Egy kevéssé ismert külföldi márkát üdvözölhetünk a hazai kínálatban. A Lector Strumenti Audio vállalata Olaszországban, Lombardia tartományban, Albuzzano városában található. Úgy gondoljuk, hogy már székhelyük címe – Via Verdi – is arra kötelez, hogy a nagy zeneszerző szellemében munkálkodjanak, ha már „bejöttek az utcába”.
A zenei megszólalás elvét vezető konstruktőrük Claudio Romagnoli úr következetesen betartja, akinek esetében a különböző audio-elektronikai termékek tervezésének és építésének ötlete az „analóg fénykorból” származik. A régi irányvonal folytatója, a többfunkciós készülékek helyett önálló készülékeket tervez. A cégről – bemutatásuk kapcsán elmondható – hogy több mint harmincöt éven keresztül, elkötelezettek a minőségi audio termékek tervezésében és gyártásában. Az egyetlen cél, hogy a valódi élő-zene illúziójának és tökéletes realizmusának új létet tudjanak teremteni, azok számára, akik otthonukban a valódi zenei teljesítmény mély, belső érzelmi erejét kívánják úja élni. Termékeik a zene újrateremtéséért és nem pusztán a műszaki adatok kedvéért kézműves munkával készülnek. A CDP603 lejátszójuk több szempontból is figyelemfelkeltő.
Frekvenciamenet: | 20 Hz – 20 000 Hz (+/- 1 dB) |
Teljes, harmonikus torzítás: | kisebb, mint 0.1 % |
Jitter: | kisebb, mint 20 ps |
Méretek: | 430 X 300 X 100 mm |
Tömeg: | 12 Kg |
Ár: | 2 275 EUR |
A CDP603 fényes előlapú fekete tömege feltűnően kiviláglik az unalmas hasáb doboz külalakok sorából. Méreteit és súlyát tekintve termetes, lekerekített oldalaival mégis légies benyomást kelt. A húzott acélból készült készülékház oldalainak vastagsága 1,5-2 mm, a nyilvánvalóan nem mágnesezhető metakrilát előlap 10 mm vastagságú.
A nagy, változtatható fényerejű pálcika-led kijelző a hosszabb távolságú, egyszerű olvashatóság záloga.
Prémium minőségű mikrokapcsolókat működtető kezelőgombok a tartósság érdekében kerültek beszerelésre. A előlapon csak a minimálisan szükséges kezelőszervek találhatók, a többi szolgáltatást az ultra-vékony távvezérlővel érhetjük el, amelynél az ergonómia nem a legoptimálisabb és egy kis betanulási időt igényel.
A gyorsan mozgó lemeztálca és a forgató mechanika az új, speciális, egyedileg tervezett gumiszuszpenzióval ellátott bázisra támaszkodik, ami, a nagyfokú stabilitást és a belső/külső rezgések csökkentését hivatott szolgálni. Ez a kiváló megoldás érzékeny, ezért, szállításkor és kicsomagoláskor különös gonddal kell eljárni.
Az alváz kialakítása szintén a mechanikus belső-külső rezgés csökkentésére lett kialakítva. Minőségi és gondos kialakítású a rezgésmenetesítő lábazat, ami egy külön vásárolt továbbfejlesztő készlet (Feet Spikes kit vagy Iso footer feet kit) beszerelésével még hatékonyabbá tehető.
Nagy gonddal készült a tápegység. Gondos kialakításának kritikus összetevői: a „méretes” torid trafó, a nyomtatott áramköri lap, minőségi, polipropilén kondenzátorok a szűrő-áramkörben, talán ezért is tökéletes a digitális csend. Precíziós fém-film ellenállások mindenütt, még azokon a helyeken is, ahol a hagyományos bölcsesség azt mondja, hogy nincs rá szükség. Különböző stabilizált tápfeszültség-körök állnak rendelkezésre az egyes részegységek áramellátására, mint például a meghajtó-motor, a lézer-optika, a digitális és az analóg elektronikák.
A digitális pitekből reprodukáló lánc első kapcsolata a Sanyo eredetű mechanika és a lézer kiolvasó-fej (SPF101N), ami felelős a zenei jel tisztaságáért. A lézer-olvasófej és a hibajavító rendszer közel 3mm jelkimaradás esetén is olvasási biztonságot nyújt. A szervo vezérlő-áramköröket egy nagy teljesítményű, 32-bites Panasonic mikroprocesszor kezeli.
A beépített D/A konverter AKM 32bit/192kHz felbontású, nagyon alacsony jitter torzítással rendelkezik. Hozzá kapcsolódik egy „A”-osztályú analóg fokozat. A válogatottan jó minőségű, nagyon kis zajú 12AT7/ECC81 kis-jelű, kettős triódákkal kialakított áramkör nem tartalmaz félvezetőt a jel útvonalán. Az 12AT7 erősítő-csövet alacsony zajszint, a legjobb szimmetria és kiegyensúlyozottság jellemzi. A két csőre két különböző feladat van bízva. Egyikük erősítésszabályozást, másikuk a kimeneti illesztést végzi. Gyártó felhívja a „csőcserélgető” hobbisták figyelmét arra, hogy csak a cég által jóváhagyott, bemért és válogatott elektroncsövekkel, szakszerűen végezzék el az esetlegesen szükségszerű(!) cserét.
