Az elektronikák és a hangsugárzók autodidakta tervezője, akadémiai háttér nélkül állt neki álmai megvalósításához, tudva, hogy a tervezés és a fejlődés sok évtizedig tartó, soha meg nem álló folyamat, nem beszélve a kudarcokról és a kudarcok adta költségek szemétkosárba kerüléséről. A végeredmény több szempontból megközelítve is remekre sikerült. Egy teljes audio-rendszer látott napvilágot, ami egy Line Stage 76 típusú elő-erősítőből, kettő Type 45 elektroncsöves vég-erősítőből és egy pár Nika tölcséres hibrid hangsugárzó-párból áll.
Tervezte és készítette Wlodzimierz „Sam” Wisniewski. Sam 24 éves kora óta járta az Egyesült Államokat, bármilyen „okosítás” befolyásolásának hiánya egyéni gondolkodásmódra és a kísérletek hosszas sorára sarkalta. Termékei elektroncsöves készülékek, amik nem hasonlítanak semmiféle általánosan modern konstrukcióra, és két különböző méretű hangsugárzópár, amik az 1930-as évekbeli iskolapélda szerint készültek. Elektroncsövek és tölcséres hangsugárzók. A komplett hangrendszerrel való találkozás meglepetésekkel, levont tanulságokkal is szolgált és örömteli érzéseket keltett.
A hanglánc elején az analóg jelek feldolgozásáért és az erősítés vezérléséért a Line Stage 76 típusmegjelölésű előerősítő felelős. A teljes árnyékolást és ezen belül a lágy felfüggesztést, amelyek csökkentik a mikrofónia hatását, rézből készült készülékház biztosítja. Az arany színűre eloxált készülék-tetőn egy kerek, arany színű gomb szabályozza a hangerőt. A hangerőszabályzó a japán Alps gyártmányú potenciométer, ami folyamatos szabályozást tesz lehetővé, tehát nem lépcsős kapcsolású. (Egy amorf TVC transzformátoros hangerőszabályozás, ami drágább és egzotikusabb, opcionális.) A bemeneti választókapcsoló a négy pár RCA bemenet közötti kapcsolást teszi lehetővé. Még mielőtt bárki is állítaná, hogy egy előerősítő felesleges, a forrás-készülékben lévő szabályozható kimenet is megteszi, gyorsan közöljük, hogy nem. (a témához készül egy külön cikkünk)
Frekvenciamenet: | 10 Hz – 80 000 Hz |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0,1% |
Nyereség: | 18 dB |
Csőkészlet: | a jelfolyamban 2 x 76, 2 x ECC40, a tápegységben 5U4G egyenirányító |
Bemenetek: | 4x RCA |
Kimenetek: | 2x RCA |
Méretek: | 390 x 160 x 300 mm (előerősítő) |
Tömeg: | 20 kg |
Méretek: | 390 x 200 x 300 mm (tápegység) |
Tömeg: | 11,5 kg |
A Line Stage 76 típusú előerősítő lelke az általános célú, közvetett fűtésű Emission Labs gyártmányú trióda, a mely a VT-76 amerikai katonai azonosítóval is ismert – három elektródás, fűtött katóddal rendelkező típus. Első említése az 1933-as évre tehető (The AWA Journal, 1933. évf. 7. szám) 1934. augusztus 01.én hivatalosan is RMA regisztrációt és szabványosítást kapott. Egy érdekesség, hogy az amerikai 37-es és 76-os háború előtti típusok azonos fűtéssel (6,3V / 0,3A) és meglehetősen hasonló jellemzőkkel rendelkeztek. (RCA, Tungsram, Westinghouse) A belőlük készült elektronika teljesen szimmetrikus topológiát követ.
