Az AIR Studios. A The Beatles együttes legendás producere Sir George Martin a zeneipar egyik legsokoldalúbb és legötletesebb tehetsége volt. George 1950-ben lépett be a zenei üzletbe, majd az EMI Parlophone kiadójának vezetője lett. 1962-ben szerződött a The Beatles-szel, minden lemezt az EMI-al készített, amíg a banda útjai 1970-ben szét nem váltak. Az AIR Studios-t Sir George Martin építette, 1979-ben nyitották meg.
Sir George az észak-londoni Holloway-ben született, nagy szerepe volt a „Beatlemania” beindításában, miután 1962-ben demószalagjuk hallatán leszerződtette a bandát Parlophone kiadóhoz. Egy kivételével az összes albumukat Ő készítette. Technikai szakértelme és klasszikus zenei képzettsége lehetővé tette több beat-zenekar virágzását. Sir George több mint 700 lemezt készített hosszú pályafutása során, rengeteg előadóval dolgozott együtt, több Grammy-díjat és Oscar-díjat nyert. Annak ellenére, hogy a Beatles lemezei világszerte rekord eladásokat értek el, Martin a producer nem kapott pénzügyi jutalmat, csak egy heti fizetést a Parlophone-tól. Amit ezután tett, örökre megváltoztatta a lemezipart.
A stúdió története 1965-ben kezdődik Londonban. George Martin akkor kockázatos és példátlan lépést tesz, és elhatározza, hogy elszakad az EMI Parlophone vállalattól. Úgy érezte, hogy a teljesítményhez és a sikerekhez képest nagyon kevés anyagi juttatást kap és megalapítja az Associated Independent Recordings céget. Mivel egyedül nem megy, magával viszi Ron Richards-t, aki asszisztense volt a Parlophone-nál és John Burgess-t aki a promóciókban dolgozott. Utolsóként Peter Sullivan csatlakozott a bandához, aki a rivális Decca kiadó mérnöke, legnagyobb sikere Tom Jones felfedezése volt, akinek elkészítette az „It’s Not Unusual”, a „What’s New Pussycat?”, a „The Green, Green Grass Of Home” és a „Delilah” című dalokat, valamint Engelbert Humperdinck 1967-es sláger-balladáját „The Last Waltz” címmel.
Ezzel a félelmetes klánnal Martin nagy terve az, hogy finanszírozza az új kiadványok gyártását, majd eladja őket, cserébe jogdíjat szedve az eladások után. Beletelik egy kis időbe, míg az ötletet követve az üzlet beindul, de közös hírnevükkel fokozatosan meghódítják a legjobb művészeket. 1965 augusztusában George Martin segített a Beatlesnek meghódítani a világot. A Beatles Help! Című felvételével éppen kiütötte a Byrds-féle Mr Tambourine Man-t az Egyesült Királyság kislemez listájának éléről. A következő 12 hónapban a Help!, majd a Rubber Soul és a Revolver harcolt az eladási listák Number One helyezéséért. Az elkövetkező néhány évben elég pénzt visznek a bankba ahhoz, hogy megépítsék saját gyártóüzemüket, miután a londoni Oxford Circus közelében, az Oxford Street 214. szám alatt található Peter Robinson áruház negyedik emeletén felkutattak egy használaton kívüli bankett-termet. Az AIR 1970. október 6-án indul a „Gyártók által a gyártók számára” szlogennel megnyíló, 400 palack Bollinger pezsgővel “fűtött”, celebekkel teli kétnapos bulival. Az induló Studios első szekciója a The Average White Band harmadik albuma, az újonnan felvett hangmérnökök Chris Thomas és John Punter égisze alatt. Az AIR hamar hírnevet szerzett a legjobb fiatal mérnökök akadémiájaként, és a legújabb stúdió technológia, az úttörő 24 sávos felvételek, a stúdiók közötti többsávos összeköttetések és a 48 sávos keverés szállóigévé vált.
Testvér-stúdiója, az AIR Montserrat 1979-ben nyílt meg, és tíz éven keresztül a rock és a pop legnagyobb nevei házigazdája volt. Az itt épített stúdióban, csábítóan egzotikus környezetben, csúcskategóriás felvételi lehetőség kínálkozott. Tíz éves fennállása alatt 76 album született. Az első a The Climax Blues Band Real To Reel című lemeze, amelyet olyan kasszasiker felvételek követnek, mint a Dire Straits – Brothers In Arms és a The Police által készített – Ghost In The Machine valamint a Synchronicity, Elton John – I’m Still Standing, Stevie Wonder és Paul McCartney – Ebony & Ivory című számai. Mások, akik szintén meghatározók a zenei életben, a Black Sabbath, Eric Clapton, Marvin Gaye, Supertramp és Duran Duran is itt készítették felvételeiket.
