A nagy múltú hangsugárzó-tervezők után jönnek a fiatalok, akikből szintén legenda lehet! Jellemzőjük az egyes részegységek jelentőségének átértékelése, finomítás a 100 éves hagyományokon, újabb és újabb alapanyagok kikutatása, a fiatalos hangzás megteremtése, röviden szólva; a hangszórófejlesztés nem áll meg. Annak ellenére, hogy tudjuk, jobb megoldás híján még mindig membránnal mozgatjuk a levegőt a mai kivitelezés és a fejlesztések legjobb korát éljük. Fizika csak egy van, de a Lilium zsenialitása éppen abba rejlik, hogy a szabályok szabad alkalmazása mellett szabadjára engedi a fantáziát és hat a lélekre. Isteni szépség, a gyönyörű forma és a minőségi kivitelezés jellemzi a Lilium hangsugárzót, csak tessék ide figyelni!
Teljesítmény: | 500/800Watt |
Frekvencia átvitel: | 20 Hz – 35 000Hz |
Érzékenység (SPL 2.83V/1 m): | 92 db |
Impedancia: | 4 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 80Hz, 250 Hz, 2500Hz |
Méretek: | 1600mm x 491mm x 705mm |
Tömeg: | 103 Kg |
Forgalmazó: | Audiophyl Kft. |
A Lilium a Sonus Faber által két éve létrehozott nagyobb és drágább hangsugárzó után a második. Organikus formavilágával egyből hatni képes már akkor, amikor még be sem kötöttük a rendszerbe. Ha megnézzük a konkurens hangsugárzó márkák csúcs-termékeit, első pillantásra nyilvánvalóvá válik, hogy a Sonus Faber Lilium jellemzően más formavilág, kivitelében közelebb áll a hangszerek világához és távolabb a technikaiság területétől. Mint egy szobor áll a szobánkban, karcsú oldal-felületei hangsúlyozzák megjelenését.
A Lilium hangsugárzó az ősi hárfa (Lyra lant) alakját modellezi. „Lyra alakzat” nagyban befolyásolja a kabinetben előforduló, káros hatású állóhullámok és rezonanciák kialakulását. Nyilvánvaló számunkra, hogy lehet kapni jó hangot ezért a pénzért, de nem mindenhol kapni ilyen gyönyörű, kézműves munkát a legapróbb részletekig kifogástalan minőségben. Paolo Tezzon és Livio Cucuzza munkája kétségkívül nagyszabású és művészi.
A Sonus Faber Lilium tekintélyes, nagy és nehéz. Az alapelv a három és fél-utas kialakítás, ehhez csatlakozik egy akusztikailag külön szekrénybe beépített passzív membránnal ellátott mély-sugárzó szekció. Mindkét hangszekrény zseniálisan megtervezett és abszolút méretpontosan kivitelezett, függőlegesen, hosszanti irányban egymáshoz fordítva. Az oldalfalakon progresszívan kialakított hármas görbület a kabinet falai között csillapítja a rezgéseket. Ezenkívül a szerkezeti bordák feladata a hamis rezgések és álló-hullámok távol tartása. A CNC megmunkált és eloxált tetőlemez és az alsó talapzat, valamint egy speciális acél rúd következetesen pusztítja a kabinet faláról és a hangszórókból érkező strukturális mikro-rezgéseket. Ez az új „nulla rezgés-átviteli technológia”, kiküszöböli az akusztikus visszacsatolást, a vibráció átterjedését, valamint az intermodulációt. Ez az „Anima Legata” rendszer innovatív módon fogja át szerkezeti bordákat és a mélynyomó burkolatát. Speciális, egyedi, gyors reagálású mechanikai megoldás, a két különbözően hangolt részegység állandóan oszcilláló anti-fázisban van.
