A Kudos Audio indulása egy érdekes előtörténettel kezdődött. Derek Gilligan és Bob Surgeoner, a Neat Acoustics alapítói felfedeztek egy hangsugárzó-állványt és annak gyártóját. Az állvány olyan nagyon jól működött együtt a Neat Petite hangsugárzókkal, hogy megvették a céget. Később, amikor külön útra tértek, Gilligan a Kudos márkanévvel elkezdte saját hangsugárzóinak gyártását. 1991-ben, a Kudos Audio megalapításakor, egy Cardea volt az első termék, az állványos C10 a világhír indítása. Az időközben hatalmasat fejlődött hangsugárzók mögött rejlő alapelv az évek múlásával ugyanaz maradt. …”A világ zenerajongói számára valódi hangzást produkáló, nagy teljesítményű hangsugárzókat kell létrehozni, de mindig lesz helyünk egy Cardea számára”… – nyilatkozta Derek Gilligan tervező mérnök, a Kudos tulajdonosa, mozgatórugója. Terveinek kidolgozása során fő eszközeként a zenét használja. Ez nem kevés zenehallgatási gyakorlatot és kiértékelési tapasztalatot igényel, Derek Gillian hisz abban, hogy a hangsugárzóit inkább füllel, mint méréssel hangolja.
Teljesítmény: | 100 / 200 Watt |
Frekvencia átvitel: | 40 Hz – 30 000 Hz |
Érzékenység: | 88 dB / 1 W / 1 m |
Impedancia: | 8 Ohm |
Keresztezési frekvencia: | 2 600 Hz |
Méretek: | 925 x 200 x 270 mm |
Tömeg: | 18 kg |
Ár: | 1 780 000 HUF |
A Cardea C-20 egy modern szemléletű, naturalista, az esztétikát egyenes vonalakkal körülíró megjelenésű hangsugárzó. Kompakt méret, visszafogott tervezés és kifinomult stílus jelentik a leginkább szenzációsan idomuló berendezési tárgyként is szereplő terméket. Nem uralkodik a térben, elegánsan egyszerű, kialakítását a forma, a funkció és az anyagok hatékony és megnyugtató szimbiózisa jellemzi. A C-20 az egyszerű szögletes hasáb formából kihozható maximum jó példája.
A kabinetet a szokásos közepes sűrűségű MDF lemezzel (ami konyha szekrény készítésére kiválóan alkalmas) ellentétben tömörebb anyagból, HDF-ből készítik. A HDF anyagból kialakított hangdoboz értelemszerűen merevebb. Valódi fa furnér bevonatának erezete válogatott, tengelyszimmetrikus, az fa erezetének ritmusa szemet gyönyörködtető. A termék kidolgozás példás. A kisméretű, szövettel borított MDF rácsokat mágnesek tartják helyükön. A kutatás-fejlesztés a KISS elv (Keep It Simple Stupid) alapján megy végbe, ami ezen esetben azt jelenti, hogy a csúcsminőségű hangsugárzók előállításához a jó anyagválasztást és a lehető legegyszerűbb keresztváltót alkalmazzák. A végső összeszerelést és tesztelést Durham megyében végzik.
A Kudos mérnökei a beszerelésre kerülő hangszórókat vezető európai szakértőkkel, a dán SEAS cég szakembereivel együtt tervezi és gyártatja. A Kudos Crescendo K3 a membrán körüli enyhe korpusszal is módosított, csúcsminőségű szövet dóm magassugárzó mára legendává vált a szakmában. A kiváló minőségű és hangzású 29 mm átmérőjű magas hangszórót a C-20 szekrényének felső szekciójában, sajátságosan kiképzett, zárt kamrában helyezi el.
A közép/mély hangszóró teljesen egyedi, egy SEAS-Kudos (típusszáma CA18RNX-KU) kizárólag ehhez a típushoz specifikáltan gyártják. A 180 mm átmérőjű, öntött kosaras, kezelt, bevonatos papírból készült membránját 26 mm hosszú lengőtekercs mozgatja, rézgyűrűvel (copper shorting ring) és alumínium fázis-kúppal ellátott.
Nincs porvédő sapka, így nincs mögötte megrekedt levegő, ami miatt esetleges hangszín tévesztések „elszíneződések” keletkeznek. A fém fáziskúp jó hőelvezetést is biztosít. A hangszórók korszerűek, párba válogatottak, alacsony torzítással, nagy linearitással és alacsony keresztezési modulációval (egymásra hatással) rendelkeznek, pontosan össze vannak hangolva és zökkenőmentesen működnek együtt.
