A cég életében az elmúlt két évben lezajlott változások több újdonságot is jelentettek. A Thorens márka Gunter Kürtel általi beszerzése és az eredetileg svájci vállalat Németországba, Bergisch Gladbach városába történő áttelepítése után, új modellek születtek. Az új fejlesztések eredményeit a müncheni High-End Show alkalmával szokták bemutatni, ami idén sajnos, az ismert okok miatt elmaradt. Szerencsére a hazai forgalmazó rendelkezik az új készülékekkel, amelyek közül most a TD 1601 modellt választottuk, mint a 70-es évek egyik legendájának folytatóját.
Ezt a lemezjátszót az egykor oly népszerű TD 160 új kivitelezésének kell tekinteni, bár kívülről nézve azonosak tűnnek, belső struktúrájukban mégis különböznek egymástól. A régi 160-as modell a kor lemezjátszó-különlegessége volt, rugós felfüggesztésű sasszival, amit egy amerikai gyártó, az Acoustic Research fejlesztése inspirált. A rezonanciák karbantartására és elvezetésére egy akkor teljesen új és szokatlan megoldást kínált, amit sokan, sokszor másoltak. A Thorens mindig szeretett hivatkozni a Linn LP12-re, amely kétségtelen hasonlóságokkal rendelkezik, de időközben rengeteg saját fejlesztésen ment keresztül. (valójában az 1965-ös kiadású Thorens TD150 típus ihlette a Linn céget, hogy létrehozzák az LP12 modellt) Kitérőnk az időbeni történések miatt érdekes, a nagy különbségek az új modell velejárói.
Koncepció: | rugós alvázzal szerelt lemezjátszó szíjhajtással |
Kivitel: | keretes, magasfényű fekete vagy dió furnér |
Sebesség: | 33 1/3 és 45 fordulat/perc, szabályozott szinkron motor |
Méretek: | 454 x 180 x 369 mm |
Tömeg: | 10.9 kg |
Ár: | 1 025 000 HUF |
Annak érdekében, hogy az új lemezjátszó tovább vigye a hagyományt, de mégis mindentől különbözzön, Gunter Kürten a Thorens főnöke, a Thorens TD 1601 lemezjátszó kifejlesztésével Helmut Thiele lemezjátszó specialistát bízta meg, aki már több csúcsmodellt is létrehozott. A mechanikai megoldások és az elegáns megjelenés Helmut Thiele-től származik.
Helmut Thiele ipari tervező-mérnök, 1951-ben született. A Ruhr egyetem gépészmérnöki karát végezte Bochum-ban, 1978-ban, majd ipari formatervezést tanult. Formatervezői diplomázása óta termékfejlesztő, elsősorban a Spielhoff és Lotsch irodáknak dolgozott, majd 1993 óta szabadúszó.
Több mint 35 éves szakmai tevékenysége során számos kulcsfontosságú terméket alkotott. Ezek egyrészt hifi-termékek, de a hangszórók tervezésében és az ipari-elektronika területén is szerzett tapasztalatokat. Az említett területekről különböző szakemberekkel és gyártókkal kialakított kapcsolatrendszere révén sok konzultációs tevékenység keretében remek termékeket hozott létre. A szakterületén „nagymester” már bizonyított a Thorens TD 309 Tri Balance lemezjátszóval.
Helmut Thiele és Walter Fuchs (aki akusztikai- és analóg elektronika-méréstechnikai szakember és komolyzene-rajongó) együtt teljes újratervezést hajtottak végre. A TD 1601 tele van innovatív technológiával, amiket olyan szakemberek fejlesztettek ki, akik igazán érzik, a régi TD 160 hagyományát. A Thorens talált egy gyárat Tajvan szigetén – az tudvalevő, hogy a hely jelenleg a precíziós technika abszolút központja. Más ázsiai országokhoz képest Tajvan az analóg tökéletesség zászlóvivője. …„Nagyon szerencsések voltunk a tajvani gyártóval. Az első beszélgetéstől kezdve világossá vált, hogy a társaság főnöke évtizedek óta Thorens rajongó. Megtiszteltetés számomra, hogy képes előállítani ezeket a lemezjátszókat.”… – nyilatkozta Gunter Kürten.
Szerkesztőségünkbe a TD1601 magasfényű dió furnérral készített modell érkezett. Egy biztos, a Thorens TD 1601 modelljének bizonyítani kell az árát, tehát meg van rakva minden jóval.
Soroljuk.
