Sokszor előfordul, hogy olyan rendezvények, gálaműsorok hangtechnikai szolgáltatását kell elvégezni, ahol mindössze 2-4db rádiós mikrofonra és egyetlen CD bejátszóra van szükség. Ezek általában valamilyen fél play-back produkciók. Viszont jó lenne, ha a monitorutakat lehetne hangszínezni, azért egy jó kis effekt is hasznos lenne, netán ha rendelkezésre állna egy használható kompresszor/gate/limiter, nem is beszélve arról, hogy ha csatornánként hozzáférnék parametrikus EQ-hoz akkor valóban teljes lenne a kiszolgálás. Ezt eddig úgy valósítottuk meg, hogy elvittem magammal a Yamaha 01V 96 pultomat és a feladat megoldása kéznél volt. Nincs is semmi baj a 01V-vel csak hát 4-5 csatornás bulikhoz luxus egy ilyen nagy darab és nehéz pultot elcipelni, főleg ha még egy-két emeletet is meg kell mászni vele. Eddig viszont nem volt hozzáférhető kis méretű nagy tudású digitpult.
A QSC, mintha meghallotta volna sokunk kívánságát, előrukkolt egy igencsak szimpatikus megoldással. Ez nem más, mint a már régebben beharangozott termék, a QSC új üdvöskéje, a TouchMix digitális keverő, végre elérhetővé vált.
A fejlesztők mindenre kiterjedő és alapos tesztsorozatnak vetették alá az új jövevényt. Semmit sem bíznak a véletlenre, mert a forgalomba hozott terméknek nem lehet semmilyen gyerekbetegsége. Szerintük – és ez becsülendő – nagyon bosszantó, ha egy új készülék hibákat generál, esetleg olyan funkciók nem működnek megfelelően, amik éppen a mi kényelmünket és gyors munkánkat hivatottak szolgálni. A másik ok, hogy egy kicsit többet kellett várnunk az első darabok megérkezéséig, hogy egy világszerte generálódott óriási igényt kellett kielégíteni. Olyan sok a gyártócég rendelésállománya, hogy gyakorlatilag teljes kapacitás kihasználtság mellett készülnek ezek a készülékek. Nem is csoda, hogy ekkora az igény rá, mert mint a bemutatóban kiderül, egy nagyon könnyen kezelhető és ár-minőség arányában rendkívül jó paraméterű eszközhöz juthatunk hozzá.
Lássuk mit is kínál nekünk a TouchMix 16-os! Ami rögtön megragadott az a masszív, stabil mechanikai felépítés. Egyáltalán nem éreztem azt, hogy az olcsóság címén az anyagon és annak minőségén takarékoskodtak volna. A burkolat alsó része fém, a felső része pedig erős műanyag. Az alsó fém panel feladata a hűtés is. A pár órás teszt során csupán enyhén langyosodott. Ez jó hír, mert bízhatunk benne, hogy a nagyobb nyári kánikulában sem lesz melegedési gondunk. Ahogy próbáltam mozgatni hajlítgatni a dobozt, érezhető volt, hogy ez bizony tisztességes iparos munka. A kezelőgombok nyomogatásánál nem volt olyan érzésem, hogy jaj, csak nehogy jobban megnyomjam, mert beragad egy nyomógomb. Sajnos találkoztam már olyan készülékkel ahol éppen az ilyen apróságok okoztak bosszúságot. Itt egyáltalán nincs erről szó. Ha már a mechanikai felépítésnél tartunk. A ki- és bemeneti XLR csatlakozók érintkezői aranyozottak, tehát a sokadik csatlakoztatás után is megbízhatóan teszik a dolgukat. A bemeneti gain szabályozó potméterek finoman, akadás mentesen szabályozhatók.
Lássuk mire is képes ez a „kis szerkezet”! Erős hord-táskában talál helyet magának maga a keverő és a tápegység. A táp műanyag háza perforált, így a megfelelő hűtés is biztosított. A méretéből következtethetünk arra, hogy egy nem összezsúfolt, mindent egybe minél kisebb helyre alapelvet hangsúlyozó konstrukcióról van szó. A TouchMix bekapcsolása után a beépített színes kijelző tudatja velünk, hogy éppen melyik típus van előttünk*. A bejelentkező képet követően előtűnnek a faderek szimbólumai. Amint hozzáérünk egy csatornapozícióhoz nyomban ki is jelöltük tehát így a csatorna paramétereit már szabályozhatjuk is. Sokak számára egy kissé furcsa ez az érintőképernyős megoldás hiszen eddig még a digitpultoknál is azt szokhattuk meg, hogy a fader-szabályzót valóban kézzel fizikailag is megfoghattuk. Nos a QSC erre kitalált egy jópofa megoldást, hiszen a jobb oldalon egy jókora paraméterkereket találhatunk egy szép kézhez-álló forgatógombbal. Ha rábökök egy csatorna szabályzóra akkor ezzel a forgatógombbal tudom állítgatni. A könnyű és logikus kezelésre van egy igen jól használható módszer. Bal kézzel az érintőképernyőn kijelölöm az állítandó paramétert a jobbal pedig állítgatom. Ezt szemlélteti az alábbi illusztráció.
