Az analóg világ magasan illusztris mezőnyében minden erőfeszítés célja az egyszerű tökéletesség – aztán a törekvés különlegességben ölt testet. Sugano-san, a maximális teljesítmény érdekében gondosan kiválasztott, rendkívül nagy tisztaságú anyagok és alkatrészek kiválasztásával egy olyan hangszedőt alkotott, amely újrateremti a lemezgyűjtemény barázdáiból kinyerhető zenét. A Koetsu Rosewood ezzel lett a hanglemezjátszás történetének sarokköve.
Kimeneti feszültség: | 0,4 mV |
Ajánlott terhelés: | 75 – 500 Ohm |
Csatorna szétválasztás: | 25 dB / 1 kHz |
Csatorna egyensúly: | 0.5 dB / 1 kHz |
Engedékenység: | 5 x 10-6 cm/dyn 100 Hz |
Tömeg: | 9.18 gramm |
Ár: | 1 475 000 HUF |
A megjelenés tipikus Koetsu-módi. A hangszedő kis cédrus dobozba csomagoltan érkezik, mindenféle papír alapú dokumentáció nélkül. Igen – bár mindenről tájékoztat a cég honlapja – a vevő használja a fülét és élvezze a zenét, ahelyett, hogy a mérések megszállottja legyen! A doboz kinyitva látszik a hangszedőgyártás egy különlegessége, amely konstrukciójában a kézművesség művészetét, a japán tárgykultúrát mutatja.
A Rosewood Signature hangszedő jellemzői között lényeges elem a valódi rózsafa test, innen a termék megnevezése. Japán kézművesek faragják és lakkozzák a rózsafából készült testeket, és ez több, mint egy technológia puszta adaptációja. A termékről erősen látszik a kézműves munka, hogy nem gép, hanem ember készítette.
A rezgés átalakító „generátor” olyan anyagokat tartalmaz, amelyek Japánban a mozgótekercses hangszedők legkorszerűbb tervezésének számítanak. Ilyen például a réztekercs, a permendur vasmag, és a speciális tű használata. A Rosewood Signature elektronikai szempontból a legjobban egymáshoz illeszkedő tekercs- és magkészletet tartalmazza, egy kicsit más, mint a Rosewood Standard. A permendur mágnest nem annyira a mágneses erősség, hanem az örvényáramok és az általános viselkedés beszabályozása miatt használnak.
Az ötvözetet, 1929-ben, Gustav Elmen, a Bell Telephone Laboratories munkatársa találta fel. A Permendur egy kobalt/vas, lágy ferromágneses ötvözet. Figyelemre méltóan magas a mágneses telítettségi szintje. 2,4 tesla körüli a fluxussűrűsége, a fémek közül a legmagasabb. Kis koercitív vesztesége, magas permeabilitása miatt a permendur hasznos mágneses magok készítésénél. Nagyon magas Curie-hőmérsékletű, így képes működni olyan magas hőmérsékleten is, amelyen más ferromágneses anyagok elvesztik mágneses tulajdonságaikat. Keményebb és kevésbé hajlékony, mint sok más vasötvözet, ezért nehezebb előállítani, de kiváló a mechanikai szilárdsága. Az adott mágneses fluxus és teljesítményszint mellett kisebb és könnyebb is lehet a mag.
A másik fontos összetevő a „6N” tisztaságú rézvezeték. A meglehetősen régi technika, a „4N” tisztaságú réz vezeték használatát már mellőzik, ha valamiben, akkor a Koetsu ebben konzervatívnak számított.
Sugano azt követelte, hogy a tűszárat egy titkos eljárást alkalmazó észak-japán egyetem által egyedileg készített „speciális” vasból készítsék. Miután más kézművestől kapott előérlelt gumi felfüggesztéseket és rózsafa testeket, Sugano minden hangszedőt gondosan, kézzel épített meg, ugyanúgy, ahogy a legendás hegedűkészítő megszállottan ügyelt a felhasznált fa erezetére és korára. Mára ez is változott, a jelenlegi modell Boron tűszárral szerelt.
Külön figyelem övezi a tűszár felfüggesztését. Ezt az alkatrészt egy erre specializálódott gumi csillapító-gyártó licence alapján szerezték be, és a konzisztencia érdekében elő-öregítenek. A tűt kifejezetten a Koetsu számára tervezték és precíziósan megmunkálták. A Koetsu szerint a tű line-contact típusú, amelyről az alap-specifikációban külön nem esik szó.
