Sikerült közelébe kerülni a modern, kézzel készített hangsugárzók egyik legszebb példányának. Zene és elegancia, elektro-akusztikus technika és esztétika, mind-mind együttesen alkotják a Rosso Fiorentino Toszkán cég Giglio fantázianevű állványos hangsugárzójának lényegét. Ez a modell egyesíti az igazi High-End hangminőséget az elegáns, mégis modern és tiszta kivitellel. A döntést, a megfizethető, nagy teljesítményű hangsugárzók konstruálását nagyon fontos lépésnek tartva, a Rosso Fiorentino hangsugárzógyártó vállalkozás tulajdonosa Francesco Rubenni számos új kutatási eredményt és fejlesztést épített be a referencia osztályhoz közelítő modelljébe és az új Classic sorozatba.
Teljesítmény: | 70 / 100 Watt |
Frekvencia átvitel: | 50 Hz – 30 000 Hz |
Érzékenység: | 88 dB / 2.83V / 1m |
Névleges impedancia: | 8 Ω |
Méretek: | 420 x 240 x 210 mm |
Tömeg: | 13 Kg |
Ár: | 660.000 HUF/pár |
Forgalmazó: | Zebraudio |
A Rosso Fiorentino – Giglio, első pillantásra konzervatív megjelenésű hangsugárzópár egyszerű, de elegáns, viszont mégsem annyira kicsi, mint egy polcsugárzó. A kubatúra másfél-szer haladja meg a tipikus polcsugárzók termetét. A kabinet több anyag rétegeiből áll, ezek alumínium, gumi és bőr, valamint nagy sűrűségű (HDF) farostlemez. Az anyagok mennyiségének, vastagságának fontos szerepe van a rezonanciák karbantartásában/csökkentésében. Alaposan kidolgozott gyártási minőség.
A front-panel, amire a hangszórók vannak szerelve 240mm széles, optikailag nagyobb hatást kelt, mint a túloldali, hátsó, ezért befelé szűkülő hasábot mutat. A figyelmesebb szemlélő rájön, hogy az oldallapok teljesen párhuzamosak, a szűkülő hatást a trapéz alakú felső és alsó lap, valamint az oldalsó, függőleges dísz, mint kiegészítő, adja. Oldalait finoman dombornyomott szarvasbőr kárpitozás borítja, összességében az esztétikai eredmény figyelemre méltó, egy bizonyos fokú eleganciát sugárzó. A bőrkárpinak szerepe van a hangdoboz rezgéscsillapításában is.
A Giglio egy 2 utas, két hangszórós, hátrafelé basszusreflex rendszerű, közepes méretű, állványra helyezhető hangsugárzó. A hangszórók skandináv eredetűek, a Scan Speak hangszrórógyárral közösen fejlesztve. Egy 25mm átmérőjű impregnált selyemdóm magas-hangszóró, aminek textil membránja kupola alakú, valamint egy széles spektrumban sugárzó 165mm-es, üvegszálas erősítésű membránnal rendelkező közép/mély hangszóró alkotják az elekro-akusztikus átalakítás szekcióját.
Ezek a magas minőségű hangszórók optimalizálják a diszperziós jellemzőket és remek tranziens-megjelenítést biztosítanak. Egy kis szépséghiba, hogy az alumíniumötvözet felrögzítőcsavarok látszatra elütnek a kivitel koncepciójától. Amennyiben használjuk a mágnesesen rögzíthető, szövetből készült előtétet mindez nem látszik.
A különleges, kézi összeszerelésű, pontról-pontra kábelezett keresztváltó kiváló minőségű alkatrészekből készült. A tekercseket a jobb értéken-tartás érdekében kizárólag minőségi összetevők, Jantzen, Mundorf és Clarity Cap kondenzátorok, ellenállások övezik. A belső kábelezés nagy tisztaságú OFC ezüstözött réz kábel a Van den Hul M.C.CS14 típusa.
A szintén saját tervezésű és egyedi kivitelezésű csatlakozó-terminál banándugót és spade-villát egyaránt fogad. 100%-ban nikkel-mentes csatlakozók.Végül meg kell említeni, hogy a Rosso Fiorentino Giglio állványos hangsugárzóhoz rendelhetünk nagyon stabil, makulátlanul feldolgozott fából készült állványt, elől hozzá illő bőr betéttel, aminek alsó részét finoman megmunkált tüskékkel vízszintezhetjük.
„Nem kívánjuk a dupla kábelezés lehetőségét erőltetni, mert úgy véljük, komoly keresztváltó biztosításával megoldott az a hangzási többlet, amit a kábel kétszeres megvásárlásának költsége nem biztos, hogy meghoz” – nyilatkozta Francesco Rubenni, a cég tulajdonos/vezetőmérnöke.
Francesco Rubenni. 1973-ban született zenész családban. Elektroakusztikából diplomázott Angliában. Személyében akadt egy tervező aki tudja mit csinál, aki nemcsak reméli, hogy szerencsés, és kap egy jó eredményt. Rubenni tudja, hogy amivel foglalkozik ahhoz szakértelemmel viseltet, ismeri a kivitelezés, az akusztika és a hallgatási környezet együtthatóit.