Van egy teljesen passzív áramköri rész, amely lehetővé teszi, hogy közvetlenül csatlakozzon a D/A a cső bemenetére, anélkül, hogy a kettő között más félvezető komponens lenne. Elegáns áramkör a „vezetett-katód” megoldása, azaz a szabályozott katód, amely lehetővé teszi a katód alacsony rezisztív értéken tartását. A lemez lejátszásának végén, fokozva a digitális csend izgalmát, hallható kapcsolással a jel-erősítés megszűnik (minek is folyna jel, ha vége a lemeznek). Az elektroncsöves analóg erősítő-fokozat gyorsabb, mint a leggyorsabb tranzisztoros egységek, amelyben mindkét felhasznált elektroncső kritikusan tesztelt, ezek legalább 24 órán keresztüli beégetés után kerülnek felhasználásra.
Az áramköri lapon fázisfordításra is van lehetőség, kár, hogy ehhez be kell nyúlni a készülékbe. (Az átállítást csak gyakorlott szakember, megfelelő, nem mágnesezhető szerszámmal végezze!)
Aranyozott kimeneti aljzatok biztosítják az állandó kimeneti értékű, nagy-szintű jel veszteségmentes továbbítását és minimalizálják dielektromos abszorpciót. Lehetőség van, sőt szinte kötelező, csúcsminőségű jelkábelt használni. Az alacsony kimeneti impedancia nagy frekvenciákon is lehetővé teszi a a jó vezetést. Alapkiszerelésben nincs, de opcióként rendelhető, digitális kimenet. A szerkezet zárt, így nem enged külső hozzáférést a digitális jelhez. A Lector Audio CDP603 Cd-játszó fő erőssége a beépített DAC-egység, amihez foghatót, szolgáltatásban és konstrukcióban hozzá hasonlót, vagy egy fokkal komolyabb minőségűt elég nehéz találni, megfizethető áron.
Az elektroncső nem egy misztikum a régi világból, viszont más hozzáállást kíván, egyfajta más lelkivilágú dolog. Valóban egy remek, aktív elektronikai elem, ami jel-erősítést végez, de szerkezetében és működésében eltér a tranzisztoroktól. Az elektroncső az audio-világban mindig is egy magasabb minőségi szintet képviselt, bár alkalmazásának hangminőségi eredménye sok félre magyarázásra adott okot. Figyeljünk csak!
Meghallgatás
Logikus megoldás, hogy a CD-technika keménységét egy elektroncsöves analóg kimeneti fokozat „lágyítja” meg. Vagy mégsem? Ez a felfogás a 2000-es évek fordulójától és még ma is tartja magát. Nem, nem lágyít! Viszont következetes, határozottan selymes textúrájú, muzikális realizmus és a természetesség érzését nyújtja a lehető legmagasabb szinten. A figyelem csak arra irányul, hogy megteremtse az élő zene tökéletes valóságának illúzióját!
Mi kell ehhez? Megint csak CD-lemezen megjelent mesterfelvételek sokasága. Keith Jarret – Standards, Vol.1 & Vol.2 lemezei iránymutatóak ebből a szempontból. Keith, Gary és Jack valóban professzionális módon etalonértékű jazz-számokat játszik. Jan Erik Kongshaug hangmérnök (ECM) korai, 1983-ban készült munkáinak egyike. Az album anyaga és a sorrend Jarret ötlete alapján nagy jazz-szerzők műveiből alakult. Az együttes újszerű módon közelítette meg a klasszikus jazz-repertoárt. A Lector Audio CDP603 hűen, érzékkel mutatja be Jarret dünnyögéseivel tarkított, sajátos lendületű hangszeres játékát. Itt nem az a kérdés, hogy van-e magas-, közép, vagy mély hang. Az előadói produkción van a lényeg. Az első leütött vagy elpendített hangok varázsa óriási. A zenekari hangzás arányai természetesek, kordában tartott mély és magas hangokkal. Az apró neszek, zörejek a felvétel velejárói, tükrözik az előadói munkát.
A klasszikus zeneirodalomból vett példa Alexander Borodin – Poloveci táncok című műve, ízelítő a hangversenyi/operaszínpadi tánckavalkádból. A meglehetősen régi, 1965-ban készült felvétel (Mercury Living Presence 434 308) hamisítatlan bemutatót tart a nagyzenekar klasszikus felállása és a kórus közötti összhangból. A rendkívül mozgalmas muzsikát a zenekar és annak hátterében éneklő kórus ragyogóan tolmácsolja, a megszólalás mélységi dimenziójának bemutatása sikeres, a szólamok hömpölygése lenyűgöző, elvégre hatalmas kórustablókkal dolgozó darabról beszélünk. Egy ilyen létszámú kórusnak már komoly súlya van. Ugyanez vonatkozik a zenekar hangszer-csoportjainak energia hullámzásaira is. A nagy ívek mellett az apróságok kidolgozására is jut energia, egy jó hangrendszer alapja, a CDP603, ezt meg is mutatja.
