Cristian Anelli és Stefano Jelo cége az Aqua Acoustic Quality az olasz szenvedélyesség, a befektetett szellemi energia és a sok erőfeszítés mintaképe. 2005 óta fejlesztik az elektronikákat, hogy rátaláljanak más megoldásokra a túlmintavételezéses átalakítók helyett. Az egyik fő, talán a legjellemzőbb gyártmányuk, a La Scala, amely kikerüli a digitális szűrés megoldását, minőségi PCM jelátvitelt biztosít, egy DAC, amit az igényes audiofil közönségnek szántak. Mivel a kommersz D/A konverterek általában teljesen lélektelen, érzelmileg távoli, szürke és „konzerv hangzású”, steril zenét szolgáltattak, Signore Anelli szilárdan elhatározta, hogy változtat ezen. Az Aqua Acoustic nem követi a szokásos utat, ennek eredménye az áramkörök egyedi tervezésén túl, leginkább a hangzásminőségben tükröződik.
Frekvenciamenet: | 20Hz – 20 000Hz +/-0.5dB |
Teljes harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0.1% 1KHz -20dB |
Digitális/Analóg konverzió: | Multibit R2R létra (tovább fejleszthető) |
Analóg kimenetek: | UNBAL RCA Output 2.6 V RMS, BALANCED XLR Output 5.2V RMS |
Bemeneti impedancia: | min.10 kΩ |
Kimeneti impedancia: | 100 Ω RCA – 200 Ω XLR |
Méretek: | 450×370×100 mm |
Tömeg: | 9 Kg |
Ár: | 4890 EUR |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
Az egyedi megjelenést adó alumínium előlap jellegzetesen kivitelezett, egy kicsit szélesebb (450mm), mint a szabvány. A két kezelőgombbal minden szükséges beállítható, illetve kapcsolható, többre nincs is szükség. Van viszont egy rés, amelyen keresztül sejtelmes fények látszanak, betekintést engedve az elektronika egy részébe, design-elem mivolta mellett remek szellőzést ad a csöveknek.
A matt, Nextel bevonattal kezelt burkolat ellenáll a káros behatásoknak, a rezonancia-mentesítésről kúp alakú gumilábak gondoskodnak.
A hangzásteljesítmény javítása itt sem volt kis feladat, mert nemcsak azon múlott, hogy betartják a tervezés írott és íratlan szabályait. Végig tekintve az igényesen megmunkált alumínium, anti-rezonáns készülékházban lévő elektronika topológiáján, sok egyedi megoldást, de mindenképpen gondos tervezést találunk. Vegyük végig ezeket!
Az „erősáramú szekció” áll egy digitális és egy analóg áramköröket kiszolgáló részből, nagyon jó minőségű transzformátorok szállítják (25 és 30 Watt) a folyamatos teljesítményt a hálózatról. A digitális rész nagy sebességű optocsatolókkal el van választva az analóg résztől.
A La Scala Mk II örökli elődjétől az innovatív, szabadalmaztatott DFD dekódolás, felskálázás és digitális szűrő nélküli metodikáját, ezzel biztosítva a tiszta és pontos digitális jelet. Az Aqua Acoustic aszinkron USB és PPL (phase locked loop technology) S/PDIF csatolót használ. Az AQlink PRO (I2S protokoll) jitter-mentes digitális interfész az I2S csatolón hozza a legjobb teljesítményt, ez a bejárat kompatibilis más erre felkészített eszközzel is. A beérkező digitális jelet nem skálázza fel. Az elektronika Burr Brown PCM 1704K típusú DAC chipekből négyet használ differenciál, iker-mono konfigurációban.
Nagyon leegyszerűsítve: az I2S, vagy más néven Inter-IC Sound, egy integrált soros interfész. Ezt a szabványosított csatlakozást használják digitális audió-eszközök összekapcsolására, PCM audio adatok kommunikációjára két digitális elektronika között. Elsőként a Philips vezette be 1986-ban. Mivel addig a kommunikációs rendszerekben jellemző hiba volt az órajelet együtt futtatni az adatfolyammal, ésszerű megoldás, az I2S technológiája elválasztja óra- és adatjeleket. Az I2S lehetővé teszi két csatorna jelének ugyanazon adatsortban lévő továbbítását. Integrált készülékek esetében ez a csatolás a szerkezeten belül van, akkor használjuk kívül, ha egy erre felkészített CD-futómű összeköttetését kell biztosítani egy külső DAC-al. A kábelezésben nincs elfogadott szabvány, a kábel két végére több esetben préselt csatlakozó kerül.
