Nem először van kezemben Taylor Acoustic gyártmány. Az elmúlt két évtized során szinte mindegyik hangsugárzó modellje szóba jött, igaz, egy másik, a régi, „papírra optimalizált”, Sztereó Magazin hasábjain. A tesztek rendre különlegességekről számoltak be, úgy küllemben, mint anyagfelhasználásban, mint hangzásban. Nem kis örömmel töltött el, hogy a Taylor Acoustic hazai termékei kiválóan szerepeltek a rangos európai és kelet-ázsiai kiállításokon és ezekről sok kritikus és hallgató elismeréssel nyilatkozott. Jó pár leendő megrendelő megnyugtatására felhívjuk a figyelmet, hogy a fejlesztések nem álltak meg, itt az új modell a Taylor Acoustic Concert-300.
Teljesítmény: | 150/300 Watt |
Frekvencia átvitel: | 29 – 30 000 Hz |
Érzékenység: | 89 dB |
Impedancia: | 8 Ohm |
Méretek: | 560 x 300 x 380 mm |
Tömeg: | 29 Kg |
Ár: | 32 990 EUR |
A hangsugárzó gyártás utolsó két évtizede a forradalmian új, vagy legalábbis az iparágban újdonságnak számító anyagokkal és technológiákkal való kísérletezésről szól, s ez a folyamat napjainkban is folytatódik tovább – a kommersz gyártóknál. Az egyedi termékeket, kis szériában, kézműves munkával előállító manufaktúrák esetében ez nem így van! Természetesen kísérleteznek és fejlesztenek, de az irány a természetes anyagok használata és a klasszikus fizika elméleteinek különleges prezentálása. A Taylor Acoustic hangsugárzóinak esetében az alapanyagok megválasztása alapos mérlegelés eredménye. Mivel nem készül tucat-darab, úgy a fa kiválasztása, mint a hangszórók és a többi alkatrész egymáshoz válogatása több éves munka eredménye. Ezután a kialakult hangzás finomítása következik, amit a konstruktőr Dávid Szabó Tibor személyes preferenciája, hangokról alkotott elképzelése határoz meg.
A Concert-300 modell kiviteli jegyeiben sajátos, ezt a valódi fa felhasználása, megmunkálása követeli meg és teszi lehetővé. Vonalvezetése és színvilága klasszikusokat idéző, cseppet sem csodálkozunk, ha felidéződik bennünk a Biedermeier vagy a szecesszió időszakának bútorkészítési irányzatai vagy az alpesi faházak inspirációja. A kivitel, a fa megmunkálása asztalosmesteri munka. Követelmény a hihetetlenül merev, abszolút rezonancia-mentes hangszekrény. A megrendelőnek szabad kezet adó választási lehetőség annak eldöntése, hogy a kesudió, mahagóni és teak fák közül melyik ékesítse nappaliját, megteremtve a stílbútorokhoz illő hangulatot.
A beszerelt magas-hangszóró a Scan-Speak klasszikus alkotása. A 33 mm átmérőjű selyem membránt egy folyadék nélküli hűtésessel megoldott, kétrétegű lengőtekercs hajtja. Könnyű, mindössze 0.45 gramm mozgó tömegével kifejezetten gyors frekvenciák kisugárzására képes, 30 000 Hz-ig lineáris átvitelű. Ehhez az energiát ferrit-mágnes biztosítja. Fekete front lapja fémből készült, alacsony rezonanciájú foglalattal rendelkezik.
A közép/mély hangszóró módosított Dynaudio gyártmány. A membrán és a membránszél anyaga, a lengőcséve és a kosár átalakításon esett át, hogy a legjobban feleljen meg az elvárásoknak. A reflexnyílás a basszus-tartomány energiáinak turbulenciáktól mentes kialakítású.
A keresztváltóban felhasznált magas minőségű alkatrészek listájába tartoznak a saját konstrukciójú légmagos-tekercsek, Mundorf ezüst/arany/olaj kondenzátorok és a saját fejlesztésű kábelezés. A biztonságos jel-bevitelről a rendkívül stabil, aranyozott csatlakozókkal ellátott terminál gondoskodik, 4mm átmérőjű vezetőt, banándugót vagy spade-csatlakozót tud fogadni.
Egy ekkora méretű „nagymonitor” hangsugárzónál sokéves munka a 40Hz alatti hangok megvalósítása, valamint a felvételeken fellehető apró részletek kivételes érzékenységgel történő bemutatása. A hangszínpad képének tükrözni kell a hangok elkülönítését, túl kell mutatni a zenemű gépies bemutatásán, érzelemrajzolással meg kell haladni a képzelet határait. A csúcsminőségű zeneművekből elképesztően jó hangzást kell felfedeztetni a hallgatóval.
Meghallgatás
Műszakilag nem mérhető, számokban nem kifejezhető az a képesség, ami a zenét a lehető legerőteljesebben és élénken reprodukálja. A funkcionalitás, a stabilitás és a technikai alapelvek betartása megdönthetetlen szempontok, de a zene éppen azért lelki műfaj, mert érzelmeket vált ki hallgatójából. A Taylor Acoustic Concert-300 hangsugárzó a gyártó hangról alkotott filozófiájába is betekintést enged, miszerint a zene sokszínűségében és szépségében reprodukálható, megszólalása lehet tiszta, természetes és a „gépi előállítású megszólalás” nélkülözhet mindenféle mesterkéltséget.
