A számítástechnika és az internet korában, a gépek és a szoftverek világában bárki úgy érezheti, mintha maga lenne a „nagy tervező”. De, nem! Franco Serblin megmutatta, hogy a hangsugárzó több, mint egy számítógépes szimuláció és egy darab fa összege. Hozzátette a lelket. Ezt cselekedte földi pályafutása ideje alatt mindvégig. Az érzelmek és kifejezésük egyedisége tette első, világhíres cégét naggyá. Egyesek még mindig azon spekulálnak, vajon mennyire hasonlítanak a jelenlegi vagy egykori Sonus faber hangsugárzók a mai Franco Serblin modellekhez? Most megmutatjuk, mennyire… nem! Vagy mégis?
A világon minden hasonlít létrehozójára, egy kicsit benne van, ha Franco Serblin konstruktőrt az olasz hangszórók „atyamesterének” tartjuk, akkor ezen a területen is bizonyosságra lelünk. …”Mindig szerettem a kis hangszórókat, diszkrét jelenlétükért és mert gyakran képesek létrehozni a zenei reprodukcióban rejlő mágikus erőket. Az Accordo olyan tervezési mintákat követ, amelyek különösen kedvesek nekem. Egy hangzás, amely képes elérni a lélek mélységeit” …vallotta egyszer.
Teljesítmény: | 90 / 100 Watt |
Frekvencia átvitel: | 40Hz – 33 000 Hz |
Impedancia: | 4Ω |
Érzékenység: | 87dB / 1W / 1m |
Méretek: | 360 x 190 x 360 mm (HxWxD) |
Tömeg: | 16 Kg |
Ár: | 7 500 EUR (Állvánnyal együtt) |
Az Accordo félreérthetetlenül olasz, rajta szinte minden, Serblin által kitalált jellegzetességgel. A hangszórók egy hajlított profilú kabinetbe kerültek elhelyezésre, amelynek frontlapját valódi bőr borítja. Az elülső részen a krómozott tartókon kifeszített gumi húrok, mint a korábbi és jelenlegi Sonus faber hangsugárzókon, itt is megjelennek.
Nagyon jellemzőek a kidolgozás részletei, a krómdíszek, az aláírás, a fa részeket elválasztó fémötvözet csíkok. A kellő merevség elérése érdekében maga a hangszekrény keményfa dongákból, a felső és alsó tartó/határoló lemezek alumínium és magnézium ötvözetéből készülnek.
A doboz geometriája rendkívül érdekes, mivel a szekrény két oldala különböző logaritmus mentén szűkül az előlaptól a hátlap felé. A tető- és alsólaptól függetlenül egyetlen másik fal sem halad párhuzamosan, hogy növelje a merevséget. A szekrényt egyértelműen úgy tervezték, hogy az első oldalról nézve az oldalfalak láthatatlanok legyenek, függetlenül attól, hogy a hangszórók mennyire vannak befordítva a hallgató felé. A két utas, két hangszórós állványos monitor, basszus-reflex kialakítással rendelkezik. A basszus reflex-nyílásai a ferde hátoldalon kissé oldalra néző szöget zárnak be.
A nagyfrekvenciákat egy 29 mm átmérőjű lágy textil-dóm magassugárzó reprodukálja, amelyet egy híres tervező, Ragnar Lian közel 30 éves fejlesztési munka eredményével alkotott.
Ragnar Lian norvég villamosmérnök (Brüel & Kjær, Peerless, SEAS, Dynaco, Scan-Speak) az egyik legnagyobb tehetség a hangszóró-tervezésben. Munkássága számos műszaki áttörést hozott, például 1968 körül megtervezte a világ első gumiperemes (lágy felfüggesztésű) membránnal rendelkező hangszóróját. Lian tervezte az első lágy-dóm magassugárzót textil-membránnal és tiszta alumínium huzalos lengőcsévével. Ahhoz, hogy az alumínium tekercshuzal sikeres legyen, rézcsészéket használt és különleges forrasztási folyamatot fejlesztett ki. Munkája során feltalálta a szimmetrikus meghajtó koncepciót. Ragnar Lian közvetlenül a dán tervező Jacob Jensennel dolgozott együtt. Életműve külön cikket érdemel.
