Akik előszeretettel gyűjtik a japán hanglemez-nyomatokat, kisebb kutakodás után az interneten találkozhatnak, az amúgy is jó hangzás-minőségéről híres lp-k között, különleges minőségű érdekességekkel, a DAM lemezekkel.
A Daiichi Katei Denki Inc. Japánban ismert elektronikai disztribútor és kereskedőház volt, amely az egykori DAM nevű lemez-klubbot üzemeltette az 1970-es és az 1980-as években. A DAM, a Daiichi-Kateidenki Audio Members Club rövidítése. Ezt a japán audiofil klubot 1971-ben Tanimura Shinji és Takao Horiuchi alapították.
A DAM Super Analogue Disc 45 címke kiadványai, amelyet a DAM tagjai számára kizárólag promóció céljából terjesztettek, számos kiváló előadás műsorát tartalmazzák. A DAM közel kétszáz „nem forgalmazható” megjelöléssel kiadott audiofil albumot bocsátott a DAM tagjai rendelkezésére.
A hanglemezekhez mellékelt teljes lemez-méretű, néhány lapból álló füzet japán nyelven készült, információkat tartalmaz a zenéről és az előadókról, valamint nagyon részletes technikai információkat a felvétel készítéséről és a kulisszatitkokról. Ennyire részletes ismertetőt ritkán látni, ebből is kiviláglik, hogy amit a hifi-kultúráért tettek azt komolyan gondolták.
A lemezek között gyakoriak a közvetlen vágású, 45-ös fordulatú LP-k, sokuk élő felvétel, vagy híres műsorszámok audiofil nyomásai. A klasszikus és jazz muzsikák zömében stúdióban készült anyagok, de szép számmal található közöttük koncertfelvételek is. Akad korabeli, három-sávos technikával készített felvétel, a legtöbbjük kiváló minőségű, vastag (180-220 gramm) vinylből készült préselés.
Az Lp-k igazi gyűjtői csemegék. A különleges japán hangszerekkel – mint a Shakuhachi és a Koto – előadott művek, de jó pár klasszikus big band és jazz számok is tartják népszerűségüket. (ötven évvel ezelőttről beszélünk) A repertoár a japán népszerű daloktól, a távol-keleti előadásokon át, a crossover fusion jazz-től az alapművekig kerültek kiadásra mind kiváló minőségben.
A hanglemezek jellemzően 45 fordulat/perc sebességgel játszható, 12-coll méretű „nagylemezek”, az audiofil felvételeket és a préselést a Daiichi Denki és a Toshiba EMI cégek készítették.
A felhasznált stúdió-eszközök között megtalálhatók voltak a Studer A-80 Mk.II (stúdiómagnetofon), a Neumann SAL-74 (erősítő), a Neumann VMS-80 (lemezvágógép) és a Neumann SX74 (vágófej). A vágómérnök S. Takeuchi, a hangmérnök Y. Watanabe volt. Amikor a dinamikát és a felbontó-képességet vizsgáljuk, rájövünk, hogy a DAM a 45-ös fordulaton készült lemezeivel korának csúcsa volt és nem véletlenül nyerte meg a rajongókért folytatott meccset. Pedig, hol volt még akkor(?) ez a mondatrészlet:…”az erősítő megremeg, barázdából kiugrik a tű”…