Az előerősítő külső tápellátású, a működéséhez szükséges energiát a képünkön mellette lévő hagyományos konstrukciójú, egyenirányításban 5U4G csövet alkalmazó, analóg, transzformátoros egységről kapja. Természetesen vannak titkok. A transzformátorokat a legmagasabb szintű technológiával az egyszerű halandó számára inkognitóban tartott, japán cég gyártja. A transzformátorok fantasztikusan bánnak a hangzással, sokba kerülnek, de már ezen a ponton megéri pénzt költeni.
A Type 45 csöves teljesítményerősítők típusmegjelölése a 45 elektroncsőre utal. Konstrukciójában Single-Ended, „A”-osztályú kialakítású, visszacsatolás nélküli topológiával. A minél zavartalanabb erősítés érdekében minimális mennyiségű alkatrészből, rövid jelút használatával kialakított áramkörben a 45-ös csövek tökéletesen működnek. Sam szerint: …„a 45-ös csőben van valami különleges, amibe bele lehet szeretni. Az audiofilek azt mondják, a 45 az varázscső, én biztos vagyok benne, hogy igazuk van”…
Teljesítmény: | 1,8 Watt „A”-osztály |
Frekvenciamenet: | 14 Hz – 60 000 Hz |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 3% |
Csőkészlet: | ECC40 meghajtó, 5U4G egyenirányító, 45 jelerősítés |
Méretek: | 390x200x300 mm |
Tömeg: | 23 kg |
A „végkimenet” kézi munkával előállított, kondenzátor-csatolt, amorf, dupla „C”-magos kimeneti transzformátorokkal megoldott. Az amorf transzformátorok kizárólag egyedi és szigorú előírásoknak megfelelően, a már említett japán cégnél kizárólag a Destination Audio számára készülnek. A teljes mértékben rézből készült készülékház szerkezetének „hozzáadott értékeként” a 45-ös csöves monoblokk több mint huszonhárom kilogrammot nyom.
…”A Single-Ended kialakítású elektroncsöves áramkörök híve vagyok, amelyek gyönyörű hangzást kínálnak. Mivel nem termelnek túl sok energiát, ezért terveztem olyan nagy hatásfokú hangsugárzókat, amelyek az alacsonyabb teljesítményű erősítőkkel is kiválóan tudnak megszólalni. Ha nem lenne a zene művészet, ezek az erősítők ma nem lennének jelen. A művészet bizonyos értelemben a cselekvés hajtóereje. ”… – nyilatkozta Sam Wisniewski.
A különösen a nagy hatásfokú (nagy érzékenységű) hangsugárzó valamiféle furcsa megszállottsága számtalan formát ölt. A Destination Audio, NiKA fantázianevű modellje egy 3-utas tölcséres hangsugárzó, amely impozáns kivitelével és tekintélyes méreteivel uralja a szobát. Egy biztos, már az első pillantásnál sem összetéveszthető más hangsugárzóval. Mindhárom hangszórója és a nagy „fakürt”, hosszasan kikísérletezett, teljesen egyedi kivitelezés és gyártás. A tölcsér-konstrukció célja egy még kezelhető méretű kürt kialakítása, amely képes nagy energiaszintű hangrezgések hű továbbítására és alkalmas viszonylag nem nagy terek besugárzására. A fakürt egy jó példa arra, hogy a hangsugárzó-gyártásban valami a művészi formát és a funkciót egyaránt eredményezze.
Teljesítmény: | 20 Watt |
Frekvencia átvitel: | 25 Hz – 20 000 Hz |
Érzékenység: | 99 dB (1 Watt / 1 m) |
Impedancia: | 8 vagy 16 Ohm |
Méretek: | 640 x 640 x 1 250 mm |
Tömeg: | 115 kg |
A NiKA hangsugárzóban lévő három hangszóró rendkívüli képességeit összefüggő egésszé alakítja egy keresztváltó, amely a hangsugárzó alsó részébe integrált. A hasznos teljesítményt tartalmazó jel rövid útjában a gyártó a keresztváltóban Jupiter VT és Duelund VSF kondenzátorokat használ és a 12 AWG Anticables réz-szalagból készült légmagos tekercsek viaszpapír szigeteléssel szerepelnek. Az egyes hangszórók közötti vezetékezés az Ortofon Reference SPK-200 hangszóró-kábellel megoldott. A külső kábelekkel történő csatlakozást WBT hangszóró csatlakozók segítik. Egy teljes audio-rendszer megvásárlása esetén a telepítésben exkluzív szolgáltatásként Sam szívesen közreműködik.