Meghallgatás
A Rosewood Signature hallgatása fokozott várakozással teli élmény. Éppen a fokozási folyamat az élmény legfontosabb része, ami mindig újabb és újabb lemez felrakására késztet. Ez egy rendkívüli mértékben sima és selymes hangzást biztosító hangszedő. Egy idő után a zenehallgató rájön, hogy a tisztaság, a merülés a hangszínekben, a simaság azért kerül előtérbe, mert a torzítás gyakorlatilag megszűnt, és ami még fontosabb, nem emeli ki a felvételi zajt.
Egy újkori felvétellel, Charles Lloyd & The Marvels + Lucinda Williams – Vanished Gardens (BlueNote 602567588498), kezdve a meghallgatások sorát gyorsan kiderül, hogy a teljes frekvenciaspektrum (a mélypontoktól a legmagasabbakig) leképezése nagyon természetesnek tűnik. A spektrum egyetlen területe sem forszírozott. A jellegzetes tónusegyensúlyt és természetes harmonikusokat kínál, mindent „elmond” az éppen játszó hangszerről. Nemcsak arról mesél, hogy a hangszer miből (fa, réz, húros vagy ütős) készült, hanem, ami a legfontosabb, a hangszeres játék minőségéről is képet kapunk. A különféle hangszerek rendkívül valósághűen szólalnak meg, mindegyiknek megvan a maga karaktere és akusztikai aurája. A hangszereknek saját terük és hangzásbeli pontosságuk hallható. Ez a „tagoltság” lehetővé teszi, hogy minden egyes előadót külön-külön követhessünk, hallhassuk, hogy a szaxofon mellett mit csinál a dobos, a gitáros vagy a nagybőgős egy „sűrű matériás” muzsika közepette. Emellett mindegyik teljes mértékben felfedi saját karakterét, hangerejét és kiterjedését. Az ilyen szétválasztás csökkentheti a koherenciát, de itt a megvalósítás nagyobb hatású, mint az egyes részek összegzése.
A magasak rendkívül simák. Magasfrekvenciás teljesítménye megdöbbentően szép, kiterjesztett, erős és tiszta, a basszus mély és rezonáns, míg a középső tartomány olyan lendülettel és határozottsággal tölti be a közöttük lévő űrt, amivel ritkán találkozni. Nagyon jól képes megkülönböztetni és közvetíteni a cintányérok hangszínét és textúráját, és ugyanolyan ügyesen képezi fémességüket. Gyors és részletgazdag, anélkül, hogy éles és fényes lenne. A különféle cintányérok közötti tónuskülönbség nyilvánvalóbb, csakúgy, mint a különböző méretű tam-dobok hangszínbeli különbségei. A dobkészlet „nagy barátja”, felszerelés színeinek sokasága önmagában is lenyűgöző. Kizárólag a gyorsasággal erre nem lenne képes, a „tudomány” a részletek, a hangszín és az akusztika legfinomabb megoldásával együtt jár. Az édeskés máz és a buja zanzásítás nem az erőssége, ilyen elszínezést ne is várjuk! Cserébe reflektorfény nélkül szállítja a tranzienseket, az elpendített gitárhúr robbanásokat is jól kiszolgálja.
A felső oktáv tisztasága, pontossága és részletessége zökkenőmentes, ezért az énekhangok kifejezetten finomak. Ne feledjük, nagyon sok hangszedő nem tud kielégítő basszus hangot adni, vagy nem olyan mély, vagy nem olyan gazdag, vagy nem annyira természetes, mint egy Koetsu! Az előadott részletek világosan és megdöbbentően meghatározva, lenyűgözően rendezett módon kerülnek a háromdimenziós térbe. Az első osztályú dinamika, a semleges, nyitott középső sáv, a kiváló felső és alsó frekvencia-értékek, valamint a fókusz segít a legdinamikusabb, legbonyolultabb muzsikák merítésében.
Tehát!?! Operát kell hallgatni, Georges Bizet – Carmen című remekművét Marylin Horne, James McCracken, a Manhattan Opera Kórusa és a Metropolitan Opera Orchestra előadásában, Leonard Bernstein vezényletével. (DGG 2740101) Ez a felvétel egy kicsit megosztó. No, nem a lemezalbum minősége miatt (sokak szerint ez messze a legjobb Carmen felvétel) hanem az előadásmód okán. Bernstein diktálta lassabb tempó fokozza a feszültséget, már a nyitányban érezni a mű elkerülhetetlen tragédiáját. …”Marilyn Horne a címszerep minden hangulatában olyan hihetetlen hangot kölcsönöz a telivér Carmen-nek, hogy alig lehet elhinni, hogy csak egy énekest hallgatunk. Az egyik percben egy fiatal, életre vágyó lány ragyogó hangját halljuk, a következő percben pedig egy hősnő mezzo szerű fájdalmas kiáltását. James McCracken jellegzetes száraz hangja tele van lázító szenvedéllyel, ideális Don José szerepére. A „Habanera”, visszafogott tempója és fülledt megfogalmazása miatt csábítóbb”… – ebben egyetértünk a The Absolute Sound szaklap főszerkesztőjével.
