Az első Auditorium modell elkészítése és piacra kerülése óta egy negyedszázad telt el. Azt nem lehet mondani, hogy az új R25A 25th Anniversary kifejlesztése 25 évig tartott, de az természetes, hogy az idő elteltével, a cégen belüli folyamatosan történő fokozatos fejlesztések és finomítások előnyeit élvezte. Az elmúlt évtizedekben egy Auditorium hangsugárzó mindig is a Living Voice induló modellje volt, innen kezdődött az gyártási sor, így van ez ma is. Az új hangsugárzó, filigrán megjelenésével és meglepetésszerű hangzással a tavalyi, müncheni High-End Show sztárja volt.
Frekvencia átvitel: | 35 Hz – 22 500 Hz |
Impedancia: | 6 Ohm |
Érzékenység: | 94 dB |
Méretek: | 1060 x 215 mm × 270 mm |
Tömeg: | 19 kg / szekrény |
Ár: | 2 000 000 HUF |
Az R25A küllemének megalkotásakor figyelembe vették a kabinet tervezés minden egyes műszaki aspektusát. Az mérésekkel igazolt megfelelést kihangsúlyozva minden díszítést mellőztek. Az egyenes hasáb-alakú hangszekrény MR-MDF alapanyagból, borításának minden oldala szigorúan válogatott, 750-es sűrűségű, valódi juharfa-forgácslemezből készül. A tervezés során sok prototípus-iteráció készült – egyet nem árulnak el, hogy mennyi alapanyagot fűtöttek el a sikertelen próbálkozások után. A kabinet anyaga kiváló energiaátviteli tulajdonságokkal rendelkezik, amely nem fojtja el, de nem is túlozza a hangszórók hangzási és dinamikai viselkedését. A kivitelezés prémium minőségű, erezet szerint illesztett. A kabinet természetes fafurnérokkal, cseresznye-, dió-, juhar-, rózsafa-, fekete kőris és selyemfényű fehér felülettel rendelhető.
A 140 mm magas, kissé rendhagyó, fekete színű lábazat ugyanabból az anyagból készül, mint a fő hasáb test. Az R25A hangszekrényének nincs belső merevítése, ami meglehetősen szokatlan, rezonáns viselkedését úgy igazították, hogy a rezonancia „jóindulatúlag” hasson. A belső csillapításhoz kevés mennyiségű vattát használtak. A hátsó reflexnyílás nem csillapított, inkább hangolt, megközelítőleg 42 Hz alatti hangolású.
A 30 literes kabinetben a hangszórók elhelyezése szimmetrikus d’Appolito elrendezés, azzal a módosítással, hogy a hossztengelytől kissé eltolt a magas-hangszóró egység. A nagyfrekvenciás egység tengely vonaltól való eltolása minimalizálja az állóhullámokat, ám ezek így még mindig MTM-elrendezésben vannak. A megoldás gyakorlati előnyei közé tartozik a lesugárzás egyenletessége minden fő irányba, leginkább horizontálisan, valamint a hangok indulásakor nincs lebegés. A megoldás a fázismenet kézben-tartása szempontjából sem olyan bonyolult, mint egy három-utas konfiguráció. A magas-hangszóró 26 mm átmérőjű lágy szövet-dóm membránnal, alumínium előlappal és kettős mágneses szerkezettel, réz, (nem alumínium) lengő-tekerccsel rendelkezik. A hangszóró természetes rezonancia-frekvenciája 700 Hz, nincs impedancia linearizálás.
A kettő közép/mély hangszóró 170 mm átmérőjű, Scanspeak gyártmány, amiket a két cég mérnök gárdája közösen készített, csak ebben a modellben alkalmazzák. (első pillantásra a már megszűnt C17 modellre hasonlít, de alkatrészeit tekintve teljesen más – a szerk.) Ezek a hangszórók eltérnek az eddigi tervezési paradigmától. A préselt acélkosárba, habfelfüggesztéssel rögzített, adalékolt membránok felülete csekély görbületű tölcsér-alakú. Az energia-átadó rész keskeny átmérőjű alumínium lengő-tekerccsel rendelkezik. Ezen ismérvek egyetlen eleme sem ilyen formában található meg a mai, nagy teljesítményű „stúdió monitor” típusú hangsugárzóknál.
A keresztváltóban a frekvencia-tartomány kettéválasztását első-rendű magas, és másodrendű közép/mély szűréssel oldották meg. A váltóban csatornánként 16 alkatrész-komponens van, mindegyiket fizikai, elektromos és kémiai tulajdonságaik alapján választották ki. Az áramkörben mechanikusan elkülönített, keresztirányban elrendezett, légmagos tekercsek és nem induktív huzal-ellenállások szerepelnek. Csatornánként tíz, Living Voice fémfólia-polipropilén kondenzátor (kettő a magas-áteresztő szűrőben, öt a alul-áteresztő szűrőben és három az LCR-szűrőben) került be, amelyek három különböző fajtából származnak. Mindegyik szabadalommal védett és a katonai célú felhasználás követelményeit is képes teljesíteni.
A belső kábelezés szintén szabadalmaztatott, kristály-orientált, két vezető-eret tartalmazó, mély-kriogén kezelt vezetékből épül fel. Ez esetben is sok kutatás és meghallgatás következett, prototípus készítésre került sor, beleértve a saját, preferált, egzotikus hangszóró-kábeleket is. Megállapítást nyert, hogy az alacsony induktivitású kialakítás a legjobb hangzású egyensúlyt kínálja és a legjobban illeszkedik az összes többi tervezési döntéshez. Dupla csatlakozókkal rendelkezik, feltételezve a kettős kábelezés izgalmas megvalósítását.