Az alacsonyrendű (low-order crossover) keresztváltó kiváló minőségű alkatrészeit kifejezetten szigorú tűréshatárok betartása mellett válogatják. Csakis a legegyenletesebb specifikációjú alkatrészeket használják, hogy a lehető legkevesebb kerüljön a jelútba. A magas frekvenciákat egy másodrendű „elektromos kör” egyetlen, csúcskategóriás, ICW CMR kondenzátorral, Mundorf légmagos tekerccsel és Mundorf MOX ellenállással szűri. A mély frekvenciák elválasztásához, nulla torzítású, alacsony ellenállású Mundorf légmagos tekercsek rendeltettek. Az impedancia értéke nem csökkenhet 7 Ohm alá (7,0 Ohm/157 Hz a minimum), így könnyít az erősítők dolgán, ez a specifikációban megadott valódi 8 Ohm körüli viselkedést jelenti. A Kudos Cardea C-20 hangsugárzó basszus kamrája rezisztív porttal, fix határterhelésre van hangolva, ami alacsonyabb mélyfrekvenciás (Q-factor) csillapítási tényezőt biztosít.
A Q-factor a rezonáns eszközön belüli energiaveszteséget jelenti. Hangsugárzó esetében a mechanikus energiaveszteséget értjük alatta. A tervben szereplő energiamennyiség fokozatos csökkenése evidens, tehát minél nagyobb a Q-tényező, annál kisebb az energiaveszteség mértéke és ennélfogva annál lassabb az oszcilláció. Alacsony fokú csillapítás esetén hosszabb ideig tart az „utózengés”.
A belső kábelezés cég saját KS-1 típusú, 19 szál 15AWG méretű, ezüstözött, oxigénmentes rézből húzott hangszóró kábellel készül, amely fluorozott etilén-propilén (FEP) szigeteléssel van ellátva. A csatlakoztatni kívánt kábelek részére csak egy pár bemeneti csatoló van biztosítva, amit a Kudos egy beépített panelre szerel, ez ugyanabból a nagy sűrűségű farostlemezből készül, mint a kabinet. Ha a megrendelő bi-wiring vagy bi-amping kapcsolási módban kívánja működtetni, a Kudos megrendelésre biztosítja a megfelelő terminálokat.
A padlón álló Cardea „gömbölyű” mélyhang hatása a basszusreflex konstrukciónak köszönhető. A gyárilag felszerelt rezonancia-mentesítő talp segíti az esetlegesen kialakuló oldal-rezonanciák levezetését. A lábazat stabil elhelyezést biztosít, de a mellékelt tüskék lehetnének jelentőségteljesebbek!
A Kudos szó jelentése az oxfordi angol szótár szerint „az eredményért kapott dicséret és megtiszteltetés”, – a mi fogalmaink szerint a gratuláció. A Cardea nevet az ókori Görögországban egy istennőnek tulajdonították. Azt az istennőt jelöli, aki megvédi a házat és mindent, ami benne van, a gonosz szellemektől és egyéb károktól. Mindemellett a szívhez való kapcsolódást is jelenti. Úgy érezzük ez utóbbit a C-20 könnyűszerrel éri el.
Meghallgatás
A Kudos mérnökei szerint minél tisztább a jel, annál valósághűbb a hangzás. A Kudos Cardea C-20 álló hangsugárzó által közvetített hang ezért érzékletes. A megfelelő kábelezéssel, különösebb trükkök alkalmazása nélkül, azonnal hallani a fergeteges gyorsaságú előadásmódot és a helyes artikulációt, valamint előbújnak az intim részletek. Azok a jelzésértékű, rövid lefutású apró rezdülések, amik a zene hangulatát adják. Nyitott és derűs megszólalású, a jól megválasztott hangmagasság együtt jár az énekes szólista testmagasságával vagy a kórus vonalával. Az énekesek megjelenítése a térben teljesen stabil, közvetlenül előttünk adnak előadást. A térábrázolásban közel a hangszínpad, a félköríves aura a felső síktól 20-30 centiméterre létrejön, és ez már 72 óra bejáratás után is hallható.
A magas hangok frissek és nyitottak, a csillogás megérint de nem tartalmaz semmi direkt élességet. Aki a semleges hangzáshoz szokott, az azonnal jól érzi magát. A magas hangtartományban, akár megnövelt tér-mélységgel, némi extra levegősséget érezni, ami teljesen magával ragadó és igazán izgalmas, de élesen fókuszál a felvételre, amiben nincs és nem is lehet lágy elmosódás. A jelenség nem annyira erős, nem vonja el a figyelmet. Különösen jól sikerül a különböző ütőhangszerek méretének és impulzusainak megjelenítése, a szólók után elhangzó taps valódi tenyerek összeütése nem „papírzörgés”. Szintén jellemző hangzású az ütők koppanása, a dobseprűk és a cinnek mérettől függő zizegése. Azzal nem lehet vádolni, hogy benne marad a hang. Köszönhető mindez a Crescendo K3 magas-hangszórónak, ami nagyon természetes hangzású zenei előadó. Csak az a baja, hogy drága.
