Szabó Sándor-Major Balázs Duó: Átokűző zene
Kiváló gitárosunk, Szabó Sándor alkotói tevékenységére mindig is jellemző volt a „dolgok mélyére hatolni, a forrásvidékig eljutni” szemlélet. Ennek köszönhetően válnak igazán hitelessé és időtállóvá az általa elkészített zenei anyagok. Az előbbiek szellemében született meg a Major Balázzsal közösen készített új lemeze az Átokűző zene is. Az album egyenes folytatása a 2010-ben megjelent Modern Magyar Makám című albumnak. Mindkettő egy kísérlet az ősi keleti zenék meditációban való felidézésére és újraalkotására intuitív csatornán át, melyeket Szabó keleten végzett helyszíni kutatásai ihlettek.
Az elmúlt évtizedekben számos távol-keleti és közép-ázsiai úton vett részt ő, ahol az ott összegyűjtött zenei anyagok mellett, a hallott és látott koncertek mind segítették és megerősítettek abban a korábbi feltételezésében, hogy a zene egy emlékezeten túl létező „Őstenger”, amibe lassú beavatódással hozzáférést szerezhetünk.
Az új album zenei koncepciója nem egyszerűen különféle keleti kultúrák zenei motívumainak ötvözésében merül ki – ami oly gyakran hallható ma a világzenében – sokkal inkább elmerülés és belső szemlélődés a kollektív tudattalanban ahol megtalálhatók, majd felhozhatók az ősi zenék. Így a szerzőnek a saját intuitív csatornáján keresztül lehetségessé vált az ősök zenéinek felidézése és mai kornak megfelelő módon való újra megszólaltatása. A zene formálása során igyekezett érvényt szerezni ama szándékának is, hogy hidat verjen a keleti zene modalitása és a nyugati zene több hangnemű modalitása között. Ezen kívül a ma ismerhető keleti zenékben nem használatos modern hangsorokból is komponált új darabokat kiterjesztve a keleti modalitást a kromatika felé.
Major Balázs eddig sosem hallott ritmusai fúziót képeznek a keleti és nyugati ritmusvilág között és ezzel új dimenziót adva a daraboknak. A felvételeken, a Szabó által megszólaltatott hangszerek között, szerepel a 24 húros kétnyakú bundnélküli lant, a 8 húros bundnélküli gitár, a mindenkori tonális alapot sejtető tanpura és egy kevésbé ismert indiai vonós hangszer, az esraj. Major Balázs két udu kombinációját használja, helyenként speciális cintányérokkal kiegészítve, mellyel egy egyedi hangzású, egzotikus, a keleti és nyugati hangzásvilágot befogó ütőhangszer összeállítást alkotott, mely egyaránt alkalmas a keleti és a nyugati zenékben alkalmazott ritmusok modern megszólaltatására.
A kiadvány hangtechnikai szempontból is érdekes lehet az audio-rendszereket tesztelők számára, ugyanis Major Balázs udu-ja olyan basszus-tartományban szól, amivel jól lehet tesztelni a hangfalak mélyhang-átvitelét.
Közreműködnek: Szabó Sándor- gitárok, lant, esraj, tanpura Major Balázs- ütősök
Szerzői kiadás, Honlap: www.sandorszabo.com és www.hunmagam.hu
Sinikka Langeland: The Magical Forest
Finnskogen Kelet Norvégiában található és „finn erdő”-t jelent. Ennek a környéknek az az érdekessége (és a nevét is innen kapta), hogy az 1500-as és 1600-as években aránylag nagy mennyiségű finn (ki)vándorló itt telepedett le, a finnországi éhínség elől menekülve. Sok legenda és mítosz kapcsolódott az elmúlt évszázadok során Finnskogen-hez. Már több mint három évtizede itt él a norvég énekes és kantele művész, Sinikka Langeland. Így nem meglepő, hogy mély inspirációt jelent a számára ez a környezet.
