Ez az új megoldás egy kicsit eltér a szokásos mozgó-tekercses vagy mozgó-mágnes hangszedők elvétől. Azonban egy dolgot még az elején tisztázni kell, mármint azt, hogy ez a hangszedő analóg – egyáltalán nem digitális. Amolyan fény/árnyék jelátalakító, az elv és a kialakítás alapján optikai hangszedőnek nevezhetjük.
Az optikai hangszedőben ugyanúgy a tű „olvassa” és egy tűszár közvetíti a rezgéseket, amely rezgések elektromos jellé való átalakítására a fénysugarat használja. Szerkezete érdekes, mert ahelyett, hogy az apró rezgéseket egy mágnesre vagy egy tekercsre továbbítaná, inkább jelet generál úgy, hogy egy belső LED segítségével feldolgozza a fényerő változását. A DS Audio optikai hangszedője úgy működik, hogy egy miniatűr LED fényforrásból fényt vetül a szokásostól eltérő méretű tűszár közepére szerelt apró, rendkívül vékony „árnyéklemezre”. Ahogy a tű mozog a barázdákban, változó mennyiségű fény éri a fotodetektort, amely a kapott fény mennyiségével arányosan elektromos áramot hoz létre. A hangszedő könnyű és kiválóan reagál a mozgásra, ugyanakkor kiküszöböli a mágnesek és tekercsek egymásra hatásából adódó anomáliákat, mivel az említett alkatrészeket nem tartalmazza.
A mozgó mágneses, a mozgó-vasmagos és a mozgótekercses hangszedők sebesség-érzékeny rezgésátalakítók, amelyek által keltett feszültség közvetlenül kapcsolódik az időbeliséghez. Ezzel szemben a DS Audio fotoelektromos hangszedői olyan kimeneti feszültséget állítanak elő, amely egyenesen arányos a tűszár rezgésének amplitúdójával. Hasonló a különbség a dinamikus és a kondenzátor mikrofonok működési elvében.
Az optikai hangszedő szolgáltatta kimeneti jel attól függ, hogy a tű mekkorát mozdul, így nincs különbség a magas és az alacsony frekvenciák intenzitása között. Ezért nincs szükség (a RIAA görbe korrekcióján kívül) egyéb kiegyenlítésre. Minden DS Audio hangszedő-rendszer saját phono-erősítővel rendelkezik, így nincs szükség arra, hogy egy meglévőt használjunk. A hangszedő és az elektronika készletben kapható, az ár tartalmazza a hangszedőt és a phono-erősítőt. A DS Audio hangszedők teljes mértékben kompatibilisek a cég bármely kísérő phono-elektronikájával/hangszínszabályzójával. A vásárlók választhatnak, hogy milyen DS Audio optikai hangszedőt párosítanak a cég öt elektronikájának bármelyikével. A hangszedőket a DS Audio saját telephelyén, Japánban, Sagamihara Cityben, kézzel gyártják.
A zene minden bizonnyal másképpen szól, ha megváltoztatjuk a hangszedő kialakítását, hogy eltávolítsuk a nemkívánatos örvényáramot, vagy esetleg megváltoztatjuk a RIAA görbét, amely ahhoz szükséges, hogy a hangszedőkben exponenciálisan elnyomja a magasabb feszültséget a magasabb frekvenciáktól, mindezt az eredeti felvétel reprodukálásának érdekében.
