Modern kivitel, korszerűsített alapegységek és megkülönböztetett hangminőség jellemzik a legújabb kiadású Pro-Ject lemezjátszót. Mivel a rendkívül népszerű Genie3 modell gyártását a cég befejezte, így az új RPM 3 Carbon büszkélkedhet számos fejlesztéssel. Figyelembe véve a legtöbb felhasználó igényét, hogy a lemezjátszó esztétikai élményt is nyújtson és az ára is megfizethető legyen, a Pro-Ject mérnökei folyamatosan fejlesztenek innovatív, divatos megjelenésű és logikus műszaki megoldásaival méltán jeleskedő termékeket.
Meghajtás módja: | szíjhajtás |
Lemeztányér: | 300mm MDF |
Tányércsapágy: | rozsdamentes acél tengely kerámia golyóval |
Nyávogás, fordulatszám ingadozás: | 33: +/- 0,14%, 45: +/- 0,13% |
Jel / zaj viszony: | – 71dB |
Hangkar: | 10” szénszál; alumínium és gyanta |
Effektív hangkar hosszúság: | 254 mm |
Effektív hangkar tömeg: | 16 g |
Beállítható tűnyomás: | 0 – 25mN |
Méretek: | 447×118×373mm |
Tömeg: | 5,5 Kg |
Ár: | 219 000 HUF |
Forgalmazó: | Audiocentrum |
A Pro-Ject RPM 3 Carbon lemezjátszó azonnal felismerhető, hiszen már néhány megszokott Pro-Ject küllemi jegyet felvonultató kivitel. Az előd modellhez képest jobb minőségű anyagból készített hangkar, a fordított tányércsapágy és az erős meghajtó-motor új értéket sugároz. A hangkar egy szénszálas alumínium konstrukció, amely nagy nyomáson, speciális hőkezelés alatt nyerte el végső „S” formájú kialakítását, szilárdabb és jobban rezonancia-mentes, mint elődei – ezen az áron kuriózum. A Carbon hangkar könnyű súlya alkalmassá teszi nagyon sok, népszerű árú és minőségű hangszedő használatára. A barázdakövetés közben keletkező centripetális erő kiegyenlítését egy új mágneses anti-skate mechanizmus segíti. A kar kiegyensúlyozására egy továbbfejlesztett megoldású ellensúlyt használ, TPE csillapítógyűrűvel, a rögzítési ponton.
Ritka és egyedi megoldás az új vinyl-fedlapú, szendvics szerkezetű lemeztányér, szinte tökéletes felültetet adva a lemez lejátszásához, így nem szükséges a szokásos filc-lap. A szerkezetileg teljesen független mégis logikusan elhelyezett, 15 V-os, ultra precíziós, nagy nyomatékú, váltakozó áramú, kvarc-vezérelt, kisfeszültségű motor biztosan és stabilan viszi át gumiszíjjal a nyomatékot a lemeztányérra. A „kézi” sebességváltás a szokásos módon, a motor tengelyén található ékszíjtárcsák kiválasztásával oldható meg. Külső tápegység látja el árammal a hajtást, ez a megoldás jelentősen csökkenti a hálózati zavarok bejutását.
Nem megszokott a fordított főcsapágy megoldása sem, hiszen most a tányért helyezzük a tengelyre amelynek támadási pontjában egy szuper-kemény kerámia golyó van. A bronz-persely magába a lemeztányérba került beépítésre. A stabilitás növelése érdekében robusztus fémhengert helyeztek a központi csapágyazás alá, amelyet egy kisebb fémtüske támaszt alá. Ez a „tömegnövelés” is segít távol tartani a káros rezgéseket, hiszen ez a megoldás a váz önrezgésének frekvenciáját igen alacsony szintre hangolja. Az alacsony rezonanciájú váz 3 speciális fém kúpon nyugszik, az akusztikus elcsatolást egy speciális szendvicsszerkezetű, gumiszerű csillapítás biztosítja a „tüskékben”. Az alátámasztási felület karcolás elleni védelméhez fémalátétek szolgálnak.
A Pro-Ject RPM 3 Carbon lemezjátszót gyárilag Ortofon 2M Silver hangszedővel szállítják, de lehet hangszedő nélkül is rendelni. Az Ortofon 2M Silver egy speciális hangszedő, a Pro-Ject mérnökeinek ajánlásával gyártja az Ortofon néhány kis szériában gyártott Pro-Ject modellen is megtalálható.
A meghallgatást a következő hangrendszeren végeztük: Primare R32 phono-előerősítő, Jadis Orchestra csöves integrált erősítő, Red Rose Rosebud II hangsugárzó. Az összeköttetésekhez Nordost kábeleket használtunk.
