Az angliai Audio Engineers cég mérnökei mélyreható kutatásokat végeztek az Egyesült Királyságban, hogy élvezetesebbé tegyék az audiofil zenehallgatást, a vállalat 2010 óta gyárt kiváló minőségű kábeleket és különféle tartozékokat. Kábel-tesztünkben a legújabb fejlesztésű illusztris darabok, csúcsmodellek kerültek terítékre. Mindegyik a jelenleg felhasználható legnemesebb alapanyagokból, a cég sok éven át fejlesztett technológiájával készül. Egy komplett, referenciaosztályú audio-rendszert átkábeleztünk, hogy megtudjuk milyen a hangzást befolyásoló képessége az Audio Engineers legfejlettebb technológiáit tartalmazó, egyben a legdrágább kábeleinek. Mielőtt belekezdenénk a tárgyalási részben, el kell végezni a házi feladatot – a bemutatást. A „főtisztek” csapata áll a Meta 4D RCA, Pure 3D XLR, Pure AES/EBU és a Transfield 4D hangsugárzóhoz alkalmazandó kábelekből. Az etalon értékűnek minősített Forcefield 4D hálózati kábelek már az előkészített audio-rendszerben várták a többieket.
A típus megjelölések eltérőek, de a technológia azonos. Így tehát a META 4D RCA összekötő, a Pure 3D XLR, Pure AES/EBU, digital összekötő, és a Transfield 4D hangsugárzókhoz készített kábelek, bár más a színük, egy családot jelentenek. Az Audio Engineers mérnökei a META és a Pure kábeleket kifejezetten a csúcskategóriás audio-készülékek csatlakoztatására tervezték. A kísérletek sora számos kifinomult szerkezeti részlet kidolgozásával kezdődött, amelyek többsége a kábeleket érő, és a kábelekben lezajló negatív hatások kiküszöbölésére lettek kifejlesztve. A technológiák többségét már előző bemutatóinkban részletesen tárgyaltuk, most a különbségek és a további innovációk ismertetése következik.
Első tétel: a több különálló vezető-érre osztott kábelszerkezet, amely hatékonyan csökkenti a skin-hatást, így a csoport teljes keresztmetszete jobban kihasználható. Második tétel: a többmagos, hélix 3D és a teljesen szimmetrikusan fonott szerkezetű 4D kábelek, az egyedi mágneses örvénymező technológia révén, átfedik az egymás körül létrejövő mágneses mezőket, és kompenzálják a kialakult hatást.
A harmadik tétel még érdekesebb. Mivel az elektromos jelet erősen befolyásolják a vezetők körüli mágneses mezők, ezért minden META típusú csatlakozó tartalmaz egy speciális többpólusú neodímium mágneses egységet, amely hatékonyan képes elnyomni a vezetékek körül kialakuló elektromágneses mezők és zaj negatív hatásait. Az Audio Engineers cég mérnökei a kísérletek során eljutottak a Magnetic Vortex-field technológiáig. Ez a fejlesztés azt az egyszerű fizikai jelenséget hivatott kiküszöbölni, miszerint, az áram hatására a vezetők és a csatlakozók körül elektromágneses tér alakul ki, így hangzást rontó hatások keletkeznek. Ezeket nemcsak a speciális alapanyagokkal, de egy „ellentechnológiával” is lehet kompenzálni. Tehát erős, többpólusú mágneses egységek semlegesítik az elektromágneses mezők különbségeit, ezáltal tisztább és egyenletesebb jel-áramot biztosítanak a vezetőkben.
A Magnetic Vortex-field Technology az elektromos áram áramlásának egyenletesebb beállítására többpólusú neodímium mágneses egységeket használ, és minimalizálja az elektronok véletlenszerű mozgását a vezető mentén. Az összekötő kábelek csatlakozóiban elhelyezett mágneses egységek egyenletesebb elektronáramlást tudnak biztosítani, ahol az ellenállás és a veszteség a legnagyobb lehet.
Meghallgatás
Ez a kábel-összeállítás egy finomhangolt hálózatot képez, amely arra hivatott, hogy a legjobbat hozza ki az adott audio-rendszer elektronikáiból, és a legmegfelelőbb jelet szolgáltassa a „jól képzett” hangsugárzók részére. A meghallgatott zeneművek élménye után nem kellett bizonyítani az előző mondat érvényességét. A már régóta használatban és bevált teszt-készülékekkel összeállított audio-rendszerünk hangzása szinte fülünkben cseng, minden tulajdonsága visszaigazolható. Egy bemelegítést azért elvégeztünk, tudva, hogy egy félóra/óra működtetés minden esetben meghozza pozitív eredményét. A kábelek csatlakoztatása egyszerre történt, nem tartottunk fokozatosságot, mert megítélésünk szerint az itt és most nem a legmegfelelőbb módszer. Az összhatást kell megítélni. A készülékenkénti kiértékelés, bármilyen különbségtétel, akár téves következtetésekre is vezethet.