Meghallgatás
Újfennt elő kellett venni legjobb felvételeinket, mert az első hangok elhangzásánál szükségünk volt kapaszkodókra. Leginkább azért, mert először nem hittünk a füleinknek, pedig azok eddig még nem csaptak be. Lehet ennyire jó egy állványos hangsugárzó? – tettük fel a kérdést – és jól „megkergettük”. A különböző kritérium felvételekkel meghallgatva az alábbiakra jutottunk.
Egyik kevencünk Richard Strauss Don Juan című szimfónikus költeménye a 100 fős Minnesota Orchestra előadásában Eiji Oue vezényletével. A Reference Recordings (RR-907CD) 24bit/HDCD felvétele hűen mutatja a zenekar hangzását, amely hiteles módon kitölti a szobát. Meg kívánjuk jegyezni: a Giglio hangsugárzó nem akar nagyobb lenni álló társainál ezért a szimfonikus zenekar megjelenítésének teljesítményét nagyra értékeljük. A méretcsökkentés miatt felhasznált kis hangszórók egyáltalán nem zavarók. A kis méret ellenére hihető a dinamika és valósághoz közeli a hanghűség. Lehet, hogy nem dübörögnek a timpanik saját hangerejükön, de van egy hang, ami kellemes és hiteles. Van egy csipetnyi kellemes szín, ami a zene szerelmeseinek kell.
Jazz ritmusok esetén, amelyeket egész testünk követ, nincs szükség technikai trükkökre, ez az, amit zsenialitásnak nevezünk. Így jönnek át a Keith Jarrett Trio – Standarts Live, élő koncertfelvételének színpadán történő események. Nem az arcunkba toló közelmikrofonozott és/vagy loudneswar felvétel. Reális helyszín, nagy színpad, mi a tizennegyedik sorban ülünk középen. A zongora legmélyebb hangjai nem duzzadnak fel, jó felharmonikusok hallhatók, amik jó értelemben vett jelenlétet nyújtanak, a hang szép és természetes.
Egy igazi Big-Band hangzásra vágyunk? Hogyan kell ilyen felvételt rögzíteni? Azt csak az amerikai hangmérnökök tudják. A hangtér újjáépítése során nincs kegyelem. A szúró trombiták kis légtömege megjelenik középen a nagybőgő és a precíz ritmust nyújtó dobok lüktetése táncra csábít. A színpad gazdagon tele hangszerekkel. A jelenlét érzet erős, ezt jó értelemben meg is haladja a Big Band által játszott fortissimo rész. A felvétel dinamikája csodálatra méltó. A Giglio reprodukálni képes a trombitás és a zongorista teljesítményét, meggyőző, dinamikus és harmonikus játékát.
A legjobban kifejezhető méltó homogenitása és a semlegesség női énekhang megjelenítésénél. Clear Martin a Linn Records sztárja, Devil May Care c. felvételének meghallgatásakor az eredmény nagyon érdekes. A „kis” Rosso Fiorentino még az énekhang megvalósításában is egy kellemes meglepetés. Az összes női hangfekvés, még a közép-mély tartományban szóló is kellemes, jelenlétérzetet nyújtó. Az énekesnő észlelhető jelenléte kinyilt, „megfogható”.
Lee Ritenour & Larry Carlton – Lerry @ Lee című végletekig kidolgozott stúdió-felvételén a hangzás karaktere sima és meleg, de nem túl puha. Az akusztikai teljesen hasonló, mint a legtöbb közepes méretű dzsesszklubban. A Giglio belehelyez egy virtuális hallgatási pontba, a legjobb helyen ülünk a nézőtéren, mintegy három méterre a zenészektől, kaptunk egy meglehetősen intim hangulatot. A jól kevert elektronikus jazz-felvételek játszása közben megőrzi a élő előadások karakterét, légkörét. Elektronikus darabokon nem a hangosítás mindent betöltő hangerejét kell keresni!
A Giglio egy olyan hangsugárzó, amit akár egész nap fáradság nélkül lehet hallgatni. Rengeteg kemény, lüktető, hangos fémmembrán után a szövetdóm alkalmazása visszatérés a gyökerekhez, ezt kitűnő felvételek meghallgatásával kell megünnepelni!
Konklúzió
A Rosso Fiorentino márka piaci részvételét a szakma fontosnak tekinti, a cég helyzete szilárd, a termékeiket világszerte nagyra értékelik. A Giglio állványos hangsugárzó az olasz kézműipari termelés szép példája. Az első pillantásra konzervatív megjelenésű pár kellemesen beleolvad környezetébe. Tökéletesen feldolgozott alapanyagok, kezdve a kabinettel, de a hangszórók és az elektronika sem kivétel ez alól. Eredeti hangzás. Semleges és kiegyensúlyozott, öröm hallgatni a felbontást, ezáltal a zenei folyamatokat. A siker titka nemcsak az a tény, hogy végre találtunk egy hangsugárzót amely nem akar túltenni, de még nem is akar hasonlítani álló társaihoz. A hangzás egésze jó, balanszos, különösen a középső sáv érzékletessége ragyogó.
A kivitel és a jó minőségű komponensek felhasználásához képest az ár méltányosnak tűnik.
Értékelés
Pro
+ elegáns kivitel
+ kifinomult, nagyszabású hang
+ kiváló hangzástér-felbontás
Kontra
– állványigényes, telepítés során megköveteli a figyelmet
– kis teljesítményű
– a rögzítőcsavarok látványa nem a legszebb
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Zebraudio
Internet: www.zebraudio.hu
Telefon: +36-30/210-0400