóg vonal. Ezt a tényt erősítik meg a különböző szakmai kiállítások is, illetve a digitális formátumok, amelyek sokszínűségéből a CD egyre inkább veszélyeztetett fajként közelít a kihalás szélére.
Használt készülék-értékük érdekesen alakult. Míg az ötös és főleg a hetes sorozat tagjai kult-gépekké válnak, keresettek itthon és nemzetközileg egyaránt, a kisebb típusszámok ára a nulla felé konvergál, jóindulattal mondanám a jelképest. Ma már életpályájuk végén nem túl sokat képesek felmutatni, kereslet nem igazán van rájuk, a gyűjtők látókörét sem bővíti.
A DA-710CX 1987-ig volt elérhető főleg az Egyesült Államokban és sokkal kisebb mértékben Japánban. Vizuális eleganciája és szilárd mérnöki tartalma ellenére sem volt hódító az audio-piacon. Ezután a Kyocera kilépett az audio-világból, változott a digitális világ, a cégvezetés határozata: …”készítsünk inkább nyomtatókat!”…- ami a profit szempontjából érthető.