2023. Június 7.-én meghívást kaptunk a Djabe együttes új lemezének bemutatójára, amelyen az audiofil közönség készen állt az élmények befogadására. A direkt vágott hanglemezeken lévő teljesen analóg módszerrel készült felvételeket Égerházi Attila, a Djabe zenekar vezetője mutatta be, a technikai háttérről és a hangmérnöki feladatokról Barabás Tamás tartott előadást. Égerházi Attila lemez-kiadóként és zenészként is elkötelezett híve a kiváló minőségű analóg kiadványoknak, mindezt nem először bizonyítva jött létre egy díszdobozba csomagolt hármas album. A nemzetközi szinten is elismert producer páros a bemutató bevezetéseként elmondta, miként határozzák meg a jó lemez elkészítésének kritériumait. Szerintük a minőségi lemezkiadás alap-köveként az első a kiváló minőségű hangfelvétel készítése, a rögzítéstől a keverésen át a master elkészítéséig. A második a lemezvágás tökéletes kivitelezése. A harmadik pedig a jó minőségű sorozatgyártás és minőségellenőrzés.
A legújabb, most bemutatásra kerülő gyűjteményes lemezalbum az Art In Tone címet kapta. A művészi kivitelű doboz, amelynek frontlapján Égerházi Imre (1925 – 2001) festőművész, Egerházi Képíró János leszármazottjának festmény részlete látható, három lemezt tartalmaz. Ráadásként egy DVD-lemezt is találunk, amelyen a felvételek a lehető legkorszerűbb, még ezen formátumon megjelentethető digitális mivoltukban, 24bit/96kHz mintavételezéssel találhatók.
A felvételi körülmények a hollandiai Haarlemben található Record Industry gyártó cég telephelyén ideálisak, a rögzítési folyamat és a gyártás magasfokú. A cég az ötvenes évek óta folyamatosan dolgozik, szakemberei mind a lemezvágás és a gyártás területén egyaránt rendkívüli tapasztalattal rendelkeznek. A lemez-vágással foglalkozó munkatársak a Record Industry vezető hangmérnökére, Rinus Hoonig-re mint egyfajta iránytűre hivatkoznak. Rinus 1973 óta foglalkozik hanglemezek vágásával, a szakma a kisujjában van.
Az Artone stúdió rendkívül impresszív kialakítású, egy egyedülálló, nem mindennapi hely. A belépőt az 1950-es, 60-as és 70-es években használt és kifejezetten ide felújított analóg keverőpultok, kompresszorok, mikrofonok, visszhangszoba, szalagos magnók és lemezvágó gépek arzenálja fogadja. A stúdióban direct-to-disc, azaz egyből lemezre történő felvétel is készíthető, teljesen analóg rendszeren, minden digitális technika mellőzésével. Az így elkészült lemezek mindenféle utólagos beavatkozás nélkül születnek meg. A Djabe zenekar célja egy 45-ös fordulatszámú, tehát jelenleg a legjobb hangminőséget biztosító, LP rögzítése. A felvételek előkészítését Égerházi Attila, a Record Industry és az Artone részéről Anouk Rijnders sales és studio project managerrel és Rinus Hooning vezető hangmérnökkel intézte.
Az elektroncsöves stúdió-berendezések – az RCA 76D mixing console, a Tree Audio Roots Gen II, a stúdió számára épített Two Maselec MTC-1X lehallgató egység, a ritkaságszámba menő RCA mikrofonok, a Neumann mikrofonok széles választéka – már önmagukban előre vetítették a tökéletes hangzású felvétel lehetőségét. A felvétel lemezre-vágását a Direct Metal Mastering technológiát lehetővé tevő Neumann VMS 82 vágógépen végezték. Ez, a rézlemezre dolgozó vágógép, az utolsó komolyabb technológiai fejlesztés a hanglemezvágás területén. Előnye, hogy a lakk-lemezre történő vágással ellentétben, itt a cooper lemezről a nyomólemez egyből elkészíthető. (A lakklemez esetében készíteni kell még egy „mama”, majd egy „papa” kópiát is, és csak arról állítható elő a présforma.)
Barabás Tamás kezei alól kikerülő Djabe keveréseket és masztringet már 25 évvel ezelőtt is méltatták a londoni Abbey Road Studios szakemberei. A Beatles egykori szentélyben 2017 és 2019 között megrendelt fél-sebességes vágások (half-speed cut) esetében a vágásokhoz használt mesterszalagokról pedig már felsőfokon nyilatkozott Miles Showell világhírű mastering és lemezvágó mérnök.
…”Az első nap nagyobb része a tökéletes felvételi körülmények kialakítása és a tesztfelvételek előkészítésével telt el. Barabás Tamás, mint a zenekar hangmérnöke, főhadiszállását a kontroll szobában a keverőpultnál rendezte be. Tamás a felvétel során szorosan együtt dolgozott a stúdió szakembereivel a Rinus Hooning és Martijn Schouten mérnökökkel. A felvételek során basszusgitárján is a keverőpult mellett játszott, Rinus és Martijn külön hangsúlyozták, hogy valaki egyszerre játsszon a hangszerén és közben keverje is a zenét – no, ilyet még nem láttak. A felvételhez Studer A80-as magnót használtunk. Ezek a mester-szalagok később lehetőséget biztosítanak a felvételek mesterszalag-másolatban történő közzétételére is. Az első nap végén a szalagra történő tesztfelvételek után megkezdtük a közvetlen lemezfelvételt is. (direct-to-disc). Bő negyedóra múlva örömmel vettük kézbe az első DMM vágású felvételünket”… – mesélte Attila.
