Az Ukrajnában, Kijev városában működő cég több hangsugárzójához volt már szerencsénk, ismerkedtünk és teszteltük a cég termékeit. Saját gyártású, erősen lineáris frekvencia-átvitelű, naturális hangzású hangszórói és az azokból kézműves munkával épített míves hangsugárzók a legmagasabb hangminőséget képviselik. A Contast Audio elektroakusztikus termékeinek különleges kivitelezése a hangszekrények, a hangszórók és a keresztváltók tervezési, építési, szerelési munkája mind mutatják a cégvezető konstruktőrök megszokott megoldásoktól eltérő elképzeléseit. Jellemző a nagyon magas tervezési és gyártási színvonal. Például: a keresztváltóban bonyolult elektronika helyett csak első rendű, kevés alkatrészből álló Mundorf kondenzátoros szűrő kerül. Amennyiben a hangszórók konstrukciója nagy érzékenységet ér el, a bonyolult keresztváltó, a hatalmas szűrőrendszer hiánya minimális jel torzulást eredményez. Eddig jó, de mi viszi a jelet?
A saját gyártású kábel. Szinte gondoltuk, hogy ebben a témában is előrukkolnak valami különlegessel. Elsőnek egy analóg összekötő-kábelt kaptunk tesztre. Jó-jó, de mi lehet annyira különleges egy rézkábelben? A sztorihoz hozzátartozik, hogy újból megnyitottak egy rézbányát a volt Szovjetunió területén. Innen már abban az időben kitűnő minőségű rézhez jutottak a mérnökök, amit a hadiipar használt lokátorok, harci-repülők és az űrkutató eszközök részére. Ma az orvosi műszergyártás és a nekünk legjobban tetsző terület a híradástechnika profitál belőle.
Ez az összekötő-kábel szerkezetileg tömör réz egyáltalán nem komplikált szigeteléssel. A vezető keresztmetszete enyhén lapos, a kivitel egy bizonyos menetszámmal és menettávolsággal sodrott, de ezzel még nem mondtunk el mindent, mert a vezeték hossza is hosszú kísérletezések során alakult ki. Bárki, bármit mond, egy vezeték elektrotechnikailag is összetett jelenség és keresztmetszetét változatlanul hagyva, hosszát tekintve minden műszaki paramétere változik, akár centinkként. A gyártó az ideális hosszúságot 1.2 méterben határozta meg. A kábel irányjelölt, a jel iránya a Contrast emblémához viszonyított szövegirány. A forrásoldalon rövidebb, az erősítő oldalon hosszabb az árnyékolás nélküli rész. Az átmenetet és a mechanikai védelmet műgyantával kitöltött, esztergált, valódi fahengerre bízták. A gyártó, a hozzánk küldött mintadarabot WBT NextGen csatlakozókkal látta el, amelynek jellemzője az esetlegesen keletkező örvényáramok kiküszöbölése. A kábel egy kissé merev, használata megkívánja a körültekintést és elővigyázatosságot, óvatosan megvezethető, nem nagyon hajlítható.
Rengeteg a gyártási titok, hiszen még senki nem állt neki a fém vegyelemzésének (vajon hány kilences tisztaságú) és a szigetelőanyag (egy biztos, hogy nem PVC) fajtájáról sincs szavahihető információ. A műszaki paraméterek iránt érdeklődő olvasóinktól is elnézést kérünk, mert nincsenek publikus adatok. Ugyanígy homály fedi a gyártás-technológiát, de megértjük, mert más kiváló kábelgyártóktól tudjuk, védeni kell a módszereket, hiszen akkor sokan másolnák.
Meghallgatás
Nagyon sok kitűnő kábelt ismerünk ebben a kategóriában. Összehasonlításunkat a képviselt árkategórián belül végeztük, leiratunkban a márkákat mellőztük, nehogy befolyásoljon, káros következtetésre vezessen. Nem hirdettünk bajnokot, nem akartuk egyiket sem a másik fölé helyezni. Nem a sértődés okán, hanem a következő tapasztalat hozta megállapítás miatt.
Tesztünk három hónapig folyt. A Contrast Audio összekötő-kábelét meghallgattuk sok rendszeren. Az elmúlt időben – akár készülékből, akár kábelből – volt kezünkben néhány igazán „nagyágyú”. A meghallgatást többször elvégezve akár kihegyezett hangmérnöki mestermunkákat, akár helyszíni felvételeket hallgattunk mindig egy visszatérő jelenséggel találkoztunk. Először a meghallgatni valót általában 30 másodpercig játszottuk, de hamar el tudtuk dönteni, hogy néhány másodperc alatt nem lehet meghallani mi a különbség a Contrast Audio vagy egy másik neves kábelgyártó ugyanilyen drága termékének hangzása között. Aztán jött a napokig tartó hallgatási teszt, amikor egy héten át volt a hangrendszerünkben az egyik, majd a másik összekötő-kábel. Többször ellenőrizve a metodika helyességét mindig ugyanaz, vagy a hangrendszerek függvényében nagyon hasonló eredmény jött ki.
A Contrast Audio kábele esetén nagyon pici, valami a hangzás megítélésében mégis szerepet játszó, különbség volt felfedezhető. Ez a zeneiség fénye, a varázslat közelisége, a hangszerek és az ének (bár abban kevesebb) hangzásának természetessége. A Contrast Audio kábele szinte bekínálta a zenét, olyan módon, mintha egy széksorral közelebb ültünk volna a zenei történésekhez (bár megjelenítés tekintetében a többi kábel is kitűnő volt). Az apró zenei részletekben olyan különbségek jöttek, mint amikor két művészt hallgatunk meg egymás után, ugyanazt a művet játsszák, bármennyire hűen és kiválóan tolmácsolják a zeneművet, mégis mindegyik beleadja egyéniségét. (vagy, a szünetben kaptak a zenészek egy felest – a szerk.) Ez meghallatszik. Rendre vissza kellett tenni a Contrast Audio kábelét, mert annyira érdekes volt a jelenség, mintha függtünk volna tőle.
Egyik nagy kedvencem Pege Aladár, a nagybőgő Paganinje, akinek mondása szerint …ha egy napot nem gyakorolok, azt meghallom én, ha két napot nem gyakorolok, azt meghallják zenésztársaim, ha három napot nem gyakorolok, azt meghallja a közönség, de az velem nem fordulhat elő”… Ennyit a hifi lehallgatási gyakorlattal kevésbé rendelkezők által is meghallható különbségekről.
Konklúzió
Az ukrajnai hangsugárzó manufaktúra érdekes kábelekkel rukkolt elő. Contrast Audio kézzel készített összekötő kábele nagy szinergiát hoz létre az egyes hangrendszer-komponensek között. A jelenség nemcsak Contrast Audio hangsugárzókon hallható, jól hangzik sok magas kategóriás erősítő és forráskészülék alkalmazásával más, nívós hangsugárzókon is.
Pro
+ extra kivitelezés
+ különleges anyaghasználat
+ NextGen csatlakozók
Kontra
– használata, kezelése óvatosságot igényel
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio Kft.
Internet: www.zebraudio.hu
Telefon: +36-30/210-0400