A teszthez elkél néhány igazán jó felvétel, mint pl.: a BIS kiadó Swedish Serenade (BIS Lp–285) lemeze, amelyen a Stockholms Simfonietta játszik XX. századi svéd szerzőktől. A felvételek a Stocksund-i Petrus Church-ben készültek kétmikrofonos technikával. A lemez DMM (Direct Metal Mastering) eljárással Teldec technológiával készült. Rendszerünk hallgatása közben „átjön” a felvétel készítőinek szándéka a templom akusztikájában megszólaltatott zenekar együttállása, a hangszerek valósághoz közelítő hangzása. A többségében szórakoztató művek tükrözik a zenekar klasszikus felállását, amit nyílt és határozott megszólalás mellett követhetünk. Elkülönített szólamok, egy kis templomi atmoszféra, szinte naturálisan tiszta hegedű és fafúvós hangok. A felvétel reprodukálásakor a hangzás megőrizte a zenekar játékosságát, a zene mikrodinamikájának lüktetését.
Egy duó felvételeket tartalmazó lemezen (Harmonia Mundi HM711) Jean-Pierre Rampal és Rene Bartoli (fuvola és gitár) XVII. és XVIII. századi művek előadásával a hangszereiknek és mesterségbeli tudásuknak teljes spektrumát mutatják be. Igazi élmény, ha eltaláljuk az ezekre a hangszerekre jellemző hangerőt és odafigyelünk minden rezdülésre. Az apró nüánszok adják az analóg hanglemeztechnika savát, borsát, amit itt megkapunk. A meglehetősen régi (az Aix-en-Provence Festival koncertje 1967-ből) felvételről a megszólalás életszerű, nagyon gyors, dinamikus, a hangszereket szinte látjuk, magával ragad a muzsika. A fuvola levegősségét, a gitárhúrok elpendítését igazán jól visszaadó Pro-Ject lemezjátszó itt is bizonyítja, igazán kellemesen lehet vele zenét hallgatni.
Sokunk kedvence a jazz-muzsika. Jazz-trió, big-band, ének és hangszeres szólók, mind-mind úgymond buktató felvételek a hanglemeztechnika reprezentánsai. A hifi kedvelők és a Dave Brubeck rajongók azonnal felismerik a Carnegie Hall konferansziéjának 1963. február 22-én elhangzott felvezetőjét…” Ladies and Gentlemen…..the Dave Brubeck Quartet”…és elkezdődik valami varázslat, amit azóta is nehéz felülmúlni. A CBS felvételén a legforróbb zongora, bőgő, dob és szaxofon elkápráztató hangszertechnikai tudás, virtuozitás, élményátadás következik még akkor is ha a felvétel tükrözi az akkori felvételi viszonyokat. A Pro-Ject RPM 3 Carbon lemezjátszóval játszva a felvételt a legendás banda együtt áll, a jó értelemben vett, tömör, egységes hangzás a dallamok szinte kottázhatók. A mennyiben eltekintünk a felvétel basszus energiáinak kisebb intenzitásától – annyi van belőlük ami a hangzási balanszhoz elég – igazán érzékletes zongorát, szaxofont és bőrhangú(!) dobfelszerelést kapunk.
Áttérve a mai technológiával préselt, újra-kiadásokra a 180 grammos vinylek hangzásában fellelhető a nagyívű zeneművek kiegyensúlyozott hangzása. A legkorszerűbb kifejezés itt egy kicsit furcsán hat, hiszen a hanglemeztechnika alapjai még mindig a régiek, de a megoldások és az eredeti „master” keverésének megoldásai már újak. Néhány jazz- és rock-kiadvány újrapréselése igazán jól sikerült. Természetesen még mindig a régen készült, a páncélszekrényekből elővett tuti sikerek kiváló felvételeiből élnek a kiadók újrapréselve a korongokat. Ez cseppet sem baj hiszen a mai idők gyűjtője hozzájuthat olyan kortörténeti értékekhez ami alapján érdemes egy lemezgyűjteményt képezni és azt a Pro-Ject RPM 3 Carbon lemezjátszóval lejátszani.
Konklúzió
A lemezjátszózáshoz idő és türelem kell, aminek megléte már a kiválasztásnál megmutatkozik. Szerencsére a Pro-Ject választékában vannak olyan modellek, így az új RPM 3 Carbon is, amiket kapaszkodónak, határvonalnak is betudhatunk. Ebből a szemszögből is jó választás hiszen felhasználóbarát, könnyen kezelhető és hamar belevisz az új lemezek gyűjtésébe. A sokak által emlegetett „analóg varázs” érvényesül:…az előadás magával ragad…, bámulatos a hatás…, határtalan az élmény….
Zeneiség: | 85% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 80% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 80% |
Összesen: | 84% |
Pro
+ logikus kivitel, precíz megvalósítással
+ alacsony zajszint
+ nagyon jó hangminőség
Kontra
– opcionálisan rendelhető a porvédő plexi
– körülményes a fordulatszámváltás
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiocentrum
Internet: www.audiocentrum.hu
Telefon: : +36/1-789-2152, +36/1-468-2176