Egy kis történelem: a hangreprodukció kezdeti korában nemcsak Blattner, Thuras és Wente, Joseph Maxwell és Henry Harrison (az elektromos felvételi eljárás feltalálói) hanem a Western Electric, Alan Blumlein, Harry Olsen, Edward Kellogg, Chester Rice, Guy R. Fountain, Paul Voigt, OP Lowther és még sok más „világítótorony” ilyen és hasonló konstrukciójú hangsugárzókon dolgozott. A világon az első kereskedelmi forgalomban kapható kompressziós meghajtóval rendelkező Wente & Thuras Western Electric 555W modellben alkalmazták először a fáziskúpot ötletét a kürttel segített kompressziós meghajtók nagyfrekvenciás képességének kiterjesztésére. Az akkor mérföldkőnek számító WE 555 típusnak 60 Hz-től 4000 Hz-ig terjedő frekvencia átvitele volt. Jellemzője a feltűnően alacsony torzítás és nagy hatékonyság (ami, kb. 30%, vagy körülbelül 116 dB 1w/1m érzékenység), természetesen ha megfelelő tölcsérrel szerelték. A hangvisszaadással kapcsolatos elvárások mára jelentősen megváltoztak a frekvencia átvitel tekintetében, jóval 200 Hz alá és 6 000 Hz fölé.
Meghallgatás
A meghallgatás két helyszínen történt. A komplett hang-láncot először a magyarországi első tulajdonos irodájában telepítve, majd csak a NiKA hangsugárzó párt az európai forgalmazói felhatalmazással rendelkező Impressivia Kft bemutatótermében hallgattuk. Míg az első esetben a házigazda lemezeit, a másodikban általunk válogatott, kiváló minőségű klasszikus-zenei felvételeket hallgattunk. A hangzás jellemzése és annak objektív leírása nagyon nehéz mesterség, szavakkal pontosan eltalálni gyakorlatilag lehetetlen. Elsősorban azért, mert ismét a nem kívánt elemzés helyzetébe kerültünk, a megszokottól eltérő, „más világba” kerültünk.
A Destination Audio gondosan beállított hangrendszere gyönyörű textúrájú kompozíciókat és masszív hangterjedelmet mutatott be. Miközben a hangzás vonzóan levegős és nyitott, a magas frekvenciák csak kismértékben izgalmasak, viszont lenyűgözőek a dinamikai csúcsok. Az összkép a részletességgel és az artikulációval egyszerűen nagyszerű. A zene idődimenzióját is, ahol a felhangok keletkeznek és természetes módon csillapodnak, kiválóan tudja reprodukálni, a hangulat, a dimenzió és a tér érzetét képes biztosítani. Minél hosszabb ideig hallgatja az ember észrevehető, érzékelhető, rááll a fülünk és az idegeink, hogy egyre több a felső tartományi felhang-részlet, ami még több árnyalatot eredményez. Az egyik legárnyaltabb és legemlékezetesebb tényező a középtartomány azon tulajdonsága, hogy ez a hangrendszer újrateremti a zene hatalmas terét és energiáját. Pillanatok alatt megteremti a zenekar jelenlét érzetét a szobában, aminek ez esetben egy kicsit nagyobbnak kell lenni a megszokottnál. Elképesztően harmonikus muzsikát sugárzott, rendkívül természetes hangzással szinte bűvölte a hallgatóságot.
