Öt remek lemez ajánlat érkezett a friss termésből. A felvételek még 2022-ben készültek, de a lemezek megjelenése átcsúszott az idei év elejére. A felfedezéshez és az áttekintéshez elég csak tájékozódni, netán elmenni egy-egy hazai koncertre vagy a BMC Records zeneműkiadó által szervezett bemutatóra és meggyőződni arról, hogy bizony itt minden előítéletet félre kell tenni. A különleges hangzások csak tovább erősítik a jazzformációknál nem mindennapi felállásokat is. A kortárs zenei hatásokat felerősítő hangszeres jelenlét ezzel együtt mégsem a teljes elvontság, hanem a játékosság – és a szó szerinti a hallhatóan kiváló képességű hangszeresek előnyös oldalait kiemelő játékosság felé viszi a produkciókat. Olyan felfogású jazzt hallunk, melyben különböző hangulatokat felrakó zenészek csatlakoznak a megkomponált zenéhez, és nem éppen feltétlenül és mindig konkrétan írott jazz-témákkal „operálnak”.
Akadnak dolgok ebben az országban, amelynek hiányát szenvedjük, de magas szintű muzsikából, magyar zenéből szerencsére akad elegendő. Óriási öröm számunkra, hogy a felvételi anyag megszületése után nem sokkal CD-lemezeken jelennek meg a csodálatos muzsikák. A BMC Records kiadó mindig magasra teszi a lécet, hiszen magyar gyártású kiadványoknak kell megmérkőzni a nemzetközi piacon. Sportszerű küzdelemben már sokszor sikerült legyőznie a méltán ismert és elismert külföldi gyártók lemezeit. A hazai zenerajongóknak és audiofil búvároknak magas fokú zenei és hangzási élményben lehet részünk, amit szívesen hallgatnak.
Clément Janinet kvartettje az Ornette Under The Repetitive Skies amelynek tagjai Hugues Mayot tenorszaxofon és zongora, Joachim Florent nagybőgő, Emmanuel Scarpa dob és vibrafon harmadik, III. jelzésű lemezükön a fő hangszerükön kívül mindnyájan játszanak ütőhangszereken. Ahogy a csapat teljes neve – Ornette Under the Repetitive Skies, azaz „Ornette, repetitív égboltja alatt” – sugallja, Janinet-nek a kvartett számára írt kompozícióit a 60-as évek free-jazz óriásai – Ornette Coleman, Pharoah Sanders és mások – műveiben jelenlévő líraiság, valamint Steve Reich, Philip Glass vagy John Adams kortárs repetitív zenéjének hangzásbeli és ritmikai textúrái egyidejűleg inspirálták. Az együttes olyan élénk zenei költészetet és testet alkot, amely tele van ívekkel, élekkel és barokk felépítéssel, hogy ezer oldala egyetlen meghallgatáson túl is lenyűgözzön.
Az új lemez anyaga telis-tele van repetitív zenével és free jazz-el, a hegedűművész és „játékos cinkosai” kitaláltak ki egy saját stílust, amely éppoly brutális, mint csábító. Az O.U.R.S lemezén az együttes ördögien táncol, Clément Jaminet egy kicsit többet visz a trilógiává vált új album szellemébe. A formák hossza, a hetvenes évek szólói, a Coltrane-i szellem, az afrikai transz, az ősök népi táncai és a himnuszok megújultak. A zenedarabok mindegyikének magától értetődő szépsége nagyon is ennek köszönhető, a hangzás talán jazz-rock inspirációjú, de új ötleteket nyit a kvartett pályáján. Clément Janinet, miután Didier Lockwood-nál tanult, 2007-ben első díjat nyert a CNSMDP Jazz és Improvizált Zene versenyén, majd megnyerte a Festival de la Défense-t. Munkáit az afrikai és dél-amerikai zenék ihlették, inspirálják saját játék-technikáinak kidolgozására, amelyeket beépít improvizációiba. 2017-ben létrehozta a OURS (Ornette Under the Repetitive Skies) nevű kvartettjét, amellyel együttes-vezetőként vette fel első albumát. Clément Janinet több mint 35 országban 700 koncertet adott.
A Mowgli trió egyesítette erőit, hogy ráleljenek az organikus és elektronikus hangzások egyszerre ártatlan és vad keverékére. Az együttes tagjai a Gueule De Boa című lemezükön büszkék nyers és furcsa mivoltukra. Ferdinand Doumerc – szaxofon, Bastien Andrieu – billentyűs hangszerek és Pierre Pollet – dob felállással új zenei anyaguk született a BMC Records gondozásában. Együtt keresik azt az utat, ahol keveredik az organikus és az elektromos, a lüktető és az éles, az ártatlan és a vad. Első lépéseik 2015-ben egy saját kiadású albumhoz vezettek (Ivre de la Jungle), most pedig energiával teli, dallamos electro-jazz anyaguk tele van fülbemászó és kitartó riffekkel, de keveredik kísérletezéssel is. Maugli egy képzeletbeli dzsungel szenvedélyes interpretációját adja őrjöngő és nyüzsgő hangvilággal. A Mowgli zenéje emlékeztet arra, hogy az electro-jazz még mindig termékeny talaj. Mámorító és fülbemászó riffek keverednek kísérleti témákkal, aszimmetrikus, mégis táncolható groove-okkal – dús zene, amelynek sűrűn fonódó indái között úgy hatolhatunk egyre beljebb, akár egy őserdőben.
