Akit a változás szele megcsapott…
…az egyre másra keresi az újabbnál újabb megoldásokat kiváltva a régi, hifi-torony formátumot áttérve a számítástechnikai eszközökön alapuló muzsikálásra. PC vagy laptop, nagy felbontású zeneanyagok, USB, aktív hangsugárzók, de mi legyen a „hangász” központ, mert stúdiója nem mindenkinek lehet, és az sem árt ha több műsorforrás bemenete kezelhető. A Pro-ject receptje, a házi zenei-archívum akár DSD-file kompatibilis megszólaltatására, a Box Design sorozat legújabb elektronikája a PreBox RS Digital.
D / A átalakító: | dupla 24/192 Burr-Brown DAC chip (1792) kapcsolható Burr-Brown DAC chip – valós 32/384 konverzió |
Bemenetek: | asszinkron USB, 3 optikai, 2 koax, AES/EBU |
Analóg kimenetek: | fejhallgató (6,3mm), RCA, XLR, szabályozható és fix |
Frekvenciaátvitel: | 20 Hz – 20 000 Hz |
Jel-zaj viszony: | súlyozatlan -100dB |
Teljes harmonikus torzítás: | <0,01% |
Dinamika: | 132 dB |
Ár: | 345.000 HUF |
Garancia: | 2 év |
Forgalmazó: | AudioCentrum |
Nem ma kezdték a fejlesztést ebbe az irányban, nem az első készüléket mutatja be a Pro-Ject, állíthatjuk az utóbbi két év tendenciája igazolja a mérnököket: minél népszerűbbek a Box Design sorozatban készített termékek a világpiacon, annál több, jobb és ezzel együtt nagyobb hatású termék kerül ki a gyárból. Úgy is fogalmazhatunk, ezekkel a remek mikro-méretű front-end komponensekkel meg van támadva az audiofil piac „másként gondolkodó” ága. Nem is úgy tekintünk a BoxDesign RS sorozat részegységeire, hogy tornyot képezzünk belőlük, sokkal inkább igényes kiegészítő elektronikákat látunk bennük. Mindez részleteiben nagyon is összeillő, egymást kiegészítő és a vásárló számára több mint kívánatos összeállításban tálalva.
E modell előlapján jó, hogy szerepel a Digital felirat, mert nem hinnénk el első pillantásra. A digitális technika szolgálatában áll egy sima vonalvezetésű alumínium doboz, ami kőkeményen csöves „A” osztályú elő-fokozatot és egy kapcsoló segítségével kihagyás nélkül, valós időben hallgatható ellen-ütemű (Push-Pull) félvezetős áramkört is rejt magában. Mi kellhet még? Talán egy kapcsolható impedancia-illesztésű fejhallgató erősítő és egy asszinkron USB data transzfer precíziós órajel-generátorral – igen, ezeket mind megkapjuk és ez mégsem a TV-Shop.
A meghallgatáshoz előbb meg kell vásárolni néhány reprezentatív felvételt a Hi-Resolution választékkal rendelkező kiadók terméséből. Ezt az értékes készüléket nem Mp3 állományokhoz vesszük, ezért legalább FLAC, FLAC HD, WAV, 24/88.2, 24/96 felvételeink legyenek, illetve az internet rádiókból is az igényesebbek megszólaltatását bízzuk rá. Azt hiszem bőven akad hallgatni való. A hardware összeállításom áll egy PC-ből (software az Audacity), Nordost Blue Haven USB 2.0 data-kábelből, a Pro-Ject RS-ből és a Genelec aktív monitoraiból. Minden elfér egy íróasztalon vagy a szabvány számítógépes munkaállomáson, egyáltalán nem hajaz semmilyen régi hifi-toronyra. Akinek ennél több kell folytathatja hangrendszerének kialakítását külön egységben lévő, nagy-teljesítményű végerősítő fokozatokkal és esetleg álló-hangsugárzókkal, mert a Pro-Ject PreBox RS Digital DAC/elő-erősítő fokozat méltó társ a még magasabb minőség elérésében is. A lényeg, hogy a hangzásában nem fogunk csalódni. Ennek a Pro-Ject készüléknek az esetében az a szerencse ért, hogy még a gyári katalógusban való megjelentetése előtt kézbe kaphattam és több hetet eltölthettem társaságába, ezért sikerült egészen alaposan kiismerni, tesztelni.
