Cambridge Audio Stream Magic 6 hálózati zenelejátszó
Frekvencia menet: | 20 Hz – 20 000 Hz +/- 0.1dB |
Teljes harmonikus torzítás: | 1kHz 0dBFs <0.001% 24-bit (teljes kimeneti szint) |
Jel/ zaj viszony: | -112dB |
Digitális zaj (jitter ): | < 130pS |
Digitális kimenet: | S/PDIF koax. és Toslink optikai 16/24-bit, 32-96kHz |
Feldolgozható audio formátumok: | (WMA 9 Standard) 32-320kbps MP3 (CBR or VBR) 16-320kbps AAC, HE AAC and AAC+ (CBR or VBR) 16-320kbps OGG Vorbis 32-320kbps WAV kompresszió nélküli PCM 16/24-bit 32-96kHz, FLAC veszteségmentes kompresszált AIFF kompresszió nélküli Microsoft® Windows Media |
Méretek: | 85 x 430 x 305mm |
Tömeg: | 4 Kg |
Ár: | £699 |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
Már nem csak az éterből szól…
Az internet és a számítógép alapú szórakoztatás hódítása megállíthatalan. A mai szórakozási igények a számítógép körül forognak, a médiatárak valamint a net-es rádiók sokaságának műsora kápráztat el. Tehát más, új eszköz, új megoldás kell, hogy hozzáférjünk, mitöbb nagyon jó minőségben hallhassuk az új „matéria nélküli” zenéket! Az EISA díjjat is besöprő Cambridge
Audio bemutatja, hogy az Audio Stream Magic 6 készülékben a kompromisszum nem része a tervezésnek.
A világháló segítségével a rádióhallgatási lehetőségek szinte korlátlanok! Jelenleg földrészenként több mint 4000 internetes rádióállomás áll rendelkezésre, jelenleg több mint 22000! A zavartalan és jó minőségű vétel és a felhasználhatóság sokrétűségének érdekében a Cambridge-i küllemi jegyeket magában hordozó készülék néhány „csodát” rejt magába. A kezelési könyv bőven taglalja a hálózati és internet beállításokat és kevesebbet ír a szerkezet egyéb részeiről. A Stream Magic 6-ot használhatjuk hálózati játszóként, D/A konverterként, és digitális előerősítőként is. Rákapcsolhatjuk zenetárunkat, legyen az egy USB pendrive vagy HDD-tár. Hogy a különböző funkciók kiválóan működjenet a készülék tartalmaz egy Wolfson8740 24bit/192 kHz képes átalakítót, Anagram Technologies ATF2 felkonvertáló technológiát, mely fokozza a tömörített állományok tisztaságát, részletgazdagságát, dinamikáját, de az Analog Device 32 bit-es DSP jóvoltából három impulzus átviteli különbséget adó szűrő közül is választhatunk lejátszás közben. Felszerelték továbbá a cég által szabadalmaztatott Dual Differential Virtual Earth Balanced Filter Topology áramkörrel is amit úgy állítottak be, hogy a magas mintavételi frekvenciának jóvoltából muzsika folyamata egyenletesebb és dinamikája is nagyobb legyen. Jitter torzítás csökkentése érdekében bevetették a bit azonos jelútvonal és szűrés technikáját, amit a gyártó „Bit-Perfect Signal Path” vagy Jitter Suppression-nak hív. Ennek hatására alkalmas külső készülékeink jobb összhangban működnek közre a digitális hangállományok lejátszásakor. A vezetékes csatlakozás mellett egy WLAN802,11 Wi-Fi-network támogatja a vezeték nélküli Ethernet kapcsolatokat. Használja a UPnP technológiát, és a szinte mindenütt fellelhető Windows Media Player 11 és 12 módozataira optimalizált. A UPnP technológiával rendelkező router és pc-eszközöket gyorsan felismeri ezért úgynevezett „csatlakozz – és – játssz” („plug-and-play”) módszerrel könnyít az amatőr kezelők dolgát. Amikor csatlakozik egy hálózathoz, automatikusan olvassa be a hálózati IP címet (ezt manuálisan is bevihetjük), a támogatott eszközt és a szolgáltatás típusát. Támogatja az iPhone, iPad és android alkalmazásokat, akár a készülék ki-be kapcsolására, kezelésére és a lejátszási listák valamint a meta adatok megjelenítése érdekében, amik az öt soros kijelzőn nem kerülhetnek megjelenítésre. Mi több, a cég honlapján történő regisztráció segítségével a számítógépünkkel szerkeszthetjük az eltárolt adóállomások sorrendjét is. Nem mellékes és fölöttéb elegáns az iPhone, iPad, Android felhasználás és az internet-es támogatás, John Bevier és Ben Beaumont a cég munkatársai rövid-filmek segítségével beavatnak a rejtelmekbe.