Az előadó friss albuma, ami a titokzatos The Magical Forest címet viseli, egy mesebeli világba csábítja a hallgatókat. Az új kiadvány tökéletesen illeszkedik a korábbi kiadványok (Starflowers /ECM, 2007/, The Land That Is Not /ECM, 2011/, The Half-Finished Heaven /ECM, 2015/) sorába. Azt szokták mondani, hogy aki egyszer belekóstol Langeland zenei világába, az nehezen tud kikerülni a „bűvköréből”. Az előadó új lemeze igazi nagy, skandináv összefogással készült. Ugyanis a közreműködő muzsikusok és énekesek között norvég, finn és svéd művészeket is találunk.
A repertoár 9 különleges kompozícióból áll. Két nagyon jellegzetes dolog figyelhető meg valamennyi szám esetén. Az egyik a természet közeliség, ami mélyen átszövi a kompozíciókat. A másik pedig a nehezen definiálható dolog, a skandináv életérzés. Az albumra végtelenül letisztult művek kerültek. A zenei stílust nehéz meghatározni, de talán akkor állunk a legközelebb a valósághoz, ha az etno jazz-t emlegetjük az album kapcsán. Az album repertoárja vokális és instrumentális számok tökéletes elegye. Sinikka Langeland lemezét hallgatva egy időtlen, titkos világba nyerünk bebocsátást. Napjaink sablonoktól és panelektől hemzsegő zenei világában igazi esszenciának számít a The Magical Forest című album.
Közreműködnek: Sinikka Langeland- kantele, ének, Arve Henriksen-trombita, Trygve Seim- szaxofonok, Markku Ounaskari – ütősök, Trio Mediaeval (Anna Maria Friman-ének, Berit Opheim-ének, Linn Andrea Fuglseth-ének)
Kiadó: ECM Records, Honlap: www.sinikka.no
Magic Moments 9 – In the Spirit Of Jazz
Annak ellenére, hogy a német lemezcég alig negyed százada van a piacon, ritka az olyan lemezgyűjtemény, amelyikben ne lenne legalább 1-2 példány az ACT Music kiadványaiból. A kiadó olyan, nálunk is nagy népszerűségnek örvendő előadókkal dolgozik (dolgozott) együtt, mint többek között Nguyên Lê, Esbjörn Svensson, Nils Landgren, Michael Wollny, Viktoria Tolstoy, Lars Danielsson, Wolfgang Haffner és Youn Sun Nah. A lemezcég sikere a professzionális előadókon és a remek albumokon túl abból fakad, hogy a kiadványaik magas hangzáshűséget képviselnek.
Az ACT Music rendre készít válogatásalbumokat is. Ezeken keresztül egy reprezentatív mintát kaphatnak a zenebarátok a kiadó igen széles repertoárjából. A tartalmas szórakoztatáson túl, ezek a kiadványok a tesztlemez szerepét is képesek betölteni. Ebből fakadóan gyakran felbukkannak az ACT Music korongok a különböző High-End Show-kon. A német kiadó legújabb kiadvány a Magic Moments 9 címet kapta. A számjelzés arról tanúskodik, hogy az album éppen a 9. tagja az ilyen néven futó sorozatuknak. A bőséges, közel 70 perces játékidejű lemezen 15 kompozíciónak jutott hely. A repertoárban az ismert szerzemények mellett (pl. „From Gagarin’s Point Of View” /Esbjörn Svensson Trio/, „Folksong” /Lars Danielsson/, „Voyage” /Kenny Barron/ kevesebben forgó kompozíciók is helyet kaptak (pl. Christallen Den Fina” /trad., arr. by Jan Lundgren/, „The Kiss” /Judee Sill/). A friss kiadvány jól reprezentálja a jazz műfaj sokszínűségét, az etno jazz-től a kortársig.
