Mindig is nagy figyelmet fordítottunk a zene, különösen a jazz, a klasszikusok és a Heavy Metal műfajok irányába. Szenvedéllyel hallgatjuk a különböző erősítőket, hangsugárzókat és audio-rendszereket, hogy megtudjuk, vajon ezek közel tudnak-e jutni az élőzene hangzásához. Az egyik erősítő-konstrukció legenda a SET, ami a Single-Ended Triode rövidítése, minden hangzási kívánságunkhoz nagyon közel áll. A SET-erősítők kultikus követőit audiofil körökben kell keresni. A részletek bemutatásán keresztül kitárgyaljuk a SET-erősítők vonzerejét és kihívásait.
A SET-erősítők és a bennük használt csövek (45s/2A3s/300bs) kultikus státuszt értek el, mert különleges és egyedi módon adják vissza a zene bizonyos aspektusait. Kiérdemlik azonban a „bolha wattos” erősítők becenevet is, mivel teljes kimenő teljesítményük 2-8 Watt. Ahhoz, hogy egy SET erősítő varázslatos hatását kihozza, nagy hatásfokú, legalább 95 dB körüli vagy magasabb érzékenységi értékkel rendelkező hangsugárzóval kell párosítani. Ezt az érzékenységi átlagot tartani kell, a frekvencia diagramban nem lehetnek csúnya, alacsony impedanciás görbe vonalak. És, milyen jól illeszkedik ez az erősítő fajta a 92 – 98 dB érzékenységű hangsugárzókhoz, amelyeknek enyhe keresztezési „lejtői” vannak, és az átlag impedancia soha nem süllyed 4 Ohm alá. Úgy tűnik, tökéletes párosítás az ősi technológia és egy vadonatúj hangsugárzó.
Történelmileg csak kétféle hangsugárzó párosult jól a SET-erősítőkkel. Az első a nagy hatásfokú tölcséres-hangszóró, ami a létrehozott sebesség és a makrodinamika miatt egészen izgalmasan szól. A tapaszt azonban azt mutatja, hogy a „kürt”-hangszóróknak két komoly problémája van. Függetlenül attól, hogy milyen típusú erősítőt használunk, ezek a hangszórók rövid idő elteltével meglehetősen élesen szólnak, és kimeríthetik a kellemes hallgatást. Ezenkívül alapanyaguk miatt egyfajta un. „kürt színezést”, (tölcsért csinálok a kezemből) effektust produkálnak.
A másik hangszóró-kialakítás, amelyet gyakran SET-erősítővel kombinálnak, az egy darabból álló, szélessávú hangszóró, amely közel 100 dB-es hatásfokú. Itt nincs keresztváltó, és elég egyenletes impedancia görbékkel rendelkeznek. A szélessávú hangszórók gyönyörű középtartományt produkálnak; azonban néha elsiklanak bizonyos magas frekvenciákon, és nem tudnak nagyon alacsony basszus frekvenciákat produkálni. Ha a hagyományos, két- vagy három-utas hangsugárzó-kialakításról van szó, akkor a hangszórók történetében valóban nem volt olyan rendkívül hatékony, teljes tartományú (20 Hz-től 30 kHz-ig), több hangszóróból álló kialakítás, amely megfelelően működött volna egy SET-erősítővel. Így a SET erősítők használata egy kissé korlátozott.
A SET-erősítő, egy elektroncsöves kialakítás, amely csatornánkként egy darab triódát használ a kimeneti teljesítmény előállításához anélkül, hogy a zenei jel plusz/mínusz impulzus részeit ketté osztaná. Ezzel szemben egy push/pull erősítő, amely egy pár (vagy több) csövet használ, felosztja a zenei jel pozitív és negatív kitéréseit, majd újra összerakja, hogy minden csatornában a teljes zenei hullámot képezze. Sokan azzal érvelnek, hogy ha egyszer felosztjuk a jel pozitív és negatív irányú kitérését, akkor soha többé nem rakható össze pontosan olyan tisztasággal, mint amilyet korábban volt. Ezt technikailag kereszt-torzításnak nevezik, aminek (ironikus módon) semmi köze a hangsugárzókban lévő keresztváltókhoz. Ezenkívül szinte minden referencia szintű SET-erősítő, az ilyen típusú torzítások további elkerülése érdekében, tiszta „A”-osztályban működik, nem pedig „A/B”-osztályban. Az észlelt magas hangminőség elsősorban az áramkörök egyszerűségének és a minimalista megközelítésének, valamint a tipikusan használt trióda vákuumcsöveknek tulajdonítható. A SET egyik rajongója úgy írja le, mint …„zen egyszerűség a zene összetettségének reprodukálására. A kevesebb több.”… Természetesen, mint minden más erősítő esetében, a Single-Ended Triode Amplifier esetén is az általános felépítési minőség, az alkatrészek típusa/minősége és a tápegység határozza meg, hogy milyen jól működik, milyen hangzás minőséget képvisel. Ahhoz, hogy egy SET-kialakítás teljes mértékben ki tudja használni a benne rejlő lehetőségeket, transzformátorainak (mag-anyaga, kábelezés típusa, kézi tekercselés, szigetelés/árnyékolás) a legjobb minőségűeknek kell lenni. Ellenkező esetben az erősítő a legfelső frekvenciák élethű megjelenítésétől esik el.