Az internetes rádió valóban a kor egyik csodája. Amennyiben az FM elméletileg képes néhány tucat állomás elérésére egy adott helyen, a DAB+ kezelheti a száznál is több helyi adó információit, az internetes rádió a jelenlegi hivatalos adatok szerint a világon több mint 22 000 állomást tart fenn. Ez az elképesztő szám az idő múlásával csak nőhet! Néhány közülük csak részmunkaidős, néhány, úgy tűnik, soha nem működik. Lehet, némelyek a szerzői jogi okok miatt csak az egyes földrajzi helyeken elérhetők. Az adólistának több mint a fele a fenti indokok alapján kizárható a hallgatásból. Szintén kiesnek a gyalázatos hangminőségűek, de ennek dacára nemhogy elmenne a kedvünk – szinte le sem tudjuk tenni a távirányítót – sok estébe bele telik mire kiválasztjuk a nekünk tetsző állomásokat és tároljuk a memóriába.
Megnyugtatóan jó minőségű a hálózati lejátszás, az internetes rádió és az Mp3 műsoranyagok hangminősége. Természetesen mind erősen függ az alapanyag valamikori materiális mivoltától, az alkalmazott mintavételezéstől, bitfolyamtól. Az Mp3 veszteséges tömörítési metódussal sugárzott/lejátszott műsoranyag bitráta gyakorisága 320, 256, 192, 96, 64kbps. Első kettő érték esetében még lehet szó klasszikus zenei megvalósításról, élvezhető műsorról, élményről. A leggyakoribb 192kbps bitrátájú rock és pop anyagok hallatán akár bulizhatunk is, levesz a lábunkról a digitális zajtényező a több mint 100dB digitális csend kiváló volta és a még elérhető 90 dB dinamika. A legalacsonyabb bitráta értékű adóállomásoknál már csak a híreket és az időjárás jelentést érdemes meghallgatni.
Vannak lesújtó vélemények is az új technikával kapcsolatban. Idézet egy a net-en található fórumból: … Ha bekapcsolod az ezer éves féltve őrzött hagyományos tuner-ed, receiver-ed vagy csöves rádiódat és az FM sáv adóállomásaiból mazsolázol, ahonnan köztudottan „digitális” zene szól, amit a legtöbb esetben számítógépről játszanak le akkor máris eltértél a hi-fi fő sodrásirányáról? A jelenben élünk, most 2012 van és a világ ami körülvesz minket ilyen digitális. Már soha többé nem fogja azt mondani a rádióból a számunkra oly kedves érthető beszédű, jó orgánumú bemondó hogy: „kedves hallgatóink most élő közvetítést adunk az Operettszínházból, kapcsoljuk a rádió márványtermét, élő koncertet közvetítünk a zeneakadémiáról” és folytathatnám. A „külső források” már rég nem ismerik el hifista létünket. Persze a mi kis világunkban ott van a hőn szeretett lemezjátszók és a magnók a hanglemezgyűjteményünk és a régi tornyaink, rádióink. Mindig fel lehet tenni egy jó lemezt egy régi kazettát vagy szalagot de ettől még a jelen tokkal vonóval bocsánat a szóért: tesz ránk..
