– avagy, minden, amit a Leonard Bernstein életrajzi filmről tudunk.
A film- és zenerajongóknak egyaránt van okuk az ünneplésre, egy most bemutatásra kerülő filmben Bradley Cooper elénk tárja Leonard Bernstein életét és szerelmeit. Bernstein a 20. század egyik legjelentősebb zenei alakja, akit már régen a „Maestro” azaz mesterként emlegetnek. A Maestro című film egy szerelmi történet, amely a zenei legenda, Leonard Bernstein és rendkívüli felesége, Felicia Montealegre bonyolult, életre szóló kapcsolatát mutatja be, egyben bepillantást enged a mester zenei állomásaiba, szakmai és magánéletébe. A filmet a hollywoodi szupersztár Bradley Cooper rendezte, aki Josh Singer-el írta a forgatókönyvet, és egyben alakítja a legendás karmester és zeneszerző karakterét. Carey Mulligan játssza a feleséget, Felicia Montealegre Bernstein színésznőt. Mivel a Maestro cselekménye Leonard Bernstein életének több évtizedét öleli fel, Cooper különböző életkorokban alakítja őt. A film az életnek és a művészetnek szóló szerelmes levél, a Maestro lényegében a család és a szerelem érzelmileg epikus ábrázolása.
A legendás karmester és zeneszerző, Leonard Bernstein életéről és szerelméről szóló film eredeti zenei anyagát és a sorrendet is Bradley Cooper rendező-producer választotta. A Deutsche Grammophon az egyik legjobban várt filmzenét a karácsony előtti szezonban adja ki. A felvételeket a London Symphony Orchestra, a London Symphony Chorus Yannick Nezet-Seguin vezetésével készítette, aki karmesteri tanácsadóként is dolgozott a filmen. Bradley Cooper elárulta, hogy hat évig tanult vezényelni, hogy felkészüljön szerepére a Maestro című filmben. Hat év előkészületbe telt a Londoni Szimfonikus Zenekar dirigálása Leonard Bernstein 1976-os Mahler „Feltámadás” szimfóniájának újrajátszása. A film New York-i vetítésén Cooper elmondta, hogy először „megijedt” az eredetileg is az Ely-katedrálisban készült, különösen megterhelő jelenettől. A Cambridgeshire-i katedrálisban újraalkották Bernstein ikonikus vezénylését, az 1976-os Mahler „Resurrection” szimfóniát – ez egy kihívást jelentő bravúr a Londoni Szimfonikus Zenekarral, egy 100 fős kórussal és két szólistával. …„Hat évig készültem 6 perc 21 másodpercnyi zenét vezényelni”… – mondta Cooper, aki korábban több száz órát töltött gyakorlással és, hogy ennyire érezte beavatottnak magát a szerepbe, azt is elárulta, hogy amikor nyolc éves volt egy karmesteri pálcát kért karácsonyra. Yannick Nézet-Séguin, aki a film „karmesteri tanácsadójaként” tevékenykedett, segített a jelenet elkészítésében, külön videókat készített az összes tempóváltással, így az összes anyag rendelkezésre állt. A jelenet forgatásában résztvevő Londoni Szimfonikus Zenekar tagjai meséltek Bradley Cooper szerep iránti elkötelezettségéről: …„bár egyik mozzanatot sem rögzítette a kamera, amikor a zenekarral beszélgetett, szinte Bernstein hangján beszélt”… – emlékezett vissza Clare Duckworth hegedűművész.
Cooper, saját bevallása szerint, a film elkészítésével a legfélelmetesebb és legkihívóbb dolgot művelte, amit színészként tehetett. Meg kellett mutatni Bernstein karizmatikus jelenlétét és a zene iránti őszinte lelkesedését, a bensőséges kapcsolatot, amit a zenekar és a hallgatók között alakított ki. Cooper és a Maestro stábja az előadás újraalkotása során, a zenekari tagok pontos elhelyezkedésétől egészen az esemény műsorainak reprodukálásáig, nagyon aprólékos részletgazdagságra törekedett. Az LSO zenészei közül sokakat arra kértek, hogy növesszenek szakállat, ne vágják le a hajukat, és a maximális hitelesség érdekében, a szemüvegeseknek korhű szemüveget is rendeltek. Bradley Cooper a fekete-fehér és a színes képek közötti váltásokkal csábító hangulatot és megjelenítést teremt. Bernstein három gyermeke, Jamie, Alexander és Nina megkönnyezte a jelenetet. Jamie Bernstein – a három testvér közül a legidősebb – nyilatkozata szerint Bradley Cooper rendkívüli mértékben, mániákusan elmerült a film témájában, mindent megtett, miközben az előadását előkészítette.