…”Nem kisebb volt a feladat, mint élesben, utómunka nélkül feljátszani négy lemezoldalt összesen kb. 65 percet. Szerencsére a körülmények és az Artone munkatársainak segítségével ez maximálisan sikerült. A végére hagytunk egy slusszpoént. Steve Hackett nem tudott eljönni erre a felvételre, de mégis becsempésztük őt. Egy magnószalagra előre felvettük az In That Quiet Earth című Genesis számbeli gitárjátékát. A másik sávra metronóm került, amit dobosunk Peti hallgatott. Ennek segítségével szinkronban tudtunk játszani Stevvel. Így végül ő és a hallgatók sem maradtak ki a jóból! Az előre felvett szalagot egy másik Studer A80-as magnóról, Tamás jelzésére, Rinus indította el. Így minden analóg maradt továbbra is… – mesélte Attila.
A zenekar számára Ton Vermeulen a Record Industry gyár tulajdonosa tartott minden részletre kiterjedő gyárlátogatást. A galvanizálástól a nyomólemez készítésen és a préselésen át a csomagolásig. Bemutatták a tíz új présgépet, amelyet nemrégiben gyártottak Svédországban. Ezekkel a gyártókapacitás 34 nyomógépről 44-re emelkedett.
A referencia lemezeket bemutató falakon a legnagyobbak közé bekerült a Djabe is. Az LP boxhoz csomagolt Making Of Art In Tone munkacímű DVD-n megtekinthető a 4 lemezoldal rögzítése során készített 14 kamerás videofelvétel, mely hitelesen dokumentálja a folyamatot.
A videó 24 bit / 96 kHz nagy-felbontású sztereó hanggal rendelkezik, melyet a lemezfelvétel során biztonsági kópiaként használt mester-szalagokról digitalizáltak 24 bit / 192 kHz minőségben. A lemez-oldalak mellett magyar és angol nyelvű dokumentumfilmek mutatják be a hollandiai felvétel teljes folyamatát.
Az Artone stúdióban felvett dupla LP egy gatefold tokba került, mellette egy szimpla lemez, a Sound Still Life LP, amelynek számait a 2019-es budapesti HiFi Show rendezvényén vettek fel. A show nagy attrakciója volt az Audiophile Szalon és a Djabe közös standja. Az általuk biztosított Sonus Faber hangsugárzókon, melyeket McIntosh erősítőkkel hajtottak, élőben játszott a zenekar. A látogatóknak nagyon tetszett a High-End csúcs eszközein megszólaló élő zene. A közönség körében nagy sikert aratott koncerteket 24 sávon analóg szalagra rögzítettük. Az ebből készült mester-szalagról a kb. 2 x 17 perc zene szintén 45 RPM sebességgel került vágásra, DMM technikával vágták lemezre. A Sound Still Life lemez a kiállítási koncert legjobb pillanatait tartalmazza. Ez a felvétel nem jöhetett volna létre az Audiophile Szalon anyagi támogatása nélkül. Külön köszönet Jancsa Attila cégtulajdonosnak segítségéért és folyamatos baráti és szakmai támogatásáért. Az ARTONE stúdió csúcsminőségű technikájának és a stúdió munkatársai felkészültségének köszönhetően az eredmény egyedülálló a zenekar történetében. A lemezek olyan fokon adják vissza az analóg hangzást, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő.
A hivatalos lemezbemutatót az érdeklődők az Audiophile Szalon csúcsminőségű High-End rendszerén hallgathatták meg, amelynek első eleme egy Acoustic Solid lemezjátszó, amelyből jelenleg tíz darab létezik a világon. A hanglánc elektronikái az Audio Research Reference sorozatának elemei voltak, a mesterszalag-másolatot egy Studer szalagos magnetofon pörgette, a hanglánc végén egy pár Sonus Faber Il Cremonese legújabb változata volt meghallgatható.
Barabás Tamás és Égerházi Attila örömmel válaszoltak a hallgatóságban felmerülő kérdésekre. Fentiek ismeretében és a bemutató valamint a lemezek meghallgatásával nem volt nehéz rájönni miért a Djabe a magyar jazz/world fusion műfaj vezető zenekara – bizonyítják, hogy milyen mély tud lenni a minőség kútja. A zenekar ismert felvételeinek, vinyl lemezeinek kiváló hangzásáról. Több lemezüket is rögzítették analóg technikával, illetve mindig analóg mester-szalagról vágják a lemezeket, de direktben lemezre még nem rögzítették egyetlen albumukat sem. A nemzetközileg is elismert High-End minőségű hanglemezeik és digitális kiadványaik mellett büszkék a Mezzoforte, Android, Solati Music és Alapi István jegyezte vinyl-lemezekre is. A Djabe albumokat és a mesterszalag másolatokat a helyszínen folyamatosan meg lehet vásárolni.
Információk:
Forgalmazó: Gramy-H Reklámügynökség Kft
Internet: www.gr1993records.com
Telefon: +36-1/217-1121
Forgalmazó: Audiophyl Kft
Internet: http://www.audiophile-szalon.hu/
Telefon: +36-70/944-1551