Már a két héttel ezelőtt kezünkben lévő Audio Analogue Fortissimo páros tesztjénél eldöntöttük, hogy a Vivace DAC-nak külön cikket szentelünk. Nemcsak azért, mert túl hosszú lett volna belefoglalni az akkori írásműbe, inkább annak okán, hogy a Vivace nagyon sokra képes és mindez megéri a többi komponenstől független, komplex vizsgát.
Az Audio Analogue Olaszországban, Giacomo Puccini szülőhelyén működik, a mérnököknek és technikusoknak van közük(!) a zenéhez, talán ezért is lett első termékük neve Puccini, a többi készüléké pedig a zeneművek hangzására vonatkozó kifejezések. A céget alapító és ma is jegyző „arany-fül” Claudio Bertini tevékenyen részt vett a Vivace DAC megalkotásában, hangzásának kialakításában. Így lett a Vivace DAC és előerősítő egyben, egy nagy teljesítményű D/A-átalakító, amely ötvözi a legújabb digitális audiotechnológiákat egy innovatív, visszacsatolás nélküli analóg kimeneti fokozattal.
Frekvenciamenet: | 20Hz – 20 000 Hz, ± 0,5dB |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0,01% |
Jel/zaj viszony: | -120 dB |
Kimeneti feszültség: | 4.5Vrms analóg (XLR) |
Digitális formátum / felbontás: | PCM 24 bit / 44,1 kHz – 192 kHz |
Méretek: | 80 x 445 x 350 mm |
Tömeg: | 5 Kg |
Ár: | 499 990 HUF |
Az Audio Analogue korábbi szériáinak kivitelezéséhez képest a változások közé tartozik az új, vastagabb alapanyagból készült rezonancia-mentes alváz és a vastag alumínium első panel. A műszer jellegű kivitel alapjegyeiből azért maradt valami, mégpedig a fedőlap, amely egy kis lehetőséget ad a modifikációra. (a fedél belső oldalát csillapítani kell)
Egy nagyméretű gomb a hangerőt szabályozza, ha a készülék előerősítő üzem-módban van, de akkor le van tiltva, ha a közvetlen, szabályozás nélküli állandó kimeneti opciót választottuk. Itt mindjárt elidőzhetünk a hangerő szabályozási karakterisztika megválasztásával, mivel változtatható a hangerőszabályozás mikéntje. Négyféle szabályzási skála közül választhatunk, ebből három logaritmikus és egy lineáris szabályozás. A logaritmikusak között a karakterisztika meredekségében van a különbség.
Az első panelen lévő kisebb kezelőgombok a menü és a bemenetek valamint a beállítások kiválasztására adnak lehetőséget.
Az eligazodásban sokat segít egy 128 × 64 pixel felbontású, kék LCD-kijelző – grafikus felhasználói felület – és egy funkcióiban a frontpanellel megegyező, ergonomikus kialakítású távvezérlő.
A készülék toroid transzformátora rendkívül alacsony szórt mágneses tere miatt a lehető legkevésbé zavarja az áramköröket. Emellett minden áramkörnek külön szekunder tekercse és megfelelő szűréssel ellátott tápegysége van.
A Vivace DAC, a Texas Instruments PCM1795DB chip-jén alapul, 32 bit/192 kHz mintavételezésig az egyik elismerten legjobb hangminőségre képes. Számos bemenettel rendelkezik, amelyek mindegyike 24bit/192KHz mintavételezéssel működik. Egy aszinkron USB, három koaxiális, négy optikai és egy AES/EBU bemenet, szinte az összes digitális forrás-készülék jelét tudja fogadni. A számos digitális bemenet hozzárendelhető különböző audio-forrásokhoz, a digitális lánc nagyon jól konfigurálható a felhasználó számára.
