Lefülelve
A XX. századi hangtechnikai fejlődés a rádiózás és a hangfelvétel készítés elképzelhetetlen volt e remek találmány nélkül. Sokáig előbbre tartott fejődésben, mint „nagy változata” a hangszóró, mely nélkül elképzelhetetlen a mai szórakoztató elektronikai világ. A hordozható hangkeltő eszközeinket nem is tudnánk használni nélküle. Már rég felfedeztük, hogy nem élhetünk muzsikaszó nélkül, amely az egyetlen, akár naphosszat velünk lévő kulturális termék. Ha birtokolunk tehát egy ilyen mindennapivá vált elektroakusztikai átalakítót, vajon tudjuk-e milyen miniatűr csoda van a kezünkben?
Szerkezetileg egyszerű, a hangdoboz kicsinyített mása, a használati igényekhez maximálisan kifinomítva miniatűr alkatrészeit. Mint minden gyártásban, itt is domináns a felhasznált alapanyagok kiváló minősége és az a mérnöki többlet, mely szükséges a megvalósítás tökéletességéhez. A svájci óra precizitásának és a „széplélek” szárnyalásának ötvözete a zsebben. Akármit nem hordunk a fejünkön vagy a fülünkben, ezért korunk ipari művészetével, a Design-al összefüggésben kell kialakítani kivitelét. Persze vannak szigorú technikai alapelvek, melyek nélkül a szerkezet nem működik, de mára a fizika törvényei és az érzékelhető divat tömör elegyeként csúcsterméket kapunk a pénzünkért. Ugyanazt a fizikát tanítják a Duna-parton, mint Tokyo-ban, miszerint nagy mély-hangokat nagy levegőtömeg megmozgatásával lehet előállítani. Ezért nagy membrán felületre van szükség és egy kamrára a membrán mögött. De hogyan érhető ez el, ilyen kis helyen? A legkorszerűbb alapanyagokat használva a membrán fólia vékonyságú, speciális kiképzésű, a mai műanyagipar remeke. Mögötte a „meghajtómotor” oxigén-mentes nagy-tisztaságú réz vagy alumínium tekercs, ez a legnagyobb fluxussal rendelkező neodym mágnes erőterében mozog. A kamra készülhet akár a japán Asada cseresznyefa magas technológiával megmunkált törzséből, egyenesen Hokkaido szigetéről. Mivel fülünk dobhártyájához igen közel mozog a fejhallgató membránja, és a hallójáratunk levegőtömegét is kihasználjuk, aránylag kicsire tervezhetjük a membrán mögötti kamrát.
Zárt felépítésűnek mondjuk azokat a típusokat, amelyeknél a kívülről érkező hangokat, zajokat a konstrukció csak kismértékben engedi be a hallgatókamrába, így azok az adott hangerőn nem zavarják a zene élvezetét. Vonatkozik ez a környezetünkre is, hiszen kevés hallatszik ki, és így kímélni tudjuk a velünk együtt élőket a szórakozásunk hangerejétől. Kiegyensúlyozott, tömör mély-hangjai ámulatba ejtők, ehhez csodálatos tisztaságú énekhanggal rendelkezik.
Nyitott karakterisztikájú fejhallgató estén a hang egy része kihallatszik a hallgatóból, viszont cserébe megkapjuk a zene térélményét. Elénk tárul és kiteljesedik a hangszínpad, mintha hangsugárzókat hallgatnánk. Nem lesz olyan érzésünk, hogy „beleszorult fejünk az uborkás üvegbe”. Az ilyen csúcstermékek ajánlhatók a hifi műfaj audiofil szerelmeseinek, akik tudják, milyen hangulatban mit, miért hallgatnak. Mindegyik típusnál az adja a legjobb hangminőséget melynek viszonylagosan nagy a membránfelülete. Képzeljük el a zongorát, ami igen nagy testű hangszer, milyen gyönyörűen zeng a színpadtérben – ezt a hangzást akár egy pár jó hangdoboz árának feléért is megkaphatjuk.
Speciális konstrukciójú fejhallgatókra szélsőséges körülmények között lehet szükségünk. Ilyen például a kontinentális repülőút unalmának elűzése. A repülőgép monoton zajának kiküszöbölése aktív zajcsökkentő elektronikával felszerelt fejhallgatóval érhető el. Az ilyen típus hangminőségben felveszi a versenyt High-End modelltársaival.
A vásárláskor nem árt fentiek mérlegelése, a körültekintés, mit várunk új szerzeményünktől. Ma már alapkövetelmény a 24 karátos arannyal bevont csatlakozó, a bőrünk anyagával nem reagáló kábel, amely nem keményedik, és nem törik meg, valamint fülkagylónkhoz tökéletesen simuló, valódi bőr fejpárna. Fontos, hogy sokáig fejünkön tarthassuk, ezért komfortosnak és könnyűnek kell lennie. Ugye mi minden van e kicsi remekekben!
Sajnálatos, hogy a ma elterjedt fülbe dugós változatoktól a fiatalság 60%-a visszafordíthatatlanul halláskárosult. Tudom a minőség ár kérdése, az pedig a jövedelmekkel dacol.
Mivel legjobban az egészségünkre szoktunk vigyázni, kifejezetten javaslom a fülhallgató minél ritkább használatát az utcán és egyéb magas zajszintű helyeken.
Míg kizárjuk magunk a zajos világból, amíg jót szórakozunk a muzsikát hallgatva, ne feledjük Pernye András – a legnagyobb magyar zenekritikus tanítását: a zene nem azért van, hogy ne legyen csend!