A készülék a gyönyörű megjelenés, az arányok, a tömeg és a szilárdság együtthatójának mintaképe. A kezelőszervek, a lábazat és a csatlakozások megjelenése, valamint a speciális kar kivitelezési egységet mutat, egyértelművé teszi, hogy ez nem egy „régi játékos” új ruhában. A TD1601 az egyik fontos része, a vastag, sűrű MDF bázis, a szabályozható lábazat segítségével vízszintbe állítható, más készülékek esetén ez nem opció.
A Thorens TD1601 típus esetében továbbfejlesztették a már régóta favorizált rugózást úgy, hogy felülvizsgálva a rögzítési rendszert, megoldották az állandó oldalirányú és az oszcillációs problémákat. A szerkezet egy egyedi megoldású, három lágy-rugón nyugvó sasszi, ami biztosítja a teljes rezonancia-elcsatolást. A tervezők a kabinet aljára – tehát nem a felső lemezen – szerelt kúpos rugókat használnak, ellentétben a legtöbb, a piacon jelenleg megjelenő egyéb, vázszerkezettel. Ennek eredményeként a sasszi nem függesztett, hanem rugókra támaszkodik. Egy szorosan rögzített acélszál egy alsó acélcsappal csatlakozik az alvázhoz, amely megvédi a sasszit az oldalirányú kilengéstől, így csak függőleges irányban mozoghat, biztosítva az alváz tiszta dugattyúszerű lengését. Az acélhuzal feszítése egy hatszögletű sárgaréz oszlop elforgatásával állítható be. A stabilitás akkor sem zökken ki, amikor a motor teljesítménye a legerősebb és induláskor a szíj erőteljesen elhúzza a még álló tányért. Ez a legegyszerűbben beállítható nyomórugós mechanika, amellyel eddig találkoztunk.
Az áramellátás feladatát nem egy szolid képességű hálózati adapter, hanem egy külön épített, elektronikus sebesség-szabályzóval ellátott analóg tápegység látja el, ami egy reteszelhető speciális csatlakozón keresztül kapcsolódik a lemezjátszóhoz. Ez egy finoman stabilizált, lenyűgöző méretű lineáris tápegység.
Az elektronikus sebességváltás a 33 és 45 rpm fordulat között a lemezjátszón egy mozdulattal átkapcsolható, így a fél sebességgel vágott, nagyon jó hangminőséget képviselő, 45-ös fordulatú nagylemezek is maximálisan élvezhetők.
A tápegység egy precíziós, nagy nyomatékú motort lát el energiával, ami szíjáttétellel hajt egy kiegyensúlyozott, nehéz, alumíniumból (ALMG1) készült tányért.
Az segéd-tányér is precíziósan megmunkált alumínium. Kettejük érintkezési pontja többszörös elem-analízis (FEA) után került kialakításra, hogy elérje a konzisztencia és a hangminőség érdekében választott, legalacsonyabb rezonancia pontot. Mindehhez adott egy aránylag széles, polírozott, lapos gumi-öv állítható feszítéssel. A lemeztányér csapágya Delrin-ből készül. A Polioximetilén (POM), más néven poliacetál egy német vegyész, Herman Staudinger felfedezése. 1960 körül a DuPont cég bocsátotta forgalomba Delrin márkanéven. A POM sok kiváló tulajdonsággal rendelkezik, ilyenek: a nagyfokú keménység, kismértékű kopás, jó rugalmasság, csekély nedvszívó képesség.
A lemeztányér tengelye rozsdamentes acélból készült, golyón forog, a Japán MMB Co. gyártmánya, karbantartást nem igényel. A Thorens mérnökei azt javasolják, hogy a főtengely csapágyat 15 évente (!) olajjal kezeljük.
A TD 1601 lemezjátszó a saját fejlesztésű TP 92 típusú hangkarral rendelkezik, amely hidegen hengerelt, extrudált alumíniumból készül, tömege 11 gramm. A hangkar közepes tömegű, 10 – 20 l0-6 cm.dyne közötti engedékenységű hangszedőhöz tervezték.
A shell segítségével 5 mm-en belül állítható a túlnyúlás, lehetőség van az azimut-beállítására. A csillapító-elem, amely hozzávetőlegesen a hangkar közepére erősítenek, célja az alumínium cső rezonanciájának csillapítása.
A TP 92 hangkar kardán csapágyas kivitel, amely követi a Baerwald/Loefgren „A“ geometriát. A kiváló minőségű, nagy pontosságú csapágyak Japánból származnak piacvezető szállítótól. A karmagasság (VTA) állítható. Az állítható ellensúly a szokásos, egyszerű, kalibrált, rozsdamentes acél tömb, amely a karcsonkon csavarmenet mentén forgatható. A beszerelni kívánt hangszedő gravitációs középpontja, a vízszintes mozgásért felelős karcsapágy és az ellensúly egy vonalban vannak, biztosítva a jó dinamikus és statikus kiegyensúlyozottságot, minimálisra csökkentve a torziós rezgést.
