Fekete bogár
Már a Pro-Ject X-Tension 9 Evolution lemezjátszó tesztjénél felkeltette érdeklődésemet az Ortofon új hangszedője, a most megjelent Quintet sorozat „legjobban beárazott nagy modellje”, a Black. A Quintet modellekkel újra bizonyítja az Ortofon hosszú távú elkötelezettségét az analóg hangminőség fejlesztésének irányába. Már 1948 óta folyamatosan fejlesztik az új hangszedőket, eddig az Ortofon maga mintegy 100 különböző mozgó tekercses modellt vezetett be. Ebben az új sorozatban több mint méltó a nagy hírű előd modellek hosszú sorához, bizonyítva, hogy az Ortofon a világon vezető pozícióban lévő hangszedő gyártó. Az MC Quintett sorozat a folyamatos kutatás és innováció közvetlen eredménye, az MC Quintet sorozat egybevág az Ortofon azon lankadatlan elkötelezettségének, miszerint a pontos és elszíneződés mentes hangreprodukció lehetséges.
Kimeneti feszültség: | 1000 Hz 5cm/sec.: 0,3 mV |
Csatorna egyensúly: | 1 kHz: <1,0 dB |
Csatorna elválasztás: | 1 kHz: > 23 dB, 15 kHz: > 15 dB |
Frekvenciaátvitel: | (20 -20,000 Hz): + / – 1,5 dB |
Követési képesség (315Hz-en): | 80 um |
Dinamikus engedékenység: | 15 um/mN |
Tű típusa: | Shibata, boron tűszár |
Tű csiszolás sugara: | R/R 6/50 um |
Tűerő: | 2,1-2,5 g (21-25 mN) |
Impedancia: | 5 Ohm |
Tömeg: | 9 gramm |
Ár: | 215 720 HUF |
Forgalmazó: | Hangszóróbolt.hu |
A Quintet Black hangszedő talán a legjobb példa a Quintet sorozatban alkalmazott alapanyagok és megoldások bemutatására. A Quintet Black mozgó tekercses rendszerű hangszedő, egy polírozott Shibata metszésű gyémánt tűvel van szerelve. Metszete az eddig elérhető legjobb profilok egyike, boron tűszárával minden rezgéstovábbítási kritériumot teljesít. A Shibata karcsúsága lehetővé teszi, hogy egy rendkívül széles érintkezési felületen tapogassa le a barázda falait, így biztosítva a lemezről kinyerhető részletes és tiszta hangreprodukciót. A teljes frekvencia spektrum, beleértve a kis- és nagyfrekvenciás információkat, gyors és pontos rezgésátvitele nagyban segíti a zenei műfajok sokszínűségének bemutatását, megadja a tökéleteshez legközelebbi megközelítést a hangreprodukció valódi pontosságát. A hangszedőtest kialakításánál egy speciális ABS (akrilnitril / butadién / sztirol) hőre lágyuló anyagot használnak. Ez a könnyű, ütésálló anyag rendkívül alkalmas a fröccsöntéssel való megmunkálásra, tartós, karcolásálló felületet ad. A rezgésátalakítást Neodímium mágnesek terében hajtják végre, hogy elérjék az optimális kimeneti szintet. A tekercs-vezeték anyaga Aucurum. Aranyozott, 99.999999% tisztaságú, oxigénmentes mono-kristályos réz. Az Au = Arany, a Cu = Réz, de a Rum = az lehet, hogy rum? Ki gondolná?
Az alacsony belső ellenállás miatt ez a hangszedő kevésbé érzékeny a terhelésre, zökkenőmentes kompatibilitással rendelkezik a legtöbb előerősítő és illesztő-transzformátor vonatkozásában. Használata és beállítása egyszerű. A Quintet Black kivitele derékszögű hasáb, az egyenes vonalak segítik a tű láthatóságát. Ez fontos a karbantartás és tisztítás miatt is. Bőséges a lemezfelület és a hangszedő alja között lévő távolság, könnyű helyesen csatlakoztatni, és beigazítani a shell-be. Végül, de ez nem a legutolsó szempont: egészen jó teljesítmény/költség együtthatóval rendelkezik a kiváló MC hangszedők hagyományosan eget-verően magas áraihoz viszonyítva.
