A ronda nagy zöld béka
Az audio-világban rengeteg lehetőség van kipróbálni elképzeléseket, új tanokat, régi beidegződéseket, hiteket és tévhiteket. Egy erősítő, egy pár hangszóró, vagy egy tucat kábel vizsgálata esetén több oldalról tájékozódhatunk és vizsgálódhatunk is. De nagyon motiváltnak kell lenni, hogy valóban megtanuljuk a hangszedők vizsgálatát. A hangszedők nagyon kis komplex lények és bizony eltart egy ideig míg a szakavatottak megtanulják hogyan is kell létrehozni egyet. A hangszedőgyártókat gyakran őrültnek titulálják, mert nem hagyja nyugodni lelküket egy-két tényező és egy idő után felfednek néhány kezdetben jelentéktelen kérdésre adható választ. Hangszedőt csak kellő szakmai alázattal lehet gyártani. A mikroszkopikus méretű alkatrészek összeszerelése a kézügyességen kívül teljes lelki harmóniát igényel. Mindezek hatványozottan igazak egy olyan elismert szakember hangszedőivel és tevékenységével kapcsolatban mint Alt Jouk van den Hul akit csak „mester”-ként szokásos emlegetni.
A Van Den Hul hangszedő fogalom a szakmában. Ezt így leírni talán közhelynek tűnik, de közelebbi vizsgálódás után megértjük, nem túlzás. Egy fadoboz van előttünk, rajta kézírás és céges információk. Kinyitva elénk tárul a lényeg és egy kis kézzel írt technikai információ a doboz fedelének belső oldalán, beleértve az ajánlott tűnyomás, a hangszedő tömege, kimeneti terhelés, optimális impedancia és a teljesítmény. A szöveg tartalmaz egy speciális kódot, amely utal a hangszedő építésével kapcsolatos összes részletre és az anyagfelhasználásra. Annak ellenére, hogy a VDH egy nagy cég, a hangszedők még mindig a mester saját kézével készítettek és ezt hitelesíti is aláírásával a dobozon.
Frekvencia menet: | 5 – 55.000 Hz |
Ajánlott impedancia: | 100 (kisebb, mint 200) Ohm |
Kimeneti feszültség: | (1 kHz 5.7 cm/s): 0.65 mV RMS |
Csatorna szétválasztás (1kHz/10kHz): | kisebb, mint35/30 dB |
Ajánlott hangkar tömeg: | 6 – 10 gramm |
Tűerő: | 13.5 – 15.0 mN |
Tömeg: | 8.2 gramm |
Ár: | 2690 EUR |
Forgalmazó: | Zebraudio |
Minden Van den Hul hangszedő modell hangzása nagyon jó, de akkor a legjobb, ha amennyire csak lehet, precíz a beállítás. Természetesen figyelembe kell venni a kar-kompatibilitási tényezőket is. Ezen felül – bármennyire furcsának hat – szükségünk van a megfelelő gondossággal elvégzett, 100 óra „bejárató” használatra a tű polírozása céljából. Miután az „aranybéka” aranyszál tekercselésű az első 100 óra alatt a tűerőt csökkenteni kell valamivel alacsonyabbra, mint az előírt 1,3 gramm. Nem egészen fél gramm csökkentés, az ami szükséges. A VDH hangszedők úgy készülnek, hogy elérjék az optimális teljesítményt 100 óra után. Ha „végig hallgatjuk” ezt az időszakot meghalljuk, hogy ez az állítás rendkívül következetes, tapasztalatokon alapszik. Az első 50 órában a sávszélesség korlátozott, a dinamika szerényebb. Egy vadonatúj Frog Gold pontosan tükrözi ezt az élményt. Amikor új, akkor konzervatív és túl meleg a felső basszusa, egy cseppet hiányoznak a finom részletek és általában egy kicsit kevés az érzelmi kapcsolat. Miután eltelik az ötven óra a hangszedőnk magára talál, kivéve talán a felső basszust, amely még ekkor is „vastagabb” és unalmas. De 100 óra után ez a jelenség teljesen eltűnik. A felső basszus válik az egyik 5 csillagos tulajdonságának és folyamatos lesz a holografikus sztereó panoráma (másik ötös). Idővel a már csökkentett tűerőt emelhetjük 1,45 grammra, még akkor is, ha ez több mint az előírt 1,3 gramm. A hangzás így kap egy folyékony, fürge és agilis felső basszust és gyönyörű szabadságot a dinamikatartományban. A dinamika az idő elteltével nagy mértékben változik. Minden kibontakozik a megfelelő sebességgel, csak türelem!
Minden Van Den Hul hangszedőben a híres, szabadalmaztatott VDH-IS tűprofilt szerelte a mester. Ennek eredményeként az említett forma a legjobb a kívánt hangzás eléréséhez. A nagyon alacsony tűerőből következően kisebb a lemezkopás. Érzékeny a vízszintes követési beállításra (VTF) és mint a legtöbb hangszedő, érzékeny a páratartalomra, a légnyomásra és a hőmérséklet ingadozására. A basszus hiánya a túlnyúlás rossz beállítására vezethető vissza.