Korunk nagy zeneszerzői a „filmvászonra írnak” örök érvényű és sajnos sok esetben feledhető műveket. No, de minden klasszikus zeneszerzővel előfordult már, hogy akkor és ott nem értették meg művét, majd később halhatatlan lett. A szimfonikus nagyzenekar – legyen az a film aláfestő zenéje vagy éppen egy gyors mozgású jelenet akusztikus eszközökkel történő kiemelése – stúdió elektronikákkal pótolhatatlan „élő” hangzása nagyon megy a Concert-300 minden porcikájának. A képzeletre erősen ható megjelenítéssel bír, a hallgató a film nézése nélkül is tud érzelmekre, megtörtént és meg nem történt eseményekre asszociálni. A közép-tartományi felhangok annyi információt tartalmaznak, hogy több esetben vissza kellett hallgatni a felvételt, hogy megbizonyosodjunk ugyanazt a lemezt hallgatjuk, amit máskor is szoktunk. Most több lelemény, ötlet, találékonyság jön át a levegőn és olyan tiszta közép-magas tartomány, amit eddig csak ritkán hallhattunk. A hallható hangokon kívül igen lényeges mennyiségű, inkább fizikálisan érezhető mély-hangot is lesugároz, amibe még a fotel is belebizsereg!
A komolyzenei lemezek játszása szárnyat adott annak a gondolatnak, hogy ezeket a hangsugárzókat több műfaj kedvelőinek ajánljam. Mind opera, mind kamarazene, mind akusztikus hangszerekkel kiegészített elektronikus jazz/rock megvalósítására ajánlott. Jellemzője az ovális hangtér-leképezés, magassági és háttér dimenziókat bemutatva helységünkben. Mivel a hanghullámok egy része valamilyen tárgyról verődik vissza, ezek a visszavert és közvetlen hangok együttesen teremtik meg azt a természetes térbeli hangzást, amely a felvételeken rögzített előadásokat jellemzik. Határozott térmélységi érzetet kelt, levegősek a basszusai, nem tolakszik, nem akar „állandóan szólni”. A magyarázat – nagy tranziensek esetén is rövidek a lecsengési idők.
A Concert-300 hangzása elénk tárja a High-End világát, egyszerre érzékletes és dinamikus. A kevesebb hangszert tartalmazó, közel mikrofonozott felvételeknél az énekhang természetessége nemcsak ott mutatható ki, hogy a hangfekvések a helyükön vannak, de az énekes jelenlét érzete megnő anélkül, hogy az energiák szabad áramlása folytán a méretei valószínűtlenné válnának.
Kiegyenlített frekvenciamenete a hangszerek hangfekvését, annak valóságát mutatja. Dinamikája érzékelteti a hangszerek széles skálán mozgó érzelem átvitelét. A megmozgatott lég-köbméterek és a nagy membránfelületek sajátossága, hogy a terek valósághűek, a hangszerek testesek. Szemléletes térleképezése széles színpadot és egy kellő színpadmélységet is eredményez. Egymástól jól elkülöníthetők a hangszercsoportok, a szólista kiemelkedik a játékosok közül, nyílt hangzásképe elénk rajzolja az előadást.
Jazz-muzsikán a mindenek feletti játékosságból nemcsak ízelítőt kaphatunk, hanem a teljes kibontakozás élményét. Mivel nemcsak a hang frekvenciáját de az energiáját is közvetíteni tudja, hangzása derűs, fényes, csillogó, ritmikailag sem hagy kifogást. Komoly teljesítményt képes feldolgozni úgy, hogy torzítás és károsodás nélkül kapjuk meg a hangenergiákat. Képes nagyméretű hangdobozokból kiépített rendszer hatását kelteni, de nem ez a cél, hanem a kitűnő hangzás. Rendelkezik mindazon jó tulajdonságokkal, melyet ma hagyományos első osztályú hangszórórendszertől megkövetelünk.
Konklúzió
Mindenki másképpen berendezett otthonban, más audio-közegben, más kényelmi helyzetben érzi jól magát. Akkor miért ne választanánk olyan hangsugárzót, ami ténylegesen tükrözi kifinomult ízlésünket? Szerencsénk van néhány, a szakmáját magas színvonalon művelő hangsugárzó-gyártót ismerni, akik figyelembe veszik a bútorstílusokat és a lakberendezés irányvonalait. Mindenképpen bizalmunkat élvezik azok a gyártók, akik természetes anyagokat használnak hangdobozaikhoz. Ilyen a Taylor Acoustic.
A Concert-300 elektronikai partnerei azok az erősítők, amelyek építési filozófiája szintén az emberek örömét szolgálják. Valószínű nem mindenki egyforma ismérvek alapján választ hangdobozt, nem mindig az alapján, hogy a szobájában meg tudja-e valósítani Beethoven 5. Szimfóniájának drámai mondanivalóját, de autót is olyat szoktunk vásárolni, ami céljainknak megfelelő, nem a F-1-es futamgyőztest. De azért kell, hogy legyen otthon egy „versenypályánk” kitűnő elektronikákkal és kábelekkel, hogy a Taylor Acoustic Concert-300 muzikalitását „kifuttathassuk”.
Pro
+ egyedi, kézműves munka
+ természetes anyagok használata
+ a művészi alkotásba beavató hangzás
Kontra
– minimalista lakberendezésbe egyedileg módosított változat felárral rendelhető
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Taylor Acoustic
Internet: www.taylor-acoustic.com
Telefon: +36-20/922-9076