Gong… A világ egyik legelterjedtebb hangszere. Egy gongütés tartalmazza a hangok legfontosabb jellemzőit, az ütés koppanását, az első hang impulzusát, a terjedő hanghullámokat és a lecsengést. Akár hivatkozhatunk Mike Oldfield – Tubular Bells vagy az AC/DC – Hells Bells című kedvelt számaira. Egészen biztosan okkal használták fel műveikben, bár az egyikben „csőharangok”, míg a másikban templomi, eredeti, öntött harang szól. De, itt van például Verdi – Trubadúr című operájának cigány-kórusa, ahol az énekkar munkája mellett valódi kovácsüllők valódi kalapáccsal történő ütéseivel szolgáltatják a ritmust. Amennyiben további ínyencségeket szeretnénk, hallgassunk meg egy hegedű pizzicato játékát (ilyen például Bartók Béla 4. vonósnégyesének negyedik tétele) és/vagy egy csembaló-felvételt, mert ezeken a hangszereken le lehet mérni (megtapasztalni) a jelentős, meghatározó hangzást. Természetesen ehhez kiváló felvételek és gyakorlott fül is szükséges. Mindebből következően az első hang jellegzetessége és dominanciája rátette kézjegyét a továbbiakra, mégpedig úgy, hogy nem volt a kábeleknek bármely irányba történő tonalitása – csak a tiszta jelet vitték az egész audio-rendszeren át, tovább a hangsugárzókhoz. Még egyszer hangsúlyozzuk, a berendezés-láncunk hangzását kívülről-belülről ismerjük.
A továbbiak úgy alakultak, hogy mégis minden hangzási jellegzetességből egy kicsit többet kaptunk, a jelenséget (a hangzást) a legjobban úgy tudom leírni, hogy „tágra nyílt”. A példák: Andrew Lloyd Webber – The Phantom of the Opera (musical) – Overture, Richard Strauss – Also sprach Zarathustra – Intro, The Terminator (film) – Thema, (amelynek zeneszerzője Brad Fiedel), mind zseniális művek, csodálatos előadások, szerencsére mindez az utókor számára profi módon rögzítve van. Ami nagyon egyszerűen, szinte erőltetett figyelem nélkül hallható, az a rendkívül széles sávszélesség. Mindez anélkül, hogy az energia vagy a dinamika csillapodna a teljes frekvenciaspektrumon. Ez különösen érzékelhető a teljes hallható tartomány magas- és mély-pontjain, sőt előrelépést jelent a basszus energiájában és a hangszerek jellemző hangszínének kibontásában. A hangspektrum felső része teljes áttekinthetőséggel és dinamizmussal jelentkezik, mindenféle harmóniát és textúrát, valamint a felvételi helyszín levegősségét és hangulatát feltűnő átlátszósággal tárja fel. A cintányér, a trombita, a hegedű és a csembaló néhány példa a bonyolult, nagyfrekvenciás szerkezetű hangszerekre, amelyek kivételesen valósághűen szólnak. Egyszerűen többet közvetít a felvétel energiájából és hangszíneiből, akár az alsó három oktávban is. Itt nincs olyan alacsony frekvenciájú rezonancia, amely első hallásra kedvező, de hosszú távon monotonná válna. Azt viszont tekintetbe kell venni, hogy egyszerűen nem hajlandó elfedni semmit – tehát illik kiváló felvételeket hallgatni. Ami a lényeg, a berendezésekhez kapcsolva a hangzásban láthatatlannak tűnik, konkrétabban érezni a rendszerbe bekapcsolt audio-egységek hangzásának sajátosságait, nagy nyitottsággal, tisztasággal és részletgazdagsággal rendelkezik.
Konklúzió
A műsorjeleknek a lehető leggyorsabban és a lehető legtisztább, zavarmentes formában kell eljutnia a készülékhez és a hangsugárzókhoz. Ezért elengedhetetlenek a speciális és jó minőségű, valamint nagy teljesítményű kábelek. Aki nem hisz benne, annak nem erőltetjük – a többiek hallják a különbséget.
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Ekline Audio
Internet: www.ekline-audio.hu
Telefon: +36-20/324-2960
Forgalmazó: Delta Hifi
Internet: www.deltahifi.hu
Telefon: +36-96/414-968