Armando Anthony „Chick” Corea hirtelen halála az egész zeneszerető társadalmat váratlanul érte. Chick Corea többszörös Grammy-díjas jazz-zongorista, zeneszerző, tanár, a fúziós zene egyik úttörője hosszú, termékeny pályafutással rendelkező, végletekig alázatos és inspiráló, innovatív és ikonikus jazz zongorista. Egy amerikai jazzlegenda 79 éves korában elhagyta a világot. A zenész, aki hosszú, több mint öt évtizedes pályafutása során 23 Grammy-díjat nyert, a legmagasabb zenei díjat, amelyre 60 alkalommal jelölték.
A félig spanyol, félig olasz származású Chick már négy évesen, jazz-trombitás apja segítségével, megismerkedett a hangszerrel. Corea saját zenei felfedezéseivel fejlesztette zongorajátékát. Figyelemre méltó hatással volt rá Salvatore Sullo koncertzongorista, akitől Corea nyolcéves korában kezdett órákat venni, és aki megismertette őt a klasszikus zenével, ezzel elősegítve érdeklődését a zeneszerzés iránt.
Az 1960-as évek elején mint ragyogó zongorista tűnt fel és játszott Blue Mitchell trombitással, Herbie Mann fuvolással, Willie Bobo és Mongo Santamaría latin és kubai virtuóz zenekarával. New York-ba költözött, ahol zene-oktatást tanult a Columbia Egyetemen és hat hónapot töltött a legenda képző Juilliard School-ban.
Több jazz-történelmi jelentőségű Miles Davis albumon is megjelent, mint az „In a Silent Way” és a „Bitches Brew”. Fellépései a Davis zenekarral 1970-ig folytatódtak. Megalapította első csoportját, a Circle-t, utána a másodikat Return to Forever néven, majd számos más projekten dolgozott, többek között duettekkel Herbie Hancock zongoristával és Gary Burton vibrafonossal. A következő évtizedekben Corea számtalan projektbe kezdett, bemutatva tehetségének korlátlan sokoldalúságát. Lemezekre vett és színpadokon előadott klasszikus és standard műveket, szóló zongora koncerteket, latin jazz fúziót és tisztelgést a nagyszerű jazz zongoristák előtt.
Szerzeményei széles körben jazz standard minősítésűek.
…”Észrevettem, hogy minél jobban elkalandozom a billentyűkön, úgy tűnik, a közönségnek egyre jobban tetszik”… – Chick Corea
Az atonális stílus felfedezésén kívül Corea néha belenyúlt a zongorába és elhúzta a húrokat. 1971-ben Corea úgy döntött, hogy egyéni kontextusban dolgozik, és rögzíti azokat a munkameneteket, amelyek Piano Improvisations Vol. 1. és Piano Improvisations Vol. 2 jelentek meg az ECM kiadó gondozásában.
…”Már nem akarom kielégíteni magam. Nagyon szeretnék kapcsolatba lépni a világgal, és arra késztetni zenémet, hogy valamit jelentsen az emberek számára.”…
Chick Corea pályája állomásait végig venni csak kivonatosan is több oldalt tölt meg. A legfontosabbak jazz fúziós munkái a Return to Forever zenekarral, ahol az akusztikus és elektronikus hangszerelésre egyaránt támaszkodott és kezdetben inkább a latin-amerikai zenei stílusokat helyezte előtérbe. Az együttes második változata a korábbi latin zenei elemeket ötvözte a rock és funk-orientált hangokkal, részben a Mahavishnu Orchestra ihletésével, John McLaughlin vezetésével. A csoport ezen inkarnációja a Hymn of the Seventh Galaxy albumot vette fel, mielőtt Connors helyére Al Di Meola érkezett. 1976-ban Corea kiadta a My Spanish Heart című munkát, latin-amerikai zene hatására, amelyben Gayle Moran (Corea felesége) énekes és Jean-Luc Ponty elektromos hegedűs szerepelt. Az album kombinálta a jazzt és a flamenco stílust, a Minimoog szintetizátor és a kürt szekció támogatásával.