Tetsuaki ‘Aki’ Aoyagi a DS Audio elnök-vezérigazgatója egy fiatal, szenvedélyes cégvezető, szereti a zenét, ahhoz a korosztályhoz tartozik, akik a vinyl újrafelfedezésének korszakát élik. Az első alkalom amikor hanglemezt hallott egy audiofil rendezvényen történt, lenyűgöző volt számára, mert a hangzás sokkal, de sokkal jobb volt, mint bármi, amit eddig hallott. Az elhatározáshoz és a fejlesztéshez az alap – mint sok esetben, itt is – a családi háttér. Tetsuaki apja, Tetuji Aoyagi 30 évvel ezelőtt alapította a Digital Stream Corporation vállalatot, ami egy optikai eszközöket fejlesztő cég, tehát a lényegben, az optikai fejlesztésben „otthon” vannak. (a Digital Stream Corporation, több mint 20 évvel ezelőtt a Microsofttal együttműködve elkészítette az első optikai egeret) A cég az ipari lézer optikai rendszerek gyártásában, orvosi vizsgáló rendszerek és különféle lézer optikai műszerek piacán a világ egyik legnagyobb forgalmú gyártója. Tehát Aki Aoyagi „játszótere” egy világszínvonalú gyár volt az optikai technológia élvonalában. Saját kezűleg készítette el az első optikai hangszedőt. Apja támogatásával és bátorításával ez volt a kezdete a mai DS Audio márkának. A DS Audio, Sagami-Ono-ban, Kanagawa prefektúrában található, körülbelül egy órányira Tokiótól.
A Philco cég, már az 1940-es évek elején, a világon először mutatott be optikai hangszedőt, amely egy egyszerű, kis izzót használt, ez a tűre erősített kis tükörre világított. Miután a tű kinyerte a barázdamodulációt, azt egy fotocellán keresztül fénymodulációvá alakította át. Aki Aoyagi szerint az egyik fő technológiai újítás a LED használata. Mivel a LED nem termel hőt (ami az ilyen elven működő korai hangszedők problémája volt) nagyon közel helyezhető el a vékony „árnyék-lemezhez”. A tűszár mozog és a képzett fény vagy árnyék az, amit az optikai érzékelő „olvas”. A DS Audio optikai hangszedői sokkal jobbak, mint a Toshiba és mások korai modelljei. Ez azt is jelenti, hogy a „leolvasott” árnyék sokkal pontosabb, mert nagyon közel van a LED fényforrás.
A Namiki (Adamant Namiki Precision Jewel Col, Ltd.) készíti a gyémánt tűt és a tű-szárat, a hangszedőket házon belül építik. Mivel eddig eljutni is elég nehéz, és a kapcsolatrendszer fontossága perdöntő, sok japán úttörő hangszedő készítő hajlandó volt segíteni, a „nagy öregek” szívesen csatlakoztak. A hangszedők kiegészítő elektronikáit is házilag fejlesztik és gyártják. Aki a Toshiba részére az optikai hangszedő hangszínszabályzóját készítette új verziót csinált, csatlakozott a DS Audio projekthez. (a Japán mentalitás jó példája – a szerk.)
A különböző modellek fejlesztésénél, a kimenő teljesítmény drámai növekedése ellenére, a híresen kiváló jel/zaj arány nem sérült. A LED-ek és a PD-k független jobb és bal csatornákra való szétválasztása lehetővé tette a DS Audio számára, hogy 50%-kal csökkentse a mozgó tömeget. A második generációs hangszedők egyetlen, négyzet alakú, alumíniumból készült „árnyék lemezt” használnak, amely 1,56 mg-ot nyom. A harmadik generációs hangszedők, karcsú, V-alakú lemezekkel vannak szerelve, amelyek 99.9%-os tisztaságú berilliumból készülnek. Ez a lemez mindössze 0,74 mg súlyú. A DS Audio Guide szerint ez kevesebb, mint 1/10-e egy tipikus mozgó tekercs tömegének.
„Nincs szükség arra, hogy a RIAA kiegyenlítés átfedje a kapott hullámformát, mivel a feszültség már nem korrelál a frekvenciával. Az analóg hullámforma pontosabban reprodukálódik és egy hangszínszabályzón keresztül kimeneti jellé válik, amelyet közvetlenül az integrált erősítőbe táplálunk. Két kimenetet terveztem, ahol 6 dB 35 Hz-en, illetve 50 Hz-en való roll-off szűrés kerül alkalmazásra. A vetemedett lemezek lejátszása nagyon alacsony frekvenciájú dübörgést okoz, ennek kiszűrésére a 35 Hz-es roll-off szűrőt használtam. A hangkar-rezonancia általában valamivel magasabb frekvencián történik, az 50 Hz-es roll-off ennek a problémának megoldására szolgál. A két kimenet lehetővé teszi a rendszer-illesztés rugalmasságát is, ahol a füle dönti el a legjobb kimenetet.”… – magyarázza Tetsuaki ‘Aki’ Aoyagi.