Nemcsak a csövek forróak, hanem a hangulat is lényegesen melegebb. Az elektronok „repülnek”
és ez a jelenség az audiofilek által nagyra értékelt. A tranziensek „ütősek”, a magas hangok nem olyan élesek, simábbak, kerekebbek és kellemesebbek a fülnek. A jel telített, tele van felharmonikusokkal, a mély hangok kövérek, a közép- és magas hangok színesek. Természetesen a végeredmény – a „végén csattan az ostor” elmélet szerint – a hangsugárzó kivételes tulajdonságai miatt is magasra értékelt. Az ilyen 100 dB-es és ettől nagyobb hatásfok-értékeket felmutató, még nagyobb hangsugárzó rendszerek a legkisebb tökéletlenségeket is hallhatóvá teszik, tehát az erősítőnek a lehető legkevesebb torzítást és alapzajt kell produkálnia.
A nagy átmérőjű mély-hangszóró és a helység méretek valamint a hangsugárzó széles lesugárzási szöge többszemélyes „sweet-point” lehetőségét nyújtja. A biztosított feltételek mellett közvetlen kommunikációt mutat, sőt a konfiguráció tiszteletteljes basszust is szolgáltat. Az ezen a hangrendszeren keresztül kapott zene élményét nehéz leírni. Mivel a hangzás létfontosságú, ezt az életerőt nem csak azok becsülik, akik rajongói az efféléknek, mert a vitalitás érzése ami felvillanyoz. A 108 dB érzékenységet produkáló tölcséres hangsugárzó-rendszer erősen kihangsúlyozza az elektroncsövek és a belőlük készített erősítők tervezési korlátait. Ami viszont vitathatatlan, ha az ilyen hangrendszerek előnyeit szeretnénk élvezni, mert szeretjük a csövekkel előállított hangzást, az eddig hallottak közül ez igencsak versenyképes. Más, hagyományos szerkezetű hangsugárzók nem egészen produkálják sem ezt a hangerőt, sem a beavatást a hangfelvétel elkészítésébe, nem hatolnak be olyan mélyen a lélekbe és nem annyira mindent átfogóak.
Konklúzió
Míg a tranzisztorok strapabíróságukkal, hő és rázkódás elleni immunitásukkal, olcsóságuk mellett nagy hatásfokukkal valamint hosszú élettartamuk következtében a legelterjedtebbek, addig a vákuumcsövek a mai napig nagyon népszerűek. A termikus elektroncső néven ismert vákuumcsövek kiválóan használhatók. Sok audiofil és Hi-End audio-kedvelő használja, de a professzionális felvétel készítő stúdiók mérnökei is előszeretettel alkalmazzák. Ezt azért kívánjuk hangsúlyozni, mert ebben a tranzisztoros és csöves-párti kettészakadt audiofil világban jóleső érzés kiváló konstrukciókkal találkozni és kijelenteni, hogy van itt még potenciál.
A Destination Audio készülék és hangsugárzó-együttese a realizmust a szobába átültetve szól. Mélyen, közel és nagyobb méretben, mint az eddig megszokottak – kiváltja a zenében sütkérező érzelmeket. Nemcsak az biztos, hogy Wlodzimierz „Sam” Wisniewski remekei nagyon mély elkötelezettséget tükröznek, természetesen a költségek is, de a rendszer finomhangolására fordított idő is meghozza az eredményt.
Pro
+ Különleges elektroncsövek alkalmazása
+ Single-Ended „A”-osztályú kapcsolástechnika
+ Négy bemenet ellátja az igényeket
+ A hang-varázslat létrejön
Kontra
– Maximális helyigény
– A hallgatótól átértékelt hozzáállást, egyben nagy meghallgatási gyakorlatot igényel
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Impressivia Kft
Internet: www.impressivia.hu
Telefon: +36-70/366-4553