A Corea további zenekarai közé tartozott a Chick Corea Elektric Band, trió és annak redukciója, az „Akoustic Band”, valamint az Origin, és a trió redukciója, az Új Trio. Ezeknek eredményeként 1986 és 1994 között tíz album jelent meg, hét az Elektric Band, kettő az Akoustic Band és egy szólóalbum, Expressions címmel. Az Akoustic Band John Patitucci basszusgitárossal és Dave Weckl dobossal visszatért a hagyományos jazz trió hangszereléshez. Corea karrierje során, és későbbi felvételeinek nagy részében akusztikus zongora szerepelt.
Jelentős koncertek sorozatába kezdett Herbie Hancock zongoristával. A koncerteket elegáns keretek között tartották, mindkét előadó frakkban felöltözve koncert-zongorán játszott. Játszották egymás szerzeményeit, Bartók Béla darabjait és duetteket. 1982-ben Corea a The Meeting című élő duettet adta elő Friedrich Gulda klasszikus zongoraművésszel. 2015-ben megismételték a duett koncertsorozatot Hancock-al, ismét kitartva a párbaj-zongora formátum mellett, bár most mindketten integrálták a repertoárba a szintetizátorokat is. Corea együttműködött Hiromi Uehara japán zongoristával a Duet (Chick Corea és Hiromi) koncert-albumon.
Pályafutása utolsó részében Corea a kortárs klasszikus zenét is felfedezte. Első zongoraversenyét – és „Spanyolország” című darabjának adaptációját – egy teljes szimfonikus zenekar számára állította össze, 1999-ben adta elő a Londoni Filharmonikus Zenekarral. Öt évvel később megírta első billentyűzetek nélküli munkáját, első vonósnégyesét.
Corea tavaly kiadta a „Plays” című dupla albumát, amelynek dalait különböző koncerteken adta elő. A dupla album kirándulás Corea zenéjének szívébe, tartalmaz olyan dalokat, amelyeket a nagyszerű zenész évtizedekkel ezelőtt írt, de játssza többek között Mozart, Thelonious Monk és Stevie Wonder dalait is.
…”Aki szeret futni, annak az egyszerűen gyönyörű – csak azért szeretek zongorázni, mert gyönyörű. Csak irányt váltani tudok és más irányba indulhatok, vagy rátérhetek egy másik dalra, vagy bármi másra, amit csinálni akarok. Ez egy állandó kísérlet” – nyilatkozta.
Corea rendelkezik a legtöbb jazz Grammy-díjjal, a show 63 éves történetében, és fennáll annak a lehetősége, hogy posztumusz nyerhet egyet a március 14-i ünnepségen, ahol a legjobb improvizált jazz szólósként jelölték.
Többször járt Magyarországon. Utoljára 2019-ben koncertezett nálunk, a Spanish Heart Banddel a Budapest Kongresszusi Központban lépett fel. Korábban a Müpában volt koncertje szóló zongorán, Gary Burton vibrafonossal duóban, saját hattagú turné-bandájával, a Vigil-el. 2017 májusában az újbudai MoM Sportban adott fergeteges koncertet Trilogy elnevezésű formációjával. Tavaly március 24-én koncertet adott volna a Müpában, a koronavírus-járvány miatt meghiúsult fellépésen elsősorban Trilogy című albumáról játszott volna. A világjárvány tavalyi időszaka alatt gyakorlatilag minden nap szórakoztatott a Facebook portálján hírfolyamával, és online szóló koncertjeivel.
Minden képet érdemes megnézni róla, szinte alig van olyan ahol nem mosolyog, mintha élete legszebb napja lenne. A zenéje hozta ezt az érzést, megragad. Annyira, de annyira sokat adott.
Utolsó gondolataival búcsúzunk a mestertől:
…” Köszönetet akarok mondani mindazoknak akik az utamon segítettek megtartani a zene tüzét. A csodálatos zenész barátaimnak, akik családtagjaim voltak, amióta ismerlek titeket: Áldás és megtiszteltetés volt mindannyitokkal tanulni és játszani. A küldetésem mindig az volt, hogy örömet szerezzek az alkotás örömében, ahol csak tudtam, és megtettem mindazokkal a művészekkel, akiket oly kedvesen csodálok – ez volt életem gazdagsága. Azt remélem, hogy akik érzik magukban a zenélés, az írás, az előadás késztetését, bele is vágnak. Ha nem magukért, a többiekért. Nemcsak arról van szó, hogy a világnak több művészre lenne szüksége, egyszerűen nagy öröm”…
Viszlát, Chic! Nyugodj békében!