A karszerkezet a lemez közepe felé irányuló „húzását” egy ferrit-mágneses antiskating (nem rugós, nem damilos!) egyenlíti ki. Az innovatív, de egyszerű mágneses antiskating-rendszer súrlódása = a nullával.
A TD 1601 több funkciót is tartalmaz, amelyek növelik a használat kényelmét. Beszerelésre került egy optikai érzékelővel működtetett, végállás-kapcsolóval kombinált, elektromos karemelő-modul, ami a lemezoldal befejezése után automatikusan kikapcsolja a meghajtó-motort és felemeli a kart. Az elektronikus karlift segítségével gombnyomásra fel és le engedhető a hangszedő és tovább tehető a kívánt rész lejátszásához. Igény esetén a gyár által preferált hangszedők, mint pl: a szintén újdonságnak számító Audio Technica OC9X modell, kiválóan használhatók.
A kar huzalozásában van egy ötödik, extra föld-vezeték, amely lehetővé teszi a kar teljes szakaszának földelését, hogy elkerüljék a csapágyakon áthaladó áramot.
A készülék hátoldalán található egy RCA és egy XLR csatlakozó pár szabadon választható a kimeneti kábelek részére.
Meghallgatás
A megfelelő körülmények biztosítása során nemcsak az elhelyezésről gondoskodtunk egy Solid-Tech állvány segítségével, hanem egy Jadis DPMC elektroncsöves phono-előerősítő rendszerbe-kapcsolásával és a különböző hangszedők (Benz Micro ACE-L, VDH Frog Gold) beszerelésével, kipróbálásával valamint remek kábelek (VDH D501) használatával „felöltöztettük” a lemezjátszót. A következőkre jutottunk.
Ki kell fogni egy nyugodt és csendes estét – amiből mostanság egy kicsit sok is adódik – hogy meghalljuk, mennyire csendes és pontos hangzású ez a lemezjátszó. A TD 1601 hangzás-teljesítménye jól kontrollált és kifinomult, az első hangjegytől teljesen kiegyensúlyozottnak hangzik.
Joni Mitchell – Mingus című albumának (Asylum Records W53091) anyagán valóban hallani, ahogyan a zene lélegezni kezd. Az élmény jól meghatározható és állandó, legyen szó énekről, gitárról, szaxofonról, elektromos-zongoráról vagy az ütős-hangszerek hangzásáról. A magas hangok nem tolakodóak, de figyelemre méltók. Ez bizonyíthat a felvételen egy finom, a háttérben elhangzó információt is, ám tonálisan ez nem igazán számít. A cintányérok felületén az ütő koppanása, a rezgéshullámok terjedése és a hangfekvésük ugyanolyan egyértelműek, mint a szaxofon célzott, fúvós-energiái. A hangok kolorizációjának öröme ellenére világosan megkülönbözteti az egyes hangszerek felhangjait. A dobok és a zongora mélyebb fekvésű hangjai akár lengedezhetnek, hitelesen és izgalmasan adják át az együttes csodálatos ritmusát. Az analóg technológia és a régi felvétel bizonyítottan, tökéletesen illeszkednek egymáshoz. Rengeteg részlettel kényeztet, mindenekelőtt kiválóan finom, dinamikus felbontással.
Klasszikus, nagy-zenekari felállásban hallgattuk meg Brahm II. zongoraversenyét Sviatoslav Richter és a Orchestre de Paris előadásában, Lorin Maazel vezényletével. (EMI C06902040) Összeállításunk a hangszereket egyértelműen a kijelölt helyükre helyezi, a réz és fafúvósok és az ütős hangok, még a „csendesebb húrok megpendítése” esetén is esztétikailag pontosak, létrejön a hangzási egyensúly. Nem észlelhető semmiféle indokolatlan túlzás vagy hiányosság. A hangsúly nem a tiszta jelkopírozásra koncentrál, hanem az előadás hangulatára. Különösen azért, mert a Thorens TD 1601 természetes, eszköztelen, hangszerekhez közeli, mégis buja hangzást produkál. A hangok, amelyek egy Steinway Grand Piano-tól származnak tiszták és tökéletesen időzítettek. A zenei események gazdagon tálalva harmonikusan egységben kerülnek tálalásra. A zene egyes alkotóelemei egyszerűen „bepattannak” a helyükre.