Ez is egy megközelitése adolognak – a konflis valóban hangulatosabb mint a „Kombínó” villamos. Pedig a netrádió esetében a „hallgatni való bőség” zavarával küzd a kedves hallgató és talál helyszíni közvetítést még akkor is, ha ez a rádió egy mai, igazi „hamisítatlan” gépzene. Tallózva a lehetőségek között például minden este a Bird’s Eye Jazz-club műsorát hallgathatjuk egy svájci illetőségű adón. A svájciak egyébként minőségileg kiválóan „adnak” akár jazz, akár komoly-zenéről van szó. A legkiválóbb amerikában az Absolute Blues Hits blues adó a maga 256kbps adásminőségével, de úgyszintén élvezhetők a japán rádió állomások is. De a legjobbak közé sorolható a Linn (nemcsak High-End gyártó és lemezkiadó) két tematikus (jazz és klasszikus, 320kbps) adóállomása is. A legnagyobb hallgatottságú rádiók mainstream slágereket nyomnak, nem lehet probléma, hiszen ez a világon nagyjából mindenütt így működik. Ha pedig lokalitás szemponjából válogatunk érdemes meggondolni mely országok muzsikusai adtak legtöbbet a zenekultúrának – azok nyílvánvalóan fenntartanak igényes műsorszerkezettel felvértezett adóállomásokat is.
Azt le kell szögeznünk, hogy az internet-rádió nem a High-End zenehallgatás eszköze, de minden eddiginél nagyobb adóállomás és műsorválasztéka méltó helyre predesztinálja kedvenceink között. Az idősebbek még emlékeznek a vasfüggöny takarta időkre amikor a kifejezetten „fellazító jellegű rádiók” SZER, Voice of America, Radio Luxembourg (melyek ügyes frekvencia, teljesítmény és adási hely megválasztással igyekeztek a célterületen nehezen zavarhatóvá tenni adásukat) adásait hallgattuk tömérdek zavaró-adó és interferencia zajában mégis ki lehetett hámozni Jimi Hendrix zseniális gitárszólóját az örökérvényű … All along the watchtower…c. dalban. Tehát elmondhatjuk, hogy ma a szupersztrádán hallgatható adóállomások a megismerést, a tájékozódást, a háttérzenélést és természetesen a felvételek gyűjtését szolgálja. Apropó! Hogy is volt ez régebben? A 60-as évek végén és a 70-es évtizedben minden magnós barátom ott ült a rádió előtt Komjáthy György (1964-1998 között a Vasárnapi koktél, 1965-1993 közöt a Csak fiataloknak, 1970-től a Töltsön egy órát kedvenceivel, 1971-től a 25 perc beat és A beat kedvelőinek című műsorok szerkesztője volt) tánczenei műsorait hallgatva és jegyzetelve az elhangzott nótákat. Ugyanis a következő héten az adás ismétlésekor magnóra vehettük kedvenceinket. Így követtük a beat, arock eseményeit, a lemezkiadásokat a sokat emlegetett „vasfüggöny” mögött. Namármost a jóminőségű analóg adás rögzítve orsós magnó szalagjára (19 cm/sec sebességgel) jobb minőséget adott mint ma az Mp3 letöltve – akkor mi a fenére kell büntetést fizetni a letöltésért? Vintage hi-fi gyűjtők igazolhatják mit tudott egy nyegyven évvel ezelőtt gyártott Akai, Uher, Pioneer, Revox, Braun, Grundig orsós magnó és rádió tuner.