A diszkrét elemekből álló szabályozó áramkörök (az MOSFET, J-FET és BJT) az erősítés analóg és az átalakítás digitális szakaszában egyaránt megtalálhatók. A készülékben rendkívül gyors diódákat, valamint más magas minőségű alkatrészeket, mint a hosszú-élettartamú kondenzátorok és alacsony zajszintű fém-fólia ellenállások, alkalmaznak. A készülék nagymértékben integrált SMD alkatrészeket tartalmaz, így nem csoda, hogy ez a DAC egy magasabb árcédulát visel. Moduláris felépítéséből adódóan bővíthető a későbbi igények szerint. A vezérlő áramköri egységek jelátvitelénél lapos (akár a számítástechnikában is alkalmazott) kábelek találhatók, ott, ahol az analóg jel tiszta és torzításmentes szállítása a fontos halogénmentes audiofil kábeleket használnak.
Az S/PDIF és AES/EBU bemeneteken valós, 24bit/192kHz mintavételezés is folyhat, míg az AQlink-I2S bement feldolgozza a 24bit/384kHz mintavételezésű állományokat is. A nagy-sebességű aszinkron USB felbontása akár 24bit/192kHz lehet. Az Aqua Acoustic Quality – La Scala Mk II digitális/analóg átalakító tökéletesen működik OSX 10.7 és újabb verziójú, WINDOWS XP, 7 és 8 ASIO-t futtató számítógépekkel, az Apple Mac OS – Linux OS: USB aszinkron natív támogatással, így nem kell külön szoftvert telepíteni. Saját (tulajdonosi) USB Firmware/driver és az esetleges frissítések rendelkezésre állnak.
Az Aqua Acoustic mérnökei kifejlesztettek egy egyfokozatú, (cső/MOS-FET) direkt kapcsolású analóg jelerősítőt. Egy pár hosszú élettartamú ECC81 elektroncsövet használnak az analóg részben, majd egy pár MOS-FET-et a kimeneti impedancia fixen tartására, hogy csökkentsék a jel torzulását. Az erősítéstechnikában népszerű ECC81 (12AT7) cső – nagyfrekvenciás trióda – fő jellemzője az alacsony zajszint. Virtuális akkumulátor-áramkör biztosítja az aktuális anódáramot. A csöveknek LED-ek adnak stabilitást, ezek alkotják az előlapi nyíláson át látható sort. Az alkalmazott lágy, késeltetett indítás meghosszabbítja a csövek élettartamát. A La Scala MkII-ben használt hosszú élettartamú elektroncsövek átlagos üzemideje mintegy 10.000 óra.
Mivel a csöves rész közvetlenül kapcsolódik a nagyfeszültségű MOS-FET-ekhez lehetővé válik a nagy sávszélesség, gyors reagálás, alacsony torzítás. Ebben a tiszta „A”-osztályú áramkörben kisebb a kimeneti impedancia és a hagyományos áramkörökkel szemben és nincs visszacsatolás.
Az XLR kimenetek mindkét pozitív pólusát a triódák használják, nagy (3,5 – 7 Volt) kimeneti feszültséget előállítva. Figyelem! Meg kell bizonyosodni, hogy az erősítőnk képes-e kezelni egy ilyen magas kimeneti szintet! Az Aqua Acoustic mérnökei büszkék, hogy nem egy műveleti erősítő-chipet, hanem önállóan konstruált végfokozatot alkalmaztak.
Mindent összevetve a La Scala tervezése és gyártási minősége azt mutatja, hogy a cég nem fukarkodott sem az alapanyaggal, sem a ráfordított szellemi vagyonnal a kompromisszummentesség, a kiváló hangzás érdekében.