Egy kritikus így fogalmazott: …”A Rosewood Signature tündéri könnyedséggel szökell az összetett ritmikus struktúrákon keresztül, gazdag hangszínekkel fest és a legfinomabb hang eseményeket
kimondott pontossággal közvetíti anélkül, hogy boncolgató hatást váltana ki. A Rosewood Signature minden zenei műfajt rendkívül koherens egészként mutat be, hivalkodás mentes homogenitása bűvöl el.”… Nem könnyű abbahagyni a lemezezést, mert még mindig akad egy újabb album, amit fel kell tenni a lemezjátszóra. Azt hisszük, Sugano-san tudta ezt, amikor Rosewood Signature hangszedőt konstruálta.
Ahhoz azonban, hogy a lehető legjobbat hozzuk ki belőle, döntő fontosságú az írott és íratlan szabályok betartása, a phono-előerősítő gondos illesztése, a terhelési impedancia és az erősítés precíz beállítása. A megfelelő VTA beállítás és a képünkön látható túlnyúlási érték betartása kritikus fontosságú. Mint minden audio-termék bemutatásánál és tesztelésénél, itt is az egyén személyes elfogultsága és az audio-rendszer részei jelentős szerepet játszanak a preferenciában.
Milyen hangszedőkkel lehet összehasonlítani? A vetélytársak választéka, legalábbis az itthon elérhető modellek skálája, nem széles. Ebben a ligában játszik a Van den Hul White Beauty Special X, az Audio-Technica ART1000 (bár, ez szerkezetileg egy kicsit más), az Ortofon MC Windfeld Ti, de, még egyet-kettőt sorolhatnánk. Egy hangszedő jellemzőinek kiértékeléséhez nemcsak az adott audio-rendszer tulajdonságaival kell maximálisan tisztában lenni, a lemezjátszó mechanikai paramétereinek is a csúcsot kell képviselni. Ezért is nehéz eldönteni melyiket válasszuk. Tudjuk, hogy ez a kategória a nagyon felkészült, gyakorlott hanglemezgyűjtők és „lemezjátszósok” terepe, amiben viszont egészen biztosak vagyunk, hogy Sugano-san fiainak terméke ott van a világbajnoki dobogón. Lángra lobbantja legmélyebb szenvedélyünket, és olyan érzelmeket, lelkesedést és izgalmat kelt bennünk, amihez kétség nem fér. A Koetsu Rosewood Signature kivételes „zenélő képességekkel” rendelkezik, amelyek hűen mutatják be a Japán hangszedő-fejlesztés s gyártás büszke és hosszadalmas történetét.
Konklúzió
A hanglemezeket és a lemezjátszókat a nosztalgia a kultúra szerelmeseinek kedvezményezettjeivé tette. Viszont, a Koetsu esetében a kifogástalanul természetes hangzásra épített hírnév mellőzi a mindenható reklám, a túlzott marketing szemléletét. A zenei Nirvána felé vezető rögös út nem teljes egy Koetsu hangszedő meghallgatása nélkül, sőt, meghallgatás, netán több napos együttlét után nehéz visszatérni bármely másik mozgó tekercses hangszedőhöz. A hatás olyan, mint mikor a szomszéd „mindig zöldebb nőjét” fikszírozzuk. Mi indokolja az árat? Válaszunk egyszerű: ha egyszer meghallgatod, mindent hallasz és megérted. A kérdések és a kétségek azonnal eloszlanak. Viszont Sugano-san elvárja, hogy hangszedőinek tulajdonosa rendelkezzen elég tapasztalattal, ezért ne próbáljuk megmagyarázni Mona Lisa mosolyát!
Pro
+ A kézművesség művészetét, a japán tárgykultúrát mutatja
+ Valódi rózsafa test
+ Réztekercs és permendur vasmag
+ Line-contact típusú gyémánttű
+ Hangszíneinek sokasága önmagában is lenyűgöző
Kontra
– A tudat, hogy közel másfélszeres árért van még feljebb
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957