Az USB bemenet adaptív és aszinkron módú, 24bit/192KHz maximális mintavételezéssel rendelkezik, kompatibilis a Windows operációs rendszerekkel és a MacOSX 10.9 verziójával. A két mód az órajel deriválás módjában különbözik. A bemeneti jel vezérlése két különálló óragenerátoron keresztül történik. Az AudioAnalogue a két általános alap frekvencia értékre (44,1kHz, és 48kHz) külön órajel-generátort használ, így minimalizálja a jitter torzítást az alapzajt. Egy egység végzi a digitális bemenet kiválasztást és a mintavételezés konvertálását. Ha különálló fokozatokkal oldanák meg ezeket a funkciókat, akkor a jitter torzítás mértéke jelentősen nőne a fokozatok közötti kommunikáció miatt. Külön egységekkel működik a bemeneti frekvencia mintavételezés és a kimenet mintavételezés arányának beállítása, a felkonvertálás 44,1 kHz-ről 192 kHz-re.
Audiofil igény általában a felskálázás. Erre háromféle beállítást kínál a készülék. A digitális kimenő jel mintavételezés frekvenciájának beállítására. A közvetlen mód, amikor a digitális kimenő jel mintavételezés frekvenciája megegyezik a forrás jellel, a Vivace nem végez felskálázást. Az automata módban a Vivace a lehető legmagasabb frekvenciára felskálázza a bejövő digitális jelet. Felhasználói módban pedig a felhasználó által kiválasztott fix frekvencia értékkel adja ki a digitális kimenetén a jeleket. Minden forráson külön optimális felskálázás választható/beállítható. Ezen kívül, minden bemenetre vonatkozóan külön, megválaszthatjuk a digitális szűrő meredekségét is.
A DAC-egység galvanikusan le van választva a meghajtó fokozatról és az analóg előerősítő fokozatról. A Vivace DAC digitális előerősítőként is működtethető, amely képes akár kettő monoblokk-végerősítőt is táplálni. Negatív visszacsatolás nélküli, analóg kimeneti fokozatot tartalmaz, amely szimmetrikus (XLR) és aszimmetrikus (RCA) kimenetekkel csatlakozik a vég-erősítő berendezésekhez. Audio Analogue nagy figyelmet fordít a kimeneti fokozat magas minőségére. A DAC egységek áramgenerátor jellegű kimeneti formátuma megfelelő illesztő egység nélkül nem alkalmazható a jelek kicsatolására. A kimeneti fokozat feladata a megfelelő feszültség erősítés, és szűrés funkciók ellátása. Az erősítő nem tartalmaz negatív visszacsatolást, diszkrét alkatrészekből van felépítve. Jellemzőinek köszönhetően a Vivace DAC és előerősítő a tökéletes összeköttetést biztosít a digitális műsorforrások és az analóg erősítő-világ között.
A tisztességes fejhallgató csatlakozási lehetőségen a komplett előerősítő egység kvalitásait kell érteni, tehát fejhallgatónk meghajtására teljes értékű erősítőt kapunk.
A friss belső kábelezés és a válogatott, magas minőségű kondenzátorok, félvezetők, ellenállások egyaránt szerepelnek a táp-áram ellátásban és az audio áramkörökben. A hangzásteljesítmény tovább erősítésében az AIRTECH laboratórium technológiájának hozzájárulása játszik szerepet. Az Airtech együttműködésével, valamint technológiájának és speciális alkatrészeinek felhasználásával számos Audio Analogue termék fel van szerelve. Az Airtec társaság High-End belső-kábelei az Audio Analogue felső kategóriás készülékeiben mind megtalálhatók.
Meghallgatás
A menü használatát és vele együtt a készülék kezelését meg kell tanulni, de miután a részletes kezelési utasítás pontjain végigmenve elhatároztuk, hogy milyen metodika szerint kívánjuk használni készülékünket és beállítottunk mindent, már meglehetősen egyszerű a működtetés.
Mi sem érzékeltetné jobban a mesterségbeli tudást, mint egy zongoraverseny – mármint az előadó és a hangrendszer képességeit. Pjotr Iljics Csajkovszkij pályája során több mint száz zongoraművet írt közülük a legnépszerűbb az első (b-mol) zongoraverseny. A műfaj történetének legnagyobb fordulata a kalapács-szerkezetű zongora megjelenése, mert ez az új hangszer nagyobb hangerővel, erőteljesebb dinamikai csúcsokkal képes megszólalni. Meghallgattuk tehát Svjatoslav Richter és a Vienna Symphony Orcestra előadásában, Herbert von Karajan vezényletével.