Volt nap, hogy legalább nyolc órában zongora felvételeket hallgattam. A „nagy zongorás” felvételeknél a hangszer az akusztikai térbe kerül, meggyőzően testes utánzengéssel. Az egyes leütések tisztán körvonalazódnak. A különféle zongorák jellegzetes hangzását gyönyörűen adja vissza, felfedve a játék kifejező erejét, ahogyan a muzsikus, ha kell erőteljes nyomást gyakorol a billentyűkre vagy finoman fogalmazza meg a hangokat. A briliáns magasak mellett mindig van elég mélység ahhoz, hogy teljesen meggyőző legyen. Az árnyalatok képzése finoman vagy erőteljesen, de mindig egyértelműen érzékeltette a lírai és drámai részleteket. A hangok röptetésével túlmutat az időn és a téren, túl azon, amit a legtöbb hangsugárzó produkálni képes.
A szimfonikus nagyzenekari energiák hömpölygéséből kevesebbet kapunk – ezt szinte patikamérlegen méri. A helyzet az, hogy a szignifikánsabb megjelenítés eléréséhez nagyobb levegőtömeg megmozgatására van szükség. Kis szobában, kis hangsugárzóból nagyon becsületes ennyi, mert a kisebb létszámú együttesek produkcióját hűen közvetíti. A potenciális közép-tartománybeli mikrodinamika korlátok nélküli.
A mélyhangokból éppen annyi van, ami a hangzási balansz eléréséhez szükséges, ez inkább a szólisztikus előadásnak kedvez, részletező, nem dübörög, mindenképpen kellően mélyre megy. Semmi morgás-zörgés, inkább a nagybőgő és a basszusgitár könnyedén szólisztikus futamainak megjelenítése a jellemző. A mélyhang átvitel jobban passzol a klasszikus és jazz műfajokhoz, leképezi a mélységet, de a tömör basszus energiák egy kissé visszafogottak. A C-20 basszusa nem ad különösebb energiadózist, viszont nincs természetellenes hangsúly és ennek örülni kell – így talán nem lesz annyi hallássérült!
A C-20 zenéje tele van lelkesedéssel és élet vidámsággal, a hangzás – élénksége folytán – magával ragadó és szórakoztató. A lehető legtisztább és kellően mély betekintést nyújt a felvétel kulisszáiba, akár egy elemző eszköz, ami lehetőséget biztosít arra, hogy belelássunk a hangulatokba, a hangszeresek játékmódjába, a zeneszerző szándékába. Sokkal könnyebb megkülönböztetni egy Guarneri-t a Stradivarius-tól, egy Bösendorfer zongorát a Steinway-től és a Petrof-tól, mint ahogyan azt megszoktuk (a muzsikus gyakorol, mi zenehallgatók összehasonlítunk – főleg, ha a lemezborítón közölve van melyik hangszeren játszott a művész). A Kudos Cardea C-20 hallható frissességgel, egy olyan kétutas hangsugárzó, amely nem próbálkozik nagynak lenni, és főleg nem kompenzálja a rossz elhelyezést. Hallani egy kerek és szépen meghatározott réteget is, teljes, nagyszerű és lágy hangzású. Egyszerűen ügyes. A fennt említett élmények létrejötte könnyen „elszúrható” rossz kábel-választással.
Konklúzió
A Kudos “nagytesók” közül mi már ismerjük a Titan 606 modellt, hallottuk, részletes ismertetője és kiértékelése a közeljövőben várható. Azt is tapasztalatból tudjuk, hogy a Kudos Audio esetében a hangzás és annak karaktere egy biztos pont a zenével foglalkozók számára. A Kudos C-20 a 12-15 négyzetméteres „férfibarlang” ideális hangsugárzója. Ezért, és a teszt tanulságos eredményeként bátoran kijelentjük, hogy a Cardea C-20 nem egy nagyra nőtt monitor, hanem egy „kis titán”. Ez egy rendkívül pontos, mégis szórakoztató hangsugárzó, amely képes feltárni végtelen tehetségét a zene megdöbbentő sokféleségében, megragadja és prezentálja azt, amit a művész. Ha minden a helyére kerül, akkor a hangzás tisztaságától elbűvölve nem is figyelünk másra, gyorsan megszeretjük, felkerülhet a bakancslistára.
Pro
+ A kivitelezés csodálatosan sikerült
+ Konzisztencia a teljes frekvenciatartományban
+ Realizmus és élvezet örömteli keveréke
Kontra
– Nem olcsó és ebben az árkategóriában nagy a verseny
Disztribútori információk:
Forgalmazó: Dreamaudio
Internet: www.dreamaudiocomponents.hu
Telefon: +36-30/619-1957