A hangzás nyílt és szárnyaló. A zene szerteárad a hangsugárzók közötti térben, jól definiált szólamokkal, hangszer- és énekszólókkal. Sokat tud visszaadni a muzsikából, ami matematikailag a „kettes számrendszerben” van. Kedveli a kevés hangszeres műveket. Tisztán szólaltatja meg a hangszereket a közel mikrofonozott felvételeken. A dinamikai leképezés is a helyén van. 120 tagú nagyzenekarban esetenként egy kis zavart kavar, de ez az egy millió forintos „A” osztályú erősítőknek sem megy mindig könnyen. A meghallgatáskor meglepő volt a hangzás tartalmassága. A már kisebb hangerőn is jelentkező dús hangzás inspirál a további nyaggatásra, kötözködésre. De nem kapunk összegyúrt végeredményt, egyhangúságot, mindenevő produkciót, mert ez az erősítő nem átlagol, nem hallgatja el az egyes hanghordozó formátumok gyengéit, az erényeket és a kiváló felvételek fölényét viszont remekül tálalja. De, és ez is örök érvényű, minden a felvételkor és a fájl elkészítésekor elkövetett mintavételezés függvénye. A néhány zeneszerszámra hangszerelt műveket, mint a jazz trió/kvartett vagy a kamarazene a legjobban képes érzékeltetni. Lehetőségeihez képest elég levegős megjelenítéssel tálalja a művészetet, enged betekintést a színpadi/hangmérnöki munkába. A kompresszió nélküli veszteségmentes felvételeknél tudja megmutatni igazi kvalitásait. A javára legyen mondva – és ez egy minőségi differenciálás is egyben – különbséget tudunk tenni a veszteségmentes anyagok hangminősége között is. Ez nem csak a direkt mikrofonozott pop és rock zenék átható lesugárzására jellemző. A dinamikai mennyiség az ütőhangszerek megvalósításának esetén egészen jó. Az elektronikus hangszerek szólója esetén egy kicsit fedi a zenekar többi tagjának hangzását. A szólógitár és a szintetizátorok uralta pop és rock muzsikák kellő részletezettséggel szólnak. A hang tisztasága a digitális technika két döntő műszaki paraméterében rejlik. Az egyik a jel/zaj viszony, a másik a dinamika. A digitális felvétel és lejátszás ezzel a két paraméterrel hódít. Sajnos az élvezetekből levon a tömörítés és az adatvesztés. Azért kellett ezt tisztázni, mert e készüléken keresztül hallható mindez.
No, de térjünk rá a nagy felbontású hangfelvételek lejátszásának tapasztalataira! A letöltött anyagok közül hegedű- és zongoraversenyeket hallgatva megállapítható volt ez az erősítő sokat tud. Itt aztán kisebb Kánaánnal ülünk szemben! Egyedüli szempont a teljes frekvenciasáv egyenletes átvitele, mint a jó hang egyik záloga. Meg is kapjuk ezt még az alsó-közép és a basszus tartományban is, valamint a szépen csengő magasai a cintányérok és gitárpengések hallatán. A hangrendszer átadja a hangszeres játékosságot. A szimfonikus nagyzenekart is tudja!?! Igen, szépen jeleníti meg a klasszikus ülésrendet, a színpadról zenél nem a zenekari árokból. Jól definiált hangszerhangok, széles lesugárzási szög, tömör mélyek. Levegős térmegjelenítés. Kellően részletező, szépen kamarázik, nem esik szét a hangzáskép. Egymás után meghallgatott első hangok energiája és muzikalitása nagyon jó. Dinamikája érzékelteti a hangszerek széles skálán mozgó érzelemátvitelét. Megszólalása nagy formátumú, jól képzi az egy hangszer – több hangszer közötti dinamikai különbségeket. Szinte minden zenei mű tolmácsolásában megállja a helyét. Ezt a dolgot egyesek – szerintem tévesen – mindenevőnek becézik. Fontos az, hogy a megfelelő környezetre is reagál az erősítő, meghálálja az összekötő kábeleket. Amiket még meghallgattam: Ana Caram – Rio After Dark, Patricia Barber – Modern Cool, valamint saját felvételeim egyikén hárfa és fuvola duója, amely a Kálvin téri templomban készült csöves erősítésű mikrofonokkal. Azt a kedves vásárló maga döntse el melyik fokozatot hallgassa szívesebben, a csövest vagy a félvezetőst. Mindkettőnek meg vannak az erényei és elég nehéz belekötni hangzásra gyakorolt hatásukba, szónikus kvalitásaikba. Körülbelül olyan ez mint a digitális szűrők esete, elég nehéz objektíven állást foglalni a kapott hangzás különbségeiről.
Végső konklúzió: a Pro-Ject cégnek sikerül hódítani a fiatal zenekedvelők táborában, új rajongókat megnyerni a sztereóhangzás elsőbbségét hirdetve a zenehallgatásban. Ajánlom ezt az erősítőt (ha egyszerre nem megy komplett hanglánc megvásárlása, kezdje az erősítővel) minden kedves, új, zenekedvelő barátomnak, aki keres, kutat, feltölt, letölt, csoportosít, katalogizál, fülhallgatóval a forgalomban rohangál. Álljon meg naponta egy nyugodt órára és hallgasson zenét!
Zeneiség: | 85% |
Térleképzés: | 85% |
Dinamika: | 85% |
Kivitel: | 75% |
Szerelés minősége: | 90% |
Kezelhetőség: | 80% |
Összesen: | 83% |
Pro +nagyon jó hangzás +univerzális felhasználhatóság +kompakt méret +szimmetrikus csatlakozási lehetőség Kontra –több bemenet is lehetne Disztribútori információk: Forgalmazó: Audio Centrum Internet: www.audiocentrum.hu Telefon: :+36-1/468-2176