Az ismerkedéssel felülről lefelé haladva, az első részegység, az újonnan kifejlesztett 29 mm membrán átmérőjű magas hangszóró klasszikus lágy-dóm forma. Ez a Sonus Faber „Arrow Point” DAD csillapított Apex Dome, a klasszikus kupola és a radiális gyűrű szintézise, H28 XTR–04 típusszámmal. Neodímium mágnessel szerelt, rendkívüli erő hajtja. A mágnes különlegesen esztergált valódi fa akusztikus labirintusában helyezkedik el, a fa mechanikus antirezonátort képez.
A második részegység a közép-hangszóró. A speciális, egyedi membrán – keveréke a hagyományos cellulóz, kenaf és egyéb természetes rostoknak – természetes levegőn szárított, nem préselt eljárással készül. Az M18 XTR–04 a Sonus Faber által tervezett 180 mm-es neodímium mágneses rendszer rendkívül dinamikus és linearis átvitelre képes közép-tartományban. Az „örvényáramú” lengőtekercshez CCAW huzalt használnak. Az állandó mágneses mezőben mozgó „motor” hármas Kellog/Goeller gyűrűvel rendelkezik. Mind a magas-, mind a közép-hangszóró le van választva a fő kamráról, zárt egységbe kerültek beszerelésre.
Ezek után a három W18XTR–16 típusú 180 mm-es átmérőjű, magas technikai színvonalat képviselő, mély-hangszóró szintetikus hab és két réteg, szálerősített és bőrrel dúsított cellulóz szendvics szerkezete következik. A „hosszú-löketű” lengőcsévés mély-membránok ugyanolyan hangzáskarakterrel rendelkeznek, mint a közép-hangszóró. Mindezek egy akusztikailag amorf reflex-kamrában kerültek elhelyezésre, amelyben egy speciális koaxiális anti-kompresszort használnak. Ennek célja, hogy eltávolítsa az üreg rezonanciát és ezzel együtt az ebből eredő torzulásokat.
A komplexum keresztváltója anti-rezonáns tervezésű fázisszög- és impedancia-optimalizált, többek között Jantzen tekercsekkel, ezüst, arany és olaj-papír Mundorf Supreme kondenzátorokkal. A saját fejlesztésű „paracross topológia” szerint alacsony frekvencián kordában tartják az impedancia értékét, hogy a hangsugárzó-rendszer ne nagyon terhelje az erősítő végfokozatát.
A külön kamrában elhelyezett passzív membránnal kiegészített mély-hangszóró a legalacsonyabb frekvenciájú mély-hangok megvalósításáért felelős. A mély-hangszóró, egy 260 mm átmérőjű elem, a passzív membrán a hangszekrény ferdére kiképzett tetején foglal helyet. Az SW26 XT–08 típusú hangszórót a könnyű, kemény papír szendvics membrán, technológiailag maximális merevség és a jó mozgathatósági képesség jellemzi. A 2,5 coll méretű lengő-tekercs a rendkívül dinamikus mozgásra képes. A hangszóró és a passzív membrán egyaránt 90°-ban merőleges a fő sugárzási tengelyre, hogy elkerüljék a közvetlen/közvetett modulációt. A 80 Hz alatti basszus hangtömegének intenzitását igazítani lehet a helységünk akusztikájához, ezt a célt szolgálja egy potenciométer a hátoldalon.
Külön figyelmet fordítottak az abszolút modern módon kivitelezett csatlakozó terminálra, ami egyaránt alkalmas hármas erősítés bekapcsolására vagy hármas „tri-wired” kábelezésre. Fogad spade-villákat és banán-csatlakozókat egyaránt.
A meghallgatás
A fentiekből kiderült mennyi minden kell a kiváló hangzás eléréséhez. Az elmúlt időben már több alkalom is adódott, hogy megcsodáljuk a Sonus Faber hangsugárzóit. A teszthez használt McIntosh MCD500 CD-lejátszó és a McIntosh MA8000 erősítő is ismert komponensek, de a Liliumot a T+A High-Voltage sorozatú készülékeivel is kipróbáltuk. Gyorsan megállapítottuk, hogy a megszólaltatáshoz nem is kell eszméletlen nagy energiákra képes erősítő.