Nem sokkal azután, hogy az AIR Montserrat hurrikán áldozata lett, Sir George egy üres templomot talált Hampsteadben, Észak-Londonban, és létrehozta az AIR Studios Lyndhurst céget.
Az AIR hírnevet épít a legújabb stúdiótechnológiák debütálására szolgáló helyként, mint például a 24 sávos felvétel, a stúdiók közötti többsávos összeköttetések és a Neve Electronics 56 csatornás keverési megoldása. Az AIR eleinte két stúdióból áll – a Studio One, a nagyobbik – fenomenális élő hangzással büszkélkedhet, amely tökéletes zenekari munkához, míg a Studio Two kezdetben a legnépszerűbb a zenekarok körében. A foglalások megfelelően beérkeznek, és néhány további stúdióval bővül az igény. Itt rögzíti a Pink Floyd a Meddle-t (átjönnek az Abbey Road-tól, amely csak 8 sávval rendelkezik, hogy kihasználják az AIR 16 sávját). Itt készül a Queen – Sheer Heart Attack című lemeze, a Roxy Music és Paul McCartney – Live And Let Die című számat, Kate Bush pedig a csodálatos Wuthering Heights-szal mutatkozik be. Az első évtizedben az AIR-nél rögzített vagy tervezett klasszikus albumok közé tartozik a Pink Floyd – Meddle, a Queen’s – Sheer Heart Attack, a Roxy Music – For Your Pleasure (és az azt követő három albumuk), Paul McCartney filmzenéje a Live and Let Die albuma. A T. Rex, a Genesis, a Supertramp, az ELO és sok más nagy név mind itt dolgozott.
1986-ra a stúdió katalógusban megjelenik a technikai háttér, amely a vezérlőteremben immár 60 SSL-csatornát tartalmaz automatizálással és TR-el, valamint 12 teljesen integrált csatornát Rupert Neve-től, a Focusrite-tól, két 32 sávos Mitsubishi X850 digitális gépet és 24 sávos Studer A800-at kínál. A digitális keverés két Mitsubishi X86-on készül történhet.
Minden rendben zajlik egészen a bérleti szerződés 1991-es lejártáig, ami után az üzlet átköltözik a Lyndhurst Hall-ba Hampsteadbe, Észak-Londonba. Az eredetileg templomnak és misszionárius iskolának 1884-ben épült Lyndhurst Hall a viktoriánus építész, Alfred Waterhouse (a Természettudományi Múzeum tervezője) remeke, román stílusban. Kifejezetten a gyülekezeti éneklésre épült, és Martin ezt több millió font költségű átalakítással korszerű műteremmé növeli.
Az új AIR Studios Lyndhurst 1992 decemberében Károly walesi herceg jelenlétében gálaműsorral nyitja meg kapuit. A Live Room ritka képessége a teljes zenekari és kórus felvétel egyidejű kezelése, a filmek és tévéműsorok, köztük a Harry Potter és a bölcsek köve, a Wonder Woman, a Casino Royale, a Doctor Who és még sok más produkció megalkotásának ad otthont. Az ügyfelek között szerepel a Coldplay, a Radiohead, a Muse, a U2, Adele, Katy Perry és Dua Lipa, de Van Morrison, George Michael és Nick Cave & the Bad Seeds is azon művészek közé tartozik, akik igénybe vették a létesítményt.
A Lyndhurst Hall, más néven a The Live Room mintegy 300 m2 hatszögletű földszinti területet foglal magában, rendelkezésre áll egy Steinway Model D Concert Grand Piano és egy 96 csatornás Neve asztal, egy 88R és egy Dynaudio 5.1 surround rendszer. Három másik, Triplex néven ismert stúdió, az egyik templom-szárnyban található. A földszinti Studio 1 140 m2 alapterületű, és akár 45 zenész befogadására is alkalmas, mozgó falának köszönhetően sokoldalú akusztikával büszkélkedhet, valamint egyedi építésű Neve konzolt is kínál. A Studio 2 akusztikus kialakításának és 80 bemenetes SSL 8000G pultjának köszönhetően a világ egyik legjobb keverő-termeként hirdeti magát. A 48 fader-t kínáló AMS Neve DFC Gemini asztallal felszerelt Studio 3 a legnagyobb keverő-helyiség, filmekhez, televíziózáshoz és videó-játékokhoz mixek készítésére szolgál.
Az évek múlásával a Chrysalis és a Pioneer közösen veszik át a stúdiót, és 2006-ban eladják Richard Boote-nak a Strongroom tulajának, Ő viszont 2018-ban eladja az üzletet Maxim Demin-nek, egy orosz üzletembernek, aki a Bournemouth FC labdarúgó-csapat tulajdonosa. Sir George Martin 1996-ban, a zeneiparban és a populáris kultúrában végzett szolgálatai elismeréseként, kapta meg lovagi címét. 2016. március 8-án halt meg, 90 éves korában. Mindannyian nagyon büszkék vagyunk örökségére.