Kiadó: ACT Music, Honlap: www.actmusic.com
Bianca Gismonti Trio: Primeiro céu
Kevés olyan jazz-lemezekből álló gyűjtemény van, amelyből hiányoznak Egberto Gismonti albumai. Ahogy mondani szokás, az alma nem esik messze a fájától. Ugyanis a gitárművész lánya, Bianca Gismonti is muzsikus lett, csak ő a zongora mellett kötelezte el magát. Édesapjának köszönhetően a művésznő már tizenéves korába bekapcsolódhatott a zenei világ nagy vérkeringésébe. Több világ-körüli turnéra elkísérte a papáját, méghozzá aktív résztvevőként.
Bianca Gismonti néhány évvel ezelőtt alapított zenekarában Antonio Porto basszusgitározott és Julio Falavigna dobolt. Először a Sonhos de Nascimento (Álmok születése) című albummal sikerül nagyobb sajtó visszhangot kivívniuk. Ezt a most bemutatásra kerülő Primeiro céu (Első égbolt) követte. Igazi forró, latinos hangulatot jellemzi a Primeiro céu című albumot. Sajátos kettősség figyelhető meg a repertoár dalaiban, ugyanis egyik oldalról adott a latinos pezsgés, a másik oldalon pedig az egész olyan álomszerű lebegésnek hat. A végig jó hangulatú, 11 számot magába foglaló albumon érezhetően mind a három muzsikus nagyon felszabadultan játszik. Úgy hat a stúdióbeli ténykedésük, mintha nem is munkát végeznének, hanem inkább szórakoznának. Persze, itt mentes minden negatív tartalomtól a „szórakozás” kifejezés. Azt hiszem leginkább arról a lazaságról, könnyedségről van szó, ami a latin ajkúaknál „gyári kód”, mások számára pedig kevésbé utánozható.
ki egy abszolút szerethető női énekhangra és fülbemászó dallamokra vágyik az feltétlenül szerezze be a trió fenn bemutatott albumát. (a zongorista-énekes legfrissebb lemezének stúdiómunkáit a közelmúltban Budapesten végezte. Vélhetően ebből a jövő év elején lesz kézzelfogható lemezhordozó.)
Közreműködnek: Bianca Gismonti- zongora, ének, Julio Falavigna – dobok, Antonio Porto – bőgő, basszusgitár. Kiadó: Fina Flor
Bega Blues Band: Brassica Soup
Sokak számára ismerősen csenghet a Bega Blues Band neve. Ami nem véletlen, hiszen manapság amikor amilyen gyorsan bukkannak fel új zenekarok, legalább olyan sebességgel tűnnek is el rövid időn belül a süllyesztőbe, az évtizedeken keresztül működő bandák már szinte ritkaságnak számítanak. Ilyen együttes az 1983-ban alapított Bega Blues Band, ami a legrégibb jazz-blues formációnak számít Romániában. Természetesen – ahogy lenni szokott – ez a zenekar is sok tagcserén átesett az elmúlt bő három évtized alatt. Jelenleg több generáció játszik együtt a formációban. A „nagy öregek” (Johnny Bota-basszusgitár, Toni Kühn- billentyűsök és melodika, Lică Dolga-dobok) mellett a fiatalság, a friss erő (Maria Chioran-ének, Mircea Bunea –gitár, Lucian Nagy – szaxofon és fuvola) is jelen van a zenekarban.
Az együttes friss albuma, a Brassica Soup címet kapta. Az album repertoárjában 8 felvétel kapott helyet. Ezek döntő hányadát a zenekar tagjai jegyzik szerzőként. Kivételt mindössze a lemezt záró örökzöld, az „Afro Blue” (Mongo Santamaria) jelent, ami természetesen új hangszerelésben került a felvételek közé. A lemez egészét tekintve három irányból érezhető több-kevesebb áthallás az általuk megformált zenei világban. Elsőként olyan érzése van az embernek, mintha a zenekar komponistái meghallgattak volna néhányat a ’70-es évektől a ’90-es évek közepéig aktív zenekarunk az East lemezeiből. Néhány szám esetén ugyanazt az atmoszférát lehet felfedezni, mint ami egy-egy East lemez meghallgatása során létrejön. Az említett mellett egy intenzívebb Pink Floyd „befolyás” felfedezhető a produkcióban. A harmadikként pedig a Jethro Tull szelleme „kísért” az albumon.