…”A kilencszeres Oscar-jelölt rendező már fiatalon érdeklődést mutatott apánk iránt, úgy döntött, hogy elmeséli családunk e hihetetlenül személyes, közeli, bensőséges történetét. Bárcsak az apám itt lehetne, hogy lássa a filmet! Zavarba ejtő, hogy ez a fiatal filmsztár több életszakaszban apánkat alakítja. Ez a szüleink házasságának portréja. Valami nagyon konkrét és számunkra nagyon személyes dologról szól. Igazán megdöbbentett bennünket a tény, hogy Bradley úgy döntött, hogy erre a történetre összpontosít, és nagyon izgatottak vagyunk Carey Mulligan alakítása miatt, mint Felicia anyánk”… – Leonard Bernstein lánya, Jamie.
Leonard Bernstein minden idők egyik leghíresebb és legbefolyásosabb zenésze, felvillanyozó karmester, zseniális zeneszerző, tehetséges zongorista, inspiráló tanár. Bernstein leginkább a West Side Story zenéjének komponálásáról ismert, de rengeteg más okból is figyelemre méltó volt. Az 1918-ban született massachusettsi karmester volt az első amerikai születésű, aki jelentős amerikai szimfonikus zenekart vezetett. Számos komolyzenei művet is írt, filmeket jegyzett, köztük az On the Waterfront című filmet, és sok éven át vezette a CBS – Young People’s Concerts sorozatát, amivel elsőként vitte be a klasszikus zenét a televíziózásba, kiterjesztve annak kulturális vonzerejét és elérhetőségét. Attól a pillanattól kezdve, hogy 1943-ban a New York-i Filharmonikusok karmestere lett, tehetsége és puszta fizikai jelenléte miatt is, Bernstein sztárrá vált. 1943. november 14-én tájékoztatják Bernsteint, hogy az akkori karmester Bruno Walter ne érzi jól magát, és néhány órán belül, próba nélkül kell vezényelnie a New York-i Filharmonikusokat. Később, 11 évadon át, a zenekar zeneigazgatója volt. Az események meglepő fordulatában Bernsteint felvették a Harvard Egyetemre, mint első főiskolai diploma nélküli zenei oktatót. A Harvardon végzett tehetség élete során 16 Grammy-díjat, hét Emmy-díjat és két Tony-díjat nyert. Egyedülálló tehetsége abban is megmutatkozott, hogy különböző zenei tájakat tudott bejárni. Híres volt arról, hogy különféle zenei stílusokat ötvözött, újító szellemiséggel friss harmóniákkal kísérletezett. A család, amelyet feleségével, Felicia Montealegre színésznővel építgettek 1951-ben kötött házasságukkal indult. Három gyermekük született: Jamie, Alexander és Nina. Cooper és a rendezőség mindhárom Bernstein-örökössel konzultált a film készítése közben, amely nem egy hagyományos, bölcsőtől sírig tartó életrajzi film, inkább egy zenés utazás Leonard Bernstein életén és örökségén keresztül.
…”A lámpa, amelyre szükségem volt a Maestro elkészítéséhez, sok évvel ezelőtt felkapcsolódott, hogy ténylegesen rákattantam a projektre. Miután egy évig kutakodtam Lenny-ről és a családról, és hagytam, hogy minden magába szívjon, rájöttem, hogy számomra a Lenny és Felicia közötti házasság volt a legérdekesebb és lelkileg rokon. Ez egy szokatlan, őszinte szerelem volt, amelyet végtelenül izgalmasnak találtam”… – mondta Bradley Cooper.