A DS Audio választéka az E1 belépő szintű rendszertől a Grand Master 1 zászlóshajó rendszerig terjed, négyféle hangszedőt tartalmaz. Minden DS Audio optikai hangszedő optimális teljesítményt nyújt, a tűcsiszolásban és metszésben vannak különbségek. A DS Audio elektronikákkal egy készletként értékesítve, a hangszedők keverhetők és másként párosíthatók, így a hallgató számára a legnagyobb rugalmasságot és valódi frissítési utat biztosítanak.
Az összes DS Audio optikai hangszedő elején lévő világító sáv valójában egy tápfeszültségjelző, amely jelzi, hogy az áramkör működik, és a hangszínszabályzó be van kapcsolva. Nincs szükség módosításra a hangkaron, mivel ezek a hangszedők is ugyanazt a négy vezetéket használják, kivéve, hogy a piros és a fehér vezetékek a jelet szolgálják, a zöld és kék vezetékek pedig a LED működtetésére és a „jelzősáv” megvilágítására szolgálnak.
A nagy cél az optikai hangszedők széleskörű elterjesztése. …„Ez most egy nagyon egyedi termék. Manapság a mozgótekercses hangszedők népszerűbbek, de úgy gondolom, hogy az optikai hangszedők a következő generáció. Ez egy nagy lépés. A világ minden táját beutaztam. Minden vásárló két dolgot kérdez. Ez analóg? A válasz igen. Van hozzá cseretű? Igen, van tű bőven”… – nyilatkozta Tetsuaki ‘Aki’ Aoyagi.
Volt szerencsénk meghallgatni a DS Audio 002 típusú hangszedőjét a hozzá passzoló elektronikával. A meghallgatás az Impressivia Kft bemutatótermében történt. A lemezjátszó a Muarah Audio futóműve, egy KR Audio Kronzilla erősítő és Harbeth hangsugárzók által képviselt hangrendszer.
Amit a 002-es modell kínál, az tágas, nyitott, emellett nagyon sima és koherens hangzás. A kedvenc lemezeink legapróbb részleteinek előhívásában jeleskedik, szerencsére a legmélyebb hangoknál kicsit kevesebb a slamposság. Lenyűgöző előadó, hihetetlen áramlást és energiát talál a barázdákban. Különösen az akusztikus és vokális zene terén kiemelkedő teljesítményt nyújt, de a rock terén is izmos, mégis kifinomult. A vokális hangzás különös jelentőséget kap, mint amikor egy beszélő hanglejtéséből megtudjuk, hazudik-e vagy igazat mond, és milyen más a hangja, ha szerelmesen suttog a fülünkbe. A hangszerek hangjának reprodukciója ehhez a szinthez igazodik. Nemcsak megfelelő léptékkel és lendülettel tud hangszer-hangokat reprodukálni, de térközzel és képalkotással is feltűnően kifejező módon operál. Az érzelmek azok, amelyek a muzsikákat olyan hihetetlenül szép élményekké teszik. Nemcsak a felvételek reprodukálása, a hangok minden részletének előhívása az erénye, hanem – ami talán a legfontosabb – az előadás muzikális. Mindez olyan könnyednek tűnik, hogy az audio- rendszert egy újabb szintre emeli. Remekül teljesített, jobb, mint amit ezen az árszinten egy hangszedő/phono-szettől elvárható.
És a lényeg: a zenének több ereje van, hogy lelkünket megmozgassa, mint bármely más művészeti formának. Legyen szó egy szerelmes dalról és szövegéről, egy himnusz fergeteges kórusáról, egy dob lüktető ritmusáról vagy egy szaxofon panaszáról. A zene semmi máshoz nem hasonlítható módon megragadja, kiváltja és átalakítja hangulatunkat és érzelmeinket. Meghaladja az időt, a kultúrát és a nyelvet, akár felpörget, megnyugtat, inspirál vagy ellazít. Segít jobb emberré válni.
Lehetséges, hogy egy napon mindannyian élvezni fogjuk a hangszedők következő generációját!