Az első PD-171 típusú lemezjátszó 2011-es bevezetése óta nagyon elismert analóg játékos volt a piacon. A Luxman azt a hangulatot képviseli, amelyet csak hanglemezzel és lemezjátszóval lehet, és amelyet minden vinyl-rajongó igyekszik elérni. Mert egy Luxman képes közvetíteni a zenei mondanivaló mélységét.
Az elmúlt fejlesztési időintervallum folyamán a PD-171A több változáson esett át. Most rendkívül merev fő alvázzal jelent meg, valamint a motor, a meghajtó áramkör és a csapágyazás további fejlesztéseit is elvégezték. A típusnak, a felhasználói igényekhez igazítva, két új változata létezik, egy kar nélküli típusú, a PD-171AL és a Jelco karral felszerelt PD-171A. Az új lemezjátszó megőrzi a klasszikus forma szilárdságát, miközben hozzáteszi a lélegzetelállítóan jellegzetes és modern Luxman karakterét.
Meghajtás: | szíjhajtás |
Motor: | AC szinkron |
Sebesség: | 331/3 és 45rpm |
Sebességszabályozás: | ± 4%. |
Sebesség ingadozás: | kevesebb, mint 0,04%. |
Effektív karhossz: | 229 mm |
Túlnyúlás: | 15 mm |
Méretek: | 465 x 195 x 407 mm |
Tömeg: | 24.5 kg + 5 kg lemeztányér |
Ár: | 7 796 EUR |
Első látásra kiderül, a Luxman PD-171A egy egyedülálló, nem szokványos kialakítású lemezjátszó. A hagyományos, valódi fából készült, keretes alváz eleganciája kiválóan illeszkedik a márka többi komponensének kiviteléhez. A hasznos tömeg egy része – de az esztétikai hatás jelentős fele is – egy 15 mm vastag, szilárd alumínium ötvözetből készült felső lemeznek köszönhető. Ezen helyezkedik el a hangkar-szerelőcsonk valamint a nyílások a motor-tárcsához és a különféle vezérlő gombokhoz. A jó minőségű, szál-húzott, alumínium felület szépen harmonizál a valódi fa alap szekrénnyel, rejtve a robusztus „gépezete”, lágy jelleget csempészve a kivitelbe.
A lemeztányér süllyesztett, a motort és a szíjat borító-fedél védi az illetéktelen mozdulatoktól. A felső lap a megegyező méretű, keményfából és acéllemezből készült kerettel van szerelve, a lábazat felülete texturált fekete festékkel van bevonva. A lábazat és a fenéklemez között csillapító anyagból vékony réteget helyeztek el. A további rezgésgátlást négy összetett szerkezetű állítható magasságú láb biztosítja. Lenyűgöző az anyagmegmunkálás és az építés minősége.
A model-tervezés középpontjában az újonnan kifejlesztett, nagy teljesítményű tápegység és meghajtó-rendszerének fő eleme, egy váltakozó áramú motor áll. A szinte lebegő transzformátor és a váltóáramú motor az átlagnál nagyobb nyomatékot biztosít, még akkor is, ha azt szemre nem tudjuk felbecsülni. A meghajtás esetében nagy jelentőséggel bír az elektronikus motormeghajtó rendszer, amelyben egy digitális áramkör stabil fordulatszámot generál. Beépítésre került egy, az audio-erősítőkre kifejlesztett ötlet, egy olyan meghajtó-rendszer, amely nagy inerciájú, nehéz lemeztányért forgat. Ez egy nagy pontosságú, 32-bites, órajel-vezérelt generátor áramkör. A nagy-nyomatékú szinkron motor digitálisan vezérelt oszcillátorból nyeri energiáját, amely a kimeneti jelét kettős DAC-ba és erősítő áramkörökhöz továbbítja. Mindkét szabványos futási sebességre finomhangoló kezelőszervek állnak rendelkezésre, a stroboszkóppal ellenőrizhető eredmény a szokásos kis ablakon követhető.
A motor a tálat a külső peremén egy széles szíjon keresztül hajtja. A lemeztányér meglepően jó minőségben, egy tömbből, gyémánttal vágott megmunkálással készült el. Annyira méretpontos, hogy működés közben elég nehéz megmondani, hogy éppen forog. A nehéz tányér 5,0 kg tömegű, ezért megfelelően nagy tehetetlenségi nyomatékkal (22,4 kgf/mm², ami 0.7t² mozgás tehetetlenségi tényező) rendelkezik. A precíziósan megmunkált tengely egy nagy átmérőjű poliéter-keton (PEEK) csapágyban, súrlódásmentesen forog. A szilárd alumínium tányér a súlypont mélyebbre helyezése miatt egy mélyedésbe került. A lemeztányér felhelyezéséhez és eltávolításához a tartozék-készletben fogantyúk vannak mellékelve.