A meghallgatás során kiderült a La Scala kiválóan ért a zenéhez. Egy CD-játszó futóműhöz kapcsolva, (alapállapotban16bit/44.1kHz) rockzenén hallgatva a hangja tiszta és tele felhangokkal, artikulációval. Az együttes teljes lendülettel élénken tálalja a zenét. A szólógitár villog, a basszusgitár harapós, a dobszerkó ütős, bőrhangjai teljesen élethűek. Minden lemez más hangmérnöki munka, más hangzásteret állít elénk, ez nagyban befolyásolja értékítéletünket a valóság leképezéséről. Itt ugyanis hihető dolgok történnek – valóban úgy érezzük, bármennyire is elektronikus hangszerekről van szó, hitelesek a hangszerhangok.
A La Scala nagy-felbontású (24bit/96kHz) akusztikus jazz-felvételeken kiváló munkát végez a zenekar tagjainak elválasztásakor. Most nemcsak az egyes szólamok, de a hangszeres játékosok helyei is jól definiálhatók. Különösen szépen csillogtatja a szólózó előadóművész játékát.
Jól elkészített nagy-felbontású felvételeken a zongora pozicionálása, a hallgatáskor tisztán kivehető szemben vagy térben van a zongora elhelyezve. A basszus világosan játssza a dallam alá a kíséretet, szólójánál minden oktávja tisztán, pengetősen érzékelhető. A hallgató akár úgy is érezheti magát, mint egy jazzklubban, mert a La Scala létrehoz egy nagyon intim koncert-atmoszférát, hangulatot. Szerencsére a hangmérnök szándékától függ mennyire enged közel a színpadhoz, de soha nem tolja az arcunkba a zenei történéseket.
A La Scala Mk II egyenlő arányban képes kezelni az összetett, nagy-dinamikájú és az apró részleteket tartalmazó jeleket, kiváló a hangzási balansz tartása – ez a 24 bit/88.2 kHz mintavételezésű fájlokból is kiderül. Komoly, tartalmas, nagyzenekari művek esetében a különböző hangszeres szekciók hangtömegének ábrázolásakor nem kell a hangerőszabályzóhoz nyúlni, a dinamikai különbségek teljes-mértékben hatásosak. A La Scala rendkívül jól prezentálja a zongora bal-kéz játékát, a zongoratest után-zengése lenyűgözően tölti be a szobát, a hangzás fenséges. A zenei részletek soha nem erőszakosan, felnagyítva jelennek meg, viszont nem kétséges az RCA kimeneten a hangzástér egy kicsivel kisebb, mélyebb, míg XLR kimenet használatakor a színpad szélesebb, de nem olyan mély. De ez elveszti jelentőségét amikor a muzsikát élvezni kezdjük, rájövünk, hogy a hangzás inkább közelebb van a muzsikához, mint a technológiai elméletekhez, nemcsak informatív, de egyben nagyon muzikális is. Órákon át tartalmas zenehallgatást tesz lehetővé minden fajta zenei stílusban jazz, rock vagy bármely klasszikus muzsikákkal.
Konklúzió
A La Scala D/A konverter reprezentálja a kimagasló hangminőséget és stílusos megjelenést, méltán érdemelte ki a különbséget, a „referencia – egy osztály önmagában” meghatározást. A La Scala érzékelhető módon drámai, de emellett felfedi a muzsika selymes szövetét. Mindamellett örvendetes, hogy egyre többen ismerik fel a digitális technika „szókimondó” ágának létjogosultságát, a semmit el nem kendőző tisztaságot és tagadják a trükkök és egyformára kendőzés hamisságát. Az a kiváló mód, ahogyan a zenét kezeli, megéri a pénzt. Ez a teljes mértékben Olaszországban tervezett és kézműves munkával készített DAC belopta magát a szívembe.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 95% |
Kivitel: | 95% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 95% |
Összesen: | 95% |
Pro
+ gondos tervezés, sok egyedi megoldás
+ hiteles hangszerhangok
+ létre tud hozni egy nagyon intim koncert-atmoszférát
Kontra
– a szimmetrikus kimenet magas feszültségértéke csak néhány erősítő típusnál használható
– az előlap méreténél fogva nem minden készülékkel alkot optikai összhangot
Disztribútori információk:
Forgalmazó: AudioCentrum
Internet: www.audiocentrum.hu