Az alapkategóriában egyszerű áramkörökkel oldják meg a lemezjátszó illesztését az erősítőhöz, legtöbb esetben olcsó integrált áramkörökkel szerelve. Mivel itt nem erről a kategóriáról van szó, jogos a mindenre kiterjedő minőségi körültekintés, amit a gyártó a legjobb minőségű, különös gonddal egymáshoz válogatott alkatrészekkel és a mérnöki tudás hozzáadásával valósit meg. Tehát hozzá illő elő-előerősítőre vagy transzformátorra van szükség. Az analóg technikában még elengedhetetlen egy jó minőségű RIAA korrektor használata a hangszedők különböző típusához a zeneiség legjobb megvalósítása érdekében.
Nem számít, a zenei választás! Az első hangoknál eldől, ma lemezezni fogunk. Kissé hosszúra nyúlt elmélet és a hangszedő bemutatása után elmesélhetném a teszt „gyötrelmeit”, a rendszer összeállítások hosszú sorát, a kábelek és egyéb kiegészítők hatását – ez újabb oldalakat töltene meg. Meghallgatás előtt a phono-fokozat, a kábelek és az erősítő, de még a hangsugárzó is úgy lett megválasztva, hogy hűen mutassa a hangszedő kvalitásait és a barázdákban lévő muzsikát. A gondos beállítás érdekében elektronikus tűmérleget, valamint kar és hangszedő beállító készletet használtam, a fordulatszámot stroboszkóp tárcsa és lámpa segítségével állítottam be. A lemezre centersúlyt helyezhetünk az esetleges felületi egyenetlenségek „kivasalása” érdekében. Az említett segédeszközök rendelhető/vásárolható tartozékok. A tű méltóságteljesen ereszkedik a barázdába és megkezdődik a XX. századi technika XXI. századi újraélésének csodája.
Fogadják el kedves olvasóim: a leírtak is zenehallgatás közben fogantak. Annak ellenére, hogy az analóg lemezre nem lehet 100 dB dinamikát vágni, az Ortofon Quintet Black hangszedő mégis kiválóan érzékelteti a halk és hangos hangok, a pianissimo és fortissimo, valamint az egy hangszer és az egész zenekar hangereje közötti különbséget. Selymes a zene szövete, kitűnő a felbontás és az apró zenei részletek leképezése. Nemcsak színpadtérből, de az egyes hangszerek aurájából is ad ízelítőt. Hallani a hangmérnökök szándékát, egyedi „ujjlenyomatát”. Több felvételen megtalálhatók a hangzástérben azok a helyek ahová szándékosan kevertek vagy éppenséggel nem kevertek bizonyos hangszereket, nehogy az egyes szólamok elfedjék egymást. Színpadmélységi dimenziókat is felfedezhetünk, érezhető a szólista és a zenekar tagjai közötti távolság. Minden tesztnek tesztje Arne Domnerus – Jazz at the Pawnshop című lemeze zseniálisan szólt. A jazzklub nyüzsgése és a játékosok elhelyezkedése nem üti egymást, a kellemes zenét nem zavarja a klub levegőjének érezhető vibrálása. Sőt a hangszeres játék alatti „kocsmazaj” egy kis ottlétet kölcsönöz a zenei csemegéhez. Ezek után a meghallgatásban zongora felvételek következtek. Mindkét felvételből kihallható a mikrofonozás technikája és a zongoratest fenséges, típusára jellemző után-zengése. Chick Corea Akoustic Band-jének játéka magával ragad, ritmikája utánozhatatlan. A felvétel tagoltsága szinte kirajzolható. Ha a berendezésünk mögött papír lenne kifeszítve, megrajzolhatnánk rá a zenekari tagok elhelyezkedését, ki mettől-meddig ér.
Összegezve a tapasztaltakat kitűnik, hogy az Ortofon Quintet Black hangszedőnek kevés versenytársa akad. Aki lemezjátszó vásárlásra adja fejét, annak sok mindent kell figyelembe venni. Sok tényező együtthatóját kell megvizsgálni. Rutinosak ezt már tapasztalatból tudják. Remélem, az egyébként digitális technika iránt érdeklődők is meghallgatják és részesednek a „csodából”!
Zeneiség: | 95% |
Térleképzés: | 90% |
Dinamika: | 90% |
Kivitel: | 85% |
Szerelés minosége: | 90% |
Kezelhetoség: | 90% |
Összesen: | 90% |
Pro
+ kiválóan érzékelteti a halk és hangos hangok dinamikáját
+ kitűnő a felbontás és az apró zenei részletek leképezése
+ érezhető a szólista és a zenekar tagjai közötti távolság
Kontra
– kivitele egyszerű, derékszögű hasáb
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Hangszóróbolt
Internet: www.hangszorobolt.hu
Telefon: : +36-1/331-6164