A zenekari felállás – ahogy azt az egyes számok megkövetelik – gyakorta változik. Van olyan időszak, amikor énekes és fúvós nélkül játszanak, ekkor az energikus rockzene kerül a fókuszba. Ennek egyfajta ellenpontját jelentette, amikor „tengerparti bárzenét” játszanak lágy szaxofonnal és búgó hangú énekesnővel. Egyébként az énekesnő bebizonyítja, hogy nem csak az előbb említett szerepben mozog otthonosan, hanem a keményebb számokban is képes odatenni magát.
A Brassica Soup című album leginkább azoknak szól akik szeretik az olyan produkciókat, amelyekben az energikus számok éppen úgy jelen vannak, mint a lágyabb dallamok.
Közreműködnek: Johnny Bota-basszusgitár, Toni Kühn- billentyűsök és melodika, Lică Dolga-dobok, Maria Chioran-ének, Mircea Bunea –gitár, Lucian Nagy – szaxofon és fuvola
Kiadó: EM Records, Honlap: www.elenamindru.com
Pit Dahm Trio:Omicron
A hajdan csodagyerekként számon tartott luxembourgi dobos, Pit Dahm egy remek triót alapított néhány évvel ezelőtt. A zenekarában Charley Rose altszaxofonozik és Lennart Heydels bőgőzik. A formáció a közelmúltban Budapesten mutatta be az Omicron címet viselő albumát. A koncert és az album között muzsikusok szempontjából annyi különbség van, hogy a stúdiómunkából egy remek zongorista Harmen Fraanje is kivette a részét. Pit Dahm-ék vérbeli nagyvárosi jazzt játszanak.
A lemezzel ismerkedő ember előtt szinte megelevenednek egy metropolisz színei, már-már a bőrén érezi a belőle áradó impulzusokat. Az egész olyan filmszerű volt, minta az ember egy autóban ülve tenne egy nagy, éjszakai kört valamelyik metropoliszban. Az autós példánál maradva, amikor lehetőség van rá, akkor „száguldunk” és dolgoznak a lóerők. Amikor pedig a forgalmi helyzet úgy kívánja, akkor belassulunk a motortérben finoman duruzsoló motorral. Hallható volt, hogy a trió tagjai éppen úgy szeretik a felpörgetett játékot, mint az abszolút visszafogott, mondhatni „lefojtott” pillanatokat. Ez utóbbiak között minden nesznek, zörejnek fontos szerep jutott. A luxembourgi dobos zenekara egy jól összeszokott csapat benyomását kelti. Végig nagy kedvvel és elánnal játszanak. Mindegyiküknek nagy szerepe van abban, hogy az összkép ilyen pazarra sikeredett. Külön kiemelhető a zenekarvezető játéka, hiszen az „földöntúli” kategóriába tartozik. A lemezen összességében 11 kompozíciót találhatunk. De, a számcímek nem tartogatnak túl sok információt a lemezzel ismerkedő számára. Olyan, mintha Pit Dahm nem szeretette volna irányítani a hallgatók gondolatait. Helyette a szabad gondolattársításra szavazott. Az Omicron egy igazán figyelemreméltó album, ami joggal tarthat igényt az igényes zenékre „vadászók” érdeklődésére.
Közreműködnek: Pit Dahm- dobok, Charley Rose-altszaxofon, Lennart Heydels-nagybőgő
Kiadó: Hevhetia, Honlap: www.pitdahm.com