A közép/mély hangszóró egy módosított ScanSpeak Revelator 150mm átmérőjű membránnal. Ez a papír-membrán több ferde szeletet tartalmaz, annak érdekében, hogy drasztikusan csökkentse/megakadályozza az állóhullámok kialakulását a lengőtekercs és a felfüggesztés között. A szabadalmaztatott szimmetrikus (SD) meghajtó rendszer, amely rézgyűrűket alkalmaz a mágneses fluxus sűrűségének légrésen belüli egyenletességének elérésére, a dinamikus torzítás lényegesen alacsonyabb szintjének megvalósítására. Egy hosszú, szintén alumínium és magnézium ötvözetéből készült fáziskúp javítja az impulzus-választ a magasabb frekvenciákon és segíti a lengőtekercs hűtését.
Az Accordo hangsugárzó egy hozzá illő méretű és tömegű, kivitelezésében a hangsugárzóhoz remekül integrált, állvánnyal érezik. Az árban belefoglalt nélkülözhetetlen állvány nemcsak esztétikailag, de hangtanilag is passzoló konstrukció. Az üreges MDF-ből készült, krómozott fém lábazattal ellátott állvány optikailag alkalmazkodik a hangsugárzó koncepciójához. Az állvány felső részéhez, ami egy alumínium tálca, kettő, igényesen megmunkált csavarral rögzíthető a hangsugárzó. Az állványok nem túl nehezek, az üreges MDF állórészben kerültek elhelyezésre a keresztváltók.
A keresztváltó magában foglalja a légmagos tekercseket, a polipropilén kondenzátorokat és a nem induktív ellenállásokat. A hangsugárzó kábelektől a jelenleg legjobb minőségű csatlakozók juttatják el a jelet. Az állvány alapjain található hagyományos csatlakozások nagyon jó minőségű, új WBT Nextgen gyártmányok. A gyári ajánlás szerinti elhelyezésben minden hangzás monitorszerű, a szó legjobb értelmében mindent megmutat a változásokból.
A belső vezetékezés a Yter Audio termékei, amit, Serblin úr utolsó kihívást jelentő projektének tervei szerint szintén Massimiliano Favella által üzemeltetett cég készíti. Egy koncepcionális és strukturális szempontból új, ezüst és palládium ötvözetű vezeték, amelynél az audio-jel átvitele nagyobb mértékben függ a fém fizikai szerkezetétől, mint a vezetőképesség abszolút értéke. Ide kívánkozik egy megjegyzés: a hangdoboz és az állvány közötti kábelezés a csomagolás miatt meg van szakítva. A hangszórók és az állványban lévő keresztváltó közötti kontaktusról egy speakon-csatoló gondoskodik, ami a profi hangosítástechnikában szokásos.
Meghallgatás
A jazz muzsikában vitathatatlan érdemeket szerzett Keith Jarret nagy kedvencünk. Egy régebbi 1977-ben keletkezett műve a „The Survivors’ Suite” kifejezetten jó mű a felvételi tér és a hangszerek testességének, hangzási aurájának bemutatására. Ahol a kezdés (Beginning) után rögtön jön a következtetés (Conclusion), összesen kétszer huszonegynéhány percben, megtapasztalhatjuk a hangmérnök elhelyezési koncepcióját valamint a hangszerek valódi hangfekvését és keltett auráját. Keith Jarrett zongoraművésztől megszoktuk, hogy a legnagyobbakkal játszik. Közreműködik Dewey Redman tenor-szaxofon, Charlie Haden nagybőgő, Paul Motian dobok és ütni valók – tőlük bármelyik lemezük meghallgatásra/gyűjtésre ajánlott. A The Survivors’ Suite Keith Jarrett hetvenes évekbeli amerikai kvartettjének talán legjobb felvétele.
A lemez fájdalmasan lélegzetelállító sóhajokkal kezdődik, majd átveszik a prímet a basszusfelhők, miközben az ütőhangszerek a dallamvonalakat szabdalják. Mindenek előtt elmélyült lelki, rituális érzést ad, majd könnyed áramlást a tüzes free-jazz től kezdve a nyitott, meditatív atmoszferikus részekig. Szignifikánsan megkülönböztethető ki van elől és ki játszik hátul, hangszereinek sajátossága folytán. Ennyi még nem elég, mert az Accordo tudja mutatni a hangszerek hangerejével és frekvencia terjedelmével kapcsolatos energiatereket, testeket is.