Annak érdekében, hogy mindennek a jelenben folyománya legyen a Cambridge Audio Stream Magic6 készülékében mindent megtett. Egyaránt jól hazsnálható mind a négy funkcióban, tehát web-rádióként, külső DAC-ként, hálózati üzemmódban, de akár egy pendrive-ról is. Kiválóan informál az öt sorban, soronként 26 karakteres pontmátrixos kijelző, így tájékozódhatunk az éppen hallottakról. Egyszerű menürendszerrel navigálhatunk a különböző felhasználások és beállítani valók között. A nagy formátumú forgatógonb nemcsak kimeneti jel szabályzó de parancs nyugtázó (enter) is. A mellékelt ergonómiailag kiváló igényes alapanyagú és kivitelű távvezérlő csak hab a tortán. Csatlakoztatása rendszerünkhöz és a hálózathoz nem bonyolultabb a többi hifi-komponensénél, jól rendszerbe integrálható. A csatornánként különálló jelfeldolgozás lehetővé tette a szimetrikus analóg szűrőáramkörök beépítését, ezzel javítva a hangminőséget és a sztereó térleképezést. Az Mp3 anyagokon teljesített képességei meglepőek, hallhatunk egészen magával ragadó zenei történéseket is. A leggyakoribb FLAC tömörítésű anyagok kibontásakor a zene szövete lágyabb, a hangszerek jobban elkülönülnek egymástól, tehát színpadtérről is beszélhetünk. Nagyfelbontású FLAC formátum esetén a kötözködni valók erősen fogynak, 24bit/96kHz-s és ennél egy lépcsővel részletesebb 192kHz-s felvételek esetén felléppnek a könnyed, kellemes, meleg hanggú, szellős terű előadások. A hangzástér arányosan betelik a muzsikusokkal, szinte magunk előtt látjuk a hangszerek megszólaltatóit, a mélyhangokat tolmácsolók határozott energiájú játéka lenyűgöző.
Az önnálóan felhasználható D/A konverter rész a cég méltán sikeres átalakító sorozatának aktuális darabja kiváló hangzásteljesítményt nyújt. Inkább a nagyon finom és természetes, tiszta, tapintható, érzelemdús reprodukálásról szól a produkció. A hangzási balansz nem sovány és nem száraz, sőt ez erőteljes végerősítőkkel és „semleges hangú” de kiváló energiaszállító kábelek használatával még fokozható. Mesteri részletességgel és színezettség nélkül biztosítja a hallható zenét. Érzékelteti a zene áramlását, a dallamok ívelését, a harmóniák izgalmát, a ritmikus lüktetést. Hangzási kiegyenlítettség éppen annyi van amennyi ahhoz kell, hogy minden zeneszerszám be legyen mutatva és a szomszéd is azért jöjjön át mert szeretne részesülni az élményből. Az előerősítő fokozat a digitális szűrőkkel izgalmas játékra csábít, szinte újraszelektálja lemezgyűjteményünket. A beállításokhoz fotelünkben ülve a távvezérlő használatával is hozzá jutunk, elég gyorsan kapcsolnak a relék, akár vakteszt is lehetséges. Az egyes szűrőbeállítások között nincs hatalmas különbség – figyelem! ez nem hangszínszabályzó (!!!) – használatának eredményességét csak hosszú idő és sok zenei anyag meghallgatása után lehet kielemezni. Kell egy tesztelőnek több? A Linear phase filter egy együttes impulzus indítással rendelkezik, amely az összes audió jelet minden frekvencián azonos mértékű késleltetéssel látja el, így az összes hangra teljesen idő-koherens a kimeneten. A minimum fázis választása közben nem jellemző az állandó futási idő, inkább optimalizálva lettek a zene szereplői, az impulzusok nem egyszerre hanem minden hangszerre jellemzően csengnek az azonos idő tartományban. A meredek roll-off filter egy kis elő- és utó csengést mutat az adott idő pillanatban. A végeredmény: feszítettebb, célzottabb basszus, szemléletesebb sztereó képalkotás, hangszerek jobb fókuszálása. Fentieken kívül személyes ajánlatom egy a rendszerünkbe amúgy is integrált erősítő hangszínszabályzóinak használata, finom kiemelés (2-3dB), amely meglepően jó eredményt hoz.
A Cambridge Audio célja a minőség elérhető áron ebben a készülékben is megvalósulni látszik. Kapunk egy jelenkor igényeinek megfelelő és több részegységében előre mutató megoldás együttest – nem kell külön épített kisebb méretű DAC/előfok kütyüket vásárolni, mindezt integrálva egy „világrádióval” melegen ajánlott vétel. A Stream Magic6 meghódítja a világot. Legalább is a nagyfelbontású digitális felvételekkel megtűzdelt virtuális zenei világot, ahol a hangfelvétel már nem a megszokott matériákon létezik.
Szabó Károly