A bevezető taktusoknál már elkápráztat a kürtök szólama és azonnal elragad a zongora kicsengése, után-zengése. Az első kottasorokban szinte szétverik a zongorát. Ez egy magasztos hang, amely felharmonikusokban gazdag. Megalapozza a mű hangulatát és ez az energiadús megszólalás eltart a mű végéig. A hangzás mutatja a speciális akrobatikus játékstílust. A fő téma fantasztikusan gyors, mégis érzékeny a zenei érintés. A fa- és rézfúvóknak, közöttük a fuvoláknak gyönyörű hangszínárnyalatai vannak, a felvételből kinyert nemes patina adódik az alaphangokhoz. Ez nem az a DAC, amely a hangszerek összességét sugározza, inkább a különbségeket mutatja hangszer és hangszer, szólam és szólamok, pianissimo és fortissimo között. Miközben a hallgatóság fülét és minden idegszálát a zene színeinek felismerése felé irányítja.
Kellemes jazz-muzsika felé fordítva a teszt menetét, meghallgattuk Herbie Mann / Brazil – Once Again című lemezét (Atlantic 8122-79576), amely visszatérés egy régebbi lemezen már kidolgozott hangulathoz, csak éppen most másképpen, mint a 60-as évek bossa felvételei. Herbie Mann a bossa-nova hang egyik legnagyobb képviselője, itt a jól fűtött klubb-jazz elemekkel fűszerezi a 70-es évek gyönyörű de eléggé szeszélyes dallamvilágát.
A fuvola legfelső regisztereinek selymes és sima könnyedsége közelebb áll az analóg hangzáshoz, mint amit egy DAC-tól várnánk – ez a Vivace DAC potenciálját mutatja. Szintén nagyszerű a billentyűs játék, az egész megszólalás levegősségét rézfúvósok egészítik ki. A basszus kissé félénknek és alulreprezentáltnak tűnik, pedig a korszak egyik legnagyobbja Toni Levin játssza. Mindamellett kellően széles a frekvencia-sáv, hogy a sok hangszer saját hangszínével, testességével szóljon. A basszusgitár pizzicato hangszíne kevésbé mély, kevésbé tömör, energia dús, a hangszerek között kevesebb a tér.
Egy sokkal korszerűbb, mondhatni, etalon értékű, minőségi felvétel Christian McBride – Gettin’ to it c. lemeze (Verve 314 523989). A már felsorolt erényeken kívül, ez esetben, a definiált hangzáshoz még több levegősség és kiváló megkülönböztethetőség párosul. A bőgő mellett, mert hát mégis csak egy NAGY-bőgős lemeze, trombita, szárny-kürt, szaxofon érezteti velünk a vérbeli jazz hangulatát. Ebből a szempontból a Vivace olyan jól sikerült, hogy a teljesítmény és energia újabb felvételek meghallgatására ösztönöz.
Konklúzió
Az Audio Analogue Vivace DAC egy zenei képességekkel felruházott konverter/előerősítő. Különösen a klasszikus zenét hallgató vásárlóknak ajánlott akik a precizitás jegyében állványos hangsugárzót használnak. A Vivace valódi muzikalitással rendelkezik, gyönyörű közép-tartománnyal, amely dalol, ragyog és csábít, hogy meghallgassuk. Életszerű zeneiséget hoz be a szobánkba, de nem ajánlható olyan barátunknak aki az elektromos basszus-effektusokat kedveli.
Jelentős frissítést jelent egy régebbi CD-lejátszónak, a PC-orientált felhasználás hangzását szinte ki sem lehet meríteni, a valós, nagy-felbontású PCM-anyagok fölényét jól érzékelteti, ügyesen feledteti a DSD felbontás hiányát. Értelmesen kihasználható tudásával és hangzásával , valamint szolgáltatásaival, kiváló ár-érték arányával egy audiofil-piaci meglepetés.
Pro
+ rezonancia-mentes alváz, vastag alumínium első panel
+ a hangerő szabályozási karakterisztika változtatható
+ külön órajel-generátor a két alap frekvencia értékre
+ fontos alapegységek galvanikusan le vannak választva
+ jól ragadja meg a mű hangulatát, energiadús megszólalás
Kontra
– nem rendelkezik DSD képességekkel
– nincs Bluetooth
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551