Jarrett erőteljes szólókkal jelentkezik (a tőle szokásos dünnyögésekkel és énekkel), de mindenképpen támaszkodik a többiek játékára, akik fontos szerepet játszanak a kivitelezésében. Bemutatásra kerül a kortárs jazz fényessége, világossága és lágysága, de Haden basszusainak szilárdságán keresztül segít megőrizni a gyökereket és a földi kapcsolatot. Mindez az egyes szólamok túlzása és egymásra fekvése nélkül, megfigyelhetjük akármelyik zenész játékát úgy, hogy közben a másikat sem veszítjük el.
Majd áttértünk még „nemesebb vadra”, …Az Olasz nő Algírban… (L’italiana in Algeri) Gioachino Rossini operájának tolmácsolása kimerítette minden várakozásunkat és felül múlta minden elképzelésünket. A Decca cég felvételén hallható a Silvio Varviso által vezényelt Firenzei Maggio Musicale fesztivál-zenekar, a főbb szerepeket Teresa Berganza, Luigi Alva, Paolo Montarsolo éneklik. A felvétel különösen jól sikerült, nem hallani színpadi dobogást, lépések zaját, azonban lehetséges, hogy a nézőtér üres. (nem köhögnek)
Rossini operájával kapcsolatban gyakran említik a recitativo-t, mint zenei fogalmat, aminek jelentése, szólisztikus hangszer-kíséretes énekbeszéd. A recitativo a cselekmény hordozója, kötetlen ritmusú, kiválóan artikulált szövegkezelés és gondos prozódia jellemzi. Aki gyakran jár operába annak nem kell mondani, hogy mit szokott hallani az első tizennégy sor valamelyikében középen. Aki kevesebbet vagy egyáltalán nem jár, annak ajánlott meghallgatni az Accordo ezen a téren nyújtott képességeit, mert könnyen lehet, hogy meg fogja szeretni az operát. (az adott opera cselekményét, a történetet kéretik előbb elolvasni)
Az Accordo által leképezett hangszínpad megvalósítása utánozhatatlan, vagy emlékeink szerint nagyon kevés hangsugárzó nyújtja azt a térleképezést amit hallottunk. Nem elektronikusan kreált, hanem a helyszínen felvett hangzástér, tehát a két hangsugárzó közötti területen minden a helyén szólal meg. Különösen fontos az énekesek hangfekvése és jellemző artikulációjuk varázslata. De az, hogy a felvételről hallható, amikor színpadi játék folytán ki, mikor fordul a másik szereplőhöz és ez mennyiben befolyásolja a hallottakat, az minden képzeletet felülmúl.
Konklúzió
Átolvasva a világsajtó ide vonatkozó esszéit és a fórumokon hozzászólók írásait az az érzésem támadt, hogy az írók még holtában is – vizsgáztatják az „öreget”. Bár könnyen meglehet, a kíváncsiság inkább már Franco Serblin veje, Massimiliano Favella álltal vezetett céget illeti. Minden hozzáértő nagyra értékeli a megvalósított karcsú vonalakat, a finom görbéket, a bőrborítást és hasonlókat. Meg kívánjuk jegyezni, hogy a Franco Serblin nyújtotta zenei közlés és megvalósítás befogadásához az audiofil hallgatónak fel kell nőni. (most ne Dire Straits lemezeket hallgassunk!)
Amit kapunk az egyértelmű, amit láttat az nem a Guarneri Homage és nem a régi Electa Amator utóda. Ez a modell a szeretet művészete. Franco Serblin nemcsak az olasz hangszóró-tervező szinonimája, hanem a klasszikus idők egyik „hangszóróművésze”. Hatása nem szigorúan az audiológiára korlátozódik, hanem a lehallgató helység kultúráját tekintve kivetődik a belsőépítészetre, tágabb értelemben az építészetre.
Hogyan tovább? Kíváncsivá tett az a tény, hogy M.F. kitanulta mesterétől a fortélyokat. Vannak még megvalósulatlan tervek? Lesznek önállóan Favella által tervezett modellek a következő évtizedekben? Merre fog fejlődni a cég? Várjuk a válaszokat, mert szeretnénk találkozni a többi „csodával” is!
Pro
+ Elegáns kivitelezés
+ Egyedi alkatrészek alkalmazása
+ Hangdoboz és állvány összhangja
+ Valóságos térleképezés
Kontra
– A hangdoboz és az állvány közötti kábelcsatlakozás
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Allegro Audio
Internet: www.allaegroaudio.hu
Telefon: +36-20/984-0124