Dinamika tesztnek a dobok hangzását hívtuk segítségül, különböző dobfelszerelések más-más helyszínen történt felvételeit és több jeles hangmérnök munkáját. A dobok, cinnek és egyéb ütni valók tökéletes harmóniában, méretüket megőrizve, nem tolakodóan, de rájuk jellemző hangerővel szóltak a lemezekről. Jazz felvételek meghallgatásakor talán a legnagyobb élmény az igazán mély basszus megvalósítása, ami szinte beúszik a helységbe! A nagybőgő hangzása a különböző felvételeken, mivel a legmélyebb hangok is kontroll alatt vannak, nem ugyanazt, nem valami egykaptafásat mutattak. Daloló a basszus, a bőgős dallamot játszik, dinamikai különbségekkel.
Ha zongora, akkor Chopin. Méghozzá Asz-Dúr „Hősi” polonéz, Maurizio Pollini előadásában a bécsi Musikverein nagyterméből, (Deutsche Grammophon 471648-2) felvételén. A felvétel úgy készült, hogy a mikrofonok beállítása enyhén ferdén, de szembe helyezi az előadót, térben van a zongora, a magasabb hangzókat a bal oldalhoz közelebb halljuk, a csodálatos akusztikát, a hangszer zengését pedig mindkét oldalra kiteljesedve. Mint sok Sonus Faber hangszórónál is, a Lilium esetében kiváltképpen gyönyörű a reprodukció, kíméletlenül őszinte és semleges, színezetlen és átlátható közép-tartománnyal. E mellé kapunk egy extra-oktáv basszust, akkora terjedelemben, mintha itt lenne a zongora a szobában. A nagyszabású zongoradarab energikus megszólaltatása egy cseppnyi ízelítőt ad a felvételi helyszín akusztikájából is. A Sonus Faber Lilium minden feleslegeset eltávolít a zenéből, így a zene természetes, elszíneződés mentes és dinamikai korlát nélküli.
Koncert-felvételen, (Jazz at the Pawnshop) amit már számtalanszor hallottuk, különleges szimbiózisban együtt áll a sok hangszóró, de ez az első alkalom, hogy olyan hatalmas, háromdimenziós hanghatást hallottam, megannyi levegősséggel és dinamikával, amit eddig nem. Az apró részletek kristálytisztán a saját energiájukkal, nem hangosabban csak éppen érthetőbben szóltak – így vannak a felvételen. Mindez különösebb erőfeszítés nélkül. A hangszeres játék csodálatos, isteni és erős. Eltekintve a régi mikrofonok „saját” hangjától meglepően tiszta és félelmetes elevenséggel hangzik. A megszólalás annyira friss és modern, hogy az ember azt gondolja, ezt tegnap rögzítették.
Ezután rengeteg lemez meghallgatása következett, mert amit még nem hallottunk azt most, hogy itt a lehetőség, nem szalasztottuk el.
Konklúzió
A meghallgatás során egy olyan élménnyel leszünk gazdagabbak, amiben átértékelhetjük eddigi tapasztalatainkat. Határozottan vonzó High-End egyéniség, sikeres kombinációja a kivitel minőségének és a teljesítménynek. Lehet, hogy egy ház árába kerül, de értéke az emberiség „hangsugárzó” tudásának, kreativitásának annyira egyedi példája, hogy nem az árát kell nézni. A Lilium csodálatra méltóan képes reprodukálni zenét. Belépünk az általa leképezett világba és már semmi sem ugyanaz utána. Lehet felsorolni a személyes tapasztalatok sokaságát, egyet állíthatunk, eddig ez volt a legjobb általunk tesztelt hangsugárzó, ehhez nem férhet kétség.
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 95% |
Dinamika: | 95% |
Kivitel: | 100% |
Szerelés minosége: | 100% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 96% |
Pro
+ az előállított hangzás minősége szinte a valóságba repít
+ több, a hangsugárzó építésben alkalmazott, eredeti ötlet
+ csodálatos kivitelezés
Kontra
– nagy a helyigénye
– kevés a hozzá illő erősítő
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft.
Internet: www.audiophile-szalon.hu