Ezzel a módszerrel kis gyakorlás után rendkívül gyorsan lehet dolgozni és mivel a menürendszer nagyon átgondolt az egyes ablakok között hamar el lehet érni szinte bármelyik funkciót. Ha meg netán elakadunk akkor az „Info” nevű gomb segítségével beléphetünk egy angol nyelvű használati útmutatóba. Ez az információs felület alapfokú műszaki angol nyelvtudás birtokában bizony nagyon hasznos kellék. Ez a „gépkönyv” mindig velünk van, nem kell az esetenként több száz oldalas dokumentációt átnyálazni ha valamire kíváncsiak vagyunk. A funkciók közti váltást szolgáló nyomógombokat a jobb oldalon a paraméterkerék körüli részen találjuk, illetve a kijelző mellet foglal helyet még a Home, Menu és a Rec/Play.
A csatornaparaméterek beállításánál két lehetőség is kínálkozik. Az egyik az úgynevezett egyszerűsített mód. Ezzel mind a kompresszor/gate/ EQ/ effekt állításakor csak az alapparaméterek állíthatók. Ez arra jó, hogy akinek kevesebb gyakorlata van, vagy csak nem akar bíbelődni több paraméterrel az előszedi ezt az üzemmódot és máris egy egyszerűsített felületen dolgozhat. A haladó mód már lehetővé teszi, hogy lényegesen több és finomabb beállításokat tudjunk végrehajtani, így a hangképet valóban úgy alakítjuk ahogyan az nekünk és a hallgatóságnak tetszik.
A Home képernyőn a faderek mellett látható a bejövő szint, így folyamatosan szemmel tarthatjuk a bemenő fokozat kivezérlését. A képernyő felső részén kicsinyítve látjuk az elérhető layereket és egy koppintással máris elénk terül a kívánt felület. Hogy éppen melyik, azt az alatta levő felirat tájékoztat.
Egy nagyon tetsző újdonságot is tartogat nekünk a TouchMix. Ez pedig nem más mint egy notch-filter funkció amely nagyon keskeny sávszélességű 4 parametrikus szűrő. Mint a neve is mutatja ezzel csak vágni tudunk emelni nem, viszont a monitor-utakban kiválóan ki tudjuk vele irtani a gerjedési hajlamot. Így nem kell a parametrikus EQ-kat ilyen célra elpazarolni.
A másik ami megfogott, hogy a paraméterkerék fölött találunk egy „0” jelzésű kis nyomógombot. Ha pl. az egyik csatornán alaphelyzetbe akarom állítani az adott kezelőszervet akkor csak kijelölöm és megnyomom ezt a kis gombocskát. Ez afféle kályha funkció, tehát mindig megtalálhatjuk vele az alaphelyzetet. A tapasztaltabb kollégáknak talán feltűnik, hogy nincs hely arra, hogy az egyes csatornák fölött ragasztószalaggal- úgymond- „megírjuk” a pultot. De itt erre nincs is szükség, mert a csatornákat el tudjuk nevezni. Vajon a fantomtápokat lehet-e csatornánként kapcsolni? A válasz nagyon egyszerű: Igen! A „Wizard” nevű funkció segítségével a legváltozatosabb effekthangzásokat tudjuk elérni. Az összes lehetőség ismertetése hosszú oldalakat tenne ki.
Tud ez a kis pult egy olyan kunsztot is ami bizony a nagyoknak is a becsületére válik. A bejövő- esetünkben- 16 mikrofoncsatornáról az USB kimenetre csatlakoztatott háttértárra soksávos felvétel készíthető mégpedig anélkül, hogy számítógép még csak a készülék közelében sem volt. Sőt! Soksávos bejátszási lehetőségünk is van ugyanilyen formában és a sávok arányát keverni is tudjuk. Akár a kiegészítő szólamokat hard-disk recorderen, 8 csatornán csatlakoztathatjuk a keverőpultoz. A TuochMix segítségét igénybe véve nincs szükség erre a nehéz, nagy darab, öreg készülékre.
A TuochMix készülék tartozékai között van egy USB-WIFI adapter, így a funkciók mobil eszközzel pl. egy tablettel is elérhetőek. Jelenleg még csak az Apple iPhone és iPad segítségével tudjuk távvezérelni, de mindez a jövő évben már Androidos eszközről is lehetséges lesz.
*Létezik a QSC TouchMix keverőnek egy 8 csatornás változata is. Ennek az ára alacsonyabb és amint a nevéből kiderül 8 mikrofon csatornás monó bemenetek mellett 2 db sztereó vonal bemenetünk van. Viszont csak 4 aux és természetesen master L/R kimenettel rendelkezik. Megtalálható még rajta a sztereó TRS vonal, fejhallgató és monitor kimenet is.
Már hallom a kérdést! Na és hogyan szól? Aki részt vett az Interton egyetem második napi rendezvényén az a saját fülével hallhatta. Én csak alá tudom támasztani, hogy bizony szép hangú konstrukció ez. Az elő-fokok kellően dinamikusan, zajmentesen dolgoznak az effektek korrektül szólnak. Egyáltalán nem érződik, hogy olcsó műanyag hangzású processzorok lennének a jel útjában. A gyárilag rendelkezésünkre álló beállításokat szépen eltalálták, ha valaki ezeket a „preset”-eket fogja elővenni akár EQ, akár effekt vagy dinamika beállításokról legyen szó nem fogja megbánni, és kivívja vele a fellépők és a publikum elismerését. Természetesen az általunk kitalált beállítások is mind elmenthetők és még el is tudjuk őket nevezni.
Úgy érzem, a TouchMix kompakt digitpult kisebb zenekaroknak, kis költségvetéssel rendelkező művelődési házaknak, valamint kisebb, de igényes megszólalást követelő rendezvénytechnikai szolgáltatóknak ideális segítőtársa lehet. Kedvező ára, korrekt felépítése és hangzása miatt rövid időn belül sokak kedvencévé válhat.