A legnépszerűbb SET-erősítők háromféle trióda csövet használnak: a 45-öst, amely csatornánkként körülbelül 2 Watt; a 2A3, amely körülbelül 5 Watt; és a 300B, amely körülbelül 8 Watt energiát termel. 1906-ban egy amerikai mérnök, Lee De Forest feltalálta a trióda cső prototípusát. A trióda csőnek három belső része van (fűtőszál/rács/lemez). Annak ellenére, hogy a 45-öt és a 2A3-at az 1930-as és ’40-es években gyártották, még ma is léteznek megmaradt készletek. Ezek megjelölése a NOS = új termék, régi készlet. A 300B csövet eközben a Western Electric találta fel és gyártotta mozi-erősítőihez az 1930-as és ’40-es években. Az ős-eredeti csövek (Royal Princess vagy Mesh Plate 300B) ma már nagyon ritkák. Ezek, amelyek zenei teljesítményükben csodálatosak, több ezer dollárba is kerülhetnek páranként. Szerencsére, jelenleg elég jó és viszonylag olcsó 300B csöveket gyártanak.
Ha a trióda csövek a lemez-feszültség és az előfeszítés szempontjából megfelelően vannak beállítva, hosszú élettartamúak (akár 10 000 óra) lehetnek. Körülbelül 20-30 percbe telik, mire a SET-erősítők teljesen felmelegednek, hogy a legjobb hangzást adják. Íme néhány fontos információ a hangerőszintekről: egy 96 dB-es hatásfokú hangszóró 102 dB-es hangerőt produkál 4 Watt csúcsokon; 8 Watt 105 dB-es szintet produkál a csúcsokon. A SET-erősítők kiváló felépítési minősége, kialakítása, a transzformátorok minőségét és a sapkák/vezetékek típusát tekintve is nagyban hozzájárulnak a meggyőző hangzás minőség képviseletéhez. Ha elsősorban az akusztikus jazz zenét, a klasszikus csemegéket, pl.: kvartetteket vagy az operát hallgatjuk és szeretjük, akkor egy SET-kialakítás selymes könnyedséget de, erőteljes makrodinamikát kínál. A mono-blokkok bármilyen típusú zenének megfelelnek. Minden hangszerrel és énekhanggal csodálatosan sűrű tonalitást és hangszínt, valamint lenyűgöző realizmust és közvetlenséget produkálnak. Ezenkívül édes és szellős magas hangokkal rendelkeznek, a lecsengések kristálytiszták, és minden azt a benyomást kelti, hogy bármi volt is a hallgató és a zene között, eltűnik. A tisztaság érzete lehetővé teszi, hogy a zene könnyedén lebegjen.
Melyik a megfelelő, új, rendkívül érzékenységgel megáldott hangszórópár? Nehéz választani, mert mindegyik opciót nagyon kell szeretni. Talán az ár vezérli a döntést? Talán még hozzáférhetünk az alkatrészekhez és/vagy a csövekhez, mivel ezeknek az elektronikáknak a gyártása korlátozott? Akárhogy is, egy SET-erősítő természetesen nem minden audiofil számára a legjobb választás, mivel egyesek nagy teljesítményű erősítőt szeretnek. De, izgalmas átélni, hogy a mai nagy érzékenységű hangsugárzók hogyan/miként vonzanak be egy teljesen új közönséget a Single Ended Triode erősítő-technika csábító hangzásába.
…”A push-pull kapcsolás sokszor kioltja a páros harmonikusokat, a Single-Ended, mind a páros, mind a páratlan rendűt, minden felharmonikust érintetlenül hagy. Nehéz kérdés, de nagyon érdekes. A push-pull technológiának természetesen megvannak a maga előnyei, de csak akkor, ha helyesen van megtervezve és beállítva. A páratlan felharmonikusokat nem olyan élvezetes hallgatni? Igen, bár a másodrendű harmonikusok emberi fülnek nagyon természetesek és a push-pull kapcsolással épített erősítők elég átütően szólnak. Egy jól megtervezett Single-Ended erősítőben a második vagy a harmadik felharmonikus közelebb visz a zenéhez. Érezni az előadást, a zenészek vagy a karmester érintését vagy leheletét. Valójában érezni a hang mozgását. Érezni a mozgást és hallani a visszhangot. Ez egy dolog, de van más is. Érezni a a művész érzelmi, lelkiállapotát, igen, ez az ami az előadáson is meglátszik. Mivel az audiofil közönség másoknál érzékenyebb ezekre a dolgokra, a mikrofon rendszerek tervezése hatalmas jövő előtt áll”… – Hiroyasu-Kondo.