A létrehozott zene hiteles és magával ragadó. A TD1601 tonálisan kiegyensúlyozottan játszik, kissé visszahúzva a frekvencia spektrum mindkét végét, és egy kis akcentust helyezve a középre. A nagy felbontás különösen középen érzékelhető. Sok részletet kapunk az egyes hangoktól, hangszerekről, de az alkalmazott felvételi technológiától is. Ennek ellenére a legtöbb esetben a Thorens nem disszekcionálisan viselkedik, hanem a részleteket mindig a zenei egész részeként mutatja be.
A hangzás bármely frekvencia-tartományban nagyon nyitott és tiszta, különösen érdemes ezt megfigyelni a mély-hangok esetén. Ralph Towner öttagú formációban előadott City of Eyes című albuma nagyon jó példa a basszus megvalósítására. (ECM1388) A mély-hangok, legyen az akusztikus-gitár, vagy dob és nagybőgő minden szinten, különféle árnyalataikban hihetetlen lendületet hoznak a muzsikába. A basszus-tartomány megvalósítás sokrétű, attól függően változó, hogy milyen hangszer kelti a mély hangokat. Ennélfogva lehet finom, puha vagy sziklakemény. A Thorens tudja, hogyan kell a nagyon finom dinamikai árnyalatokat tisztán megjeleníteni. A dinamika szempontjából sincs mit kritizálni, (a rockzenei basszusgitárosok megjelenítéséhez más hangszedőre van szükség) lehet nagyobb hatás várni, de akkor az a finom árnyalatok rovására megy.
Fentiek mellett a Thorens TD1601 lenyűgözően ábrázolta a teret. Pontosan és élénk kontúrokkal helyezi el a zenészeket és a hangszereket a megfelelő akusztikai térben. A leképezett hangszínpad „kezdőpontja” a felvételektől, a hangmérnökök szándékától függően változik.
Ez a készülék a lemezjátszás pontosságáról és az őszinteségről szól – megmutatta hatalmát a lejátszott zene felett, semmi nem hangzott helytelenül – csak zene van. A lemezjátszó hangzása soha nem volt ideg feszültséggel telt, mindig magabiztos, részletes és dinamikus volt, a csendesebb szakaszok ugyanolyan izgalmasak, mint a hangosabbak. Nem észrevehető a hangmagasság instabilitása, az elektronikus vezérlésű motor stabilan tartja a sebességet, ez fölöttébb fontos a hegedűversenyek és kamaraművek meghallgatása esetén. A TD 1601 megmutatja, mit tud a tű egy LP-vel – mert egy természetes és zeneileg magabiztos partner – tőlünk elfogulatlanabbak már XXI. századi etalonnak is nevezték.
Konklúzió
A Thorens a világ legrégebbi szórakoztató elektronikai márkája. Az 1972-ben bemutatott TD 160 a luxus osztály referencia értékének számított, jól pozicionált ára is hozzájárult, hogy több ezer példányt adtak el belőle. A TD 1601 valódi fa kabinettel, rugózó sasszival, egyedi kar-konstrukcióval és szimmetrikus csatolással a klasszikus lemezjátszó-forma visszatérése. A Thorens készen áll a XXI. századi globális piacokon történő hódításra, egy német/svájci precizitással megtervezett termékkel, amely tökéletesen megfelel a hangzással kapcsolatos elvárásoknak.
A TD1601 pontosan megtalálja a megfelelő egyensúlyt a klasszikus értékek és a modern technika között. Nem kétséges, hogy részben a robusztus és mégis elegáns kialakítás miatt, de a fantasztikus ár/teljesítmény arányának köszönhetően is ez egy lemezjátszó-klasszis. Az intenzív technikai munka számos szabadalmaztatható fejlesztést eredményezett, ezért a TD1601 modell feltétlenül egy új mércét állít fel a márka számára. Ideális megoldást jelent a jó minőségű lemezjátszók piacán.
…”Elkötelezett vagyok a társaság hagyományai mellett, és úgy gondolom, hogy új feladataim tovább fejlesztik az analóg ékszereket fejlesztő cég hírnevét a High-End szegmensében. Új lehetőségeket látok a márka stratégiai megnyitásában.”… – nyilatkozta Gunter Kürten.
Pro
+ mesterfokon továbbvitt hagyomány
+ rugós futómű
+ speciális kar-konstrukció
+ külső tápegység
Kontra
– a karlift működése hallatszik, szerencsére csak mechanikus zaj, nem megy ki a jelútba
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Streamaudio Kft
Internet: www.streamaudio.hu
Telefon: +36-30/530-6192, +36-30/211-5253