A 2000-es évek elején az elektro-jazz azáltal, hogy átitatta a gépek energiájával a feje tetejére állította a jazz pályáját. Maugli zenéje része ennek a zenei bugyborékolásnak, egy olyan hang univerzummal, amely integrálja a mai kor összes kódját: erőt, vibrálást, telítettséget. Az improvizációra vágyó zenészekkel a csoport a felfedezést avantgárd megközelítésébe helyezi. Fülbemászó és bódító riffek keverednek kísérleti tételekkel, amelyek gazdagítják a három zenész interakciójának kirobbanó oldalát. Ritmus-munkájuk is összetett, aszimmetrikus fordulatokkal tökéletesen elsajátított groove-ot alkotnak. A lüktetés domináns helyet foglal el, a legtáncosabb darabok záróköve, de amikor nem táncolunk, elmenekülünk és belemerülünk a sűrű és bőséges zenébe.
Borbély Mihály Quartet – Miracles of the Night. A Borbély Műhely kezei között a hangsúly még az előző lemezeknél is erőteljesebben mozdul a szabadság felé. A cím nem annyira a szerzemények hangulati-dinamikai karakterére utal, sokkal inkább a hallgatás-befogadás ideális helyzetére – ez a zene elmélyülést igényel. Az éjszaka csodái rejtőzködnek, de aki figyelmes, felfedezheti a lemezt inspiráló, előtűnő árnyalatokat Jancsó és Pilinszky, Miles Davis és John Coltrane szellemiségét. A kvartett lubickol az improvizáció óceánjában, számos zenei színt, karaktert, sőt akár szélsőséget villant, nem mellőzve a humort és a drámaiságot sem. Az együttes tagjai: Borbély Mihály szoprán-, alt- és tenor szaxofon valamint tárogató és klarinét, Tálas Áron zongora, Horváth Balázs nagybőgő és G. Szabó Hunor dob. Az általuk játszott improvizációs zene a jazz, a kortárs zene, a Kárpát-medence és a Balkán népzenei örökségének ötvözete, amelyet érdekes dallam variációkkal telítenek, most finoman átlátszó, máskor erőteljes ritmust mintákkal.
Borbély Mihály a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumban és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán tanult klasszikus klarinét és jazz szaxofon szakon. Pályafutása során igazi sokoldalú muzsikussá vált, aki a nép- és világzenétől a jazzen át a kortárs zenéig különböző zenei stílusokban dolgozik. A szaxofon és a klarinét mellett számos népi hangszeren játszik, köztük a gyönyörű hangzású magyar tárogatón. Az egyik legsokoldalúbb multiinstrumentalista, kompozícióit jeles kamaraegyüttesek és szimfonikus zenekarok szólaltatják meg. Élete következő szakaszának és zenei filozófiájának fontos része a tanítás. 1979 óta tevékenykedik fiatal jazz zenészek nevelésében. 1986-tól a Bartók Béla Konzervatórium, 1990-től a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Jazz Tanszékének tanára, utóbbiban 1997 és 2000 között tanszékvezető. A fent említett tevékenységeken kívül előadásokat és tanfolyamokat is tartott Magyarországon és külföldön egyaránt. A Miracles of the Night című lemez egy figyelemre méltó munka olyan csapattól, amely nyilvánvaló tehetsége miatt nemzetközi reflektorfényt érdemel.
Mozes & Kaltenecker – Futurized. Kaltenecker Zsolt először 2017-ben dolgozott együtt a Belgium és Budapest között ingázó Mózes Tamara zongorista-énekes-dalszerzővel egy electro-jazz együttesben, ahol már több dalt is közösen komponáltak, duóban 2020-ban kezdtek el játszani. Progresszív, kamarazenei art-popként is leírható zenéjükben Zsolt hozza a billentyűs részeket és az effekteket, Tamara az ének témákat és a szövegeket írja, a dalok szerkezetét pedig közösen dolgozzák ki. A Futurized lemez rettentően izgalmas, határokat feszegető és eltéveszthetetlenül egyedi hangvételű, ugyanakkor nagyon kerek egész koncepciót rejt, sajátos, leginkább a kamarazenei artpop kifejezéssel leírható műfajt képvisel. A lemez műsora az időn-kívüliség hangulatát árasztja, gyermekkori emlékeket és a jelen modern világát álomszerűen keveri, könnyed színkavalkádot hív életre vagy egy Tarkovszkij-film jelenlétére utal. A címadó Futurized szövegében a jelen és a jövő dimenziója keresztezi egymást. Elhangzik továbbá a Misirlou című görög népdal és az I’m Still Standing című Elton John-szám feldolgozása is.