A lemezjátszó egy, a Jelco által gyártott SA-250 típusú, S-alakú karral szerelt, amely rendelkezik egy leszerelhető magnézium shell-el. A hangkar effektív hossza 229 mm, túlnyúlása 15 mm. A 22 mm-es tartományban elvégezhető magasság-állítási lehetőség (VTA) elég a legnépszerűbb és akár a legkomolyabb hangszedők méretéhez is. Egy erős imbuszkulcs mellékelt a könnyű magasság állításhoz. A horizontális mozgást golyóscsapágy, a vertikálist ékszercsapágyak segítik. A kar tartalmaz egy rugós anti-skating mechanizmust, az anti-skating erő statikusan, egy kalibrált, kétrészes ellensúly segítségével állítható.
A gyártó a PD171A lemezjátszóhoz tartozékként mellékel egy üveg tisztasággal átlátszó műanyag porvédő fedelet, egy cserélhető összekötő kábelt és egy IEC csatolós, szintén cserélhető hálózati kábelt. A karkábel egy szabványos 5-pólusú aljzaton keresztül a karbakon csatlakozik, ebben a kategóriában már a készülék hátoldalán RCA kimenet nincs.
A szemet talán legjobban kényeztető, az egyik figyelemre méltó rész, egy karcsú LED „fényoszlop”, amely mint bekapcsolási segéd működik. Világítása használat közben kellemes, lágy fényt bocsát ki, a lemezen jól láthatóvá válnak az egyes, üres barázdákkal elválasztott részek. Az oszlop elforgatható vagy, ha nem szükséges, teljesen eltávolítható – az elektromos csatlakozás egy RCA aljzat – ebben az esetben egy kis műanyag dugó zárja a csatlakozást.
Meghallgatás
Öröm volt az összeszerelés és beállítás, az összes alkatrész példás gyártási minősége és a beállító vezérlés pontos logikája. Az eredményes teszthez nagyban hozzájárult az Audio-Technica csúcsmodellje, az Art-1000 hangszedő. (A hangszedő minden egyes darabja saját, pontosan beállított nyomkövetési erővel rendelkezik. Nincs ajánlott tartomány. Pontosan be kell állítani a specifikációban ajánlottak szerint.)
Elsőnek egy nagy „falat” Bizet – Carmen című operájának etalon értékű felvétele Sir Georg Solti vezényletével szólt. A lemez néhai Ujházi László hangmérnök- és felvétel esztétika-tanárunk ajánlása óta birtokomban van, immáron kettő példányban. Az egyik az eredeti, a másik a Hungaroton által kiadott licenszes változat. Az 1970-es évek közepén felvett „Solti-féle” analóg Carmen olyan frissen és tisztán hangzik, mint ahogyan az akkori idő legkorszerűbb felvételei. Számos finom felvétel létezik Carmen-ből, ám ez az egyetlen ami az első helyet foglalja el, és a mai digitális technikával is nehezen túlszárnyalható.
A tonális pontosság és a részletgazdag hangszínek hallatán hamar eljutunk a zenei élvezet magas fokára, amit a legjobb analóg felvételek kínálnak. A Luxman lemezjátszó a játéktechnikák és a művészi munka világosabb ábrázolásával biztosítja a művészi munka jobb áttekintését, a hangok „ízét” és a tiszta tehetség megítélését. A hangzáskép nagyon nyugodt, mégi energikus ott ahol kell remekül mutatja az egy-hangszer/több-hangszer hang energiák erőviszonyait, lehetővé téve az izgalmas finom részletek felbontását. Azonnal működik a testesség és az erő bemutatása, ami egy meglehetősen ritka kombináció. Az operai hangzáskép többrétegű jellege hatalmas könnyedség mellett szólal meg. Az is világossá vált, hogy mennyire jó az összes hangszer és énekesi hangfekvés különválasztása a nagy-zenekari „keverékben”. Mekkora mértékben nyújt mindegyik hangszernek és szereplőnek teret a kibontakozáshoz!?!
A Decca Records london ffss kiadású felvételei hatalmas közvetlenséggel bírnak, a jó mozgó tekercses hangszedő jelének testessége és finomsága itt nyomós érvként hallatszik. Példaértékű Berlioz – Romeo et Juliette drámájának szimfónia változata Lorin Maazel vezényletével. A felvétel 1972-ben készült, itt a transzparencia és a sebesség a zene reprodukciójának kritikus része, ez az egyik legnagyobb különbség az élő és a rögzített hangok között. A felvételen lévő csendesebb hangok egészen a fortissimo-ig változtak, az alap hangszín nem színeződik, csak a tonális mélység növekedése a meglepő. Az előadásban minden hangszert sokkal több levegő vett körül, és helyzetük egyértelműbb lett a most szélesebb színpadon, ritmikus hajtóerővel, súllyal és térbeli konzisztenciával bír.