Az Auditorium R25A az átlagtól nagyobb, 94 dB érzékenységű, ami 6 Ohm impedanciával párosul. A kialakított specifikáció megkönnyíti az erősítők illesztését, még néhány Watt teljesítményű, elektroncsöves, Single Ended kapcsolású, triódás végű, erősítőket is bátran lehet hozzá használni. Elvárhatjuk az alsó tartomány 35 Hz körüli legmélyebb hangjait, miközben a „felvég” lineáris átvitellel rendelkezik, és elszól akár 22 500 Hz-ig. Elhelyezésben, a hátsó reflexnyílás miatt, egy kis helyre van szüksége, ez a lehallgató helységtől függően 50 – 100 cm távolságon belül értendő. (megjegyezzük, hogy kevés olyan hangsugárzó létezik, amelyik a hátsó fal közelében jól működik)
…”A hangsugárzó-fejlesztés elmúlt 30 évében a Living Voice vállalat arra a pontra fejlődött, hogy az építéshez felhasznált komponensek kb. 90%-ban saját, szabadalommal védett részegység. Ha nem találunk olyan alkatrészeket, amelyek pontosan megfelelnek az igényeinknek, házon belül tervezzük azokat, hogy megfeleljenek konkrét céljainknak”… – nyilatkozta Kevin Scott tervezőmérnök.
Meghallgatás
A sok hanglemez és CD-lemez meghallgatása után elégedetten állapítottuk meg, hogy a Living Voice R25A hangzása integrált és koherens, erre szokták azt mondani, hogy együtt-álló. Ez azt jelenti, hogy a muzsikusok a mű lejátszásakor egymás közötti összhangot teremtenek – amit nekünk is hallani kell. Az együttállás reprodukciója elég nehéz feladat. Ahhoz, hogy egy hangsugárzó nagyon nyugodt, kiegyensúlyozott megszólalású legyen, rengeteg tervezési tényezőnek és a megvalósításhoz szükséges alapanyagnak kell összhangban lenni.
Az R25A, karcsú formája és kis termete ellenére, hangzásában egyáltalán nem monitorszerű, még a brit „nagy-monitorok” hatása sem érződik, de mindettől függetlenül beavat a muzsika történéseibe. Inkább elvisz a jótékony hatású hangok világába, mint bármit is élessé vagy tolakodóvá hangsúlyozva kihegyezzen. A hangszerek és énekhangok tonális színét gazdagon tálalja, de nem színez túlságosan. Főleg nem akar méreténél nagyobb „arculatot” mutatni. Mindezek ellenére akkora a nagy-zenekar, hogy a tutti-nál és a nagyobb beütéseknél felvillanyozódik. A lábunk amúgy is a jó minőség mutatója, amint a hangsugárzó ritmikai készségeit fitogtatja, járni kezd.
Living Voice jellegzetesség, hogy nagyon érzékenyen mutatja a felvételek közötti eltéréseket, főleg a hangmérnökök mély-hangokkal kapcsolatos elképzeléseinek különbségét. Több esetben a mély-hangok futamai világosabbak, gyorsabbak és egyenletesebbek az átlagnál. A lényeg, hogy az R25A varázslatos hangokkal tölti meg a szobát. Bármilyen hangszeres zenét vagy énekes számot tettünk fel a lemezjátszóra mindig az volt a tapasztalat, hogy a muzsika lelkileg inspiráló, mindaz amit a cég „elkövetett” lehetővé teszi, hogy a hallgató belemerüljön a zenébe.
Konklúzió
Mindenki „óriásölő” hangsugárzókat keres ebben a kategóriában, ami, mint tudjuk, nem létezik – a Living Voice R25A mégis túlteljesíti az elképzelt követelményeket. Külsejét felületesen szemlélve megegyezik a korábbi generációkkal, de alapvetően eltérő kialakítású, minden tekintetben ez a legfejlettebb Auditorium. A fejlesztési módszertan egy koncentrált és kimerítő folyamatot foglalt magában, amely rendkívül időigényes volt.
A Living Voice R25A a zenei konzerv megnyitásáról szól, hogy érteni és értékelni tudjuk, mit szánt nekünk a művész és a hangmérnök. A zene különben is a kulturális élvezetről szól, egy ilyen hangsugárzó birtoklása érdeklődést vált ki a klasszikus zeneművek iránt. Nyilvánvaló, hogy a komponens alapú megközelítés helyett a rendszer alapú megközelítés a helyes. Egy hangrendszernek egységesnek kell lennie, és így kell kezelni, mert a Living Voice hangsugárzója megmutatja az elé kapcsolt erősítő hibáit – a hangzás középszerűségre van ítélve, függetlenül attól, hogy az egyes elemek milyen jók lehetnek. Rámutat a finom különbségekre a „lenyűgöző” hangzás és a zenei koherencia között.
Az R25A egy szilárd első-lépés a Living Voice hangzási létrán, kulcsfontosságú szerepet tölt be egy hangrendszer végén. Mint tudjuk, a végén csattan az ostor – ha nem csattan, akkor „süthetjük” a szépen faragott nyelét.
Pro
+ egyedi a hangszórókészlet
+ a keresztváltó és a kábelezés igényes munka
+ igen jó muzikális hatású
Kontra
– kivitelében kevés az eleganciát sugárzó elem
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Music Tools
Internet: https://hangter-gallery.business.site/
Telefon: +36-20/979-6569
Kereskedelmi partner: Bartimex Audio