Az egyik legnépszerűbb audio-márka 1938-ban alakult Fukuin Shokai Denki Seisakusho néven, majd 1961-ben Pioneer lett. Először hangszórókat készítenek, de hamarosan a világ egyik legnagyobb gyártója lett ezen a téren. 1963-ban kezdődött az autórádiók gyártása, röviddel az első, otthoni hifi-készülékek megjelentetése után. Az 1970-es évek végén a Pioneer a világ két legnagyobb gyártója az otthoni hifi és az autóhifi területén.
Sok, igazán kitűnően sikerült termékkel jó hírnévre tett szert. Az úgynevezett „kék-sorozat” remek készülékei és a hozzájuk konstruált hangsugárzók meghozták a világhírt. Az európai piacra is ezzel „törtek be” a német gyártók nem győztek védekezni a csodálatos kivitelezésű és remek hangzású berendezések belső piacukra való behatolása ellen. A nagy kereskedelmi siker később elhalványult, mert az utód generáció az „A”-modellek (A-9, a T-9 és a CT-9R) és kisebb testvéreik, 1981-től pezsgő színű műanyag homlokzattal, nem tudták igazán meggyőzni a hifi-barátokat.
Nyilvánvalóan a gyártó is szerette volna meghaladni zenitjét, de a nagy siker hiányzott. Sajnos, 1986-ban kétségbeesetten próbálták megfordítani a dolgokat, újjáépíteni a régi sikert. Csak gazdaságilag sikerült a kilábalás, az új divat modellek az akkor általános módon fekete színűek lettek, beindult az egyen-korszak. Sikerül megvetni lábukat az európai piacon, szállítottak az összes áruházláncnak. Mivel csak pénzből lehet pénzt csinálni új sorozattal álltak elő.
A vezetőség és a mérnökök jól ismerve a SPEC és Exclusive modellek hírnevét, a top-of-the-line kategóriát Reference Series-nek nevezték el. A készülékek fényes fekete frontlapot kaptak, mély-tónusú, fa oldalborítást, ezzel megemlékezve a híres és hagyományos, japán urushi lakkozású használati tárgy kultúráról. Ez a kézműves technológia japánban csak a legmagasabb minőségű termékekhez használható.
Dél- és Kelet-Ázsiában él néhány, a szömörcefélék (Anacardiaceae) családjába tartozó fafajok, melyek különleges fa nedvet termelnek. Ezek a fajták a Kínában, Japánban és Koreában honos lakkszömörce (Rhus verniciflua), a Tajvanon, Japánban és Indokínában honos viaszfa (Rhus succedanea), az indokínai, burmai lakkfa (Gluta usitata), az Indokínában és Malajziában honos rengas (Gluta laccifera), és a Himalájában és Indokína északi részén honos vörös lakkszömörce (Rhus Wallichii). Valaha, réges régen (a legkorábbi leletek hat-hétezer évesek) valakik rájöttek, hogy e fák kicsorduló, a levegőn gyorsan megszilárduló nedve, melynek eredeti rendeltetése a sérült növényvédelme, remek felületvédők. A lakkozás lassú és időigényes, gépesítetlen munka, a lakk nem szárad, hanem megköt, és, hogy ez pontosan miként is megy végbe az – több mint egy évszázadnyi folyamatos kutatás ellenére – a mai napig sem pontosan tisztázott. A keleti lakk különleges tulajdonsága, a lakk és az ember kapcsolata, az évezredek során hatékonyan formálta az emberi műveltséget, értékrendet és életet. A festett lakk különleges változata a vasreszelék hozzá keverésével előállított kuro urusi (színét a vas hatására lezajló kémiai változásoknak köszönheti). – Répás János Sándor http://www.asztalos.hu
A Pioneer elegáns „Urushis” sorozata 1986-ban jött a piacra. Először a C-90 előerősítő, majd a CT-90 tuner és később az M-90 teljesítményerősítő látott napvilágot. Valószínűleg az akkorra fő vonulatként elterjedt, nagy sorozatokban gyártott kommersz fazon-hifi készülékeitől erősen eltérő külső kialakításnak köszönhetően, ezek annyira sikeresek voltak, hogy 1988-ban már a C-90A, a CT-90A és az M-90A utód-modelljeit is megjelentették, amelyek technikailag egy kicsit eltérnek az első sorozattól. Később más utódok is voltak a 91-es, majd 93-as típusszámmal. A további fejlesztés vonulatában az Urushi-sorozatot egy erősítővel (A-91) és CD-lejátszóval (PD-91) is bővítették. Ezzel a sorozattal a Pioneer visszanyerte tekintélyét, pozícióját és a kapcsolatot a magas igényű vásárlókkal.
Egyes szakértők szerint az Urushi sorozat készülékei nem versenyképesek az előző, csúcsminőségű modellekkel (mint az 1970-es évek korszaka), de a gyűjtők még ma is jó árat fizetnek az Urushi komponens készülékeiért. A magasfényű kivitel 1986 óta sok hifi-rajongó szíve vágya, az Urushi lenyűgöző látványa napjainkig tart.
Szóval, drága az a „lakk”…, való igaz, a lakk félelmetesen drága is lehet. De olyan méltóságteljes szépséget hoz életünkbe, ami manapság is hiányzik és nagyon is ránk fér.