Meghallgatásaink sorában természetesen nem maradhat el a rock-zene. Ha már lemez „állását” pálcika-LED kijelzőn nézünk, a Police együttes Ghost in the Machnie c. lemeze (A&M 393730) és annak borító illusztrációja ide illik. A borítón az együttes három tagja látható egy LED-kijelzőt utánzó grafikán (balról jobbra: Summers, Sting, Copeland). A műsor minden szempontból jól indul. Sting basszusmenetei és Stewart Copeland beütései a rock-műfaj megújítására tett törekvéseikkel együtt mintaértékűek. Hallhatjuk Sting kezdeti lépéseit a szintetizátor alkalmazásával, de mégis az Ő hangszerének, a basszusgitárnak, mindent elsöprő mélységi energiáit, dallam-játszását, a lassúbb, mondanivalóban és érzelmi képekben gazdag számokban a gitár és a dob virtuóz szólamait. Itt utalást kapunk Sting későbbiekben elkövetkező szólókorszakának hangvételére. Ne minden, rock-műfajjal kapcsolatos jellegzetességet keressünk! Itt annyira nem harap a gitár, inkább mutatja más képességeit. Nem hurrikánszerű gitár-tekeréseket kapunk, inkább a jamaikai ska ütem és a jazz, valamint a szelíd rock keverékét. Igen keményen – ahogyan azt kell.
Mindezek ellenére vagy pont a fentiekből következően el kell mondani, hogy akármilyen installációban a dolog nem működik. Szükség van egy dús felharmonikusokat átengedő, jó transzparenciájú kábelre, egy nyugodt, de magabiztos erősítőre – lehet félvezetős, sőt ajánlott – és egy hangszereket jól megjelenítő hangsugárzóra. (Szerintünk a formatervében hasonló ZAX-70 erősítő komoly kihívás a konkurencia számára!) A legyártott jelet egyik komponens se vigye el saját hangjának irányába. Tegyük ezt azért, hogy érvényesüljön a forrásjelben lévő bőséges felhang-tartalom, fuvolától a basszusgitárig, brácsától a szintetizátorig, kórustól a nagyzenekarig.
Konklúzió
A Lector Strumenti Audio Olaszországban 1982-óta úttörő a hibrid elektronikák technológiai kifejlesztésében. 1986-ban elsőként kínáltak hibrid, integrált cső-MOSFET erősítőt VFI-70 modellt, amit jelenleg két verzióban is gyártanak. Igaz, hogy léteztek már hasonló hibrid erősítők, de azok csak teljesítményerősítők voltak, nem integrált erősítők. A Cd-lejátszóban való alkalmazás eredeti ötlete (1989) a Lector Audio tulajdona, még akkor is, ha hibrid modellek ma már bőven fellelhetők a hifi-piacon. A cég 1989-ben tervezte az első elektroncsöves DAC-al kombinált CD-lejátszóját. Azóta a portfólió olyan termékekkel bővült, amelyek páratlan minőségben reprodukálják a zenét. A cég munkatársai nem ülnek babérjaikon, tovább fejlesztik az elmúlt évtizedekben elért eredményeket.
A CDP603 Cd-játszóban saját szabadalmakat és rengeteg inspirációt használtak fel. Az egyedi, nyomtatott áramköri lap, polipropilén kondenzátorok, gondosan kiválasztott aktív és passzív elemek, elektroncsövek, ellenállások, kondenzátorok, fém alváz felhasználásával készült modell eredeti formatervezésű, nagy tapasztalattal rendelkező mérnökeik által a végletekig kifejlesztett. Elektronikai áramköreik szereléséhez gondosan kiválasztott, csúcsminőségű alkatrészeket használnak. A mechanikai alkatrészeket is egyedileg tervezik és helyben gyártják.
A Lector CDP-603 nagyon lendületes CD-lejátszó, minden műfajú muzsikán zenei tartalommal teli jelet bocsát rendelkezésre. A hangzása nagy belső megjelenítő-erővel rendelkezik. Szinte észrevétlen részletek gazdagságába beleintegrálja a gyönyörű és természetes színekkel rajzolt hangképet. Sajnos sok CD-lejátszó unalmas vagy kemény és fárasztó hangzású, a Lector CDP-603 ebből a kátyúból kiutat mutat. Mindezek és a meghallgatás során szerzett tapasztalatok hozzájárulnak, hogy a Lector Audio CDP603 Cd-játszót azoknak ajánljuk, akik továbbra is elkötelezettek a CD-lemezek gyűjtésében és nem hódolnak be a fájl-alapú zenelejátszás divatjának.
Pro
+ egyedi kivitel, stabil mechanika és jelfeldolgozás
+ magas, 32 bit/192 kHz túlmintavételezés
+ elektroncsöves analóg fokozat
+ lágy, selymes hangzás
Kontra
– az alapkivitelben nincs digitális S/PDIF kimenet
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Impressivia Kft.
Internet: www.impressivia.hu
Telefon: +36-70/366-4553; +36-70/333-6773