…”A felállásban egy billentyűs hangszer és egy énekes van, ami alapvetően egy kamarazenei formáció. Nincsenek előre felvett alapok, nincs dobgép, nincs szekvenszer, semmi felesleges elektronika. A felvétel teljes mértékben élő, egy az egyben készül, amint játszunk. A dalokban sok hangszer (szintetizátor, elektromos orgona, elektromos zongora, torzított basszus) szól, amiről a modern pop-rock, de akár a metál is az ember eszébe juthat, ezért az ének is egy kicsit ebbe az irányba megy el…” – nyilatkozta Zsolt. Műsorukban a jazz, a pop és az improvizáció találkozik az elektronikus hangzásokkal és progresszív zenei elemekkel, ami sajátos, leginkább a kamarazenei artpop kifejezéssel leírható műfajt eredményez.
Fekete-Kovács Kornél, Harcsa Veronika, Dan Bárta & Robert Balzar Trio – Different Aspects of Silence. A csend témáját körül tapogató zenei program zömét Fekete-Kovács Kornél jegyzi, aki érzi is ennek felelősségét. …”Minden egyes eljátszott hang mögött ott sorakoznak mindazok a hangok, amelyek a csendben fellelhetőek voltak, így azonban megfosztattak a megszólalás lehetőségétől.”… Tehát a zene determinál, ugyanakkor felszabadít, ez pedig a zenei koncepcióban is megnyilvánul. A lírai, elegáns és intim hangvételű szerzemények szövegeit Kornél olyan szerzőktől válogatta, mint William Blake vagy a szúfi filozófus és költő, Rúmi. Az együttes tagjai: Fekete-Kovács Kornél trombita, szárnykürt és elektronika, Harcsa Veronika és Dan Bárta ének, Vít Křišťan zongora, Robert Balzar nagybőgő, Kamil Slezák dob. A vendégművészek megtiszteltetésnek érzik, hogy részesei lehetnek ennek a nemzetközi projektnek. Fekete-Kovács Kornél 2005-től a Magyar Jazz-művészek Társaságának tagja, 2009-től elnöke. 2006 elején megalapította saját kvartettjét. Zeneszerzőként számos kisebb kompozíció mellett a „Budapest Jazz Szvit” szerzője, amely az első Budapest Jazz Orchestra számára íródott darab. Harcsa Veronika eddig húsz ország fesztiváljain és klubjaiban lépett fel. Neves hazai produkciók meghívott vendége, rendszeresen dolgozik együtt Nicola Conte olasz producerrel. A csend különböző aspektusai című produkció során Fekete-Kovács Kornél Liszt-díjas trombitaművész-zeneszerző nem kisebbre vállalkozik, mint tűzzel ábrázolni a vizet, eltáncolni a kövek mozdulatlanságát. Az egyes részek a lét alapvetéseit mondják el a muzsika nyelvére fordítva. Hangzásban megidézik mindezt, természetesen egy kicsit áttranszformálva ezt azokra a hangszerekre, amiken játszanak.
A dalok ezúttal a hangszínbeli gazdagságáról is híres Harcsa Veronika, valamint a legjelentősebb cseh díjakat többször elnyert, szuggesztív színpadi jelenléttel bíró Dan Bárta hangján szólalnak meg. Az igényesen megkomponált témák kollektív és irányított improvizációkkal váltakoznak, fenntartva a felszabadító erejű kötöttségek és a kötetlenség egyensúlyát. A műveken keresztül a csend tapasztalatától elidegenedett, 21. századi hallgató árnyalt zenei képet kaphat a csend különböző aspektusairól.
…”Hiszek abban, hogy ha kimondunk egy szót, vagy eljátszunk egy hangot, annak olyan rezgése van, ami megváltoztatja a saját és a környezetünk állapotát is”… – Harcsa Veronika.
…”Az előkészület mindig hosszabb időt vesz igénybe, mint a megvalósítás, ami valamiféleképpen szakmunka. A hangszerünkön gyakorolni kell, az anélkül nem szólal meg. De, a zene az ember fejében van, az érzéseink és a gondolat ereje nagyon fontos”… – Fekete-Kovács Kornél
És, hogy ne csak a felvételek zenei értékéről szóljunk, záró megjegyzésként álljon itt az, hogy a BMC által gondozott lemezek kiváló hangmérnöki munkák, az audio-berendezések tesztelésénél és kvalitásainak megítélésénél is jó hasznukat vesszük.
További információ:
Budapest Music Center
1093 Bp. Mátyás utca 8.
https://bmcrecords.hu/
e-mail: info@bmc.hu