A Leonard Bernstein emlékét kezelők szerint a maestro és Montealegre egy bulin találkozott 1946-ban. Montealegre, amikor megismerkedett Bernsteinnel, debütált a Broadway-en. A két fiatal felemelkedő sztár kapcsolata már a kezdetektől fogva vibráló volt. Gyorsan eljegyezték egymást, de megszakították kapcsolatukat, és 1951-ben, házasságuk évében újra összejöttek. Noha mélyen szerelmes volt Montealegre-be, Bernstein bensőséges kapcsolatban állt David Oppenheim klarinétossal és zenei producerrel, majd később kutatási asszisztensével, Tommy Cothran-nel. …”Biszexuális volt, férfival is volt kapcsolata”… – magyarázza Jamie. A film úgy ábrázolja Montealegre-t, mint aki egy bizonyos pontig megérti Bernstein kapcsolatait. A hűtlenségen vitatkoztak, de mindig visszatértek egymáshoz. Jamie szerint Carey Mulligan tökéletesen személyesítette meg édesanyját, aki 1978-ban halt bele a rákba. …”Nem tudom, hogy Carey hogyan csinálta, de a színészi teljesítménye egyszerűen hihetetlen. Nem tudunk felülkerekedni az érzésen, milyen csodálatos”… – mondta Jamie.
A Maestro film Bradley Cooper „egyszemélyes projektje”, hasonlóan Charlie Chaplin írói, rendezői, zeneszerzői és szóló kalandjaihoz. Cooper a mestert munka közben is bemutatja. Ez a nem mindennapi találkozó bemutatja nyers tehetségét és karizmáját. …”Bradley alkotóként apám szinte minden arcát magával hozta. Kapsz próba-jeleneteket, kapsz tanítási jeleneteket, kapsz egy komponálási jelenetet, nyilván vezénylési jeleneteket és mit szólsz ahhoz a zongorajátékhoz! Egyszerűen fantasztikus”… – mondta Alexander. …”Minden, amit Bernstein tett, legyen szó munkáról vagy szeretetről, azt szenvedéllyel tette. Apám csak a szívről szólt. Szívből dirigált, szívből tanított. A világon minden embert megölelt volna, ha tehette volna, bár ez elég jól sikerült neki a zenéjével. Ő így ölelt meg mindenkit. Azt viszont soha nem képzeltem – és a testvérem sem – nem álmodoztunk arról, hogy egyszer talán lesz film apánkról. Ez egyáltalán nem volt a látókörünkben”… – nyilatkozta Jamie.
Leonard Bernstein, kitörölhetetlen nyomot hagyva a klasszikus zene világában és azon túl is, valódi zenei ikon. Szenvedélyes és lendületes karmesteri stílusa a 20. század egyik legünnepeltebb karmesterévé tette. Kivételes karmesteri tehetségén túl Bernstein termékeny zeneszerző volt, aki olyan időtlen műveiről ismert, mint a West Side Story. De, ami igazán megkülönbözteti Leonard Bernsteint, az az öröksége, az amerikai zene világához való befolyásos hozzájárulása, mint mentor és oktató. Megingathatatlan volt elkötelezettsége a fiatal tehetségek gondozása, valamint tudásának és zene iránti szeretetének a következő generációval való megosztása iránt. Folyékonyan beszélt több nyelven, köztük angolul, franciául, olaszul és németül, ami felbecsülhetetlen értékűnek bizonyult a nemzetközi együttműködésben. Bernstein minden egyes hangja egy ecsetvonás volt az érzelmek remekében, ablakot kínálva a hallgatóknak az emberi élménybe.
A Maestro film egy erőteljes és érzelmileg rezonáns ábrázolás, Leonard Bernstein életéről, mély zeneszeretetéről és a feleségével, Felicia-val ápolt tartós kötelékről tanúskodik. Ez a film nem csak a klasszikus zene rajongóinak szól; mindenkinek szól, aki értékeli a szenvedély, az elhivatottság és a kiválóságra való törekvés lenyűgöző történeteit, a zene átalakító erejét.
Mindenki számára, aki értékeli a klasszikus zene szépségét és erejét, a Maestro című film kötelező program az ünnepi szezonban.
Ajánlott cikkek:
https://news.northeastern.edu/2023/11/21/leonard-bernstein-maestro-bradley-cooper/
https://www.newyorker.com/magazine/2023/11/27/maestro-movie-review
https://www.biography.com/musicians/a44952748/leonard-bernstein-felicia-montealegre-marriage-maestro-true-story
https://www.sfcv.org/articles/review/maestro-likely-be-maelstrom-heated-debates
https://bachtrack.com/interview-jamie-bernstein-father-musical-life-november-2023