Egy másik fontos szempont azok számára, akiknek sok hallgatni való lemeze van, hogy bár a kezdeti költség nagyjából magas a VdH valójában nagy értéket képvisel.
A Frog Gold egy dupla mágnessel és arany tekercsekkel készült verzió, ezek az összetevők biztosítják dús kolorációval rendelkező hangját. A teljes mértékben kézi összeszereléssel készült hangszedőben a tekercs a Grashopper III., a pólusvas és a felfüggesztés a Grasshopper IV. típusból kölcsönzött, a lehető legjobb megoldások az ezen az áron elérhető modellek között. A 15-20 mikron vékony drótból készült tekercsek nagyobb rugalmasságot követelnek a gumi felfüggesztéstől. Ez hatással van a barázda-követő képességre, főleg a közép-hangok reprodukálására és a legfelső hangtartomány simaságára. A hagyományos tűprofilok jó 1000 üzemórát bírnak ki. A VDH-nál alkalmazott speciális gyémánt köszörülési technológia mintegy 3500 órát üzemelhet. Természetesen ennek feltétele a tűráejtéses „balesetek” elkerülése. A jó hír az, hogy a tűcserére a Van den Hul a hangszedő költségének töredékéért képes.
Abban a pillanatban amikor megszólal a zene a hangzás olyan gazdag és teret kitöltő, hogy rögtön érezni a szív és a lélek jelenlétét. Az „otthoni koncert” tele van az élettel és a vitalitással.
A régebbi RCA, Decca, MCA, CBS, Capitol kiadású komolyzenei felvételek hallgatásakor felmerül a kérdés, (az 50 éves felvételek elevenségének hallatán csak rázom a fejem) mitől olyan csodálatos ez az időszak? kik voltak ezek a zsenik a műszaki fülkében? Van valami az ’50-es évek végén ’60-as évek elején készült hangfelvételek hangminőségében amit a mai kor technikájával is nehéz felülmúlni. Lehet, hogy van tisztább és átláthatóbb hang, de nincs több közvetlenség, megnyerő érzelem.
A Van den Hul – The Frog hangszedő tud szórakoztatni. Kiemeli az előadások szellemiségét és esetleges humorát. Amit hangzásban kapunk az a szokásosnál nagyobb, teljesebb és gazdagabb. Több színtelítettség és sűrűség. Mélyebben hat a dallam, mélyebben érint a zene. Ha nem akarunk tesztelni, vagy analizálni, hagyjuk, hogy a zene lenyűgözzön, rájövünk, hogy nincs nagyobb szerepe a sávszélességnek vagy a dinamika-tartománynak. Nem is több a hangsúly, a kisugárzás, a fény. Terápia a léleknek, tudja, hogyan kell megjeleníteni a muzsika báját. Ez ügyben minden VDH hangszedő estében más a helyzet, de a lényeg az általános egyensúly. Kapunk nagy mélységélességet amely összefüggésében betekintést enged a zene érzelem világába és szinte vizuális élménnyel lát el. Van egy direktség, a hang nem mesterséges és modulált. Ez a hangszedő nem lusta, de nem is sovány. Világos és rugalmas, mint egy nagy táncos, aki úgy tűnik, laza, ha akar, de van benne egy alapvető erő, ami lehetővé teszi a mozdulatait, hogy úgy fogalmazzuk meg: láthatatlan kontroll és erő. Ez egy elégedett mosolyt kiváltó élmény.
A hangzáskép/hangszínpad mélységét keresők hamar rájönnek a Van den Hul Frog hallgatása közben elmélyülnek a szobát betöltő hangzásban. Talán a legmélyebb színpadképet mutatja, míg a (hangsugárzók bázistávolságának helyes beállítása után) szélesség megfelelően nagy méretű. Ez lehetővé teszi, hogy a hangszerek a klasszikus ülésrend megfelelő helyein a tőlük megszokott terjedelemben könnyedén szólaljanak meg. A klasszikus zene kedvelői élvezni fogják ahogyan a különböző hangszercsoportok, vonós szekció, fúvósok és a hátul játszó ütősök életre kelnek a saját megfelelő helyükön. Ha a Van den Hul Frog hangszedőt használjuk és mégis van megjelenítési probléma akkor azt máshol kell keresni a rendszerben.
Konklúzió
A Frog Gold a VDH gyártmánypalettáján a középmezőnyben helyezkedik el, tehát van jobb nála a sok között, de mégis elvarázsol, egyedi, színes hangzást biztosít. De még milyet! A zeneimádók többsége nem feledkezik meg a Van Den Hul hangszedőkről, amennyiben előrelépést szeretnénk a rendszerünk elejének fejlesztésekor mindenképpen nézzünk utána, érdemes.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 80% |
Kivitel: | 100% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 85% |
Összesen: | 91% |
Pro
+ a frekvenciák hangra való lefordításának simasága
+ az „otthoni koncert” tele van az élettel és a vitalitással
+ mély színpadképet mutat
Kontra
– olyan csúnya, hogy az már szép
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio
Telefon: : +36-30/210-0400