Rockzenére váltva Eric Clapton – Rush című filmhez írt muzsikáját hallgattuk. Ismerve a felvételt tudvalevő, hogy Clapton kezében hogyan szól egy elektromos gitár. Természetesen a dinamika nagy szerepet játszik, és szerencsére ez az AT nem túloz el semmit. Az akusztikus és elektromos gitárok karakterét és mesés hangját olyan tiszta és természetes módon adja át, hogy az idő múlása észrevehetetlenné válik. A gitárszóló még inkább adta belső/lelki karakterét, mindezt a gyönyörűen folyékony összefüggésben. A basszusgitár izmos és feszes, finoman részletezett és mégis egyértelműen erős hangját hallani a csendes részek mellett. Mindezek kombinálva gazdag, háromdimenziós hangképhez vezetnek. A finom hangok – például az akusztikus gitár hangjai – felhangokkal telten csengenek, még a kihívást jelentő belső barázdákban lévő jelek is torzulásoktól és mellékzöngéktől mentesek. Ezen a nagyszerű felvételen, az eredeti előadáshoz nagyon közeli dinamikát hallani, természetesen, ha a phono-fokozat, az erősítő és a hangsugárzók készen állnak a munka elvégzésére. Ez egy meglehetősen mesés élmény.
A világ azon része amely már 40-50 évvel ezelőtt is hozzájutott az analóg hangtechnika csúcsminőségű példányaihoz jól emlékszik a kiváló hangzásra. A zene reprodukciójában valószínűleg az a legnagyobb akadály, hogy nehéz, ha nem is lehetetlen, olyan képzett kézműveseket találni, akik megteszik mindazt, ami ezeknek a „műszereknek” építéséhez szükséges. (Mitsuo Miyata tervezte at AT-ART1000 hangszedőt és egy hölgy felel a speciális hangszedő összeszerelésének szinte lehetetlen feladatáért) Nagy mutatvány létrehozni az analóg hangzás csúcsát, mint ahogyan azt már 40/50 évvel ezelőtt megtették – és ehhez csak egy hajlandóság figyelmen kívül hagyni az elmúlt 40/50 évnyi „haladást”. Egy másik tényezőt se felejtsünk ki: a hangszerek nagy gyártói az utóbbi években jobban alkalmazkodtak a vintage hangzás iránti igényhez, és változó sikerrel sokan jobban teljesítették ezt a keresletet.
Ez a lemezjátszó egy klasszikus japán márka kinyilatkoztatása, amelyben egyértelművé teszi, hogy a hanglemezekről a valóság visszatükröződik. Ez az analóg hangzás olyan, ahogyan azt mindig is elképzeltük! A Luxman PD-171A lemezjátszó lehetővé teszi, hogy egyaránt korhű és valósághű módon közelebb kerüljünk a lemezbe préselt zenei eseményekhez.
Konklúzió
A Linn LP12 és annak változatai, a Thorens, Garrard, EMT és Lenco sokkal kisebb tömegű lemeztányért sokkal erősebb motorokkal hajtanak. Lehet, az említetteket ezért szeretjük, de vannak másféle megoldások is, olyanok, amelyek nem kívánnak a „tökgyalukhoz szükséges” motor-energiákat átadni. Tehát, nem szabad figyelmen kívül hagyni egy másik tendenciát, ami finomabb motorokkal, nehezebb tányérokkal és robusztusabb meghajtó-elektronikával érnek el sikereket. Ilyen a Luxman. Csúcstechnika és szilárd kézműves pontosság.
A „házon belüli” fejlesztésű lemezjátszó a szakértőkből álló csapatnak három évébe került, ideértve a főkonstruktőrt, aki már a 70-es években megjelent lemezjátszókért is felelős volt. (kívánunk neki még hosszú életet!) Az optimális merevség és akusztikus csillapítás érdekében húsz különböző fából kiválasztott, speciális anyaggal összepréselt szekrény, kiválóan néz ki, megjeleníti a luxust. A szinte univerzális hangkar, a magnéziumból készült shell és a szoros kapcsolatot létrehozó SME rendszerű bajonettzár lehetővé teszi a hangszedők gyors cseréjét. A 32 bit képességű DAC irányítja a motort, a szíjhajtás az egyik legstabilabb, olyan stabil, mint a legendás Technics vagy a DUAL CS 701 direct meghajtása. Minden nagy pontosságú, kézzel készített munka, érdemes megfizetni az árat.
A pontos és maximálisan precíz mérnöki munka révén a Luxman PD-171A lemezjátszó örömmel használható, olyan magas színvonalú hangminőséget hoz létre, amely ezen a ponton elérhető és elvárható. Még a szakembereket is arra készteti, hogy újra kalibrálják elvárásaikat. Ez a lemezjátszó minden tulajdonosa számára valódi büszkeséget biztosít. Ha bárki, akár a legigényesebb zenekedvelő, készen áll arra, hogy egy Luxman PD-171A modellt vásároljon, biztos vagyok benne, nagyon elégedett lesz.
Pro
+ valódi fából készült keretes alváz eleganciája
+ lenyűgöző az anyagmegmunkálás és az építés minősége
+ poliéter-keton (PEEK) tengelycsapágy
+ a kar mozgását golyóscsapágy és ékszer-csapágyak segítik
Kontra
– hosszú „gyűjtőút” vezet idáig
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Audiophyl Kft
Internet: www.audiophile-szalon.hu
Telefon: +36-70/944-1551